AnonymBruker Skrevet 8. januar #181 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Regner med vi tilhører den dessertgenerasjonen. Vi er I midten av 60 årene. Hatt helt vanlige jobber. Bor i et eldre husbankens fra 1965, som vi kjøpte i 1990 etter å ha startet i en liten 2 roms leilighet, så noen år i en 3 roms, før vi gikk råd til hus. Både jeg og mannen har foreldre i livet enda, så har ikke arvet noen ting enda. Våre 3 barn har kommet seg inn på boligmarkedet uten hjelp. Kanskje arver vi tilsammen rundt 4 mil innen noen år. Da vil det nok falle litt på ungene, etter vi har betalt ned vår egen gjeld, men det blir ikke snakk om millionbeløp. Anonymkode: 0cc4c...fd9 Forskjellen er vel at dere ikke har allverdens. Men har man så bør man kunne dele ut Anonymkode: 9b4b9...546 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #182 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): det er faktisk veldig sant..:) jeg føler veldig med deg ts. Ser lignende tendenser både hos svigers og mine foreldre (da spesielt min mor). Min mor er hos hudpleier, frisør veldig ofte.yoga medlemskap, personlig trener... restaurantbesøk ukentlig, konserter , shopping, reiser til stadighet. - utenlands og innenlands. Selv tjener både jeg og min mann over snittet men vi hadde aldri hatt råd til dette forbruket . Min mor har lav utdanning og har jobbet deltid hele livet. Men de har tjent bra på bolig og min far er enearving. Mine svigers har tjent helt utrolig på bolig men vil bruke alt selv, og hjelper ikke sine barn inn på boligmarked etc. Utrolig egoistisk generasjon… Anonymkode: 9b4b9...546 Ja, akkurat sånn var min ekssvigermor og. Fikk stadig bilder (uten noe mer personlig tekst!) fra henne fra ferie x, y og z hvert bidige år. Mens vi knapt dro på en eneste ferie i året. Det provoserte meg virkelig, først og fremst den totale mangelen på å forstå at eget luksusforbruk kan være ganske tungt for nærmeste familie som ikke er i nærheten. I tillegg hadde hun knapt skolegang, bare jobbet deltid og ikke gjort en dritt selv for å få disse pengene. Alt er flaks pga boligoppgang og mann som har jobbet. Opplever at en del damer i den generasjonen der er ufattelig egoistiske og legger enormt mye i luksusforbruk. Glad jeg er kvitt henne og at moren min ikke er likedan, hun har mye mindre, men vil alltid hjelpe meg alt hun kan. Noe jeg syns er en mye mer naturlig holdning fra en mor, men jeg ser jo her at mange har det annerledes. Anonymkode: a6d9d...b7d 5 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 8. januar #183 Del Skrevet 8. januar TS: Det hadde vært fint for diskusjonen om du hadde skrevet litt om hvor mye du trenger av arveforskudd for å komme inn på boligmarkedet der du ønsker å bo. Snakker vi 200000 tusen eller 2 millioner? Hvor mye har du i egenkapital? Og hvor mye ser du for deg å låne av banken? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #184 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 4 mill i overskudd... Anonymkode: 21b80...c79 Og hvor mye trenger du? Jeg bor i en treroms i utkanten av Oslo, prislapp 5 mill. Anonymkode: 8b076...704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 8. januar #185 Del Skrevet 8. januar Ulven skrev (1 minutt siden): TS: Det hadde vært fint for diskusjonen om du hadde skrevet litt om hvor mye du trenger av arveforskudd for å komme inn på boligmarkedet der du ønsker å bo. Snakker vi 200000 tusen eller 2 millioner? Hvor mye har du i egenkapital? Og hvor mye ser du for deg å låne av banken? Samt kunne svart på om din mor sitter i uskiftet bo eller ikke. Det betyr ganske mye for problemstillingen her. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #186 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Nei, hun har frem til 2023 jobbet 100% selv. Nå er hun pensjonist, men er veldig aktiv og har mye hun driver med, både egne hobbyer, venner og trening. Så hun har rett og slett ikke tid, hun er faktisk mer opptatt nå enn før hun ble pensjonist. Anonymkode: 772bd...f9c Så bra, alltid godt å høre om eldre som lever livet mens de har det og ikke blir sittende inne og sture. Alle fortjener en god pensjonstid etter å ha jobbet gjennom et langt liv. Anonymkode: f2286...24b 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #187 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, akkurat sånn var min ekssvigermor og. Fikk stadig bilder (uten noe mer personlig tekst!) fra henne fra ferie x, y og z hvert bidige år. Mens vi knapt dro på en eneste ferie i året. Det provoserte meg virkelig, først og fremst den totale mangelen på å forstå at eget luksusforbruk kan være ganske tungt for nærmeste familie som ikke er i nærheten. Anonymkode: a6d9d...b7d På tide å ta seg kraftig sammen hvis man har det tungt fordi andre har det bra. Anonymkode: f2286...24b 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #188 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forskjellen er vel at dere ikke har allverdens. Men har man så bør man kunne dele ut Anonymkode: 9b4b9...546 Det er helt sant, men alle snakker som om "alle " i vår generasjon har millioner på bok, sånn er det faktisk ikke. Anonymkode: 0cc4c...fd9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #189 Del Skrevet 8. januar TS, jeg synes det er veldig dårlig gjort av moren din. Kjenner foreldre som gjør mye for å hjelpe barna. Jeg håper du finner kjærligheten eller flytter sammen med kjæresten du har nå, det er rimeligere å ikke være singel. 🥰 Anonymkode: 0cde0...238 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #190 Del Skrevet 8. januar Boomergenerasjonen vet ikke hvor godt de har det. Min far har bare fagbrevutdanning, min mor har aldri jobbet og jeg vokste opp i et nybygget hus på 300kvm. Vi hadde 2 biler hvor ene var en flott bli som Porche. De hadde en helt annen livstil enn hva jeg og mannen min kan drømme om, selv om vi begge er masterutdannet med lederjobber. Faren min satt for en stund tilbake å snakket om hvor synd det var på han som hadde så lite utbetalt som pensjonist og at nå måtte de spare, men jeg fikk hakeslepp når han fortalte meg summen han fikk utbetalt. Han "usle" pensjon var på 33.000kr i måneden. Altså etter skatt er faktisk ikke dette så veldig langt unna hva jeg selv tjener som masterutdannet i et godt yrke. Får helt fnatt av den generasjonen. Livet til barna våre er mye mindre lukseriøst enn livet jeg vokste opp med. Anonymkode: 2f756...5da 12 2 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 8. januar #191 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): ❤️ Det som er positivt, på en måte, ved at vi som en ganske stor generasjon opplever våre foreldre slik er at VI setter standard for hvordan familierelasjoner skal/bør være med våre barn, og så vil barnebarn følge våres spor. Så våres generasjon retter opp i deres egoisme ved å være familieorientert og ha empati ❤️ Anonymkode: c0569...485 Klør det på ryggen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 8. januar #192 Del Skrevet 8. januar Lovise78 skrev (3 minutter siden): Samt kunne svart på om din mor sitter i uskiftet bo eller ikke. Det betyr ganske mye for problemstillingen her. Hun kan vel uansett selge boligen hun hadde for å kjøpe en ny, samt leve for resten så lenge hun ikke forringer boet vesentlig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #193 Del Skrevet 8. januar Jeg har ikke orket å lese alle sidene her, men jeg forstår begge to. Jeg vil selvfølgelig nyte det jeg har jobbet hardt for når jeg får muligheten. Jeg har ikke jobbet og spart for å ikke kunne nyte det når den tid kommer. På den amdre siden så kunne jeg ikke sett på at barna mine sleit, mens jeg fløy rundt på restauranter og dyre ferier. Nå har du jo tatt dette opp med mor så da er det ikke så mye å gjøre, men jeg skjønner at du syns det virker urettferdig. Anonymkode: 7d3e8...041 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #194 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen unge i dag kan kjøpe bolig, uten å få hjelp av foreldre. Der er forskjellen Anonymkode: 9b4b9...546 Mange unge kan kjøpe bolig idag. De må bare slutte å forvente å bo i storby. Anonymkode: b51bd...1af 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #195 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så bra, alltid godt å høre om eldre som lever livet mens de har det og ikke blir sittende inne og sture. Alle fortjener en god pensjonstid etter å ha jobbet gjennom et langt liv. Anonymkode: f2286...24b Ja, det fortjener alle. Utenom oss som er unge nå da, så klart. Vi må jobbe til vi er 70-75 og få utbetalt laaaangt mindre enn dagens pensjonister. Anonymkode: 97217...f1c 7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #196 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Boomergenerasjonen vet ikke hvor godt de har det. Min far har bare fagbrevutdanning, min mor har aldri jobbet og jeg vokste opp i et nybygget hus på 300kvm. Vi hadde 2 biler hvor ene var en flott bli som Porche. De hadde en helt annen livstil enn hva jeg og mannen min kan drømme om, selv om vi begge er masterutdannet med lederjobber. Faren min satt for en stund tilbake å snakket om hvor synd det var på han som hadde så lite utbetalt som pensjonist og at nå måtte de spare, men jeg fikk hakeslepp når han fortalte meg summen han fikk utbetalt. Han "usle" pensjon var på 33.000kr i måneden. Altså etter skatt er faktisk ikke dette så veldig langt unna hva jeg selv tjener som masterutdannet i et godt yrke. Får helt fnatt av den generasjonen. Livet til barna våre er mye mindre lukseriøst enn livet jeg vokste opp med. Anonymkode: 2f756...5da Helt enig. Den generasjonen er til å spy av når det gjelder klaging på økonomi. Jeg jobber sammen med mange som snart er pensjonister, og disse er uten høyere utdanning. De tjener mellom 650 000-750 000 kr i året og sitter med verdier til over 10 millioner i enebolig, hytter, båter. Likevel okker og klager de over at noen få yngre med master tjener 800 000, vel vitende om at disse har studielån og helt andre forutsetninger i boligmarkedet. Jeg spyr. Anonymkode: 97217...f1c 12 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #197 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er helt sant, men alle snakker som om "alle " i vår generasjon har millioner på bok, sånn er det faktisk ikke. Anonymkode: 0cc4c...fd9 Nyttig korreksjon. fullt klar over at ikke alle har det sånn her snakker vi om de som har mye. Anonymkode: 9b4b9...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #198 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hva menes med det? Anonymkode: 7ec16...7ce Det sto at svigermor satt i uskiftet bo og hadde arvet svigerfar. Det stemmer ikke. Arv kommer når boet skiftes, da er det ikke uskifte mer. I uskifte har ingen arvet noen verdens ting, men etterlatt enke/enkemann disponerer hele boet på vegne av arvingene. Så lenge man sitter i uskifte vil alt som kommer inn være felleseie. Man kan derfor ikke skalte og valte som man selv vil med formuen og der er ikke noe "mitt og ditt". Ulven skrev (29 minutter siden): Hun kan vel uansett selge boligen hun hadde for å kjøpe en ny, samt leve for resten så lenge hun ikke forringer boet vesentlig. Nja, man kan ikke plutselig bytte til en overdådig livsstil og bruke opp 4 av 9 mill på luksusforbruk. Da kan arvingene, hvis boets verdi forringes vesentlig, gå til skifteretten og få skiftet boet. Da vil livsarvinger (og andre det er testamentert til av avdøde) få sin andel av avdødes andel av boet. Mener man som arving til en som sitter i uskifte også kan be om innsikt i hvordan boet disponeres om man tror det misligholdes. Jeg er ikke jurist, so correct me if I'm wrong. Anonymkode: 963b0...0eb 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 8. januar #199 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nja, man kan ikke plutselig bytte til en overdådig livsstil og bruke opp 4 av 9 mill på luksusforbruk. Da kan arvingene, hvis boets verdi forringes vesentlig, gå til skifteretten og få skiftet boet. Da vil livsarvinger (og andre det er testamentert til av avdøde) få sin andel av avdødes andel av boet. Mener man som arving til en som sitter i uskifte også kan be om innsikt i hvordan boet disponeres om man tror det misligholdes. Jeg er ikke jurist, so correct me if I'm wrong. Anonymkode: 963b0...0eb Det er klart av hvis TS sin mor begynner å kjøpe dyre biler og svir av hundretusener på eksklusive Rollexer kan man vel begynne å se på om boet forringes, men ut fra hva TS skriver drar mor på ferier og på restaurant. Det kan hun fint gjøre innenfor rammene av uskifte etter min mening. Hun har jo også sin egen pensjon og har hun kjøpt riktig bolig er det ikke sikkert hun har så høye driftsutgifter på den. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #200 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Din mor har 4 millioner hun kan bruke som pensjonist, det kan nok hende at hun vil trenge mye av disse pengene om hun blir gammel, hun kan fort ende med å leve i 30 år til om hun er 65 nå. kanskje skal hun ha ny bil, kanskje øker husleien i leiligheten hennes, eller vinduer skal byttes ut osv. Min mor er og pensjonist og plutselig skal borettslaget bytte utgangsdører, vinduer eller hun får store reperasjoner på tennene sine.. Jeg tenker at om jeg var henne så hadde jeg hjulpet deg med EK nå, har du virkelig bedt henne om det og sagt at du gjerne vil kjøpe noe eget? Forstår hun at det er mangel på dette som gjør at du ikke får kjøpt deg egen leilighet? Hva sier hun til deres boligsituasjon? Samtidig så er dette hennes penger, og kanskje har hun levd forsiktig og sparsommelig gjennom livet og ønsker nå å kunne kose seg de årene hvor hun fortsatt har god helse. Det er nok i årene fra 65-75 at man har overskudd til å reise og gjøre ting mest, og jeg synes du skal unne din mor dette. Jeg tror og at du kan klare å få kjøpt deg noe med hjelp fra kommunene/startlån eller at du kan øke inntektene dine. Kanskje du møter en ny partner og da vil det bli enklere å få kjøpt bolig. Forsøk å ikke bære nag mot din mor, hun vil uansett ha en leilighet som du en gang arver og da kan du kanskje være den som deler med barn og som også får mulighet til å leve godt som eldre. Det er ganske mange som leier i mange år og ikke kjøper seg noe før de får en partner eller arver foreldrene. Anonymkode: 4c61d...0bf Leiligheten er splitter ny og gjeldfri. Nye vinduer trenges ikke på de årene. Ts har søkt husbanken, men får ikke. Du skisserer at mora lever i 30 år til. Til den tid er barna godt voksne og da får nok ts lån til å kjøpe bolig selv og har ikke behov for arven. Anonymkode: 21b80...c79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå