Gå til innhold

Hvor mye kontroll ønsker dere å ha over deres 17-åring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde jeg var streng jeg, men venninna til TS tar jo helt kaka….. stakkars gutt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og alt dette vet du som morens venninne? Sært.

Anonymkode: 9b308...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Og alt dette vet du som morens venninne? Sært.

Anonymkode: 9b308...1c1

Som du kan lese i tråden her, så har sønnen fortalt meg mye av dette. 

Anonymkode: bb485...aa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjugur skrev (2 timer siden):

Jeg trodde jeg var streng jeg, men venninna til TS tar jo helt kaka….. stakkars gutt! 

Ja, jeg synes også veldig synd i han 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du beskriver er jo hinsides alt. Denne damen kommer til å miste kontakten med sønnen sin når han blir voksen. 

Jeg har en 17-åring. Vi har på hvor er på mobilene, slik at jeg ser hvor han er om jeg trenger det. Og omvendt. Jeg krever at han gjør sitt beste på skolen, jeg har nulltoleranse for rusmidler og alkohol, og han må gi beskjed dersom han ikke skal ha middag. Ellers bestemmer han over sitt eget liv. Han har frie tøyler, og får gjøre som han vil innenfor rimelighetens grenser. Han bruker sine penger som han vil. Han ber om hjelp når han trenger det, han snakker åpent om tanker og følelser og han utvikler seg til å bli en flott ung mann. 

Anonymkode: 13a1b...929

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kontakt bv for å drøfte saken, så vil de anbefale noe ift om de kan hjelpe videre, ville jo å vært bekymret for det yngre søsken her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette var spesielt.

Psykisk og økonomisk vold, tenker jeg vi kaller det.

Barnevernet blir nok rett instans, ja. Spesielt siden det er yngre søsken her, som moren gjerne vil behandle likt som broren. 

Noen må i alle fall snakke med familien.

Anonymkode: 043c4...ef7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette var spesielt.

Psykisk og økonomisk vold, tenker jeg vi kaller det.

Barnevernet blir nok rett instans, ja. Spesielt siden det er yngre søsken her, som moren gjerne vil behandle likt som broren. 

Noen må i alle fall snakke med familien.

Anonymkode: 043c4...ef7

Ja, jeg har bestemt meg for å ringe barnevernet for råd. Tenker også på det yngre søskenet i dette 😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars gutt... Så bra at du er på saken, TS. Tenk å ha det slik når han nå skal over i voksenlivet. Det økonomiske er veldig provoserende, jeg blir sint når jeg hører om slikt. Men det er en sammensatt situasjon, hjelper nok lite for ham totalt sett å bare skaffe seg egne bankkonti.

Anonymkode: 12aad...895

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har en venninne som har en sønn på 17 år (18 år i år). Han er en flott ungdom som gjør det godt på skolen (møter opp og har knapt fravær), jobber i helger og skoleferier, og spiller fotball på et ganske bra lag. Aldri noe «tull» med han. 
Skikkelig bra ungdom, så når jeg hører hvordan hun «styrer» hjemme med regler og krav, blir jeg litt bekymret. 

Her er noen eksempler: 

- innetid ( alt fra kl 20.00 til 22.00).

-han får overnatte hos kjæresten av og til, men hun liker det ikke.  Å tror jeg hun har satt forbud fordi hun vil ha tid med han hjemme. 

- han må skrive opp i en kalender hvilke dager han planlegger å være med kjæresten sin som er like gammel. 

- han må skrive opp hvilke dager han kan sette av tid til henne(mor) fordi hun vil ha tid med han. De må ha tid sammen i helgene for eksempel. Da må han sitte med henne så film. 

- han får ikke bruke egen tjente penger. Hun følger med i nettbanken, og ringer han dersom han bruker penger, for eksempel på Rema 1000. 

-da et søsken hadde bursdag måtte han være hjemme hele dagen og kvelden for å være sammen med søskenet og moren. Fikk ikke dra ut på kvelden heller. 

- hun ringer veldig ofte når han er med kjæresten sin, og da må han prate med henne. 

- kjæresten hans vil ikke lengre være hos han (dem) fordi hun krever at de sitter i stua med henne og lignende. Dersom de holder seg på rommet, så blir moren irritert og klager på at sønnen ikke vil bruke tid med henne. 

- hun bruker sønnens penger, som han har tjent.

- hun sier til sønnen sin at hun gruer seg til han blir 18 år, for da taper hun penger og må flytte med et søsken av han til en billigere leilighet. 

- har hørt fra andre (som har bevitnet det) at hun kjefter og roper mye hjemme. Jeg vet også at hun kjefte mye til sønnen på meldinger når han er ute, og bruker et ganske stygt språk til han.

Altså, jeg ser jo selv at dette er en spesiell case. Men jeg er veldig usikker på hva jeg egentlig kan gjøre. Jeg synes utrolig synd på sønnen. 
Hun er IKKE mottakelig for å snakke om dette.

Setter pris på noen gode råd for hva jeg kan gjøre her. Eller om jeg bør gjøre noe i det hele tatt? 

Mest av alt er jeg bekymret for sønnen, og for kontrollbehovet hun har overfor alt han foretar seg. Det yngre søskenet vet jeg lite om. Men jeg vet moren ofte snakker om hen til sønnen når hun vil at han skal være hjemme (mulig spiller på samvittigheten hans?)

Kan også nevne at hun truer med å frata sønnen goder (for eks stoppe å betale kontigent til fotballen) dersom han ikke gjør ditt eller datt. 

Jeg har et barn på samme alder, og for meg er måten hun behandler sønnen sin på helt hinsides all fornuft🤷🏼‍♀️

Hun bør ikke ha omsorg for barn! Gi bekymringsmelding til bv.!!

Anonymkode: 520cc...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var ille å lese. Stakkars gutt. Jeg tenker som andre her at det hun driver med her kommer til å drive han vekk. 

Har en 17-åring selv, og han får lov å styre livet sitt selv. Jeg synes jo selvsagt det er kjekt å være med han, men jeg krever jo ikke kvalitetstid. Husker jo selv hvordan det va rå være ungdom. De færreste gidder å henge med foreldrene hele tiden.

Anonymkode: faaf1...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...