Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg syns mammaen din er egoistisk. Hun kunne fint lånt deg feks 1mil, og du hadde hatt sjans til å kjøpe noe, samtidig hadde hun da hatt 3mill igjen. 

Jeg hadde blitt veldig skuffet og såret over sånne verdier som mammaen din viser. Hadde blitt rasende! Og lei meg! Forstår godt at du føler som du gjør. Vi er jo bare mennesker og vi liker ikke urettferdighet, for det føles ganske urettferdig! 

Uansett, er dette en person du vil ha i livet ditt? Hun sitter jo å trykker deg ned, og jeg regner med at du ofte går fra henne med en dårlig følelse.. 

Svigers er litt på samme måte. Kan sitte i vår falleferdige 15 år gamle sofa fra ikea,  og skryte over sin dyre sofa til 65k.. og da kjenner man litt på misunnelse, selv om man egentlig ikke trenger en ny sofa eller hadde brukt så mye penger på en sofa. Det er bare sånn vi er.. 

Anonymkode: 484fd...986

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. 

Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. 

Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Du vil jo arve din mor den dagen hun dør, som da blant annet er en leilighet. Har du noen søsken forresten? Når det gjelder forskudd på arv, så er det også der regler å forholde seg til.

Anonymkode: 1df94...7fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg syns mammaen din er egoistisk. Hun kunne fint lånt deg feks 1mil, og du hadde hatt sjans til å kjøpe noe, samtidig hadde hun da hatt 3mill igjen. 

Jeg hadde blitt veldig skuffet og såret over sånne verdier som mammaen din viser. Hadde blitt rasende! Og lei meg! Forstår godt at du føler som du gjør. Vi er jo bare mennesker og vi liker ikke urettferdighet, for det føles ganske urettferdig! 

Uansett, er dette en person du vil ha i livet ditt? Hun sitter jo å trykker deg ned, og jeg regner med at du ofte går fra henne med en dårlig følelse.. 

Svigers er litt på samme måte. Kan sitte i vår falleferdige 15 år gamle sofa fra ikea,  og skryte over sin dyre sofa til 65k.. og da kjenner man litt på misunnelse, selv om man egentlig ikke trenger en ny sofa eller hadde brukt så mye penger på en sofa. Det er bare sånn vi er.. 

Nei, det hadde ikke holdt med 1 million i lån fra mor. TS sier ikke noe om at hun har  egenkapital selv, så det må vi gå ut i fra at hun ikke har (hun sier hun lever fra hånd til munn).  En annen enslig mor med to barn skrev i en tråd at hun kun fikk låne 1,75 mill i banken. Denne moren tjente 700 000. TS sier hun tjener UNDER snittet, dvs kanskje rundt 5-600 tusen. Så TS få kanskje låne max 1,5. De rimeligste leilighetene der TS bor koster like under 4 mill. Så dermed må TS få/låne mer enn 2 mill fra mor for å kjøpe det hun bor. Antakelig har TS også et ganske stort studielån.

TS må enten slå fra seg å kjøpe på noen år, skaffe seg en bedre betalt jobb eller flytte til et rimeligere sted. Så må hun sette opp et regnestykke med  hva hun kan få i lån, og så eventuelt spørre mor pent om et lån på manglende EK.

Anonymkode: 9925a...a93

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette tenkte jeg også på. TS, kan du svare på om du har fått farsarven din, eller sløser hun bort den også? Jeg vet ikke mye om jus, men kan man kreve skifte? 

Husker ikke om jeg har lest i tråden om din far er død eller om de er skilt, beklager. 

Anonymkode: 91079...9a2

I alle dager, hva slags forhold har man til egne foreldre her inne?

Pappa sitter i uskifte. Det er hans penger, som de har tjent felles, gjennom et langt liv. Og som jeg virkelig synes han burde bruke mye mer av for å nyte de årene har ikke igjen.

Kunne ikke falt meg inn å begynne å kreve noe som helst. Jeg har ansvar for å bygge mitt liv. 

Anonymkode: ddeda...005

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ville du lånt 1 million av dine penger til ei som klarer å få to barn med en udugelig mann, som ikke har klart å spare til egenkapital, lever fra hand til munn, har tatt en ubrukelig utdannelse og pådratt seg fem år med studiegjeld, og fortsatt tjener under snittet? 

Dette er en person som gjennomgående har tatt dårlige livsvalg økonomisk. Som sannsynligvis ikke vil klare det økonomiske rundt å eie selv. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville du lånt 1 million av dine penger til ei som klarer å få to barn med en udugelig mann, som ikke har klart å spare til egenkapital, lever fra hand til munn, har tatt en ubrukelig utdannelse og pådratt seg fem år med studiegjeld, og fortsatt tjener under snittet? 

Dette er en person som gjennomgående har tatt dårlige livsvalg økonomisk. Som sannsynligvis ikke vil klare det økonomiske rundt å eie selv. 

La meg gjette... du er en av dem som sitter gammel og alene på sykehjem :) Det unner jeg deg, gled deg! ❤️ 

Anonymkode: c0569...485

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er hennes penger og det er hun som bestemmer hva de skal brukes til. Du får tjene dine egne penger da hun ikke har noe ansvar overfor deg.

Anonymkode: 8f131...6ee

For et kaldt svar. I teorien så er jo dette riktig men altså ts er barnet hennes. Man slutter jo ikke å bry seg om barna sine etter de har blitt voksne 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Pappa sitter i uskifte. Det er hans penger, som de har tjent felles, gjennom et langt liv. Og som jeg virkelig synes han burde bruke mye mer av for å nyte de årene har ikke igjen.

Kunne ikke falt meg inn å begynne å kreve noe som helst. Jeg har ansvar for å bygge mitt liv. 

Regner med du ikke sliter økonomisk selv...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. 

Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. 

Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. 

Kjære TS. Noen mødre er slik som du beskriver. Det du kan gjøre er at du søker startlån hos husbanken. Min venninne kjøpte leilighet i Oslo, og fikk 40 års nedbetaling fra husbanken. Gå i banken og lag en spareplan. Ring husbanken og kommunens boligkontor. Dette tror jeg kanskje du kan få til uten hjelp fra familie. Ordningen med startlån er nettopp for sånne som deg, som har barn og fast 100 prosent inntekt. Ser det håpløst ut kan du vurdere å flytte til noen av de kommunene som grenser til Oslo. Det er mange fine steder der ute, med litt mer normale boligpriser, dersom man kan ta tog eller bil ca en time. Ofte er folkene som bor litt borte fra hovedstaden mer avslappet og hyggeligere også. Dette klarer du. Lykke til!

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Regner med du ikke sliter økonomisk selv...

Sliter man økonomisk fordi man leier mener du?

TS har fast jobb som er relevant for den utdanningen hun har tatt, hun bor sentralt med 2 barn så de kan gå til venner og aktiviteter (ja, barna har aktiviteter), hun tjener litt under snitt (antar 5-600K). De har mat på bordet og klær på kroppen, ingen er syke og TS er frisk og jobber fullt. Vil vel ikke akkurat si at dette er å slite økonomisk??

Anonymkode: 963b0...0eb

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart moren din skal kose seg og leve livet. Det fortjener hun men: jeg forstår deg og er enig i at det er litt rart/synd at hun ikke evner/vil innse at for deg hadde det vært til uvurdelig hjelp å fått litt forskudd på arv. Det er jo nå hun har en gyllen mulighet for å hjelpe deg som datter slik at du kommer deg inn på boligmarkedet. Det er nå du trenger arven din for å si det sånn. Det er tydelig et ikke tema for deg å ta opp med din mor, eller er det mulig å ta den praten? Hvis du formidler din situasjon på en dempet måte kan det i beste fall være at budskapet/ditt behov når inn til henne sakte men sikkert. Masse lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vanlig fordi det er slik det er. Barn arver sine foreldre. Barnebarna arver sine foreldre igjen når de dør. 

Anonymkode: 1df94...7fc

Problemet er jo at oldeforeldre og besteforeldregenerasjonen gjerne ville etterlate seg arv. Gamlingene nå vil bare bruke, så egoismen rår. Og det er en ny tankegang. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (9 minutter siden):

Det er klart moren din skal kose seg og leve livet. Det fortjener hun men: jeg forstår deg og er enig i at det er litt rart/synd at hun ikke evner/vil innse at for deg hadde det vært til uvurdelig hjelp å fått litt forskudd på arv. Det er jo nå hun har en gyllen mulighet for å hjelpe deg som datter slik at du kommer deg inn på boligmarkedet. Det er nå du trenger arven din for å si det sånn. Det er tydelig et ikke tema for deg å ta opp med din mor, eller er det mulig å ta den praten? Hvis du formidler din situasjon på en dempet måte kan det i beste fall være at budskapet/ditt behov når inn til henne sakte men sikkert. Masse lykke til❤️

Men det ville ikke holdt med «litt» antakelig. Basert på det TS forteller må hun ha MYE.

Anonymkode: 9925a...a93

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan jo være to sider av saken.

Jeg kunne nok blitt hengt ut på samme måte.

Men har en datter som har tatt så mange dårlige valg og som ikke gjør noe selv for å bedre situasjonen.

Hun må tak. Jeg måtte jobbe beinhardt og ofre mye for å komme dit jeg er i dag.

Så lenge datteren min ikke viser vilje til å ofre/stå på litt ekstra selv så kommer det ingenting fra meg. Hun må lære å sette tæring etter næring, og at det må jobbes hardt for å få det man vil. 
Da kommer jeg til å hjelpe.

Men å hjelpe når hun bortforklarer og ikke orker å yte litt ekstra selv blir å gjøre henne en bjørnetjeneste.

Men en ikke alt for høy kommende pensjon må jeg også sikre min egen alderdom.

Anonymkode: 07287...6ee

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ber om å "bli dømt" her da, når du legger dette fram med ytterpunktene: flink utdannet alenemor som lever fra hånd til munn, helt uforskyldt,  og en bestemor som "nyter livet", drar på dyre ferier, avviser egoistisk å hjelpe barnebarna som tydeligvis har det hardt økonomisk.

Dette kunne vært vinklet litt annerledes. De fleste pensjonister gjør som henne, og det er dem vel undt. Skulle hun gitt deg pengene sine? Pensjonist som endelig kan unne seg noe ved å bo fornuftig og billigere, har aldri før kunne spart opp noe, nå har hun mange gode år igjen til å leve helt vanlig.
Ung voksen datter som klager over å ikke ha kommet seg inn på boligmarkedet og mener det er morens etiske ansvar.  

Anonymkode: d5844...71f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (11 minutter siden):

Problemet er jo at oldeforeldre og besteforeldregenerasjonen gjerne ville etterlate seg arv. Gamlingene nå vil bare bruke, så egoismen rår. Og det er en ny tankegang. 

Det er også en ny tankegang at unge skal ha alt det siste i det meste. 

Ferieturer, shopping, dyreste barnevogner, merkeklær, dyre vesker, take away kaffe, spise ute, goodora på døren etc.

Hadde man vært nøkternt og spart ville man fortere kommet til målet om egen bolig.

Helt utenkelig for en generasjon siden å holde på sånn.

Anonymkode: 07287...6ee

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Forstår deg veldig, veldig godt. 
For meg er det en selvfølge at man hjelper barna sine. Det er jeg vant med fra mine egne foreldre, og det kommer jeg til å gjøre for mine barn også. 

Ikke at jeg tar hjelpen fra foreldrene mine for gitt, jeg setter umåtelig stor pris på den. ❤️🙏🏼 

Men er det ikke en normal følelse å ville hjelpe barna sine?? 

Anonymkode: 1396b...b9c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men det er vel heller ikke du som er TS? Hvorfor er dette relevant? 

Anonymkode: 91079...9a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du bør flytte vekk fra hovedstadsområdet til et sted du har råd til å bo.

Det er ikke moren din sin feil at du har stelt deg dårlig. Arv er ikke noe man har rett på eller bør forvente. Fikk din mor penger av sin mor?

Anonymkode: 1d444...9c0

Det å tro at alle får som de fortjener er bate feil. Håper du bare ikke enda er gammel nok til å ha skjønt det, for ellers er du enten dum eller egoistisk. Det kan også godt henne at det ikke er hennes mor som har gjort seg fortjent til så mye penger - mest sannsynlig har hun vært heldig, og TS har ikke. 

Ofte er det nettopp de som virkelig har opplevd motgang og trange kår som er de mest veldedige... så, sannsynlighetsmessig sett, har nok ikke moren til TS opplevd det i stor grad.

Endret av katties
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (1 time siden):

Egoismen rår tydeligvis da i alle generasjoner! Jeg er overrasket over hvor mange som ikke unner sine foreldre å ha mer penger enn seg selv.... som vil ha samme levestandard som sine foreldre, og som irriterer seg over at foreldre går på restaurant og drar på ferier. Da foreldrene var på samme alder, måtte nok de også sitte i Ikea-sofa og dra på campingferie, eller?

Syns det er så rart å kalle boomer-generasjonen EGOISTISKE. For meg er arv noe man får når foreldre dør, og slett ikke noe man skal regne med å bare FÅ.  Det synes JEG er egoistisk tankegang. Skap eget liv og egne verdier, det måtte våre foreldre gjøre!

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...