Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skjermbilde2025-01-09kl_13_05_00.png.f7990f049675a19e9f5de6601099dbc2.png

Nordea nå når jeg legger inn dine tall med lønn på 650 000 og to barn.

Husk at nå er kravet 10% egenkapital.

En liten FYI: du har misforstått begrepet 'å leve fra hånd til munn'. Det betyr at man ikke får spart og at man sliter økonomisk.

Anonymkode: 21b80...c79

Og for den summen så får man en fin tre-roms for eksempel i Lillestrøm.

Så bare kjøp din første bolig, TS, hvis det er det du vil.

Anonymkode: 9925a...a93

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva babler du om?

Kan du ikke lese?? Kopi fra hovedinnlegg: Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier.

Hvis faren til TS har gått bort, er ikke det ikke lov å selge barndomshjemmet uten å gjøre opp arv med livsarvinger!

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eureka! skrev (5 minutter siden):

Sett deg inn i loven før du kommenterer idioti. Moren sitter ikke lengre i uskiftet bo. Boet ER skiftet. Og hvis det er slik at TS´ far er gått bort, har ikke moren lov til å skifte boet uten å gjøre opp farsarven til Ts.

Nå vet vi vel ikke om moren sitter i uskifet bo, men gjør hun det kan hun fint bytte bolig og fortsatt sitte i uskiftet bo.

Spørsmålet er vel om pengebruken kvalifiserer til "vesentlig svekking av boet". Det er vel en vurdering som ikke alltid er lett å ta om ikke det gis bort store verdier. Den som lever skal ha lov til å bruke penger på seg selv. 

Postet denne før i tråden, https://legalis.no/artikler/uskiftet-bo-regler-begrensninger-og-gode-rad

Anonymkode: 555f5...794

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

TS her! 

Ja, jeg lever fra hånd til munn fordi jeg må det for å spare til egenkapital. Jeg har ikke forbruksgjeld eller annet lån, røyker heller ille 50 om dagen. Jeg har faktisk ikke studielån heller, det lille jeg hadde er nå nedbetalt. 

Med hånd til munn mener jeg: 

- Vi går til og fra alle steder. Tar buss bare når det er nødvendig. Har ikke bil. Har faktisk aldri eid en bil. 

- Jeg tjener 650 000kr i året, inkludert bidragsforskudd, utviddet barnetrygd og vanlig barnetrygd. Ikke alle med master har en millionlønn når de er i starten av 30 årene. Jobber som rådgiver i kommunen, hvis du lurte på hva jeg drev med. 

- Vi bruker 1000-1500kr mindre enn sifos anbefalinger på mat. Spiser mye mat laget fra bunn av, kaster ikke mat. 

- Spiser aldri ute, med mindre det er i forbindelse med jobb. Da spanderer jobben. Dropper også julebord fordi jeg synes det er råflott at jeg skal bruke 500kr (egenandel) på meg selv. 

- kjøper det jeg kan av klær og utstyr til barna brukt. Kjøper aldri tøy til meg selv, vinterjakka mi er 7 år gammel. Den var da kjøpt på salg til 500kr. 

- Barna og jeg har aldri vært i utlandet på ferie, aldri reist med fly. Feriene våre er som regel en tur på hytta til tante (min mors søster). Hun låner oss hytta gratis. En oslotur, da tar vi buss inn til Oslo og drar på gratis museer, bader på Hovedøya osv. 

Ved å leve på den måten greier jeg faktisk å spare 80 000- 100 000kr i året. Greier ikke mer enn den summen fordi det kommer alltid en ekstrautgift som blir dyr, som f.eks denne måneden måtte jeg ha nye briller. Det kostet meg 3600kr, sure penger. Dette var Specsavers, den billigste optikeren. 

Jeg har spart 650 000kr til nå, jeg begynte sparingen da barna var født og forholdet til barnefar tok slutt. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Så flink du er til å spare! Du virker som en veldig sterk og selvstendig person! Jeg var i samme situasjon som deg lenge, med aleneforsørgeransvar under studiene og foreldre som ikke hjalp til, til tross for at de hadde god økonomi. Det førte til en del bitterhet og sorg fra min side, men har også skjønt i ettertid at jeg kanskje ikke forklarte dem tydelig nok hvordan jeg hadde det. 

650 000 er uansett ikke en veldig god lønn med master i det offentlige om du ikke er helt fersk. Kan du snakke med tillitsvalgt om lønnsnivå for de du kan sammenligne deg med når det gjelder kompetanse og ansiennitet? Det er mulig å få høyere opprykk i lokale forhandlinger om du ligger under nivået.  Vil også anbefale å søke andre jobber. Ofte kan man gå opp i lønn ved stillingsbytte.

Anonymkode: c95b8...d5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eureka! skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke lese?? Kopi fra hovedinnlegg: Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier.

Hvis faren til TS har gått bort, er ikke det ikke lov å selge barndomshjemmet uten å gjøre opp arv med livsarvinger!

Du. Tar. Feil.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå vet vi vel ikke om moren sitter i uskifet bo, men gjør hun det kan hun fint bytte bolig og fortsatt sitte i uskiftet bo.

Spørsmålet er vel om pengebruken kvalifiserer til "vesentlig svekking av boet". Det er vel en vurdering som ikke alltid er lett å ta om ikke det gis bort store verdier. Den som lever skal ha lov til å bruke penger på seg selv. 

Postet denne før i tråden, https://legalis.no/artikler/uskiftet-bo-regler-begrensninger-og-gode-rad

Jeg har ikke lest hele tråden og vet ikke om ts´s far er gått bort eller betalt ut av barndomshjemmet. Men å selge en enebolig og kjøpe en billigere leilighet, for å frigjøre kapital for reiser og restauranter er opplagt en vesentlig svekking av boet!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eureka! skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke lest hele tråden og vet ikke om ts´s far er gått bort eller betalt ut av barndomshjemmet. Men å selge en enebolig og kjøpe en billigere leilighet, for å frigjøre kapital for reiser og restauranter er opplagt en vesentlig svekking av boet!

Dette stemmer ikke, kan du ikke google før du uttaler deg så bastant?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (3 timer siden):

Problemet er jo at oldeforeldre og besteforeldregenerasjonen gjerne ville etterlate seg arv. Gamlingene nå vil bare bruke, så egoismen rår. Og det er en ny tankegang. 

Hun vil som sagt arve moren den dagen hun går bort. Blant annet en gjeldsfri leilighet. Får være glad det ikke er gjeld og lån man har valget om å arve. Slik mange yngre generasjoner nå vil oppleve. Foreldre med millioner i lån.

Ofte så er det også søsken å ta hensyn til, og det er regler i forhold til forskudd på arv. Da må gjerne advokat inn i bildet for at det skal bli riktig.

Anonymkode: 1df94...7fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

XD Du har virkelig INGEN peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva skjer hvis den gjenlevende ektefellen eller samboeren ønsker å selge eiendommer som tilhører uskiftet bo?

Den gjenlevende ektefellen eller samboeren kan ikke selge eiendommer som tilhører uskiftet bo uten samtykke fra arvingene eller etter domstolsbeslutning. Hvis salget er i strid med arveloven eller avtaler mellom partene, kan arvingene kreve erstatning eller tilbakeføring av eiendommen.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan ikke du google litt selv?

Hva skjer når den gjenlevende ektefellen eller samboeren ønsker å skifte boet?

Når den gjenlevende ektefellen eller samboeren ønsker å skifte boet, må dette gjøres etter reglene i arveloven og eventuelle avtaler mellom partene. Arvingene har krav på sin del av arven, og det kan oppstå uenighet om fordelingen av eiendommer og midler.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, en 3–roms leilighet i Lillestrøm koster ikke 3 millioner 😅 Det koster bortimot 3,6-3,8 millioner, husk at man må betale totalprisen og ikke prisantydningen på Finn.no

Jeg spurte moren min om 600 000kr i forskudd på arv. Da vil jeg ha råd til en leilighet til 3,6 mill. Med den egenkapitalen og lønna jeg har nå kan jeg kjøpe en leilighet til 3 mill, med 3,6 har jeg råd til en 3-roms her. Da har mamma fremdeles 3,4 millioner på bok, og hun kan fint fortsette å reise og kose seg, 600 000kr er ganske ubetydelig sum for henne som har gjeldfri leilighet og 4 millioner på bok. Mens for meg er 600 000kr 6 år med sparing der jeg lever fra hånd til munn. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her! 

Ja, jeg lever fra hånd til munn fordi jeg må det for å spare til egenkapital. Jeg har ikke forbruksgjeld eller annet lån, røyker heller ille 50 om dagen. Jeg har faktisk ikke studielån heller, det lille jeg hadde er nå nedbetalt. 

Med hånd til munn mener jeg: 

- Vi går til og fra alle steder. Tar buss bare når det er nødvendig. Har ikke bil. Har faktisk aldri eid en bil. 

- Jeg tjener 650 000kr i året, inkludert bidragsforskudd, utviddet barnetrygd og vanlig barnetrygd. Ikke alle med master har en millionlønn når de er i starten av 30 årene. Jobber som rådgiver i kommunen, hvis du lurte på hva jeg drev med. 

- Vi bruker 1000-1500kr mindre enn sifos anbefalinger på mat. Spiser mye mat laget fra bunn av, kaster ikke mat. 

- Spiser aldri ute, med mindre det er i forbindelse med jobb. Da spanderer jobben. Dropper også julebord fordi jeg synes det er råflott at jeg skal bruke 500kr (egenandel) på meg selv. 

- kjøper det jeg kan av klær og utstyr til barna brukt. Kjøper aldri tøy til meg selv, vinterjakka mi er 7 år gammel. Den var da kjøpt på salg til 500kr. 

- Barna og jeg har aldri vært i utlandet på ferie, aldri reist med fly. Feriene våre er som regel en tur på hytta til tante (min mors søster). Hun låner oss hytta gratis. En oslotur, da tar vi buss inn til Oslo og drar på gratis museer, bader på Hovedøya osv. 

Ved å leve på den måten greier jeg faktisk å spare 80 000- 100 000kr i året. Greier ikke mer enn den summen fordi det kommer alltid en ekstrautgift som blir dyr, som f.eks denne måneden måtte jeg ha nye briller. Det kostet meg 3600kr, sure penger. Dette var Specsavers, den billigste optikeren. 

Jeg har spart 650 000kr til nå, jeg begynte sparingen da barna var født og forholdet til barnefar tok slutt. 

Du har klart å spare 650 000 og enda sitter du og klager? Det virker som du klarer deg utrolig bra i forhold til mange alenemødre. 

Trodde ut i fra HI at du virkelig slet økonomisk jeg.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eureka! skrev (14 minutter siden):

Fy søren så mange grådige mennesker som ikke unner sine foreldre å leve godt de siste årene, det var i denne tråden. 

Moren er da ikke død... Hun har full rett til å disponere sine 50% av totalen her, samt de 33% hun har arvet etter ektefellen. 83% av formuen. Og dere begynner å snakke om vesentlig svekking fordi hun har valgt å nedskalere bolig litt, og reise litt mer. Det er bare kvalmt. 

Anonymkode: ddeda...005

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du får ikke gjort noe med hennes tankegang. Men husk på det den dagen hun kommer til deg og ber om hjelp, for det kommer.

Med tiden får du flytte til et sted som er billigere også får du kjøpe der. Evt får du kontake husbanken og se om de kan hjelpe deg. Du kan også se på muligheten til å flytte til et billigere sted allerede nå. Det står ikke noe om hvilket samvær barna dine har med sine fedre. Det vil jeg anta at også påvirker hva du gjør nå. Det er dog en midlertidig tilstand. Men ikke få flere barn, det vil begrense sine muligheter i framtiden.

Jeg har selv fått null hjelp hjemmefra, og den er kjip. Det er hva det er. De høster hva de sår.

Hvorfor går du ut i fra at ts har flere fedre til sine barn? Kan ikke se en plass at hun har skrevet det. Bare at hun har flere enn ett barn. Ikke at det har så stor betydning, men ser det er en gjenganger her på forumet at flere enn 1 barnefar=ressurssvak kvinne med lav moral, gjerne grisk også. 

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da får de bare klage, buhu.

TS har to barn så hun må også tenke på samværet de evt måtte ha med sine fedre vil jeg tro. Og muligens også jobb. Det er ikke bare bare.

Jeg kjøpte meg et billig hus på landet. Som ufør kan jeg bo hvor som helst. Men nå må jeg selge fordi ungen skal på vgs og linjen er ikke tilgjengelig i nærheten og har ikke råd til bolig + hybel. Så nå skal jeg på leiemarkedet...

Samme gjelder deg; ts har ikke skrevet at hun har flere barnefedre…

Kanskje det er nettopp pga barnefar hun bor på en plass som er altfor dyr for henne; for å ikke flytte for langt unna barnas far mtp samvær? Man strekker seg lengre enn langt, de fleste i allefall, for at barna skal ha det godt etter ett brudd og ha den andre forelderen ikke langt unna sånn at 50/50 samvær lar seg gjennomføre (jeg bor i en by jeg misliker, langt unna familien min, pga eksen og vårt felles barn. Har heldigvis noen gode venninner og gode naboer, men den dagen hun er ferdig på VGS og flytter for å studere så flytter jeg også….teller ned for hvert år…jeg flyttet til hans hjemby etter at vi møttes og ble sammen, og fikk meg en god jobb…men eneste årsaken til at jeg har bodd her de siste 7 årene er pga det gode forholdet mellom far, datter og stemor+søsken på fars side; flytter jeg så blir det bare annenhver helg og ferier pga avstand)

Ang det å flytte når barnet ditt begynner på Vgs pga den linjen barnet vil gå på; du behøver ikke det. Jeg flyttet også på hybel da jeg begynte på Vgs pga det var ikke Vgs der mamma bodde. Flyttet i kollektiv med 2 venninner, fikk borteboerstipend + barnebidrag fra faren min gikk da inn på min konto + mamma førte barnetrygden over på min konto. Mamma hadde ingen utgifter på at jeg flyttet på hybel. Etter at jeg ble 18 så måtte jeg selv søke Nav om bidrag fra pappa (man er bidragspliktig så lenge barnet går på Vgs) Det var ikke veldig mye å rutte med etter at hybel (hadde inkludert strøm) og mat var betalt, men jeg klarte meg. Å flytte på hybel etter ungdomsskolen er veldig vanlig for de som bor på bygda.

Personlig så hadde jeg som ufør med bolig som jeg eier og har økonomi til å ha boligen solgt huset for å komme inn på et dyrt leiemarked for de 3 årene det tar for barnet ditt å fullføre Vgs. Etter Vgs kommer han/hun mest sannsynlig til å flytte for å studere likevel. Det er økonomisk lite lurt 

Anonymkode: 2cec8...47e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy søren så mange grådige mennesker som ikke unner sine foreldre å leve godt de siste årene, det var i denne tråden. 

Moren er da ikke død... Hun har full rett til å disponere sine 50% av totalen her, samt de 33% hun har arvet etter ektefellen. 83% av formuen. Og dere begynner å snakke om vesentlig svekking fordi hun har valgt å nedskalere bolig litt, og reise litt mer. Det er bare kvalmt. 

Ja, og med din egne beregninger, burde TS få mye mer enn 600 tusen hun ber om, fra moren. Da moren har kjøpt huset + kjøpt en leilighet og endte opp med 4 millioner egenkapital i tillegg til en leilighet uten lån. 

Anonymkode: 0df5f...e8f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Eureka! skrev (18 minutter siden):

Derom strides kanskje de lærde. Så det du hadde kopiert inn senere. Her er noen som skriver motsatt - https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/selge-hus-fra-uskiftet-bo/

Vil tro at det her kommer an på hvor mye som forbrukes av overskuddet av salg før ts eller eventuelle andre arvinger kan kreve skifte.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, og med din egne beregninger, burde TS få mye mer enn 600 tusen hun ber om, fra moren. Da moren har kjøpt huset + kjøpt en leilighet og endte opp med 4 millioner egenkapital i tillegg til en leilighet uten lån. 

Anonymkode: 0df5f...e8f

Du har fått med deg at moren lever? 

Det er ikke et arveoppgjør vi diskuterer. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skjermbilde2025-01-09kl_13_05_00.png.f7990f049675a19e9f5de6601099dbc2.png

Nordea nå når jeg legger inn dine tall med lønn på 650 000 og to barn.

Husk at nå er kravet 10% egenkapital.

En liten FYI: du har misforstått begrepet 'å leve fra hånd til munn'. Det betyr at man ikke får spart og at man sliter økonomisk.

Ja, det er nettopp det eksemplet jeg skisserte for mamma da jeg ba om 600 000kr i forskudd på arv. Da hadde vi hatt nok til en 3-roms her i området og barna hadde sluppet å bytte skole, vi kunne fortsette å leve uten bil og spare masse på det. For mammas del betydde det at hun skulle gå fra 4mill til 3,4 mill på bok, helt ubetydelig for henne. Da hun har34000kr utbetalt i pensjon hver måned, gjeldfri bolig. Nå har hun 200 000kr i bare renteinntekter hvert år. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er nettopp det eksemplet jeg skisserte for mamma da jeg ba om 600 000kr i forskudd på arv. Da hadde vi hatt nok til en 3-roms her i området og barna hadde sluppet å bytte skole, vi kunne fortsette å leve uten bil og spare masse på det. For mammas del betydde det at hun skulle gå fra 4mill til 3,4 mill på bok, helt ubetydelig for henne. Da hun har34000kr utbetalt i pensjon hver måned, gjeldfri bolig. Nå har hun 200 000kr i bare renteinntekter hvert år. 

Sitter moren din i uskiftet bo? Har du søsken? Mulig det har blitt svart på før, men har ikke lest alt da det er mye å gå igjennom med anonyme innlegg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...