AnonymBruker Skrevet 10. januar #601 Del Skrevet 10. januar Florence Nattgal skrev (1 time siden): Du kan lese over og se hvor mange som sitter med formuen sin og sier "mine penger er mine, arv er ingen menneskerett, har tjent pengene selv og skal bruke de opp selv"... osv, som tyder på at det er den generasjonen som nå er rundt/over 60 år. Generasjonen som nå er mellom 30-50 har ingen særlig formue enda. Men de er opptatt av å spare i fond til barna, ha barneforsikring, betale ned egen bolig for å senere kunne hjelpe egne barn osv. Fokuset har virkelig endret seg. Å være 30 nå og ikke ha sparing til egne barn om man kan, blir ansett rart og egoistisk. Så det er virkelig en kløft i tankegangen mellom disse generasjonene. Ja boligprisene har gått i været og det er i største favør til de som nå er rundt 60. De fikk kjøpt seg inn på laveste verdi, og har nå dagens verdi på bolig. De håver derfor inn millioner fra intet, faktisk! Og denne formuen går videre i arv til enkelte barn, som fortsetter å presse prisene opp fordi disse barna har mulighet til å bo i Oslo. Og Osloboblen kan man ikke gjøre noe med, for hva skulle man gjort for å unngå det? Få alle boomers til å låne opp på boligen sin og svi av millioner før de går i graven? Det er derfor det faktisk har blitt så viktig å hjelpe barna sine inn på boligmarkedet. For om du som forelder er egoistisk og vil svi av arven, er det ditt barn som blir stående igjen som taper bland de som ikke har egoistiske foreldre. Florence Nattgal skrev (1 time siden): Det betyr ingenting hvilken årsmodell du er. Jeg diskuterer regelen, ikke unntakene. Det ER mer "klare seg selv og slutt å sutre"-mentalitet blant de eldre enn oss. Så jo, det har mye med generasjoner å gjøre, selv om du er ett unntak. Nei, hvilken årsmodell man er, betyr i utgangspunktet ingenting. Men det er du som du som startet generaliseringen her, og kaller alle som mener noe annet enn deg i denne tråden for boomers. Du er fast bestemt på at de over 60 generelt er noen egoistiske foreldre som i tillegg har ødelagt boligmarkedet for de yngre. Ser derfor ingen grunn til å diskutere det her med deg lenger. Kan lure på om det hele bunner i dårlig forhold til dine egne foreldre, men det skal ikke jeg spekulere noe mer i. Anonymkode: 1df94...7fc 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #602 Del Skrevet 10. januar Har mistanke at dere som skriver her har foreldre på min alder altså generasjon X. Til opplysning så har hver generasjon sine problemer og komme inn på marked med bolig og andre ting. Det var tøft før også, man må se på hva lønna var før. På 80-90 tallet var renta på lån for mange på rundt opptil 18% eller kanskje mer og noen litt mindre. Mindre foreldre som var født på 30 tallet slet veldig da de bygget hus på 60 tallet. Jeg slet da jeg skulle kjøpe leilighet på slutten av 90 tallet og da var jeg i slutten av 20 årene. Min rente den gang var rundt 8% på lånet. Generasjonen etter meg tror at vi hadde det så lett før i tiden men det stemmer ikke. Forstår at TS er skuffet men kanskje du skulle unne din mor og ha litt penger og kose seg med. Om du skulle fått de 600 000 på forskudd som du ønsker hadde du da hvert i stand og eid noe? Det er som regel dyrt det og, kommer jo an på hva man kjøper hus eller borettslagsleilighet. Anonymkode: f6c3e...2a9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 10. januar #603 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har mistanke at dere som skriver her har foreldre på min alder altså generasjon X. Til opplysning så har hver generasjon sine problemer og komme inn på marked med bolig og andre ting. Det var tøft før også, man må se på hva lønna var før. På 80-90 tallet var renta på lån for mange på rundt opptil 18% eller kanskje mer og noen litt mindre. Mindre foreldre som var født på 30 tallet slet veldig da de bygget hus på 60 tallet. Jeg slet da jeg skulle kjøpe leilighet på slutten av 90 tallet og da var jeg i slutten av 20 årene. Min rente den gang var rundt 8% på lånet. Generasjonen etter meg tror at vi hadde det så lett før i tiden men det stemmer ikke. Forstår at TS er skuffet men kanskje du skulle unne din mor og ha litt penger og kose seg med. Om du skulle fått de 600 000 på forskudd som du ønsker hadde du da hvert i stand og eid noe? Det er som regel dyrt det og, kommer jo an på hva man kjøper hus eller borettslagsleilighet. Anonymkode: f6c3e...2a9 Har du lest HI? Ts unner sikkert sin mor å kose seg, det vil hun jo kunne selv om hun bidrar med 600 000 i egenkapital til sitt eneste barn. Hun har ny leilighet uten lån, bil, og stor pensjon i tillegg til 4 mill i banken. De fleste mødre får det mye bedre ved å bidra dersom de kan, og vite at barn og barnebarn har det trygt og godt. Som mor er det unulig å forstå at ts sin mor koser seg på dyre ferier samtidig som hun vet at barn og barnebarn sliter. Ts jobber fullt og har barn, men har klart å spare opp ca 700 000 i egenkapital. Selvsagt vil hun klare å ha egen leilighet og et lån. Hun betaler jo mer i leie nå. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #604 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om du skulle fått de 600 000 på forskudd som du ønsker hadde du da hvert i stand og eid noe? Det er som regel dyrt det og, kommer jo an på hva man kjøper hus eller borettslagsleilighet Ikke noe problem. Da må bare de ekstremt rike og velstående boomerne dra opp lommeboka igjen🤑🤑 Viktig det hvis de skal få litt besøk nå og når de blir gamle og hjelpetrengende, vet du. Anonymkode: 1df94...7fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #605 Del Skrevet 10. januar Florence Nattgal skrev (1 time siden): Du kan lese over og se hvor mange som sitter med formuen sin og sier "mine penger er mine, arv er ingen menneskerett, har tjent pengene selv og skal bruke de opp selv"... osv, som tyder på at det er den generasjonen som nå er rundt/over 60 år. Generasjonen som nå er mellom 30-50 har ingen særlig formue enda. Men de er opptatt av å spare i fond til barna, ha barneforsikring, betale ned egen bolig for å senere kunne hjelpe egne barn osv. Fokuset har virkelig endret seg. Å være 30 nå og ikke ha sparing til egne barn om man kan, blir ansett rart og egoistisk. Så det er virkelig en kløft i tankegangen mellom disse generasjonene. Ja boligprisene har gått i været og det er i største favør til de som nå er rundt 60. De fikk kjøpt seg inn på laveste verdi, og har nå dagens verdi på bolig. De håver derfor inn millioner fra intet, faktisk! Og denne formuen går videre i arv til enkelte barn, som fortsetter å presse prisene opp fordi disse barna har mulighet til å bo i Oslo. Og Osloboblen kan man ikke gjøre noe med, for hva skulle man gjort for å unngå det? Få alle boomers til å låne opp på boligen sin og svi av millioner før de går i graven? Det er derfor det faktisk har blitt så viktig å hjelpe barna sine inn på boligmarkedet. For om du som forelder er egoistisk og vil svi av arven, er det ditt barn som blir stående igjen som taper bland de som ikke har egoistiske foreldre. Det henger ikke på greip. Du sier at nesten alle på 30 nå sparer til sine barn. Samtidig som de på 30 klager over dårlig økonomi og at dere ikke kommer inn på boligmarkedet. Hvordan klarer dere å spare til boliger til 2 - 3 barn, vanvittig dyre konfirmasjoner, sertifikat osv om dere virkelig har det så trangt? Anonymkode: 9eb7a...f08 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #606 Del Skrevet 10. januar Kygos skrev (17 timer siden): Skal vi kjøre full on EMO på dette? 'Det var mamma og pappa som tvang meg inn i denne verden'... (?) Ville du helst ikke vært født? Hva med litt takknemlighet for at de, i de fleste tilfeller, gjorde så godt de kunne i rundt 20 år for å gi deg en god oppvekst? Skulle gjerne sluppet å være født. Jeg ble født inn i en familie som likte å voldta små barn. Mine foreldre gjorde det VERSTE de kunne for å gi meg en god oppvekst. Men hva har dette med ts sin situasjon å gjøre? Du bare kverulerer på alt som blir sagt. Anonymkode: 0afea...44e 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #607 Del Skrevet 10. januar anonym111111 skrev (2 minutter siden): Har du lest HI? Ts unner sikkert sin mor å kose seg, det vil hun jo kunne selv om hun bidrar med 600 000 i egenkapital til sitt eneste barn. Hun har ny leilighet uten lån, bil, og stor pensjon i tillegg til 4 mill i banken. De fleste mødre får det mye bedre ved å bidra dersom de kan, og vite at barn og barnebarn har det trygt og godt. Som mor er det unulig å forstå at ts sin mor koser seg på dyre ferier samtidig som hun vet at barn og barnebarn sliter. Ts jobber fullt og har barn, men har klart å spare opp ca 700 000 i egenkapital. Selvsagt vil hun klare å ha egen leilighet og et lån. Hun betaler jo mer i leie nå. Mer i leie enn et lån på nesten 4 mill alene med dagens renter? Nei, det skal litt til. Kjøper man i borettslag så kommer leie der i tillegg til lån. Er det ikke borettslag så kommer store vedlikeholdsutgifter. Det er dyrt å eie alene. Anonymkode: 1df94...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 10. januar #608 Del Skrevet 10. januar (endret) Florence Nattgal skrev (3 timer siden): Hvis du leser hele tråden, som starter med at en alenemor ønsker å fortelle om skuffelsen med å ikke få noe hjelp fra sin ekstremt velstående mor, og ser alle svarene hun har fått.. Som både er frekke og nedlatende og virkelig dømmer henne for å ha tenkt tanken på å få hjelp.. Så er det ikke noen som setter generasjonene mot hverandre. Det er at den generasjonen står frem og viser holdningene sine. Og de bitre i denne tråden kan du se er de som dømmer TS for å ha tenkt tanken på å få hjelp. Selv er jeg fra en voksen generasjon, jeg er 78-modell, men mener absolutt at når du har fått penger selv så bør du også gi videre! Og den "slett ikke alle".. Nei selvfølgelig er det ikke ALLE. Heldigvis er forhåpentligvis de fleste i generasjonen eldre enn meg ikke hjerteløse selvsentrerte egoister. Men MANGE! Det ser vi tydelig. Det er bra du skriver dette Fru Nattgal. Jeg har samme erfaring som deg. Jeg er ca samme modell. Har snakket med mine venner av samme generasjon, og vi kaller dem bare EGO- generasjonen. Boomerne er en generasjon av egoistiske forbrukere som har arvet og fått hele livet, og nå er det mange av dem som sitter og sender kapitalen sin opp i røyk, reising og alhohol. Mens vår generasjon er de som har fått jobbe for å komme inn på boligmarkedet, ser vi nå at våre barn har en nesten umulig jobb foran seg. Det er et generasjonsran! Jeg er ikke forbannet på denne generasjonen på grunn av meg selv, men på grunn av mine barn, som ikke har råd til å bo i sentrale områder. Dersom jeg skal hjelpe dem, blir jeg forgjeldet igjen. Det er surt ja, men jeg vil heller være forgjeldet enn å være en gniten egoist slik som generasjonen før meg. Jeg håper TS får det til med startlån. Ønsker henne alt godt! Endret 10. januar av Olaug Olsen 2 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym111111 Skrevet 10. januar #609 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mer i leie enn et lån på nesten 4 mill alene med dagens renter? Nei, det skal litt til. Kjøper man i borettslag så kommer leie der i tillegg til lån. Er det ikke borettslag så kommer store vedlikeholdsutgifter. Det er dyrt å eie alene. Anonymkode: 1df94...7fc Hvem sier at hun skal kjøpe for 5,3? Moren har også mer enn nok penger til å hjelpe mer. Moren sier ikke nei til ts pga at det blir dyrere for henne å eie, men fordi hun ikke ønsker å bidra! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #610 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke noe problem. Da må bare de ekstremt rike og velstående boomerne dra opp lommeboka igjen🤑🤑 Viktig det hvis de skal få litt besøk nå og når de blir gamle og hjelpetrengende, vet du. Anonymkode: 1df94...7fc Tja. Min mor gitt millionbeløp til min søster, men hun kommer ikke til å besøke dem på gamlehjem - det er ikke sånn hun er som person. Det har alltid vært meg som har gjort sånn. Jeg besøkte deres foreldre mer enn dem før de døde. Søsteren min kommer bare når det er snakk om penger… men ey, de kan råtne på det gamlehjemmet alene. Den forskjellsbehandlingen der gidder jeg ikke Anonymkode: 1ced2...57b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 10. januar #611 Del Skrevet 10. januar Olaug Olsen skrev (5 minutter siden): Det er bra du skriver dette Fru Nattgal. Jeg har samme erfaring som deg. Jeg er ca samme modell. Har snakket med mine venner av samme generasjon, og vi kaller dem bare EGO- generasjonen. Boomerne er en generasjon av egoistiske forbrukere som har arvet og fått hele livet, og nå er det mange av dem som sitter og sender kapitalen sin opp i røyk, reising og alhohol. Mens vår generasjon er de som har fått jobbe for å komme inn på boligmarkedet, ser vi nå at våre barn har en nesten umulig jobb foran seg. Det er et generasjonsran! Jeg er ikke forbannet på denne generasjonen på grunn av meg selv, men på grunn av mine barn, som ikke har råd til å bo i sentrale områder. Dersom jeg skal hjelpe dem, blir jeg forgjeldet igjen. Det er surt ja, men jeg vil heller være forgjeldet enn å være en gniten egoist slik som generasjonen før meg. Jeg håper TS får det til med startlån. Ønsker henne alt godt! I denne tråden ser det ut til at de som er så unge at de omtaler foreldrene som boomere som er mest dømmende? Og det er utvilsomt flest unge som synes de fortjener det andre har jobbet for... Her har foreldre enten feilet eller forventet en modning som ikke kommer. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #612 Del Skrevet 10. januar Grå skrev (1 minutt siden): I denne tråden ser det ut til at de som er så unge at de omtaler foreldrene som boomere som er mest dømmende? Og det er utvilsomt flest unge som synes de fortjener det andre har jobbet for... Her har foreldre enten feilet eller forventet en modning som ikke kommer. Mhmmmmm.. jobbet for… er det hva boomer-generasjonen kaller arv? Anonymkode: 1ced2...57b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 10. januar #613 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mhmmmmm.. jobbet for… er det hva boomer-generasjonen kaller arv? Anonymkode: 1ced2...57b Du tror alle arver? Ja det forklarer bitterheten 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #614 Del Skrevet 10. januar anonym111111 skrev (13 minutter siden): Hvem sier at hun skal kjøpe for 5,3? Moren har også mer enn nok penger til å hjelpe mer. Moren sier ikke nei til ts pga at det blir dyrere for henne å eie, men fordi hun ikke ønsker å bidra! Eller fordi hun har en datter som brukte 5 år på å utdanne seg til nærmest arbeidsledighet. Nå tjener godt under snittet. Valgte å få hele to barn med en udugelig mann. Og i voksen alder ikke eier eget. Mye sier meg at morens historie ville vært en som handlet om stadig behov for hjelp, lån, med mer. Anonymkode: ddeda...005 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #615 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det henger ikke på greip. Du sier at nesten alle på 30 nå sparer til sine barn. Samtidig som de på 30 klager over dårlig økonomi og at dere ikke kommer inn på boligmarkedet. Hvordan klarer dere å spare til boliger til 2 - 3 barn, vanvittig dyre konfirmasjoner, sertifikat osv om dere virkelig har det så trangt? Anonymkode: 9eb7a...f08 Flere av mine venner har barn på 30+-. Mange fikk selv hjelp inn i boligmarkedet, og de har derfor hatt mulighet til å hjelpe sine 30+- barn inn når det ble aktuelt. Det gir også de som har vært heldige nok til å komme seg inn på boligmarkedet tidlig bedre mulighet til å spare til sine barn. Jeg har et tantebarn på 31 med 2 barn. De sprarer både selv og setter inn gaver fra besteforeldre, oldeforeldre, m.fl. inn på konto og fond avsatt til barna. Det er blitt større forskjeller mellom de som har mye og de som har lite/ingenting. Derfor finnes både de som kan spare og de som har det trangt. Anonymkode: 555f5...794 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #616 Del Skrevet 10. januar Grå skrev (1 minutt siden): Du tror alle arver? Ja det forklarer bitterheten Og svaret dine viser bare hvor virkelighetsfjerne boomer-generasjonen er. Anonymkode: 1ced2...57b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #617 Del Skrevet 10. januar Grå skrev (3 minutter siden): Du tror alle arver? Ja det forklarer bitterheten For såvidt så har jeg sagt at jeg er bitter. Du kan lese hvorfor på blant side 2, idiot Anonymkode: 1ced2...57b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #618 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.53): Hun har vel levd ganske sparsommelig i sin tid hun også. Nå er det hennes tur. Eller skal hun fortsette å snu på skillingen så du skal få slippe? Anonymkode: bfc45...7f3 I så fall burde hun vite at en økonomisk håndsrekning hadde vært velkommen. Du gikk forøvrig ikke med deg at det som er mye for datter er relativt lite for mor som sannsynligvis har tjent mesteparten på å være del av dessertgenerasjonen, som bl.a. har både ytelses pensjon og lav inngangsbillett til boligmarked med millioner i verdiøkning. Er det en eneste grunn til å tjene penger, så er det for å sikre seg selv og sine barn. Det er kun i veldig rike land der individualismen råder, at dette kollektive ansvaret innen endel familier er borte. Ts, du og din mor har ulike verdier. Kanskje du ikke bør ha så mye med henne å gjøre? Anonymkode: cc4b9...088 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #619 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det henger ikke på greip. Du sier at nesten alle på 30 nå sparer til sine barn. Samtidig som de på 30 klager over dårlig økonomi og at dere ikke kommer inn på boligmarkedet. Hvordan klarer dere å spare til boliger til 2 - 3 barn, vanvittig dyre konfirmasjoner, sertifikat osv om dere virkelig har det så trangt? Anonymkode: 9eb7a...f08 Jeg er i 40 åra. Vi sparer til barnas egenkapital. Det gjør vennene mine også. Vi bor billig og lever nøkternt for å få det til. Oppførselen til denne moren er skammelig. Hun hadde jeg ikke brukt ett sekund på om hun var min mor. Vi sparer fordi vi ønsker at barna skal leve et godt liv. Det å ha mulighet til å kjøpe egen bolig, og å betale ned på eget lån - vil gi dem en høyere trygghet og bedre forutsetninger for at godt liv. Utviklingen i boligmarkedet gjør at hverdagen for mange har blitt mer krevende. At foreldre som kan, ikke hjelper barna sine kan jeg ikke fatte og forstå. Anonymkode: 4437a...7a3 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #620 Del Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det henger ikke på greip. Du sier at nesten alle på 30 nå sparer til sine barn. Samtidig som de på 30 klager over dårlig økonomi og at dere ikke kommer inn på boligmarkedet. Hvordan klarer dere å spare til boliger til 2 - 3 barn, vanvittig dyre konfirmasjoner, sertifikat osv om dere virkelig har det så trangt? Anonymkode: 9eb7a...f08 Du kan ikke slå alle over en kam, og si at ALLE gjør sånn og sånn. Det er mer vanlig nå å tenke langsiktig sparing til sine barn. Det var langt mindre vanlig før. Den kan du neppe være uenig i?? Og når unge nå både skal spare opp sin egen kaptital, og forsøke å tenke langsiktig for sine egne barn, så blir det logisk enda tyngre. Du blir faktisk sett på som litt egoistisk NÅ, om du ikke sparer barnetrygden. Sef for de som kan. Det var mer forbruk, sløse og leve livet på rundt 70-tallet, enn det er nå. Anonymkode: 77c48...118 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå