Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De unge nå vil helst bruke opp pengene sine før de har dem. Vil gjerne ha forskudd på arv når de er 30, så da har de ingen ekstra penger inn rundt pensjonsalder. De vil ha strøkne boliger og nesten nye biler fra de er unge. Våre første boliger så gjerne ut som en brukthandel, og var ofte ikke pusset opp, fordi vi ikke hadde råd. Hadde noen av min generasjon (1966) kjøpt en nesten ny bil, så hadde alle stusset veldig. Vi kjørte rundt i gamle vrak. Mange vil heller ikke ofre noe for å oppnå noe. De vil på kafe, til syden, på vinterferie, på sommerferie, spise ute, bestille middag på døra, til rådyr frisør osv.

Jeg tror faktisk heller ikke at de som er unge nå kommer til å være masse barnevakt for barnebarn osv. Ut fra hva man leser på KG, så er den generasjonen utslitte av å ha egne barn, og fikser ikke hverdagen.

Sorry, du må gjerne tro at dere er så mye bedre enn tidligere generasjoner, og at dere har det så mye verre, men jeg tviler 😃

Anonymkode: 9eb7a...f08

Bruke opp penger..? 
har vel sjeldent vært sett på som en dårlig investering å få kjøpe sin egen leilighet 

Anonymkode: 9b4b9...546

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor mye penger er det egentlig snakk om? Her jeg bor så koster leiligheter mer enn eneboliger.

Du er på villspor her, TS. Du har ansvaret for ditt eget liv. Akkurat som om det er stor krise å leie bolig! Alle mine besteforeldre (født på 20-tallet) leide i Oslo øst hele livet, bitte små leieleiligheter med ett soverom. De forventet aldri å kjøpe noe. Så ikke sutre.

Anonymkode: 9925a...a93

Vi lever ikke uavhengig av påvirkning fra resten av samfunnet. I dag er det vanlig at innen de er et stykke ut i 30-årene så har alle i omgangskretsen egen bolig. Det er dermed det som er den vanlige standarden. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er helt irrelevant for en voksen datter hva en mor har av penger og hva hun bruker dem på. Det er overhode ikke "urimelig" å beholde sine egne penger. 

Anonymkode: f2286...24b

Men dersom du snur det, og du er en mor eller far, hadde du kunnet brukt penger på ditt eget luksusliv, framfor å gi til ungene? Det kunne ikke jeg gjort. Hadde ikke fått noe ut av et slikt liv, og samtidig hatt barn som slet med å etablere seg. 

Anonymkode: c01ef...ba7

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruke opp penger..? 
har vel sjeldent vært sett på som en dårlig investering å få kjøpe sin egen leilighet 

Anonymkode: 9b4b9...546

Nei, det er en lur investering, om man har råd 🙂. Og kanskje ikke forventer ny kjøkkeninnredning, nytt bad, ny parkett, flotte møbler som matcher osv 😉. Samtidig som man vil reise på et par ferier i året, ha fin bil og sånt. Det virker som om mange, ikke alle, unge i dag forventer å ikke forsake noe. Den forrige generasjonen var kanskje flinkere til å ofre noe for å jobbe seg oppover økonomisk. Vi tålte å ha stygge møbler i 15 år, telttur i ferien, en 20 år gammel skranglete bil og sånt. Det lønnet seg gjerne for oss økonomisk fra vi var sånn ca over 40 - 45 år.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

:( :klem: ❤️ 

Det som er positivt, på en måte, ved at vi som en ganske stor generasjon opplever våre foreldre slik er at VI setter standard for hvordan familierelasjoner skal/bør være med våre barn, og så vil barnebarn følge våres spor. Så våres generasjon retter opp i deres egoisme ved å være familieorientert og ha empati ❤️ 

Anonymkode: c0569...485

❤️

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som din mor liker å skape splid med vilje. Jeg har opplevd dette med at mor kun laget middag hver dag til henne og lillebror. Jeg måtte klare meg selv. Jeg var 14 år når det startet og til jeg flyttet ut når jeg var 20 år. Er din søster the golden child og du the scapegoat? Min mor liker også å si ofte splitt og hersk. Jeg kuttet henne ut av livet mitt. Hun var ikke snill.

Anonymkode: 0afea...44e

Min søster er nok the golden child, ja, og min mor driver mye med splitt og hersk, ja. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror jeg begynner å forstå hva som foregår her. Din mor er sikkert psykopat eller narsissist og favoriserer din søster for å få deg til å føle deg verdiløs. Det er misbruk og mishandling. La din søster med alle millionene hun fikk ta vare på din mor den dagen hun blir gammel. Det kommer til å bli skikkelig ille for din søster når din mor ringer henne skikkelig needy ca 20 ganger daglig. 

Anonymkode: 0afea...44e

Ja. Min søster kommer ikke til å besøke henne på sykehjemmet. Hun har åpent sagt at dersom mor var fattig så hadde hun ikke giddet å ha kontakt med henne. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men TS, hva sier søsteren din, da? Tror ikke min søster hadde bare latt det gå om jeg fikk masse penger og hun ikke, uten god grunn? 

Anonymkode: 0cde0...238

Det var ikke TS som skrev det, men meg. Jeg har snakket med henne om det og hun gir faen i at jeg syns det er sårt, for å si det pent. 

Anonymkode: 1ced2...57b

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, men hun sa nei. Hun vil reise og nyte livet for pengene. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Da må du respektere  henne på dette. Hun har slitt hele livet for akkurat dette, og mest sannsynlig hatt en langsiktig plan  på det. Mens hun har vært i jobb  og oppdratt barn, har hun sikkert ikke hatt mye muligheter til å reise slik hun har ønsket.  

Dette er hennes penger hun gjør som hun vil med. Og hvis det er å oppleve verden før hun blir for gammel, er det noe du bør unne henne. 

Å gi bort pengene til deg, tar vekk det livet hun har drømt om og sett frem til.  Så det skjønner jeg hun ikke ønsker. Og syntes faktisk du bør unne din mor det. Uten å være sur for at du ikke får dem.

Det er greit å spørre, men jeg syntes ikke det er greit å ikke respektere et nei. 

Du er voksen  og må ta egne grep iht ditt liv. Om du velger å bo dyrt i leie i oslo, eller flytte ut til billigere sted å bo til du har nok kapital til å kjøpe. 

Jeg vet ikke om du har spart til bolig etc før du fikk barn. Men hvis du ikke valgte  å gjøre det, er ikke det  noe din mor skal svi for nå. 

Nå vet jeg ikke hvor mye pluss på konto hun fikk. Men med nok penger så får man økte renter etc som gir inntekt. Å da gi bort den basen gir ringvirkninger, på hennes økonomi. 

Anonymkode: 35fed...fc7

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er mener at å forvente å få forskudd på arv er en uting, men kan godt skjønne deg om moren din sitter på uskiftet bo og sløser bort farsarven din.

Anonymkode: 9a5c9...dbe

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er en lur investering, om man har råd 🙂. Og kanskje ikke forventer ny kjøkkeninnredning, nytt bad, ny parkett, flotte møbler som matcher osv 😉. Samtidig som man vil reise på et par ferier i året, ha fin bil og sånt. Det virker som om mange, ikke alle, unge i dag forventer å ikke forsake noe. Den forrige generasjonen var kanskje flinkere til å ofre noe for å jobbe seg oppover økonomisk. Vi tålte å ha stygge møbler i 15 år, telttur i ferien, en 20 år gammel skranglete bil og sånt. Det lønnet seg gjerne for oss økonomisk fra vi var sånn ca over 40 - 45 år.

Vi dro på flere utenlandsturer i året da jeg var ung, bodde i stor villa (som ble nedarvet i familien), hadde fine møbler, hadde to biler. Eneste grunnen til at min mor sitter fint i det nå er arv fra familiemedlemmer. Den dama har aldri spart en krone i hele sitt liv. Der jeg bor nå så gjør mange det samme som vi gjorde da jeg var ung, men jeg bor i et område der mange tjener millioner og hvis man tjener så godt så hvorfor skal man ikke få lov til å bruke?. 🤷🏻‍♀️

Du lever i en fantasiverden og viser bare hvor jævla virkelighetsfjerne din generasjon er. Boligprisene har økt ekstremt og økt langt mer enn lønningene. Da jeg var 19 år kostet en 3 roms i Oslo, her jeg bor, 1.8 samtidig som jeg tjente 380.000 i året i et yrke som krevde ingen utdanning. Samme yrket, i dag, krever bachelor og gir 545.000 kr. Samme leilighet i Oslo koster 5 millioner.  Heldigvis så jobber dagens foreldre for å gi barna sine et godt økonomisk grunnlag, og viser omsorg for barna sine.

Anonymkode: 1ced2...57b

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg er mener at å forvente å få forskudd på arv er en uting, men kan godt skjønne deg om moren din sitter på uskiftet bo og sløser bort farsarven din.

Dette tenkte jeg også på. TS, kan du svare på om du har fått farsarven din, eller sløser hun bort den også? Jeg vet ikke mye om jus, men kan man kreve skifte? 

Husker ikke om jeg har lest i tråden om din far er død eller om de er skilt, beklager. 

Anonymkode: 91079...9a2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Slik holdt mine foreldre på også. De ble gjeldfrie det året jeg flyttet hjemmefra, og da var det ikke måte på hvor god råd de hadde til reiser, ny bil og leilighet i Spania. Først vokste jeg opp i en husholdning hvor omtrent hver krone skulle brukes på rask nedbetaling av lån, så levde jeg som fattig og hardtarbeidene student uten å få et rødt øre hjemmefra. I stedet måtte jeg sitte og høre skryt over hvor mye de reiste og koste seg nå som huset endelig var nedbetalt. 

I forfjor hadde jeg en liten hjertesukksamtale med min mor hvor jeg skisserte opp hvilke sinnsyke kostnader det er å ha barn, hus og hjem i disse tider. Jeg ba ikke om noe som helst, bare sukket litt (for én gangs skyld) over hvor dyrt ting faktisk er nå. Hun tok det som invitasjon til å prate om arv, og gikk rett på å si veldig tydelig ifra om at hun skulle sitte i uskiftet bo dersom min far døde først. Og vice versa. Jeg forsto ikke hva annet det der var enn å vise en langefinger til meg. Jeg har aldri nevnt arv, ei heller bedt om penger, så det kom som lyn fra klar himmel. Hun måtte vel få det ut. Kan jo legge til at deres foreldre IKKE satt i uskiftet bo da førstemann i ekteparet døde. Generasjonen før mine foreldre virket å være langt mer rause.

Anonymkode: 7dedf...3d5

Men kan din mor/far bestemme selv at de evt. skal sitte i uskiftet bo, da, må ikke arvingene godkjenne det? Det hadde jeg i så fall IKKE gjort i tilfellet over... Sympati til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg så godt. Min mor er likedan. Hun har arvet mye av sine forelder, samt sitter i uskiftet bo etter min far. Så hun sitter godt i det, og jeg ser jo at pengene flyr til reiser og ny kjæreste. Kan ikke si noe, da det jo er hennes penger. Jeg skulle gjerne fått litt forskudd på arv, for huset trenger sårt litt oppgradering og lånet mitt er maxet. Men det kan man nok se langt etter.

Anonymkode: be7fb...715

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kan din mor/far bestemme selv at de evt. skal sitte i uskiftet bo, da, må ikke arvingene godkjenne det? Det hadde jeg i så fall IKKE gjort i tilfellet over... Sympati til deg. 

Så lenge de er gift og bare har felles barn, så har de rett til å sitte i uskiftet bo. Arvingene kan kreve skifte dersom verdien av boet svekkes kraftig eller den gjenlevende inngår samboerskap som varer over tid. Boet skal skiftes om gjenlevende inngår nytt ekteskap. https://legalis.no/artikler/uskiftet-bo-regler-begrensninger-og-gode-rad

Anonymkode: 555f5...794

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er den gjenlevende ektefellen som bestemmer om den vil ha uskiftet bo. Tror man kan kreve å få boet skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja de kan velge uskiftet bo så lenge ingen av de har særkullsbarn.

Anonymkode: be7fb...715

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De kan selv bestemme at de skal sitte i uskiftet bo, ja, siden ingen av dem har særkullsbarn. 

Anonymkode: 7dedf...3d5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det sånn at nesten 70% av førstegangskjøperne i Oslo får hjelp av foreldre, så det at «boomerne» generelt  er så griske og slemme stemmer rett og slett ikke. De fleste i min generasjon (ca 60 år) hjelper så godt de kan. Derimot fikk ingen av oss hjelp da vi etablerte oss på boligmarkedet.

Mange av oss har hatt flaks med prisutvikling, men det samme kan jo fint skje med dagens unge? Vi som har levd noen år har opplevd både ganske dramatisk boligprisfall og rente på 16% også, så det er ikke sånn at det har gått oppover hele tiden.

De fleste har hele sin formue bundet opp i bolig, en bolig de kanskje har bodd i 30-40 år. Men det virker som flere her mener at man er pliktig til å selge den for å gi pengene til neste generasjon? (For å selv bo hvor egentlig?)

Hvis jeg går av som 62-åring så får jeg 350 000 i året i pensjon (og jeg har faktisk tjent bra). Barna mine tjener rundt en mill alle sammen, noen over. Det er mye usikkerhet knyttet til verdien av pensjoner fremover. Det føles usikkert å være avhengig av en fast sum som man ikke selv kan påvirke de neste 30 årene. Hvis prisstigningen for eksempel blir dramatisk så vil man kunne ende opp meget fattig. Så det er ikke så rart at pensjonister ønsker seg en sikkerhet i tillegg til pensjon.

Man kan mene alt man vil at TS sin mor burde gitt henne et par millioner av gevinsten på boligsalget (for som jeg har vist så er det det som må til for at TS skal få kjøpt seg noe). Nå vil hun ikke det, så da er det ikke annet for TS å gjøre enn å brette opp ermene selv, skaffe seg en bedre betalt jobb - og vente på arv.

Anonymkode: 9925a...a93

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er den gjenlevende ektefellen som bestemmer om den vil ha uskiftet bo. Tror man kan kreve å få boet skiftet.

Man kan bare kreve å få skiftet boet dersom verdien på det forringes vesentlig. Dvs 20 %-30 % eller mer som sløses bort.

Arvingene arver ikke før siste ektefellen dør. Og det er bra når man ser hvor mange unge/midaldrende folk som mener foreldrene må sponse demens millioner og millioner når de er voksne selv bare fordi de ikke har klart å ta gode valg i livet.

Hyggelig om man vil hjelpe barna sine, jeg sparer også selv til mine barn, men hadde voksne folk KREVD at jeg skulle hjelpe dem, vel, da tror jeg faktisk jeg hadde snurpet igjen pengesekken rimelig kjapt. Og til dere som ikke vil besøke foreldrene deres fordi de ikke gir dere masse penger NÅ, dere må ta dere en bolle. Å vurdere familieforhold etter hvor mye penger man kan få ut av de er rimelig sært og usjarmerende. 

Anonymkode: 963b0...0eb

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er hennes penger og det er hun som bestemmer hva de skal brukes til. Du får tjene dine egne penger da hun ikke har noe ansvar overfor deg.

Anonymkode: 8f131...6ee

Hun faller fortsatt i kategorien "kjip mor". Og du: "Idiot".

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg si som Jan Herman:

«– De som ikke gir økonomisk støtte til barna sine når de har råd til det, og når de er i live, er tjukke i hodet, sier Jan Herman Dante til Finansavisen«

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

TS her! 

Jeg var også ekstremt sparsommelig som ung, er det nå også. Levde også trangt på studentkollektiv, jobbet ved siden av studiene, reiste heller ikke på ferie. Tok en mastergrad på universitetet og var typisk flink jente. Brukte også prevensjon. Men traff en mann som jeg trodde var mitt livs store kjærlighet som 21 åring, jeg ble gravid som 24 åring da prevensjon sviktet, da jeg holdt på med master. Samboer hadde da fast jobb og god lønn, så boligkjøp var noe vi skulle rett etter at jeg var ferdig med master. Jeg visste ikke at forholdet skulle ta slutt etter at barna ble født (tvillinger). Så jeg har vært med barna siden de var rundt 3 måneder gamle. Eksen flyttet til utlandet etter at forholdet tok slutt.  Jeg fikk meg jobb da barna begynte i barnehage 12 måneder gamle, men det ble vikariater noen år, ettersom det er vanskelig å få fast jobb som nyutdannet med min utdanning. Så ja, jeg har jobbet og stått på siden jeg var 18 år.  Har ikke hatt friår, reist mye eller gjort noe annet. Men likevel har jeg ikke hatt muligheten til å kjøpe bolig, fordi det er kjempevanskelig å spare opp egenkapital når man er helt alene med to barn som er like gamle, man må ha dobbelt opp av alt utstyr, klær. Må leie en 3-roms osv. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Så du kan flytte hvor som helst i Norge, har du sett at enkelte mindre kommuner tilbyr fratrekk av studielån i 2026 om du har bodd der i 12 mnd? 

Disse stedene har gjerne billige boliger. 

Anonymkode: b2ea1...3c6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (13 timer siden):

Det sure er jo at hun sannsynligvis arvet sine foreldre, men ikke unner sine barn det samme. Det virker å bli mer og mer vanlig. 

Det er vanlig fordi det er slik det er. Barn arver sine foreldre. Barnebarna arver sine foreldre igjen når de dør. 

Anonymkode: 1df94...7fc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...