AnonymBruker Skrevet 11. januar #701 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 17.03): Leiligheter har ofte relativt høye felleskostnader per måned, og inntekten går ned som pensjonist. Så at hun vil spe på med renteinntekter er ikke rart, om hun endelig vil unne seg å se litt av verden. Anonymkode: e654f...28e Tror moren hadde ca. 34.000 utbetalt hver måned. Mange i full jobb som har (mye) mindre enn dette. Renteinntekter burde vel strengt tatt ikke nødvendige å "spe på" med. Anonymkode: 5f4d3...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #702 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men da høres det ut som du har fått ditt bidrag med penger for denne gang, siden dere kan det. Anonymkode: 1df94...7fc Jeg blir ikke betalt for å ha kontakt med mine foreldre. Om du føler at du må betale egne barn for kontakt, så er det nok noe annet ved deg enn at du ikke har gitt dem penger. Men penger er kanskje en smakelig ting å skylde på. Anonymkode: 77c48...118 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #703 Del Skrevet 11. januar Grå skrev (6 timer siden): som sagt; jeg kan når som helst snakke med min familie, helt gratis Ja det er vel gratis å ringe nå, inkluderte tellerskritt, ringe over nett eller noe Hvis du har tid til å løsrive deg fra pengekosen da? Anonymkode: 77c48...118 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #704 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 22.00): Den siden og avsnittet du fant der var misvisende forklart og en kreativ formulering. Nei det er ikke lovlig å forringe verdi i et uskifet bo, eller bruke opp verdiene i et uskiftet bo. Les her https://legalis.no/artikler/uskiftet-bo-regler-begrensninger-og-gode-rad Anonymkode: 77c48...118 Her er det mye uklarheter og gråsoner. Tror det kan være svært vanskelig å vite hvor grensen går, og den som sitter i uskifte "straffes" for sitt bruk av midlene i uskifteboet. I lenken er det mye "kan", noe som er ullent (mine uthevinger): Store lån som reduserer boets verdi kan være ulovlig. Overdreven bruk av boets midler til eget forbruk kan være i strid med loven. Konsekvens: Arvingene kan kreve skifte av boet, og de kan kreve vederlag for tapt arv. Anonymkode: 5f4d3...c1b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #705 Del Skrevet 11. januar Glad dere folkens, for dette problemet forsvinner av seg selv, og samme med problemet med folk som er rasende fordi de syns at besteforeldre ikke passer barnebarn nok 😃. Folk får barn senere og senere, gjerne når de er 35 - 40. Dvs at foreldrene deres dør når de selv er rundt 40, sånn at de kan få den etterlengtede arven sin. Og få besteforeldre kommer til å være spreke nok til å passe barnebarn når de kommer. Problem løst 😃 Så alle trådene om manglende barnepass og forskudd på arv vil forsvinne fra KG 🙂 Anonymkode: 9eb7a...f08 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #706 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Glad dere folkens, for dette problemet forsvinner av seg selv, og samme med problemet med folk som er rasende fordi de syns at besteforeldre ikke passer barnebarn nok 😃. Folk får barn senere og senere, gjerne når de er 35 - 40. Dvs at foreldrene deres dør når de selv er rundt 40, sånn at de kan få den etterlengtede arven sin. Og få besteforeldre kommer til å være spreke nok til å passe barnebarn når de kommer. Problem løst 😃 Så alle trådene om manglende barnepass og forskudd på arv vil forsvinne fra KG 🙂 Anonymkode: 9eb7a...f08 Det skulle stå "gled dere" 🙂. En tilføyning: de som blir født i dag, kommer til å være for bortskjemte til å ta seg av gamle foreldre. Og eldreomsorgen går det som kjent bare nedover med. Blir nok innført aktiv dødshjelp om 40 år, for å bli kvitt de gamle, så dere som er rundt 40 i dag har noe å se frem til 😉 Anonymkode: 9eb7a...f08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #707 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.54): Jeg skjønner at det er leit for deg… men da det er hennes penger hun sikkert har jobbet seg opp for så skjønner jeg godt hun vil leve live for di pengene. Men du kunne jo vært ærlig om situasjonen din og spurt om å LÅNE pengene til å betale lånet ditt. Og skrive en kontrakt på at det er ett lån som skal tilbake betales Anonymkode: 9a7f3...52d jobbet seg opp?! hatt flaks med å være født i dessert-generasjonen med helt latterlig verdistigning på bolig, mer sannsynlig… Anonymkode: e8aee...098 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #708 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Interessant problemstilling, og det er tydelig harde fronter her! Jeg er litt delt i saken, fire millioner er ikke enormt mye penger, vil tro de fleste i den alderen har såpass. Moren til ts frykter nok for alderdommen, når en skal begynne å kjøpe seg tjenester ryker pengene fort. Selv har jeg mer enn det "på bok". Jeg jobbet deltid da barna var små, og blir bortimot minstepensjonist. Grunnen til at jeg likevel har en del penger er at mannen min tjener svært mye mer enn meg, derfor har vi også hatt anledning til å gi våre voksne barn millioner (ja, i flertall) til boligkjøp. Vi arvet ingenting av våre foreldre, den formuen "vi" har har vi spart opp selv. Den formuen jeg har, har jeg spart opp selv, selvsagt fordi jeg har en mann som tjener godt. Nå har jeg sluppet å ta stilling til om jeg skal dele mine penger ut til barna, siden han har gjort det. Barna mine, og svigerbarna, tjener mer enn jeg gjør. Jeg er veldig usikker på hva jeg hadde gjort om jeg hadde spinket og spart til alderdommen og barna hadde kommet til meg og spurt om penger. Anonymkode: 1f87a...049 Såvidt jeg har skjønt har ikke moren til ts spinket og spart hele livet. Hun sitter med 4 mill i tillegg til nedbetalt (ny) leilighet og god pensjon. Tror ikke det er normen for pensjonister i dag? Så fint å høre at dere har delt av pengene deres når dere tross alt har hatt råd til det. Hva hadde du tenkt om barna deres valgte å ikke hjelpe sine barn med boligkjøp eller andre økonomiske utfordringer, til tross for at de har mottatt millioner fra dere og tjener bra? Jeg hadde ikke i hvert fall blitt lei meg om ikke min gavmildhet ble videreført til mine barnebarn. Anonymkode: 33d27...2f0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #709 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Såvidt jeg har skjønt har ikke moren til ts spinket og spart hele livet. Hun sitter med 4 mill i tillegg til nedbetalt (ny) leilighet og god pensjon. Tror ikke det er normen for pensjonister i dag? Så fint å høre at dere har delt av pengene deres når dere tross alt har hatt råd til det. Hva hadde du tenkt om barna deres valgte å ikke hjelpe sine barn med boligkjøp eller andre økonomiske utfordringer, til tross for at de har mottatt millioner fra dere og tjener bra? Jeg hadde ikke i hvert fall blitt lei meg om ikke min gavmildhet ble videreført til mine barnebarn. Anonymkode: 33d27...2f0 TS har ikke sagt noe om moren har levd sparsommelig eller ikke. Hun har i hvertfall bodd i en stor enebolig hele tiden, så hun har ikke akkurat lidd noen nød. Pengene er tjent på boligmarkedet, som hun kom inn på med hjelp av sine egne foreldre. Anonymkode: da0f3...c9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #710 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS har ikke sagt noe om moren har levd sparsommelig eller ikke. Hun har i hvertfall bodd i en stor enebolig hele tiden, så hun har ikke akkurat lidd noen nød. Pengene er tjent på boligmarkedet, som hun kom inn på med hjelp av sine egne foreldre. Anonymkode: da0f3...c9f Feil. Hun klarte å beholde huset ved hjelp av foreldrene. Det er noe annet enn å komme seg inn på boligmarkedet. Å hjelpe når noen tår i fare for å miste hjemmet sitt er annerledes enn situasjonen til ts. Ts har heller ikke sagt i hvilken form denne hjelpen ble gitt, og hvor høy hjelpen var. Det kan også ha vært et lån som har blitt tilbakebetalt, summen kan ha vært lav eller høy. Jeg vil uansett. Vi vet heller ikke noe om morens finansielle situasjon i oppveksten til ts. Hun prioriterte å beholde barndomshjemmet til ts, sikkert både ut fra egen interesse og for at ts skulle slippe å bytte skole, vennekrets og alt annet i tillegg til å oppleve at faren flyttet fra dem til et annet sted i landet. Det var sannsynligvis ikke lett (ellers ville hun ikke ha behøvd hjelp for å klare det). Vi vet ingenting om hvor mye eller lite moren har forsaket i de årene for å klare det. Anonymkode: e654f...28e 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #711 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Såvidt jeg har skjønt har ikke moren til ts spinket og spart hele livet. Hun sitter med 4 mill i tillegg til nedbetalt (ny) leilighet og god pensjon. Tror ikke det er normen for pensjonister i dag? Så fint å høre at dere har delt av pengene deres når dere tross alt har hatt råd til det. Hva hadde du tenkt om barna deres valgte å ikke hjelpe sine barn med boligkjøp eller andre økonomiske utfordringer, til tross for at de har mottatt millioner fra dere og tjener bra? Jeg hadde ikke i hvert fall blitt lei meg om ikke min gavmildhet ble videreført til mine barnebarn. Anonymkode: 33d27...2f0 Jeg tenker at de millionene en får fra sine foreldre bør en, i den grad det går, la gå i arv til neste generasjon. Anonymkode: 1f87a...049 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #712 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tror moren hadde ca. 34.000 utbetalt hver måned. Mange i full jobb som har (mye) mindre enn dette. Renteinntekter burde vel strengt tatt ikke nødvendige å "spe på" med. Anonymkode: 5f4d3...c1b Ja og når man har nedbetalt bolig og bil..:) da har man ganske mye penger å bruke hver mnd..:) Anonymkode: 9b4b9...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 11. januar #713 Del Skrevet 11. januar Hun har gjort opp sin mening. Så da må du ta grep selv. Flytte har blitt nevnt her. Men også greit å tenke at disse pengene ikke eksisterer. Det å ha penger i "nærheten" gjør det enda kjipere å ha dårlig råd enn om det ikke finnes noen penger. Så: jobb med å tenke at det faktisk ikke finnes noen penger. De færreste arver jo tonnevis av penger, så slikt sett er jo din situasjon ganske lik folk flest sin situasjon. Min inkludert - men jeg har fikset meg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #714 Del Skrevet 11. januar Jeg synes vi kan slutte å diskutere moren til TS nå. Hun har sagt nei, så det er det. Kanskje hun ombestemmer seg, kanskje hun ville sagt ja til et lån. Hun har oppdratt TS alene og sikkert ikke hatt det så fett hun heller, hittil i livet. Men til TS; kanskje du kan tenke litt annerledes om en del ting. For det første er du jo i den heldige situasjonen at du faktisk kommer til å arve en vakker dag. Ikke alle gjør det! For det andre; hvor viktig er det for deg å kjøpe? Går det an å ha et mer komfortabelt liv her og nå ved å kutte ned på sparing? Det er risiko ved å eie, husk det. Hvis det ER veldig viktig for deg å eie noe og hvis du tror markedet vil stige en del (som vel er den eneste grunnen til å være veldig opptatt av å eie), så kan du vurdere å kjøpe en to-roms nå. Da vil du få med deg eventuell prisstigning når du oppgraderer til tre-roms. Eventuelt kan du kjøpe litt unna der du bor nå. Ja da, barna trives på skolen osv., men det kan de gjøre flere steder. Hvordan sparer du? Bare vanlig høyrentekonto eller investerer du? Vil også utfordre tanken om at du ikke kan bytte jobb. Det du nevner om hjemmekontor og fleksibilitet er veldig vanlig. Faktisk mer vanlig i privat sektor enn offentlig. Kanskje du kan ta tilleggsutdanning på kveldstid innen for eksempel økonomi eller annet som gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet? Eventuelt kan du søke lederstillinger der du jobber nå. Hvis boligmarkedet går igjennom en ny dramatisk vekst så vil kanskje ikke sparingen din holde tritt med prisveksten. Har du en kjæreste du kan kjøpe sammen med? Det er mye enklere når man er to. Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 9925a...a93 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #715 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 21.46): Hun har 4 mill på bok. Nedbetalt og helt ny leilighet. 34000 kr utbetalt i mnd. Og tjener 200 000 kr i året på renter av de 4 mill. Skryter av dette. Hun har 1 barn, men kan ikke avse 600 000,- til datteren sin. Det er gjerrig. Anonymkode: 0afea...44e Du hadde sikkert ikke gitt bort penger hvis de var dine. Anonymkode: 60b3c...34e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #716 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Feil. Hun klarte å beholde huset ved hjelp av foreldrene. Det er noe annet enn å komme seg inn på boligmarkedet. Å hjelpe når noen tår i fare for å miste hjemmet sitt er annerledes enn situasjonen til ts. Ts har heller ikke sagt i hvilken form denne hjelpen ble gitt, og hvor høy hjelpen var. Det kan også ha vært et lån som har blitt tilbakebetalt, summen kan ha vært lav eller høy. Jeg vil uansett. Vi vet heller ikke noe om morens finansielle situasjon i oppveksten til ts. Hun prioriterte å beholde barndomshjemmet til ts, sikkert både ut fra egen interesse og for at ts skulle slippe å bytte skole, vennekrets og alt annet i tillegg til å oppleve at faren flyttet fra dem til et annet sted i landet. Det var sannsynligvis ikke lett (ellers ville hun ikke ha behøvd hjelp for å klare det). Vi vet ingenting om hvor mye eller lite moren har forsaket i de årene for å klare det. Anonymkode: e654f...28e Hm? Så om TS og samboeren hadde rukket å kjøpe før han stakk, så hadde TS fortjent hjelp, men fordi han stakk akkurat litt for tidlig, kan hun ha det så godt? Tror du ikke forresten TS og tvillingene har måttet flytte en del ganger (dvs. "mistet hjemmet sitt"), ettersom de har vært på leiemarkedet i sju år. Om TS må flytte langt fra byen for å finne billigere leiligheter, må jo hennes barn "bytte skole, vennekrets og alt annet" også, hvorfor er det OK, mens det ikke var OK for generasjonen før? TS har jo heller ikke hatt det lett, hun jobber og unner seg ingenting, og kommer ikke til å få noen enebolig eller gullpensjon heller, til tross for slitet. Hun må være fornøyd om hun klarer å holde hodet over vannet. Anonymkode: da0f3...c9f 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #717 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 22.22): Da kan vi jo være enige om at dere begge er egoister. Helt ok å være egoist, men kall en spade for en spade. Anonymkode: 77c48...118 Nei nei, det er hennes liv, hun har lov til å kose seg. Har ingenting med egoisme å gjøre. Anonymkode: aff5f...385 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 11. januar #718 Del Skrevet 11. januar Vi vet jo ingenting om hvordan livet til ts sin mor har vært, hun har vært alenemor i mange år og kanskje har hun levd sparsommelig og brukt pengen på huset. Det er dyrt å være huseier. Nå har hun mulighet til å kose seg den siste delen av livet og det er hennes rett. Og som sagt om det var meg så hadde jeg gitt barnet mitt noe av disse pengene til EK. Men ts du må se muligheter i eget liv, kjøp den boligen du har råd til nå og betal ned på noe eget. Enetn en mindre bolig eller litt mer usentralt. Få deg bedre betalt jobb, ta videreutdanning eller spør på arbeidsplassen hva de foreslå. Alle arbeidsgivere skal være interessert i å videreutvikle sine ansatte og gi dem sjanser til å vokse og komme seg oppover om de ønsker det og har ambisjoner. Og vi vet faktisk ikke hvordan det går med boligprisene fremover, jeg tror nok at vi står overfor en videre prisoppgang i sentrale strøk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #719 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hm? Så om TS og samboeren hadde rukket å kjøpe før han stakk, så hadde TS fortjent hjelp, men fordi han stakk akkurat litt for tidlig, kan hun ha det så godt? Tror du ikke forresten TS og tvillingene har måttet flytte en del ganger (dvs. "mistet hjemmet sitt"), ettersom de har vært på leiemarkedet i sju år. Om TS må flytte langt fra byen for å finne billigere leiligheter, må jo hennes barn "bytte skole, vennekrets og alt annet" også, hvorfor er det OK, mens det ikke var OK for generasjonen før? TS har jo heller ikke hatt det lett, hun jobber og unner seg ingenting, og kommer ikke til å få noen enebolig eller gullpensjon heller, til tross for slitet. Hun må være fornøyd om hun klarer å holde hodet over vannet. Anonymkode: da0f3...c9f Uansett hvordan ts har levd livet sitt så langt så kan hun ikke forvente noe fra moren sin, dette er jo et av premissene i tråden. Likevel så kan hun jo som enebarn få litt arv lenger fram, dersom moren ikke gir bort alt til veldedighet eller no da. Mitt utgangspunkt er at mine foreldres penger «ikke eksisterer» og jeg lever innen rammene jeg selv har. Har kjøpt bolig etter skilsmissen og tok da hensyn til mine forutsetninger, størrelse på bolig og område jeg hadde råd til. Ts kan flytte til et annet område, bytte jobb eller finne andre løsninger. Anonymkode: 8e646...7db 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #720 Del Skrevet 11. januar fru Alving skrev (14 minutter siden): Vi vet jo ingenting om hvordan livet til ts sin mor har vært, hun har vært alenemor i mange år og kanskje har hun levd sparsommelig og brukt pengen på huset. Det er dyrt å være huseier. Nå har hun mulighet til å kose seg den siste delen av livet og det er hennes rett. Og som sagt om det var meg så hadde jeg gitt barnet mitt noe av disse pengene til EK. Men ts du må se muligheter i eget liv, kjøp den boligen du har råd til nå og betal ned på noe eget. Enetn en mindre bolig eller litt mer usentralt. Få deg bedre betalt jobb, ta videreutdanning eller spør på arbeidsplassen hva de foreslå. Alle arbeidsgivere skal være interessert i å videreutvikle sine ansatte og gi dem sjanser til å vokse og komme seg oppover om de ønsker det og har ambisjoner. Og vi vet faktisk ikke hvordan det går med boligprisene fremover, jeg tror nok at vi står overfor en videre prisoppgang i sentrale strøk. Hun skrev noe om at hun ikke kan bytte jobb da den hun har nå har hun ønsket hele tiden- mye fleksibilitet, gull verdt for alenemor. Hun finner nok ut av det, men tror bare hun ville lufte hva man skal tenke om en sånn situasjon Anonymkode: 9b4b9...546 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå