Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er urimelig å be om å få over en halv million av andres penger. Om de så har en milliard. 

Anonymkode: f2286...24b

Hvis du synes det er urimelig å gi penger til egne barn, så deg om det. Det viser bare hvordan DU er.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eureka! skrev (2 minutter siden):

Ja det synes vel du er fasinerende. Som tydeligvis ikke forstår økonomi og prisvekst på bolig. Moren har ikke jobbet, tjent inn og spart opp til en nedbetalt leilighet og 4 mill på konto. Mesteparten av det har hun FÅTT i boligfortjeneste. Blant annet ved hjelp av sine foreldre som hjalp henne til å betale ut faren til ts og dermed bli eneeier av bolig i Oslo.

Du har hørt om boligprisene i Oslo og hvordan de har steget de siste 20 årene?? Men noen idioter vil nok klappe seg på skuldra og si "det var hardt arbeid".

Oi, det var jammen ikke småtteri du klarte å anta!  

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eureka! skrev (2 timer siden):

Øvrige regler er arvereglene. Det vil si at livsarvinger arver sine foreldre om de hadde verdier da de gikk bort. Den er en ufravikelig lov. Kun loven om uskifte som kan utsette arveloven. Les videre på siden.

nei øvrige regler er regler for gaver og hva som kan gjøres innenfor et uskiftebo. Du har ganske frie regler innefor uskiftet bo, men knan for eksempel ikke gi bort gaver som står i misforhold til boet eller gi bort fast eiendom. Men den som sitter i uskiftet bo kan godt selge bolig og flytte til noe billigere og bruke av pengene til livsopphold og ferier.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (2 minutter siden):

nei øvrige regler er regler for gaver og hva som kan gjøres innenfor et uskiftebo. Du har ganske frie regler innefor uskiftet bo, men knan for eksempel ikke gi bort gaver som står i misforhold til boet eller gi bort fast eiendom. Men den som sitter i uskiftet bo kan godt selge bolig og flytte til noe billigere og bruke av pengene til livsopphold og ferier.

Ikke uten samtykke fra de andre arvingene. Men egen eierdel og sin egen del av arven kan disponeres fritt. Sitat:

Hva skjer hvis den gjenlevende ektefellen eller samboeren ønsker å selge eiendommer som tilhører uskiftet bo?

Den gjenlevende ektefellen eller samboeren kan ikke selge eiendommer som tilhører uskiftet bo uten samtykke fra arvingene eller etter domstolsbeslutning. Hvis salget er i strid med arveloven eller avtaler mellom partene, kan arvingene kreve erstatning eller tilbakeføring av eiendommen.

https://advokatmatch.no/uskiftet-bo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (9 minutter siden):

Og denne: https://legalis.no/artikler/uskiftet-bo-regler-begrensninger-og-gode-rad

Som hovedregel kan den gjenlevende disponere uskifteboet som vedkommende ønsker. Likevel finnes det viktige begrensninger i arveloven som skal beskytte arvingene.

Å råde over boet på en klanderverdig måte

Gjenlevende ektefelle har ikke lov til å svekke verdien av boet vesentlig. Dette betyr blant annet at:

Store lån som reduserer boets verdi kan være ulovlig.

Overdreven bruk av boets midler til eget forbruk kan være i strid med loven.

Konsekvens: Arvingene kan kreve skifte av boet, og ide kan kreve vederlag for tapt arv.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på en ting.

Det er så mange av dere som virker som om dere har full oversikt over foreldrene deres sin økonomi. Vet på krona hva som går inn og ut, hva boligen er verdt, hva de har på konto.

Lar dere foreldrene deres ha full oversikt over hva dere selv bruker penger på? For det må jo gå begge veier.

Det heter privatøkonomi. For meg har ingen andre noe med min økonomi å gjøre. Jeg har heller ingen rett til å vite noe om andres privatøkonomi.

For meg er arv noe man får etter at noen er død. Forskudd på arv er noe nymotens tull. Dagens unge har fått det for seg at man har en slags rettighet til å få andres penger.

Jeg kunne ha funnet på å hjelpe voksne barn, om de viste at de jobbet hardt, sparte alt som var mulig, og hadde full kontroll og god kunnskap om økonomi. Om det hadde blitt formulert et krav eller forventninger om å få mine penger, så hadde jeg nok ikke gitt bort noe. Evt forskudd på arv er en gave. Man ber ikke om å få en gave.

Anonymkode: 9eb7a...f08

Min forelder har delt med meg hva hn har i boliglån, hvor mye som betales månedlig på lånet, hvilke annen gjeld hn har utenom, men ikke nåværende inntekt. Jeg vet også hvor dyre strømregninger hn har, for sånt prater vi om. 

Min forelder vet min faste inntekt, mine faste utgifter, om jeg har ekstra å betale på og samlet gjeld. 

Anonymkode: b2ea1...3c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 19.18):

Tro meg - de klager

Også til venner av dem og familie rundt

Vi var nettopp i bursdagsselskap til svigerfar med masse familie og venner av han. Der sa omtrent alle til meg at det var så synd at vi tok det valget å flytte bort.. stakkars svigerfar og svigermor som aldri nesten fikk se barnebarna pga det … fikk lyst til å nevne for de at hadde vi bare fått litt hjelp så hadde ikke denne flyttingen skjedd.. men følte ikke jeg kunne det😂 De setter oss altså i en utrolig kjipt situasjon i tillegg.. kjenner jeg blir forbanna!😡 

Anonymkode: 9b4b9...546

Du kan da si litt uten å si alt!

«Ja, det hadde vært hyggelig, men vi hadde ikke råd til å bo i dette området, så da måtte vi flytte. Sånn er det å være voksen»

Så lar du den bare henge, så kan de som vil konkludere med at dere ikke ble tilbudt noe hjelp. Og at de ikke behøver å klage så høyt.

Anonymkode: c241b...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ville du lånt 1 million av dine penger til ei som klarer å få to barn med en udugelig mann, som ikke har klart å spare til egenkapital, lever fra hand til munn, har tatt en ubrukelig utdannelse og pådratt seg fem år med studiegjeld, og fortsatt tjener under snittet? 

Dette er en person som gjennomgående har tatt dårlige livsvalg økonomisk. Som sannsynligvis ikke vil klare det økonomiske rundt å eie selv. 

Anonymkode: ddeda...005

I all verden. Hvis ts er så ubrukelig som du påstår (noe jeg er helt uenig i at hun er) så vil jeg si at noen har sviktet henne i oppveksten. Er det ikke foreldrenes ansvar å oppdra barn som tar fornuftige livsvalg? 

Så alle de som kritiserer ts for å ha tatt feil valg i livet burde egentlig skylde på foreldrene. For er det én ting vi er flinke til her på kg så er det å skylde på foreldre og oppdragelse. 

Og uansett om ts har tatt elendige valg, er det ikke rart at moren hennes ikke ønsker å gjøre livet litt bedre for barnebarna som må lide under denne kvinnen som ikke har tatt de riktige livsvalgene?

Anonymkode: 33d27...2f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 19.01):

Jeg sparer allerede til barna mine.

Mine foreldre har gitt meg forskudd på arv, og har allerede satt av arv til barnebarna.
Min svigermor har en nedbetalt leilighet og hytte til ti mill, noen mill på konto arvet fra sine foreldre, og i tillegg arvet hun alt etter svigerfar da hun satt i uskiftet bo. Det er ikke snakk om å gi noe i forskudd på arv til sønn og datter, spesielt datter hadde hatt glede av det grunnet lav lønn.

Jeg synes det er rart å ikke prioritere forskudd på arv, ingen trenger vel arv når man er i syttiårene når foreldrene dør?

Anonymkode: 7ec16...7ce

Kanskje noen som skriver om dette (har ikke lest alt ennå), men man arver ikke alt etter ektefellen når man sitter i uskiftet bo.
Arveoppgjøret står "på vent" bare.

Anonymkode: 5f4d3...c1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle som sier at moren ikke skylder henne noe har selvsagt helt rett. Samme gjelder besteforeldre som ikke gidder å passer barnebarna sine. Man kan ikke kreve at folk skal hjelpe til og ofre noe for deg. Men hvilket samfunn hadde vi hatt hvis folk bare feier for egen dør og aldri stiller opp for andre (økonomisk eller på annet vis)?Det er i hvert fall ikke et samfunn jeg vil være en del av.

Ingen av vennene mine kan kreve at jeg skal stille opp for dem, men jeg gjør det. Gladelig. Hjelp til flytting? Selvsagt! Støtte etter samlivsbrudd? Jeg stiller selvsagt opp! Malehjelp i ny bolig? Jeg kommer! Og all denne hjelpen får jeg tilbake også, uten at det regnes på kroner og øre eller at det er en forventning ene eller andre veien. Vi tar det for gitt å hjelpe hverandre.

Men man kan selvsagt velge å ikke stille opp folk, verken nærmeste familie eller venner. Men da blir man fort sittende ganske ensom igjen til slutt. Og dette er ikke en trussel om "da besøker vi deg ikke på sykehjemmet", men en realitet. Hvis du ikke investerer i andre hvorfor skal de investere i deg? Ts sin mor stiller verken opp økonomisk eller på annet vis for ts. Og ingen kan tvinge henne. Men da bør hun ikke bli overrasket om ikke barnebarna, som ser henne to ganger i året, ikke renner ned dørene hennes når hun blir eldre og trenger hjelp til snømåking eller med TV-en. Og hvis hun havner på sykehjem vil hun neppe få mer enn pliktbesøkene. For hvorfor skal man stille opp mer for moren/bestemoren på sykehjem, når man knapt nok har hatt kontakt resten av voksenlivet?

Situasjonen hadde selvsagt vært en helt annen om hun stilte opp på andre måter for ts, men i følge ts (og man må jo ta utgangspunkt i at det hun forteller er sånn høvelig sannheten) så er moren kun opptatt av seg og sitt og viser ingen interesse for datteren og barnebarna. 

Anonymkode: 33d27...2f0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dere og moren din på samme sted? Er det flere steder i landet hvor din utdanning og kompetanse vil kunne komme til nytte? Hvis ja på begge, ville jeg vurdert å nevne at det beste for deg og barna kanskje er å flytte ut av byen/til et billigere sted, og se hvordan hun reagerer. Slike annen familie tidligere i tråden gjorde (altså at de flytta). 

Ikke for å manipulere henne, men for å se om hun kanskje da forstår hvor mye hjelp fra henne faktisk vil bety (tenker spesielt om hun bare har tenkt at du nok straks klarer å kjøpe noe eget uavhengig av hjelp).

Skjønner at hun ønsker å gjøre ditten og datten når hun potensielt endelig har råd til det, men ut fra verdiene hun sitter på høres det rart ut om hun er en av de som har levd på ekstremt lite hele livet, og endelig har penger til overs. Det gir ikke helt mening. Hun overtok huset billig, og har tjent masse på det. Var huset billig kan heller ikke utgiftene ha vært enorme, og lønna hennes var vel heller ikke så ille  siden hun har en god pensjon nå. 

Greit at man ikke har krav på noe fra foreldrene i slike tilfeller, men personlig synes jeg det er veldig rart å ikke hjelpe (noe som helst?). Hun har jo også bare deg, og trenger ikke å tenke på at andre søsken bør få like mye hjelp. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken rolle skulle det spilt?

Anonymkode: bfc45...7f3

Det kunne ha spilt en rolle, dersom barndomshjemmet var uskiftet bo så var det er farsarv til TS av overskuddet etter salg. Moren hadde ikke juridisk fått lov å bruke farsarven. Men noen andre her svarte han er i live, og ved skilsmisse/separasjon har de jo ordnet opp i økonomien rundt huset på forhånd.

Anonymkode: 9afdd...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym111111 skrev (2 timer siden):

Har man mulighet, hjelper man selvsagt sine barn. De er det viktigste i livet, også etter at de har blitt voksne

Når barna er voksne, har jobb og fått sitt eget liv, så er det på tide og endelig få lov til å prioritere seg selv etter mange år. Med mindre det er snakk om økonomiske problemer og at barn og barnebarn sliter selvfølgelig.

Klarer ikke å se at det gjelder ts. Hun er bedre stilt enn mange alenemødre i dag, og kan fint kjøpe noe et sted med egenkapitalen på over en halv mill som hun allerede har. 

Må innrømme at hvis jeg bare hadde 1 barn, så hadde jeg hjulpet til i ts sitt tilfelle hvis jeg hadde så mye penger. Men hvis det blir forventet, og at et godt voksent barn hadde lagt seg borti hva jeg brukte mine egne penger på av reiser og andre ting på mine eldre dager, da hadde jeg sett rødt og lysten på å gi en slik gave til et barn som i utgangspunktet ikke har økonomiske problemer og allerede stor egenkapital hadde da vært lik null.

Anonymkode: 1df94...7fc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når barna er voksne, har jobb og fått sitt eget liv, så er det på tide og endelig få lov til å prioritere seg selv etter mange år. Med mindre det er snakk om økonomiske problemer og at barn og barnebarn sliter selvfølgelig.

Klarer ikke å se at det gjelder ts. Hun er bedre stilt enn mange alenemødre i dag, og kan fint kjøpe noe et sted med egenkapitalen på over en halv mill som hun allerede har. 

Må innrømme at hvis jeg bare hadde 1 barn, så hadde jeg hjulpet til i ts sitt tilfelle hvis jeg hadde så mye penger. Men hvis det blir forventet, og at et godt voksent barn hadde lagt seg borti hva jeg brukte mine egne penger på av reiser og andre ting på mine eldre dager, da hadde jeg sett rødt og lysten på å gi en slik gave til et barn som i utgangspunktet ikke har økonomiske problemer og allerede stor egenkapital hadde da vært lik null.

Ser ut som det er langt flere grådige boomers på KG enn jeg hadde trodd. Ikke at du var den verste her.. som kan innrømme at du ville hjulpet om du hadde så mye penger. 

Men uten å dømme enkeltindivider, synes jeg det er utrolig hvor mange som mener at voksne barn kan seile sin egen sjø, som demonstrerer at de ikke har noe ansvar for barn lengre, at de må feie for egen dør osv. Og hjelp?? Nei nå har de fått både mat og klær i 18 år så det får være nok.. 
Jeg har hørt mye snakk om dessertgenerasjonen, men det er noe eget å få se med egne øyne at de kryper frem og viser meningene sine til en alenemor som håpte på hjelp fra sin millionær-rike mor. Som om de ikke har selvrealisert seg nok ved å seile på oljebølgen fra 70-tallet, jobbe deltid, lage middag i microen og jage ungene ut for å leke i gaten så mor får røyke og drikke vin i fred med nabofruen. Nei det er NÅ de virkelig skal selvrealisere seg på pensjonen og prisveksten på boligen de selv kjøpte for 50k. Og selvrealisering tar tid, så pass av barnebarn blir det ikke rom for. De kan komme på besøk på aldershjemmet når den tid kommer, for da er barnebarn kjekt å ha.  

Snakk om bortskjemte drittunger! 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Florence Nattgal skrev (3 minutter siden):

Ser ut som det er langt flere grådige boomers på KG enn jeg hadde trodd. Ikke at du var den verste her.. som kan innrømme at du ville hjulpet om du hadde så mye penger. 

Men uten å dømme enkeltindivider, synes jeg det er utrolig hvor mange som mener at voksne barn kan seile sin egen sjø, som demonstrerer at de ikke har noe ansvar for barn lengre, at de må feie for egen dør osv. Og hjelp?? Nei nå har de fått både mat og klær i 18 år så det får være nok.. 
Jeg har hørt mye snakk om dessertgenerasjonen, men det er noe eget å få se med egne øyne at de kryper frem og viser meningene sine til en alenemor som håpte på hjelp fra sin millionær-rike mor. Som om de ikke har selvrealisert seg nok ved å seile på oljebølgen fra 70-tallet, jobbe deltid, lage middag i microen og jage ungene ut for å leke i gaten så mor får røyke og drikke vin i fred med nabofruen. Nei det er NÅ de virkelig skal selvrealisere seg på pensjonen og prisveksten på boligen de selv kjøpte for 50k. Og selvrealisering tar tid, så pass av barnebarn blir det ikke rom for. De kan komme på besøk på aldershjemmet når den tid kommer, for da er barnebarn kjekt å ha.  

Når du først er inne på aldershjem. Er du klar over hvor mange ensomme eldre det sitter rundt omkring? Hvor er barna da som forventet økonomisk støtte og hjelp i hele sin voksne alder?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Boomers - er det mange rike i den generasjonen? Fant noen papirer etter mine døde foreldre. Min mor hadde da arver 350000 kr. i 2007 av sin sistlevende forelder. De pengene gikk til siste del av nedbetaling av huslån (hus bygget i 1981. Høye renter  fra 1985 og utover). Den gang var renta 20%

Anonymkode: ae737...be0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Florence Nattgal skrev (21 minutter siden):

Er forøvrig ikke boomer. Er født i 1979.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du først er inne på aldershjem. Er du klar over hvor mange ensomme eldre det sitter rundt omkring? Hvor er barna da som forventet økonomisk støtte og hjelp i hele sin voksne alder?

Ser du ikke rekkefølgen i hva du kommenterte på nå?

Jeg har hørt om det, og alltid tenkt at det var trist. Men alle kommentarer TS har fått her har gitt meg en stor forklaring på hvorfor enkelte eldre blir sittende alene på aldershjemmet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Florence Nattgal skrev (Akkurat nå):

Ser du ikke rekkefølgen i hva du kommenterte på nå?

Jeg har hørt om det, og alltid tenkt at det var trist. Men alle kommentarer TS har fått her har gitt meg en stor forklaring på hvorfor enkelte eldre blir sittende alene på aldershjemmet. 

Rekkefølge?

Tenkte meg at det ville bli snudd den veien, men så enkelt er det ikke. Mange i yngre generasjoner ser det som en selvfølge at gamle foreldre blir overlatt til helsevesenet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 19.10):

Sånn er det her også. Min mor har kjøpt hus til min bror og ført det over til ham med gratis lån. Men det er jeg som er grisk. Så de familieforholdene eksisterer snart ikke mer.

Anonymkode: 963b0...0eb

Mye likt hos oss.

Mor har gitt ca. 3 millioner til sammen til en bror, mens hun satt i uskifte.
Solgte nylig leiligheten sin (bor på sykehjem), og ønsket at bror skulle få alt.
Vi to andre barna gikk til sak. Fikk 750k hver. (Bror ca. 600k fra salget.)

Mor og bror er sure på oss nå og synes vi er griske fordi det var HENNES penger (mener hun).

(Ikke all verdens å hente på å gå til sak, men uten det hadde vi nok endt opp med null)

Anonymkode: 5f4d3...c1b

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...