AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar Blir det ansett som mer alvorlig når politiet anmelder enn når en privat person anmelder? Anonymkode: 30c89...257
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Skrevet 8. januar Det kommer litt an på hva det er, men i stor grad ja. For det betyr at det man har gjort er såpass alvorlig at politet mener det bør anmeldes selv uten at den fornærmede vil gjøre det. Anonymkode: 57c72...41e 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer litt an på hva det er, men i stor grad ja. For det betyr at det man har gjort er såpass alvorlig at politet mener det bør anmeldes selv uten at den fornærmede vil gjøre det. Anonymkode: 57c72...41e Okei, huff. hva hvis fornærmede ikke uttaler seg da, vil saken bli henlagt? Ts Anonymkode: 30c89...257
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Okei, huff. hva hvis fornærmede ikke uttaler seg da, vil saken bli henlagt? Ts Anonymkode: 30c89...257 Ikke nødvendigvis. Anonymkode: 587ab...b3e 7
AnonymBruker Skrevet 9. januar #6 Skrevet 9. januar Nei, hva skal man si. Alle kan anmelde, men påtale (om noen skal forfølges for saken) er det politiet som avgjør. I den gamle straffeloven var det en forutsetning for noen mindre alvorlige lovbrudd at offeret ønsket at du skulle straffes, men sånn er det ikke lenger. I praksis betyr nok fornærmedes holdning til straffverdigheten litt, litt avhengig av sakstype, men det er ikke lenger sånn at fornærmede trenger å være enig for at politiet skal kunne opprette sak selv i de minste sakene. Det er veldig mange saker der den opprinnelige anmeldelsen kom fra politiet. Politiet skal anmelde når det er grunn til det, og i en del type saker (som f.eks. familievold) er det veldig vanlig at offeret er så manipulert eller redd at man ikke vil anmelde selv. En straffesak er samfunnet mot gjerningsperson, ikke offer mot gjerningsperson. Så det at politiet anmelder kan like gjerne handle om at offeret ikke har merket det (typisk noen typer økonomisk kriminalitet, at det viser seg at flere er rammet enn man trodde), ikke vil anmelde (typisk i nære relasjoner), er død (og nærstående heller ikke anmelder) eller annet. Så det at politiet selv har anmeldt betyr ikke nødvendigvis at det er "ekstra ille" eller noe sånt. Men det er klart at politiet ikke selv anmelder uten at det er en eller annen grunn til det. Man kan mene hva man vil om politiet, men alt i alt er det klart det kommer flere grunnløse anmeldelser fra forsmådde privatpersoner i løpet av et år enn fra politiet. Anmeldelser fra politiet kommer gjerne fordi politiet, som jo vet omtrent hvor grensene går, mener det er riktig. Ikke dermed sagt at man skal dømmes, det får etterforskning og til slutt ev. en domstol vise, men at det er et eller annet her verdt å forfølge. Men det trenger ikke være mer alvorlig enn i mye som anmeldes av privatpersoner, og de fleste anmeldelser fra privatpersoner er nok helt reelle de også. Jeg bare ville tenkt at en anmeldelse fra politiet enda sjeldnere var ren luft. Anonymkode: b8d05...8cf 4 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #7 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, hva skal man si. Alle kan anmelde, men påtale (om noen skal forfølges for saken) er det politiet som avgjør. I den gamle straffeloven var det en forutsetning for noen mindre alvorlige lovbrudd at offeret ønsket at du skulle straffes, men sånn er det ikke lenger. I praksis betyr nok fornærmedes holdning til straffverdigheten litt, litt avhengig av sakstype, men det er ikke lenger sånn at fornærmede trenger å være enig for at politiet skal kunne opprette sak selv i de minste sakene. Det er veldig mange saker der den opprinnelige anmeldelsen kom fra politiet. Politiet skal anmelde når det er grunn til det, og i en del type saker (som f.eks. familievold) er det veldig vanlig at offeret er så manipulert eller redd at man ikke vil anmelde selv. En straffesak er samfunnet mot gjerningsperson, ikke offer mot gjerningsperson. Så det at politiet anmelder kan like gjerne handle om at offeret ikke har merket det (typisk noen typer økonomisk kriminalitet, at det viser seg at flere er rammet enn man trodde), ikke vil anmelde (typisk i nære relasjoner), er død (og nærstående heller ikke anmelder) eller annet. Så det at politiet selv har anmeldt betyr ikke nødvendigvis at det er "ekstra ille" eller noe sånt. Men det er klart at politiet ikke selv anmelder uten at det er en eller annen grunn til det. Man kan mene hva man vil om politiet, men alt i alt er det klart det kommer flere grunnløse anmeldelser fra forsmådde privatpersoner i løpet av et år enn fra politiet. Anmeldelser fra politiet kommer gjerne fordi politiet, som jo vet omtrent hvor grensene går, mener det er riktig. Ikke dermed sagt at man skal dømmes, det får etterforskning og til slutt ev. en domstol vise, men at det er et eller annet her verdt å forfølge. Men det trenger ikke være mer alvorlig enn i mye som anmeldes av privatpersoner, og de fleste anmeldelser fra privatpersoner er nok helt reelle de også. Jeg bare ville tenkt at en anmeldelse fra politiet enda sjeldnere var ren luft. Anonymkode: b8d05...8cf Det er snakk om vold i nære relasjoner, offeret ville ikke anmelde, var heller ikke offeret som ringte politiet. Er det da mer alvorlig? Ts Anonymkode: 30c89...257 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Skrevet 9. januar Da tenker jeg på mer alvorlig som at det er større sjanse for å bli dømt? Ts Anonymkode: 30c89...257 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da tenker jeg på mer alvorlig som at det er større sjanse for å bli dømt? Ts Anonymkode: 30c89...257 Det kjem jo heilt an på kva bevis politiet har. Er det du som er anmeldt, TS? Er du avhøyrd? Anonymkode: c4cc3...07f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #10 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da tenker jeg på mer alvorlig som at det er større sjanse for å bli dømt? Ts Anonymkode: 30c89...257 Det er jo ikke opp til politiet som dømmer. Anonymkode: 587ab...b3e
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke opp til politiet som dømmer. Anonymkode: 587ab...b3e *Det er ikke politiet som dømmer. Anonymkode: 587ab...b3e 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det kjem jo heilt an på kva bevis politiet har. Er det du som er anmeldt, TS? Er du avhøyrd? Anonymkode: c4cc3...07f Nei, jeg er fornærmede, ønsker ikke at mannen min skal bli dømt.ts Anonymkode: 30c89...257
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg er fornærmede, ønsker ikke at mannen min skal bli dømt.ts Anonymkode: 30c89...257 Mannen din har begått vald mot deg, men du ynskjer ikkje at han skal bli dømt? Anonymkode: c4cc3...07f 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg er fornærmede, ønsker ikke at mannen min skal bli dømt.ts Anonymkode: 30c89...257 Kontakt krisesenteret. Forlat mannen din. Du fortjener bedre. Du fortjener bedre. Anonymkode: fcb5a...c4c 6 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg er fornærmede, ønsker ikke at mannen min skal bli dømt.ts Anonymkode: 30c89...257 Jeg håper han blir dømt for det han har gjort mot deg og at du innser at du fortjener bedre enn en voldelig mann. Anonymkode: 587ab...b3e 3 1 4
monican94 Skrevet 9. januar #16 Skrevet 9. januar hvorfor vil du tillate han er voldelig mot deg ? hvem ringte politiet ? er det barn involvert her å ? 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #17 Skrevet 10. januar Det er ikke så svart hvit alt i livet, han hadde hjernesvulst og det forandret hans hjerne , og kognitive evner, men han er oppegående, jobber osv. Men han har blitt veldig snar sint og det er vanskelig å snakke fornuft med han når han blir sint. Skulle ønske vi hadde er bedre etter vern, der man fikk mye mer hjelp, han er liksom frisk nå, men psyken er jo ikke det. ts Anonymkode: 30c89...257 4
Bålkaffe Skrevet 10. januar #18 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er ikke så svart hvit alt i livet, han hadde hjernesvulst og det forandret hans hjerne , og kognitive evner, men han er oppegående, jobber osv. Men han har blitt veldig snar sint og det er vanskelig å snakke fornuft med han når han blir sint. Skulle ønske vi hadde er bedre etter vern, der man fikk mye mer hjelp, han er liksom frisk nå, men psyken er jo ikke det. ts Anonymkode: 30c89...257 Om det er sånn at han har hatt hjernesvulst og etter behandling av dette, så har han fått personlighetsforandringer til det verre, så må han faktisk tas tak i. Det må utredes for å kunne bli behandlet. Og om han nekter å gjøre det og han er blitt voldelig, så trenger han en oppvekker. Da er politianmeldelse, etterforskning og en eventuell dom nettopp det: En oppvekker. Hører han ikke på fornuft fra deg rundt dette her, må du ta neste steg. 6 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #19 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke så svart hvit alt i livet, han hadde hjernesvulst og det forandret hans hjerne , og kognitive evner, men han er oppegående, jobber osv. Men han har blitt veldig snar sint og det er vanskelig å snakke fornuft med han når han blir sint. Skulle ønske vi hadde er bedre etter vern, der man fikk mye mer hjelp, han er liksom frisk nå, men psyken er jo ikke det. ts Anonymkode: 30c89...257 Viss han er så oppegåande at han jobbar osv, så må ein kunne forlange at han også er så oppegåande at han ikkje denger kona si. Kan det vere ein ide at du tar ein prat med fastlegen din og endringane i personligheta hans, sinnet osv. Kanskje legen din veit om kva som kan gjerast i denne situasjonen. Hjelpetiltak for både han og familien, slik at dette ikkje skjer igjen. Anonymkode: c4cc3...07f 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #20 Skrevet 10. januar Hvordan har politiet fått vite om det i utgangspunktet lurer jeg på? Høres derfor ut som mer enn bare en liten ørefik... Bekymringsverdig Anonymkode: 27c56...e81 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå