Eureka! Skrevet 9. januar #321 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fy søren så mange grådige mennesker som ikke unner sine foreldre å leve godt de siste årene, det var i denne tråden. Moren er da ikke død... Hun har full rett til å disponere sine 50% av totalen her, samt de 33% hun har arvet etter ektefellen. 83% av formuen. Og dere begynner å snakke om vesentlig svekking fordi hun har valgt å nedskalere bolig litt, og reise litt mer. Det er bare kvalmt. Anonymkode: ddeda...005 Hva du synes spiller ingen rolle. Moren kan være så egoistisk og grådig hun selv vil, MEN hun hvis ektefelle/ts´far er gått bort, tillater ikke loven at hun er egoistisk på hans vegne. Det er derfor arveloven finnes. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #322 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er nettopp det eksemplet jeg skisserte for mamma da jeg ba om 600 000kr i forskudd på arv. Da hadde vi hatt nok til en 3-roms her i området og barna hadde sluppet å bytte skole, vi kunne fortsette å leve uten bil og spare masse på det. For mammas del betydde det at hun skulle gå fra 4mill til 3,4 mill på bok, helt ubetydelig for henne. Da hun har34000kr utbetalt i pensjon hver måned, gjeldfri bolig. Nå har hun 200 000kr i bare renteinntekter hvert år. Anonymkode: 772bd...f9c Du kan med fordel se etter bolig (og jobb) i andre kommuner enn der dere bor nå. Du trenger hvert fall ikke å bo i nærheten av din mor. Hun er på ingen måte en ressurs i livene deres. Dere bor i en dyr kommune, det er ingen behov for det. Anonymkode: 21b80...c79 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 9. januar #323 Del Skrevet 9. januar Vi har denne saken kun fra ts' side. Vi skal ikke se bort fra at mor har en annen versjon. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #324 Del Skrevet 9. januar Eureka! skrev (1 minutt siden): Hva du synes spiller ingen rolle. Moren kan være så egoistisk og grådig hun selv vil, MEN hun hvis ektefelle/ts´far er gått bort, tillater ikke loven at hun er egoistisk på hans vegne. Det er derfor arveloven finnes. Men hun er jo ikke i nærheten å ha begynt å ta av barnas pliktdelsarv fra far 🙄 Hun eier 83% av det som er felles total formue. Jeg er selv i samme situasjon, med forelder i uskiftet bo. Og virkelig, selv om denne hadde vært på siste rest av felles midler, så ville jeg aldri tatt juridiske skritt for å karre til meg penger, på bekostning av at han har livsglede og innhold sine siste år. Anonymkode: ddeda...005 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #325 Del Skrevet 9. januar Eureka! skrev (1 minutt siden): Hva du synes spiller ingen rolle. Moren kan være så egoistisk og grådig hun selv vil, MEN hun hvis ektefelle/ts´far er gått bort, tillater ikke loven at hun er egoistisk på hans vegne. Det er derfor arveloven finnes. Sitter moren i uskiftet bo da? Etter hva jeg har sett har ikke det kommet fram av ts sine innlegg. Unødvendig å blande inn og diskutere en slik situasjon uten grunn. Anonymkode: 1df94...7fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #326 Del Skrevet 9. januar Kjære TS, jeg syns fryktelig synd på deg som har en mor som prioriterer reiser og morro fremfor din og barnebarnas fremtid. Og jeg syns det er helt uforståelig at det er så mange her i tråden som tar din mor i forsvar. Ønsker deg alt det beste❤️ Anonymkode: 72434...2f0 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #327 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hun ville ikke være kausjonist heller. Anonymkode: 772bd...f9c Det forstår jeg hun ikke vil. Anonymkode: 8f131...6ee 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #328 Del Skrevet 9. januar Eureka! skrev (39 minutter siden): Jeg har ikke lest hele tråden og vet ikke om ts´s far er gått bort eller betalt ut av barndomshjemmet. Men å selge en enebolig og kjøpe en billigere leilighet, for å frigjøre kapital for reiser og restauranter er opplagt en vesentlig svekking av boet! Min far og mamma ble skilt da jeg var rundt 4 år gammel. Mamma kjøpte han ut av boligen da, med hjelp av mine besteforeldre. Far har siden flyttet til en annen kant av landet, etablert seg på nytt med ny kone og nye barn. Har ikke kontakt med far. Anonymkode: 772bd...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #329 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sitter moren din i uskiftet bo? Har du søsken? Mulig det har blitt svart på før, men har ikke lest alt da det er mye å gå igjennom med anonyme innlegg. Anonymkode: 1df94...7fc Nei, hun sitter ikke i uskiftet bo og jeg har ingen hel søsken. Mor har bare meg, mens faren min har etablert seg på nytt med ny kone og nye barn etter at foreldrene mine skilte lag. Anonymkode: 772bd...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #330 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er hennes penger og det er hun som bestemmer hva de skal brukes til. Du får tjene dine egne penger da hun ikke har noe ansvar overfor deg. Anonymkode: 8f131...6ee Selvsagt er det hun som bestemmer det... Og hun har ikke noe juridisk ansvar. Er det noen som har sagt noe annet??? Men som mor, så hadde jeg aldri vært så egoistisk at jeg ikke hadde hjulpet mine egne barn littegrann i en slik situasjon! AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du bør flytte vekk fra hovedstadsområdet til et sted du har råd til å bo. Det er ikke moren din sin feil at du har stelt deg dårlig. Arv er ikke noe man har rett på eller bør forvente. Fikk din mor penger av sin mor? Anonymkode: 1d444...9c0 OMG! Er det mulig? AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hun har vel levd ganske sparsommelig i sin tid hun også. Nå er det hennes tur. Eller skal hun fortsette å snu på skillingen så du skal få slippe? Anonymkode: bfc45...7f3 Herregud for noen idiotiske kommentarer! Mange idioter uten medfølelse der ute! Anonymkode: e850f...167 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #331 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det hadde ikke holdt med 1 million i lån fra mor. TS sier ikke noe om at hun har egenkapital selv, så det må vi gå ut i fra at hun ikke har (hun sier hun lever fra hånd til munn). En annen enslig mor med to barn skrev i en tråd at hun kun fikk låne 1,75 mill i banken. Denne moren tjente 700 000. TS sier hun tjener UNDER snittet, dvs kanskje rundt 5-600 tusen. Så TS få kanskje låne max 1,5. De rimeligste leilighetene der TS bor koster like under 4 mill. Så dermed må TS få/låne mer enn 2 mill fra mor for å kjøpe det hun bor. Antakelig har TS også et ganske stort studielån. TS må enten slå fra seg å kjøpe på noen år, skaffe seg en bedre betalt jobb eller flytte til et rimeligere sted. Så må hun sette opp et regnestykke med hva hun kan få i lån, og så eventuelt spørre mor pent om et lån på manglende EK. Anonymkode: 9925a...a93 Det hadde holdt med 600 000kr av mor. Da ville hun sitte igjen med 3,4 millioner på bok. Jeg har spart opp 650 000kr selv, har spart siden 2016. Det vil ta meg 6 år å spare opp 600 000kr til. På de 6 årene kan boliger bli enda dyrere. Anonymkode: 772bd...f9c 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #332 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du har fått med deg at moren lever? Det er ikke et arveoppgjør vi diskuterer. Anonymkode: ddeda...005 Arv etter faren snakker vi om! Anonymkode: 0df5f...e8f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #333 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hun er jo ikke i nærheten å ha begynt å ta av barnas pliktdelsarv fra far 🙄 Hun eier 83% av det som er felles total formue. Jeg er selv i samme situasjon, med forelder i uskiftet bo. Og virkelig, selv om denne hadde vært på siste rest av felles midler, så ville jeg aldri tatt juridiske skritt for å karre til meg penger, på bekostning av at han har livsglede og innhold sine siste år. Anonymkode: ddeda...005 Enig! Når en av mine foreldre dør, skal den som sitter igjen få bruke pengene DE har tjent sammen på hva de vil. Det er ikke mine penger, og jeg forventer ingen arv. Skulle ønske mine foreldre brukte mer penger på seg selv! Men - som mor som sitter godt i det, og som ser barnet sitt slite, så hadde jeg hjulpet litt Anonymkode: e850f...167 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #334 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjære TS, jeg syns fryktelig synd på deg som har en mor som prioriterer reiser og morro fremfor din og barnebarnas fremtid. Og jeg syns det er helt uforståelig at det er så mange her i tråden som tar din mor i forsvar. Ønsker deg alt det beste❤️ Anonymkode: 72434...2f0 Det skulle jeg vært enig i hvis ts hadde problemer økonomisk. Det har man ikke når man har mulighet til å spare 80-100 000 i året, og hittil har 650 000 til egenkapital. Anonymkode: 1df94...7fc 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #335 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det hadde holdt med 600 000kr av mor. Da ville hun sitte igjen med 3,4 millioner på bok. Jeg har spart opp 650 000kr selv, har spart siden 2016. Det vil ta meg 6 år å spare opp 600 000kr til. På de 6 årene kan boliger bli enda dyrere. Anonymkode: 772bd...f9c Kan du svare på om du har søsken og om moren din sitter i uskiftet bo? Anonymkode: 1df94...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #336 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du svare på om du har søsken og om moren din sitter i uskiftet bo? Anonymkode: 1df94...7fc Se bort i fra dette innlegget. Så etterpå at du hadde svart på det. Anonymkode: 1df94...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #337 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du svare på om du har søsken og om moren din sitter i uskiftet bo? Anonymkode: 1df94...7fc Nei, har ikke hel søsken, mor har bare meg, mens far har etablert seg på nytt med ny kone og nye barn. Mor sitter heller ikke i uskiftet bo, hun betalte han ut da de skilte lag for 28 år siden. Anonymkode: 772bd...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #338 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Arv etter faren snakker vi om! Anonymkode: 0df5f...e8f Faren er ikke død, så arvesaker er helt unødvendig å diskutere. Moren har full rett til å disponere sine egne penger som hun vil. Anonymkode: 1df94...7fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #339 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det hadde holdt med 600 000kr av mor. Da ville hun sitte igjen med 3,4 millioner på bok. Jeg har spart opp 650 000kr selv, har spart siden 2016. Det vil ta meg 6 år å spare opp 600 000kr til. På de 6 årene kan boliger bli enda dyrere. Anonymkode: 772bd...f9c Og derfor bør du heller se etter bolig og jobb andre steder enn kommunen du er i nå. Anonymkode: 21b80...c79 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #340 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skulle jeg vært enig i hvis ts hadde problemer økonomisk. Det har man ikke når man har mulighet til å spare 80-100 000 i året, og hittil har 650 000 til egenkapital. Anonymkode: 1df94...7fc Nei, har ikke økonomiske problemer. Men jeg skjærer ned til benet for å kunne spare 80 000-100 000kr i året. Ingen bil, bruker 1500kr mindre på mat en sifos anbefalinger, aldri vært på ferie i utlandet. Jeg kjøper bare nye klær når det er absolutt nødvendig, sjekker alltid om det er mulig å få brukt først. Kjøper aldri nye klær til meg selv, har en 7 år gammel vinterjakke kjøpt på salg til 500kr. Drar aldri på restaurant, barna er aldri på lekeland med mindre de er invitert på bursdag, drar aldri til frisør. Ikke mange orker å leve sånn over tid. Hadde jeg hatt en normal livsstil med en ferietur i året, bil og hatt matbudsjett og strøm som er anbefalt av SIFO hadde vi ikke greid å spare i det hele tatt. Anonymkode: 772bd...f9c 3 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå