Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Boomers - er det mange rike i den generasjonen? Fant noen papirer etter mine døde foreldre. Min mor hadde da arver 350000 kr. i 2007 av sin sistlevende forelder. De pengene gikk til siste del av nedbetaling av huslån (hus bygget i 1981. Høye renter  fra 1985 og utover). Den gang var renta 20%

Anonymkode: ae737...be0

Du vet hvorfor renten har gått opp siste årene for oss? Da kan du tenke deg hvorfor folk tålte en rente på 20% på 80-tallet. 

Ja boomers er rike. Ikke alle selvfølgelig, men som generasjon er de den rikeste generasjonen som har levd, og det er tvilsomt det noen gang vil bli en like rik generasjon i økonomisk vekst. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 19.12):

Gullpensjonen? Mange pensjonister lever i under fattigdomsgrensen. Husk det. Hvis noen har høy pensjon har de hatt høy lønn og spart.

Anonymkode: 963b0...0eb

Mor har ca. 31k utbetalt/mnd. i pensjon. Har mest jobbet deltid + vært hjemmeværende.
Ingen sparing. (Og ikke lån p.t.) Får noe pensjon etter avdød ektefelle, som var lavtlønnet hele livet.

Synes det er veldig bra jeg!

Og mer enn hva jeg (5 år høyere utdanning) vil få.

Anonymkode: 5f4d3...c1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rekkefølge?

Tenkte meg at det ville bli snudd den veien, men så enkelt er det ikke. Mange i yngre generasjoner ser det som en selvfølge at gamle foreldre blir overlatt til helsevesenet.

Anonymkode: 1df94...7fc

Ja hvorfor ta for gitt at et voksent barn som alltid har fått god hjelp og støtte fra sine foreldre skal avvise dem på deres siste dager? 

Er det ikke mer logisk å tenke at det er de eldre som har avvist sine barn, som senere selv blir avvist? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mor har ca. 31k utbetalt/mnd. i pensjon. Har mest jobbet deltid + vært hjemmeværende.
Ingen sparing. (Og ikke lån p.t.) Får noe pensjon etter avdød ektefelle, som var lavtlønnet hele livet.

Synes det er veldig bra jeg!

Og mer enn hva jeg (5 år høyere utdanning) vil få.

Anonymkode: 5f4d3...c1b

Med så mye utbetalt i pensjon, så tjente sikkert ektefellen bra. Ikke mulig å få så mye pensjon med deltidsjobbing. Ikke med en gjennomsnittlig inntekt uten sparing heller.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med så mye utbetalt i pensjon, så tjente sikkert ektefellen bra. Ikke mulig å få så mye pensjon med deltidsjobbing. Ikke med en gjennomsnittlig inntekt uten sparing heller.

Er akkurat derfor det kalles gullpensjon. Noe de født på 40-60 tallet fortsatt høster av, men som blir redusert mer og mer.

Anonymkode: 77c48...118

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Florence Nattgal skrev (Akkurat nå):

Ja hvorfor ta for gitt at et voksent barn som alltid har fått god hjelp og støtte fra sine foreldre skal avvise dem på deres siste dager? 

Er det ikke mer logisk å tenke at det er de eldre som har avvist sine barn, som senere selv blir avvist? 

Hvorfor er det mer logisk? Har du fått det for deg at alle boomers er så gjerrige i så fall? Jeg har tvert i mot sett det motsatte.

Reagerer dessuten sterkt på hvordan mye blir målt i penger i denne tråden. "Fordi mine foreldre ikke hjalp meg økonomisk en periode i mitt voksne liv, så kan de sitte hjelpesløse og syke på aldershjem". Det er helt sykt. Men det er jo bare å se på some hva slags narsissistisk samfunn vi har fått.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er akkurat derfor det kalles gullpensjon. Noe de født på 40-60 tallet fortsatt høster av, men som blir redusert mer og mer.

De aller færreste er gift så lenge i dag at de ville fått noen nytte av den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor er det mer logisk? Har du fått det for deg at alle boomers er så gjerrige i så fall? Jeg har tvert i mot sett det motsatte.

Reagerer dessuten sterkt på hvordan mye blir målt i penger i denne tråden. "Fordi mine foreldre ikke hjalp meg økonomisk en periode i mitt voksne liv, så kan de sitte hjelpesløse og syke på aldershjem". Det er helt sykt. Men det er jo bare å se på some hva slags narsissistisk samfunn vi har fått.

Forstår du ikke at det er mer logisk? Å ofre tid og energi på en gammel forelder, hvis man selv bare fikk en kald skulder da pensjonisten skulle ut og realisere seg selv. 

Hovedinnlegget til ts her er jo et godt eksemep. Moren hennes avviser all form for hjelp. Ikke bare økonomisk men tar ingen kontakt med barnebarn, ingen barnepass for å avlaste henne som fulltidsarbeidende alenemor. Om 20 år når moren har brukt opp sine millioner, kanskje solgt leiligheten og sløst bort det også, og sitter på aldershjemmet og ønsker besøk.. 

Ikke fortell meg at du ikke ser logikken i at denne moren kanskje blir en av de ensomme som sjelden får besøk? Det er verken hevn, eller en ondsinnet plan, det er bare sånn det blir helt naturlig. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De aller færreste er gift så lenge i dag at de ville fått noen nytte av den uansett.

Makan til surt og kunnskapsløst. Det er da færre skilsmisser i dag enn tidligere. Det har ikke vært så få skilsmisser siden 80-tallet som det er nå.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er lurt å sette generasjonene mot hverandre sånn som en del gjør her i tråden. Det er slett ikke alle som er 60+ som har hatt lette og enkle liv med kun velstand. Og ikke alle har tjent millioner på bolig.

Mange i tråden høres utrolig bitre og sinte ut over at egne foreldre har god råd.

Og ja jeg mener at ts sin mor skulle dele noe av pengene med henne nå, hvor hun har mest nytte av å få hjelp til leilighetskjøp.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Makan til surt og kunnskapsløst. Det er da færre skilsmisser i dag enn tidligere. Det har ikke vært så få skilsmisser siden 80-tallet som det er nå.

Det er jo fordi endte samboerskap ikke kommer i samme statistikk som skilsmisser. Garantert mer samlivsbrudd nå om man teller med samboende par

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (56 minutter siden):

Jeg tror ikke det er lurt å sette generasjonene mot hverandre sånn som en del gjør her i tråden. Det er slett ikke alle som er 60+ som har hatt lette og enkle liv med kun velstand. Og ikke alle har tjent millioner på bolig.

Mange i tråden høres utrolig bitre og sinte ut over at egne foreldre har god råd.

Og ja jeg mener at ts sin mor skulle dele noe av pengene med henne nå, hvor hun har mest nytte av å få hjelp til leilighetskjøp.

Mange er nok mest bittre over at boomere ikke tar inn over seg hvor priviligerte de har vært og at barn og barnebarn aldri vil få de mulighetene de hadde. De er ikke ydmyke i det hele tatt, eller villig til å prøve å politisk endre ting for det å bedre for de unge.

Anonymkode: 2f756...5da

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.38):

Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. 

Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. 

Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Jeg skjønner deg, har ikke lest tråden og jeg regner med du har fått høre både ene og det andre om at dette har du hverken rett på eller sånt. 

Jeg hadde blitt skuffet hadde moren min gjort dette. Jeg hadde i allefall håpet jeg fikk hjelp til å kjøpe noe, litt penger, kausjonist eller hva enn, jeg hadde aldri gjort dette mot min datter og barnebarn. 

Anonymkode: 2696a...a4c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig. Det er jo langt i fra like mange som gifter seg lenger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eureka! skrev (8 timer siden):

Ikke uten samtykke fra de andre arvingene. Men egen eierdel og sin egen del av arven kan disponeres fritt. Sitat:

Hva skjer hvis den gjenlevende ektefellen eller samboeren ønsker å selge eiendommer som tilhører uskiftet bo?

Den gjenlevende ektefellen eller samboeren kan ikke selge eiendommer som tilhører uskiftet bo uten samtykke fra arvingene eller etter domstolsbeslutning. Hvis salget er i strid med arveloven eller avtaler mellom partene, kan arvingene kreve erstatning eller tilbakeføring av eiendommen.

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Linken din motsier seg selv, for det står også:

Om du for eksempel har lyst til å selge et huset ditt for å dra på jordomseiling, eller å selge bilen for å dra på venninnetur til Spania, kan du det. 

Anonymkode: bfc45...7f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Florence Nattgal skrev (5 timer siden):

Forstår du ikke at det er mer logisk? Å ofre tid og energi på en gammel forelder, hvis man selv bare fikk en kald skulder da pensjonisten skulle ut og realisere seg selv. 

Hovedinnlegget til ts her er jo et godt eksemep. Moren hennes avviser all form for hjelp. Ikke bare økonomisk men tar ingen kontakt med barnebarn, ingen barnepass for å avlaste henne som fulltidsarbeidende alenemor. Om 20 år når moren har brukt opp sine millioner, kanskje solgt leiligheten og sløst bort det også, og sitter på aldershjemmet og ønsker besøk.. 

Ikke fortell meg at du ikke ser logikken i at denne moren kanskje blir en av de ensomme som sjelden får besøk? Det er verken hevn, eller en ondsinnet plan, det er bare sånn det blir helt naturlig. 

Problemet her er at du drar fram et eksempel fra denne tråden, og overfører det som vanlig for hele generasjonen. Vet du om mange av den generasjonen som ikke har hjulpet sine voksne barn? Jeg har sett det motsatte. Om de ikke har hatt mulighet økonomisk, så har de stilt opp som barnevakter og hjulpet til med masse praktiske ting. At det er noen som ikke stiller opp vil det alltid være, i alle generasjoner. Jeg bare lurer på på hvilket grunnlag du påstår at boomers generelt ikke stiller opp eller har vært der for sine barn?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg som mor skal se på at mitt barn og barnebarn sliter, mens jeg drar på flere luksusferier i året. Ikke sikkert det blir mye penger igjen til å sikre min alderdom, men da forventer jeg at min datter skal ivareta meg. Om ikke hun gjør det, så er hun narsissist.

Anonymkode: cda7e...e95

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mange er nok mest bittre over at boomere ikke tar inn over seg hvor priviligerte de har vært og at barn og barnebarn aldri vil få de mulighetene de hadde. De er ikke ydmyke i det hele tatt, eller villig til å prøve å politisk endre ting for det å bedre for de unge.

Anonymkode: 2f756...5da

Hvis man skal snakke om generasjoner, så er det vel ingen som har vært så kravstore heller som de er i dag.

Glem heller ikke at de som sitter ensomme på sykehjem i dag rundt omkring har vært med å bygge opp landet vårt etter krigen. Hva gjør du forresten selv for å bidra til å endre dagens politikk? Du kan jo starte med å melde deg inn og engasjere deg selv istedenfor å sitte med hendene i lomma og skylde på andre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg som mor skal se på at mitt barn og barnebarn sliter, mens jeg drar på flere luksusferier i året. Ikke sikkert det blir mye penger igjen til å sikre min alderdom, men da forventer jeg at min datter skal ivareta meg. Om ikke hun gjør det, så er hun narsissist.

Synes bare det er utrolig tåpelig å dra inn hele generasjoner i en diskusjon ang et eksempel på en mor som ikke hjelper til. Hvorfor denne moren ikke gjør det, aner vi heller ingenting om. Vi har kun hørt ts sin versjon.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessertgenerasjonen er hissig i denne tråden 😅 

Dere har deres fulle rett til å spille golf i Spania, mens deres barn sliter med å komme seg inn på det sinnsyke boligmarkedet dere har vært med på å skape. Både leie og eie er dyrt og vanskelig å komme seg inn på. Leieprisene står heller ikke i forhold til standard på boligen. 

Dere har lov til å bruke pengene deres på akkurat det dere vil. Barna deres er selvfølgelig narsissister om de ikke stiller opp 24/7, når dere er blitt pleietrengende 🙂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...