Gå til innhold

Mor lever livet, mens jeg lever fra hånd til munn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg håper ikke dere dømmer meg når dere leser dette. Dette er noe jeg ikke har turt å snakke om, rett og slett for flaut og skamfullt. 

Jeg sitter med noen vonde følelser rundt mammas boligsalg. Moren min solgte barndomshjemmet, en enebolig i nærheten av Oslo, med stor fortjeneste. Hun valgte å selge og kjøpe seg en leilighet i fjor. Resten av pengene skal hun bruke på å reise og nyte livet som hun sier. Hun har allerede vært på 3-4 dyre ferier, er stadig på restaurant og storkoser seg. Ikke en eneste gang har hun tenkt på meg. Jeg er alene med to barn. Vi bor trangt og leier, slik boligprisene er tror jeg ikke at det er mulig for meg å kjøpe noen gang. Jeg jobber 100%, men tjener under gjennomsnittet, til tross for 5 årig universitetsutdanning. Jeg skammer meg over dette, men jeg er lei meg for at mamma ikke vil tilby meg noe forskudd på arv, det hadde gjort at jeg kunne få kjøpt meg en leilighet. Da kunne jeg betale ned mitt eget lån istedenfor å betale ned lånet til utleier, slik jeg gjør nå. Jeg sparer alt jeg kan, men det er ikke lett når du er alene med to barn på leiemarkedet. Og bankene står ikke i kø for å låne ut penger til alenemødre. 

Jeg måtte bare få det ut! Vet at det er hennes penger og hennes liv, men ett lite bidrag fra henne hadde utgjort en stor forskjell for meg som står utenfor markedet. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Alene med to barn og ikke mulighet til å spare egenkapital? Da er jo husbanken stedet du må kontakte. 

Anonymkode: b2ea1...3c6

• Liker 24
  • Nyttig 16
Skrevet

Har du spurt moren din?

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men hun sa nei. Hun vil reise og nyte livet for pengene. 

Anonymkode: 772bd...f9c

Kjipt, men da kommer du ingen vei med henne 😕 Hør med husbanken. Kan moren din være kausjonist, eller er hun uinteressert i det også?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er hennes penger og det er hun som bestemmer hva de skal brukes til. Du får tjene dine egne penger da hun ikke har noe ansvar overfor deg.

Anonymkode: 8f131...6ee

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Du bør flytte vekk fra hovedstadsområdet til et sted du har råd til å bo.

Det er ikke moren din sin feil at du har stelt deg dårlig. Arv er ikke noe man har rett på eller bør forvente. Fikk din mor penger av sin mor?

Anonymkode: 1d444...9c0

• Liker 20
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet

Hun har vel levd ganske sparsommelig i sin tid hun også. Nå er det hennes tur. Eller skal hun fortsette å snu på skillingen så du skal få slippe?

Anonymkode: bfc45...7f3

• Liker 23
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er leit for deg… men da det er hennes penger hun sikkert har jobbet seg opp for så skjønner jeg godt hun vil leve live for di pengene. Men du kunne jo vært ærlig om situasjonen din og spurt om å LÅNE pengene til å betale lånet ditt. Og skrive en kontrakt på at det er ett lån som skal tilbake betales 

Anonymkode: 9a7f3...52d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du barna fulltid? Har du mulighet til å jobbe noe ekstra?

Hvilken utdanning har du? Kanskje vi kan hjelpe deg i ny retning.

Anonymkode: 6f9b2...fa0

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Leit å høre. Selvfølgelig er det jo hennes penger, men rart at hun ikke vil støtte deg litt synes jo jeg. Må da være mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Hun burde både støtte deg og kose seg litt selv tenker jeg

Anonymkode: ae7b6...834

• Liker 28
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg veldig godt, MEN det er hennes penger. Hun må då bruke dem sånn som hun vil. Ta deg mer utdanning, og gå bedre lønning. 

Anonymkode: 420ee...df0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dømmer deg ikke!! Forstår deg fullt ut ❤️ Har vært i svært lignende situasjon. Pga omsorgssvikt i barndom også har jeg valgt å kutte kontakt. Kanskje du bør gjøre det samme? Lykke til til henne når hun har brukt pengene på seg selv uten å ofre tanke på andre, når hun blir gammel og leve på minstesats uten hjelp av datter eller barnebarn :)

Anonymkode: c0569...485

Skal du ikke legge til at når den tid kommer kan hun sitte der ensom på gamlehjemmet?

(KG klassiker)

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen fortjener å sitte alene på sykehjemmet når den tid kommer...

Der kom den ja.

• Liker 24
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke gjort noe med hennes tankegang. Men husk på det den dagen hun kommer til deg og ber om hjelp, for det kommer.

Med tiden får du flytte til et sted som er billigere også får du kjøpe der. Evt får du kontake husbanken og se om de kan hjelpe deg. Du kan også se på muligheten til å flytte til et billigere sted allerede nå. Det står ikke noe om hvilket samvær barna dine har med sine fedre. Det vil jeg anta at også påvirker hva du gjør nå. Det er dog en midlertidig tilstand. Men ikke få flere barn, det vil begrense sine muligheter i framtiden.

Jeg har selv fått null hjelp hjemmefra, og den er kjip. Det er hva det er. De høster hva de sår.

Anonymkode: 21b80...c79

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden):

Kg er ikke plassen for å lufte slike tanker om man ikke vil bli dømt nord og ned... 

det er faktisk veldig sant..:)

jeg føler veldig med deg ts. Ser lignende tendenser både hos svigers og mine foreldre (da spesielt min mor). Min mor er hos hudpleier, frisør veldig ofte.yoga medlemskap, personlig trener... restaurantbesøk ukentlig, konserter , shopping, reiser til stadighet. - utenlands og innenlands. Selv tjener både jeg og min mann over snittet men vi hadde aldri hatt råd til dette forbruket . Min mor har lav utdanning og har jobbet deltid hele livet. Men de har tjent bra på bolig og min far er enearving. 

Mine svigers har tjent helt utrolig på bolig men vil bruke alt selv, og hjelper ikke sine barn inn på boligmarked etc. 

Utrolig egoistisk generasjon…

Anonymkode: 9b4b9...546

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...