AnonymBruker Skrevet 8. januar #201 Del Skrevet 8. januar Man kan sikker si de er egoistiske… samtidig, hva hjelper det? Blir man mer lykkelig selv av å i tillegg til alt skulle være misunnelig på andres rikdom? Vanligvis ikke. Dette er som det er. Cred til deg som har spurt mor om penger, og like mye cred til mor som har sine prioriteringer og er tydelig på det. Nå er det ofte slik at foreldre ikke alltid gjør ting for å være kjipe. Ofte gjør de så godt de kan, og som de selv er lært. Fikk mor selv forskudd på arv for å starte boligkarrieren av sine foreldre? Eller er hun lært opp til at da blit barna bortskjemte og klarer aldri ta tak i livet sitt slik de bør? Mange mener selv nå at det ikke er heldig for barn å bare få penger for å kjøpe bolig. Få ha hatt det så enkelt, og det er jo gode grunner ofte. Så ikke sikkert hun mener det så ille, kanskje er hun bare i den tro at man får mer igjen for hardt arbeid, sparing og kreativ tenking på veien mot et mål. Ikke en uvanlig tanke det i såfall. Om hun bor i nærheten, hva med heller å spørre om hun fast kan passe barna en spesifikk dag, så du kan ta deg en ekstrajobb feks? Og få mer i inntekt og spare mer. Kan hende hun kan hjelpe på andre måter enn å bare sende penger… verdt å spørre om. og ellers er nok dette et tilfelle der det beste er å akseptere at det er slik. Anerkjenne at du skulle ønske det annerledes, og at det er kjipt. Men du vet det jo, det er hennes liv, hennes penger, og hennes måte å være mor på. Du må nok heller ta tak u hvorfor du er så misfornøyd og hva du kan gjøre med saken. Spør du meg burde du lete etter andre og bedre jobbmuligheter feks. Få økt inntekten kan være en god start Vi må også huske, at våre foreldre oftest er endel år eldre enn oss. Og en vestenlig del av livet eldre enn oss. Om de er nær pensjonsalder sånn ca, så har de jo hatt de siste mest inntektsbringende 20 årene, der vi har brukt de samme 20 i etableringsfasen. De kan begynne å høste godene. Vi har faktisk ikke gjort jobben til å begynne høstingen enda. Fort gjort å glemme, og tro man er likestilt. Men langt ifra… hører det når barneskolebarnet mitt klager på at lekser er kjedelig og at vi er så heldige sol slipper. Er ikke så vanskleig å huske de utallige timene brukt på lekser gjennom en lang skolegang. Jeg nyter hvert sekund å ikke skulle gjøre lekser. Og det vel fortjent. Men det skjønner ikke mitt barn, selv om jeg sier det. Blir litt det samme. Vi kan ikke forvente å være på samme sted som våre foreldre. De gjorde også jobben først… min far hadde to jobber da jeg var liten, for å få alt til å gå rund med boliglånsrenter på 16% rett etter de fikk kjøpt seg sin første bolig i 1980… født i 51… så han var 29 da. Og det var ikke i oslo for å si det sånn. Lett å si at de har hatt det så enkelt med boligprisene osv. men det var ikke enkelt for dem, langt ifra. Arv fra foreldrene sine fikk de også som godt etablerte, da jeg var i tenårene og tiden med flere jobber for lengst var forbi… nå kan det hende mor her bare fikk masse fra sine foreldre og driter i å gjøre det samme… men ikke sikkert… kan hende hun også gjorde jobben, på et eller annet vis… Anonymkode: 8955b...e3d 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #202 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Din mor har 4 millioner hun kan bruke som pensjonist, det kan nok hende at hun vil trenge mye av disse pengene om hun blir gammel, hun kan fort ende med å leve i 30 år til om hun er 65 nå. kanskje skal hun ha ny bil, kanskje øker husleien i leiligheten hennes, eller vinduer skal byttes ut osv. Min mor er og pensjonist og plutselig skal borettslaget bytte utgangsdører, vinduer eller hun får store reperasjoner på tennene sine.. Jeg tenker at om jeg var henne så hadde jeg hjulpet deg med EK nå, har du virkelig bedt henne om det og sagt at du gjerne vil kjøpe noe eget? Forstår hun at det er mangel på dette som gjør at du ikke får kjøpt deg egen leilighet? Hva sier hun til deres boligsituasjon? Samtidig så er dette hennes penger, og kanskje har hun levd forsiktig og sparsommelig gjennom livet og ønsker nå å kunne kose seg de årene hvor hun fortsatt har god helse. Det er nok i årene fra 65-75 at man har overskudd til å reise og gjøre ting mest, og jeg synes du skal unne din mor dette. Jeg tror og at du kan klare å få kjøpt deg noe med hjelp fra kommunene/startlån eller at du kan øke inntektene dine. Kanskje du møter en ny partner og da vil det bli enklere å få kjøpt bolig. Forsøk å ikke bære nag mot din mor, hun vil uansett ha en leilighet som du en gang arver og da kan du kanskje være den som deler med barn og som også får mulighet til å leve godt som eldre. Det er ganske mange som leier i mange år og ikke kjøper seg noe før de får en partner eller arver foreldrene. Anonymkode: 4c61d...0bf TS her! Leiligheten mor kjøpte er bygd i 2022, tror ikke nye vinduer eller dører trengs i løpet av de neste 25-30 årene. Hun har også en helt ny bil, helt uten billån. Hun har 34000kr utbetalt hver måned i pensjon, dette er etter skatt. Det er mye penger for en som ikke har noe gjeld eller andre faste utgifter enn fellesutgifter og strøm. Så har hun 200 000kr i bare renteinntekter i året, på de 4 millionene hun har på bok. Dette er noe hun «skryter» av. Men igjen det er hennes penger og hun må få lov til å gjøre som hun vil med dem. Jeg har selvsagt fortalt henne at forskudd på arv vil gjøre hverdagen mer stabil for meg og mine to barn. TS Anonymkode: 772bd...f9c 1 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #203 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her! Leiligheten mor kjøpte er bygd i 2022, tror ikke nye vinduer eller dører trengs i løpet av de neste 25-30 årene. Hun har også en helt ny bil, helt uten billån. Hun har 34000kr utbetalt hver måned i pensjon, dette er etter skatt. Det er mye penger for en som ikke har noe gjeld eller andre faste utgifter enn fellesutgifter og strøm. Så har hun 200 000kr i bare renteinntekter i året, på de 4 millionene hun har på bok. Dette er noe hun «skryter» av. Men igjen det er hennes penger og hun må få lov til å gjøre som hun vil med dem. Jeg har selvsagt fortalt henne at forskudd på arv vil gjøre hverdagen mer stabil for meg og mine to barn. TS Anonymkode: 772bd...f9c Og hva sier hun da? Forstår hun at du ikke kommer deg inn på boligmarkedet? Hva mener hun du skal gjøre, sier hun noe om det.. Jeg tenker at hun som er i denne lukrative situasjonen burde dele litt med deg nå som du faktisk trenger det, men som andre sier vil hun ikke så er det kanskje like greit å akseptere det. Har du søsken forresten? da kan jeg forstå henne bedre. Anonymkode: 4c61d...0bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #204 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS her! Leiligheten mor kjøpte er bygd i 2022, tror ikke nye vinduer eller dører trengs i løpet av de neste 25-30 årene. Hun har også en helt ny bil, helt uten billån. Hun har 34000kr utbetalt hver måned i pensjon, dette er etter skatt. Det er mye penger for en som ikke har noe gjeld eller andre faste utgifter enn fellesutgifter og strøm. Så har hun 200 000kr i bare renteinntekter i året, på de 4 millionene hun har på bok. Dette er noe hun «skryter» av. Men igjen det er hennes penger og hun må få lov til å gjøre som hun vil med dem. Jeg har selvsagt fortalt henne at forskudd på arv vil gjøre hverdagen mer stabil for meg og mine to barn. TS Anonymkode: 772bd...f9c Hun er rett og slett totalt usmakelig. Hun sitter og skryter over alle pengene sine overfor deg mens hun vet om din situasjon. Det er rett og slett stygt av henne. Dere treffes hva, to-tre ganger i året fordi hun farter og reiser året rundt. Hva tilfører hun livene deres? Uten i kraft å være mormor til barna dine. Anonymkode: 21b80...c79 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #205 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): TS her! Leiligheten mor kjøpte er bygd i 2022, tror ikke nye vinduer eller dører trengs i løpet av de neste 25-30 årene. Hun har også en helt ny bil, helt uten billån. Hun har 34000kr utbetalt hver måned i pensjon, dette er etter skatt. Det er mye penger for en som ikke har noe gjeld eller andre faste utgifter enn fellesutgifter og strøm. Så har hun 200 000kr i bare renteinntekter i året, på de 4 millionene hun har på bok. Dette er noe hun «skryter» av. Men igjen det er hennes penger og hun må få lov til å gjøre som hun vil med dem. Jeg har selvsagt fortalt henne at forskudd på arv vil gjøre hverdagen mer stabil for meg og mine to barn. TS Anonymkode: 772bd...f9c Etisk og moralsk forkastelig. kanskje faktisk revurdere kontakten med henne Leke Familie i jula og bursdager ..for hva? for ordentlig familie oppfører seg ikke slik Anonymkode: 9b4b9...546 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #206 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, men samtidig. Vi er to døtre i 30-årene. Min søster fikk 3 millioner også bygges barndomshjemmet om (stor villa i Oslo) så hun kan bo der mens jeg fikk beskjed om at hun skal nyte livet og at jeg får penger når hun dør 🤷🏻♀️arv kan skape sure familieforhold.. Høres ut som din mor liker å skape splid med vilje. Jeg har opplevd dette med at mor kun laget middag hver dag til henne og lillebror. Jeg måtte klare meg selv. Jeg var 14 år når det startet og til jeg flyttet ut når jeg var 20 år. Er din søster the golden child og du the scapegoat? Min mor liker også å si ofte splitt og hersk. Jeg kuttet henne ut av livet mitt. Hun var ikke snill. Anonymkode: 0afea...44e 3 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #207 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): De familieforholdene eksisterer ikke lengre her. Årevis med favorisering av min søster og dette var siste dråpen Tror jeg begynner å forstå hva som foregår her. Din mor er sikkert psykopat eller narsissist og favoriserer din søster for å få deg til å føle deg verdiløs. Det er misbruk og mishandling. La din søster med alle millionene hun fikk ta vare på din mor den dagen hun blir gammel. Det kommer til å bli skikkelig ille for din søster når din mor ringer henne skikkelig needy ca 20 ganger daglig. Anonymkode: 0afea...44e 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #208 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hun er rett og slett totalt usmakelig. Hun sitter og skryter over alle pengene sine overfor deg mens hun vet om din situasjon. Det er rett og slett stygt av henne. Dere treffes hva, to-tre ganger i året fordi hun farter og reiser året rundt. Hva tilfører hun livene deres? Uten i kraft å være mormor til barna dine. Anonymkode: 21b80...c79 Slik holdt mine foreldre på også. De ble gjeldfrie det året jeg flyttet hjemmefra, og da var det ikke måte på hvor god råd de hadde til reiser, ny bil og leilighet i Spania. Først vokste jeg opp i en husholdning hvor omtrent hver krone skulle brukes på rask nedbetaling av lån, så levde jeg som fattig og hardtarbeidene student uten å få et rødt øre hjemmefra. I stedet måtte jeg sitte og høre skryt over hvor mye de reiste og koste seg nå som huset endelig var nedbetalt. I forfjor hadde jeg en liten hjertesukksamtale med min mor hvor jeg skisserte opp hvilke sinnsyke kostnader det er å ha barn, hus og hjem i disse tider. Jeg ba ikke om noe som helst, bare sukket litt (for én gangs skyld) over hvor dyrt ting faktisk er nå. Hun tok det som invitasjon til å prate om arv, og gikk rett på å si veldig tydelig ifra om at hun skulle sitte i uskiftet bo dersom min far døde først. Og vice versa. Jeg forsto ikke hva annet det der var enn å vise en langefinger til meg. Jeg har aldri nevnt arv, ei heller bedt om penger, så det kom som lyn fra klar himmel. Hun måtte vel få det ut. Kan jo legge til at deres foreldre IKKE satt i uskiftet bo da førstemann i ekteparet døde. Generasjonen før mine foreldre virket å være langt mer rause. Anonymkode: 7dedf...3d5 4 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #209 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her! Leiligheten mor kjøpte er bygd i 2022, tror ikke nye vinduer eller dører trengs i løpet av de neste 25-30 årene. Hun har også en helt ny bil, helt uten billån. Hun har 34000kr utbetalt hver måned i pensjon, dette er etter skatt. Det er mye penger for en som ikke har noe gjeld eller andre faste utgifter enn fellesutgifter og strøm. Så har hun 200 000kr i bare renteinntekter i året, på de 4 millionene hun har på bok. Dette er noe hun «skryter» av. Men igjen det er hennes penger og hun må få lov til å gjøre som hun vil med dem. Jeg har selvsagt fortalt henne at forskudd på arv vil gjøre hverdagen mer stabil for meg og mine to barn. Anonymkode: 772bd...f9c Du skriver selv at hun må få gjøre som hun selv vil med sine egne penger, noe som er selvsagt. Så hvorfor sitter du fortsatt og ramser opp alt hva hun har og hva hun tjener, det vedkommer jo ikke deg? Anonymkode: f2286...24b 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #210 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skriver selv at hun må få gjøre som hun selv vil med sine egne penger, noe som er selvsagt. Så hvorfor sitter du fortsatt og ramser opp alt hva hun har og hva hun tjener, det vedkommer jo ikke deg? Anonymkode: f2286...24b Ja når man er egoist, så er det "selvsagt" å gjøre som man vil og drite i til og med familien. Anonymkode: f4009...6e9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #211 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så bra, alltid godt å høre om eldre som lever livet mens de har det og ikke blir sittende inne og sture. Alle fortjener en god pensjonstid etter å ha jobbet gjennom et langt liv. Anonymkode: f2286...24b Kanskje det, men veldig få vil få det i neste generasjon. Anonymkode: 93373...8fe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #212 Del Skrevet 9. januar Men TS, hva sier søsteren din, da? Tror ikke min søster hadde bare latt det gå om jeg fikk masse penger og hun ikke, uten god grunn? Anonymkode: 0cde0...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #213 Del Skrevet 9. januar Eller motsatt, altså. Anonymkode: 0cde0...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #214 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje det, men veldig få vil få det i neste generasjon. Anonymkode: 93373...8fe De unge nå vil helst bruke opp pengene sine før de har dem. Vil gjerne ha forskudd på arv når de er 30, så da har de ingen ekstra penger inn rundt pensjonsalder. De vil ha strøkne boliger og nesten nye biler fra de er unge. Våre første boliger så gjerne ut som en brukthandel, og var ofte ikke pusset opp, fordi vi ikke hadde råd. Hadde noen av min generasjon (1966) kjøpt en nesten ny bil, så hadde alle stusset veldig. Vi kjørte rundt i gamle vrak. Mange vil heller ikke ofre noe for å oppnå noe. De vil på kafe, til syden, på vinterferie, på sommerferie, spise ute, bestille middag på døra, til rådyr frisør osv. Jeg tror faktisk heller ikke at de som er unge nå kommer til å være masse barnevakt for barnebarn osv. Ut fra hva man leser på KG, så er den generasjonen utslitte av å ha egne barn, og fikser ikke hverdagen. Sorry, du må gjerne tro at dere er så mye bedre enn tidligere generasjoner, og at dere har det så mye verre, men jeg tviler 😃 Anonymkode: 9eb7a...f08 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #215 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De unge nå vil helst bruke opp pengene sine før de har dem. Vil gjerne ha forskudd på arv når de er 30, så da har de ingen ekstra penger inn rundt pensjonsalder. De vil ha strøkne boliger og nesten nye biler fra de er unge. Våre første boliger så gjerne ut som en brukthandel, og var ofte ikke pusset opp, fordi vi ikke hadde råd. Hadde noen av min generasjon (1966) kjøpt en nesten ny bil, så hadde alle stusset veldig. Vi kjørte rundt i gamle vrak. Mange vil heller ikke ofre noe for å oppnå noe. De vil på kafe, til syden, på vinterferie, på sommerferie, spise ute, bestille middag på døra, til rådyr frisør osv. Jeg tror faktisk heller ikke at de som er unge nå kommer til å være masse barnevakt for barnebarn osv. Ut fra hva man leser på KG, så er den generasjonen utslitte av å ha egne barn, og fikser ikke hverdagen. Sorry, du må gjerne tro at dere er så mye bedre enn tidligere generasjoner, og at dere har det så mye verre, men jeg tviler 😃 Anonymkode: 9eb7a...f08 Ikke det beste året å avle frem empatiske foreldre🤣 Anonymkode: c0569...485 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #216 Del Skrevet 9. januar Trist å lese. I min familie er det helt naturlig å hjelpe hverandre. Ta vare på hverandre. Foreldrene mine har ikke store pensjonen, så jeg hjelper dem selvfølgelig med det jeg kan. Noe annet ville være merkelig. Hadde aldri greid å kose meg i luksus, mens jeg visste at mine nærmeste slet økonomisk. Det er kaldt som faen. Anonymkode: cda7e...e95 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #217 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De unge nå vil helst bruke opp pengene sine før de har dem. Vil gjerne ha forskudd på arv når de er 30, så da har de ingen ekstra penger inn rundt pensjonsalder. De vil ha strøkne boliger og nesten nye biler fra de er unge. Våre første boliger så gjerne ut som en brukthandel, og var ofte ikke pusset opp, fordi vi ikke hadde råd. Hadde noen av min generasjon (1966) kjøpt en nesten ny bil, så hadde alle stusset veldig. Vi kjørte rundt i gamle vrak. Mange vil heller ikke ofre noe for å oppnå noe. De vil på kafe, til syden, på vinterferie, på sommerferie, spise ute, bestille middag på døra, til rådyr frisør osv. Jeg tror faktisk heller ikke at de som er unge nå kommer til å være masse barnevakt for barnebarn osv. Ut fra hva man leser på KG, så er den generasjonen utslitte av å ha egne barn, og fikser ikke hverdagen. Sorry, du må gjerne tro at dere er så mye bedre enn tidligere generasjoner, og at dere har det så mye verre, men jeg tviler 😃 Anonymkode: 9eb7a...f08 Det der treffer ikke meg i det hele tatt, høres heller ikke ut som det er relevant for ts. Anonymkode: 93373...8fe 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #218 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det der treffer ikke meg i det hele tatt, høres heller ikke ut som det er relevant for ts. Anonymkode: 93373...8fe Nei, ikke relevant for TS, så sorry for avsporingen 🙂. Men relevant for en del andre her 🙃. Anonymkode: 9eb7a...f08 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #219 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): De unge nå vil helst bruke opp pengene sine før de har dem. Vil gjerne ha forskudd på arv når de er 30, så da har de ingen ekstra penger inn rundt pensjonsalder. De vil ha strøkne boliger og nesten nye biler fra de er unge. Våre første boliger så gjerne ut som en brukthandel, og var ofte ikke pusset opp, fordi vi ikke hadde råd. Hadde noen av min generasjon (1966) kjøpt en nesten ny bil, så hadde alle stusset veldig. Vi kjørte rundt i gamle vrak. Mange vil heller ikke ofre noe for å oppnå noe. De vil på kafe, til syden, på vinterferie, på sommerferie, spise ute, bestille middag på døra, til rådyr frisør osv. Jeg tror faktisk heller ikke at de som er unge nå kommer til å være masse barnevakt for barnebarn osv. Ut fra hva man leser på KG, så er den generasjonen utslitte av å ha egne barn, og fikser ikke hverdagen. Sorry, du må gjerne tro at dere er så mye bedre enn tidligere generasjoner, og at dere har det så mye verre, men jeg tviler 😃 Anonymkode: 9eb7a...f08 De foreldre jeg kjenner, sparer i fond til barna sine. Dagens foreldre er opptatt av å sikre sine barn økonomisk. Besteforeldre koser seg i huset/leiligheten sin i syden. Anonymkode: cda7e...e95 6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #220 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De foreldre jeg kjenner, sparer i fond til barna sine. Dagens foreldre er opptatt av å sikre sine barn økonomisk. Anonymkode: cda7e...e95 Jeg har en tenåring og det stemmer med hva jeg opplever også. Dagens foreldre er veldig opptatt av å hjelpe og ta vare på barna sine økonomisk, også når de blir voksne fordi at de er klar over at de går en tøff tid i møte. Selv om boomer-generasjonen og gen x liker å innbille seg at de er så jævla spesielle og skal forsvare egoismen sin.. Anonymkode: 1ced2...57b 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå