Gå til innhold

Utdannet lærer, men angrer og vil tjene mer penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ble ferdig utdannet i 2023 mens jeg var hjemme med første baby. Rakk å jobbe nesten ett år før jeg fikk baby nr 2, er i permisjon nå. 

Mulig jeg blir helt «farget» av mannens jobb men som jeg har nevnt tidligere så tjener min mann godt over snittet med mindre utdanning og ansiennitet enn meg (jeg har snart 6 år, mens han kun har jobbet 3 år). Han jobber definitivt ikke mer enn meg, har lite ansvar og arbeidspress, fleksitid, hjemmekontor og tjener avspasering i hytt og gevær. De som tjener høyt trenger definitivt ikke jobbe veldig mye, men jeg har heller ikke noe imot stillinger som krever en del jobb, da vil vi kun være en på hjemmebane som har en slik jobb. drømmen ville vært en stilling som hans bare innen økonomi/tall, men vet ikke om det er mulig å finne en slik jobb uten å måtte ta en ny masterutdanning.

ts

Anonymkode: 3dfa9...dc2

Igjen, din manns opplevelse er fjernt fra virkeligheten mange møter. Ikke sammenlign deg med ham. Jeg vil tro du minst trenger en bachelor hvis du vil jobbe med økonomi. Og det er ikke gitt at lønna di vil bli høyere da, akkurat. 
Husk også at før du aner ordet av det, har du skolebarn, og da er lærerferiene gull verdt. Logistikken  med to fulltidsarbeidende foreldre med 25 feriedager i året hver er ikke enkelt når ungene bare har 190 skoledager. 

Anonymkode: e0f28...5fd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Romkom skrev (11 minutter siden):

Vis gjerne det kjappe googlesøket som viser grunnlønnen før UTA og turnustillegg 

Selv om du holder igjen er ikke jeg vond å be. Denne lenken f eks, publisert for ett år siden https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/lege_0

Hva kan man forvente i lønn som lege?

– Ved UNN, som er et stort sykehus, starter årslønnen som LIS1 på 602.000 kroner og overlegelønnen på 989.141 kroner. I tillegg kommer vaktlønn som utgjør cirka 100.000-200.000 kroner per år, samt tillegg for utvidet arbeidstid. Som overlege har du også mulighet for individuelle tillegg. Små sykehus pleier å ha rekrutteringstillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ble ferdig utdannet i 2023 mens jeg var hjemme med første baby. Rakk å jobbe nesten ett år før jeg fikk baby nr 2, er i permisjon nå. 

Mulig jeg blir helt «farget» av mannens jobb men som jeg har nevnt tidligere så tjener min mann godt over snittet med mindre utdanning og ansiennitet enn meg (jeg har snart 6 år, mens han kun har jobbet 3 år). Han jobber definitivt ikke mer enn meg, har lite ansvar og arbeidspress, fleksitid, hjemmekontor og tjener avspasering i hytt og gevær. De som tjener høyt trenger definitivt ikke jobbe veldig mye, men jeg har heller ikke noe imot stillinger som krever en del jobb, da vil vi kun være en på hjemmebane som har en slik jobb. drømmen ville vært en stilling som hans bare innen økonomi/tall, men vet ikke om det er mulig å finne en slik jobb uten å måtte ta en ny masterutdanning.

ts

Det er supervanskelig å lande en slik jobb. Majoriteten med øko utdanning jobber i det offentlige til laber lønn. Du kan vurdere HR da. Hos oss gir de seg selv 2.5.3 både en og to ganger i året, og tjener betydelig mer enn oss med både master og phd. Ikke har de mye ansvar heller, mye kaffeslabberas og «kos» med sladder. 

Anonymkode: 2cd5e...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Igjen, din manns opplevelse er fjernt fra virkeligheten mange møter. Ikke sammenlign deg med ham. Jeg vil tro du minst trenger en bachelor hvis du vil jobbe med økonomi. Og det er ikke gitt at lønna di vil bli høyere da, akkurat. 
Husk også at før du aner ordet av det, har du skolebarn, og da er lærerferiene gull verdt. Logistikken  med to fulltidsarbeidende foreldre med 25 feriedager i året hver er ikke enkelt når ungene bare har 190 skoledager. 

Ja jeg vet, men min mann har som sagt avspasering i hytt og gevær, så han har langt mer enn 25 fridager i året, akkurat den delen er jeg ikke bekymret for selv om jeg er enig i at det er en kjempefordel med fri hele sommerferien med små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har helt rett i at lektorlønn er dårlig i forhold til ansvar og risiko etc

"Han jobber definitivt ikke mer enn meg, har lite ansvar og arbeidspress, fleksitid, hjemmekontor og tjener avspasering i hytt og gevær. De som tjener høyt trenger definitivt ikke jobbe veldig mye"

Dette er nok en sånn hemmelighet som mange med kontor og hjemmekontor har en taus forståelse om og vil nok helst beholde det slik. Forståelig nok haha 

Anonymkode: ded5d...864

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja jeg vet, men min mann har som sagt avspasering i hytt og gevær, så han har langt mer enn 25 fridager i året, akkurat den delen er jeg ikke bekymret for selv om jeg er enig i at det er en kjempefordel med fri hele sommerferien med små barn.

Men da får du bare satse på IT, da? Hvis du mener det er så bra? Skjønner ikke problemet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da får du bare satse på IT, da? Hvis du mener det er så bra? Skjønner ikke problemet. 

Hvilket problem? Får ikke hans jobb med min utdanning akkurat, og det er ikke aktuelt å ta en ny masterutdanning. Eller har du råd om hvordan jeg kan lande en slik jobb uten for mye ny utdanning? Aka det jeg spør om i hi

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke hvilken kommune du jobber i, men her får vi 11.000 ekstra for hver 30. Stp over det vi "trenger". Så kan du jo også bli lektor med opprykk, det gir bedre lønn. Vi får også 30.000 ekstra for å være kontaktlærer. En lektor med opprykk og full anisitet og 60 stp ekstra, som er kontaktlærer tjener da 845.000 i året. Det er ingen dårlig lønn

Anonymkode: 87845...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å studere utdanningsledelse og bli rektor.

Eller bygge på med flere fag?

Anonymkode: aee6a...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er avdelingsleder på mellomtrinnet. Ca. 100 elever på avdelingen og personalansvar rundt ti ansatte. 
Årslønn ca. 800 000. 

Anonymkode: e6b2f...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er avdelingsleder på mellomtrinnet. Ca. 100 elever på avdelingen og personalansvar rundt ti ansatte. 
Årslønn ca. 800 000. 

Anonymkode: e6b2f...781

Hvor mye ansiennitet har du? Det var ikke langt unna lønna til lektor med opprykk og full ansiennitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kanskje ikke det lureste i desse tider, i hvertfall ikke hvis det er fagskole det er snakk om.

Anonymkode: bc06a...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva med å studere utdanningsledelse og bli rektor.

Eller bygge på med flere fag?

Anonymkode: aee6a...4bd

Tok et kjapt søk på utdanningsledelse og det så spennende ut, flere muligheter, takk!

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvilken kommune du jobber i, men her får vi 11.000 ekstra for hver 30. Stp over det vi "trenger". Så kan du jo også bli lektor med opprykk, det gir bedre lønn. Vi får også 30.000 ekstra for å være kontaktlærer. En lektor med opprykk og full anisitet og 60 stp ekstra, som er kontaktlærer tjener da 845.000 i året. Det er ingen dårlig lønn

Anonymkode: 87845...0aa

Jeg er lektor med tillegg, skal sjekke ut det med ekstra utdanning i min kommune, takk!

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvilket problem? Får ikke hans jobb med min utdanning akkurat, og det er ikke aktuelt å ta en ny masterutdanning. Eller har du råd om hvordan jeg kan lande en slik jobb uten for mye ny utdanning? Aka det jeg spør om i hi

ts

Jeg svarte dette fordi du er utrolig lite løsningsorientert, og ser kun ut til å være interessert i penger. Når folk sier til deg at det ikke nødvendigvis er enkelt å få en jobb hvor man tjener mer enn lektor med opprykk - som er en god lønn - skyter du det bare ned. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kanskje ikke det lureste i desse tider, i hvertfall ikke hvis det er fagskole det er snakk om.

Anonymkode: bc06a...cac

Det er jeg enig i, poenget er at TS kun ser problemer og skyter ned alle forslag, og er tydeligvis ikke særlig mottakelig for noe annet enn at mannens jobb er fortreffelig, og at hun vil dit pga pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg svarte dette fordi du er utrolig lite løsningsorientert, og ser kun ut til å være interessert i penger. Når folk sier til deg at det ikke nødvendigvis er enkelt å få en jobb hvor man tjener mer enn lektor med opprykk - som er en god lønn - skyter du det bare ned. 

Det er jeg enig i, poenget er at TS kun ser problemer og skyter ned alle forslag, og er tydeligvis ikke særlig mottakelig for noe annet enn at mannens jobb er fortreffelig, og at hun vil dit pga pengene.

Men har du lest hi? Dette er ikke en tråd for å diskutere lektorlønn, og ja hele poenget er at jeg er interessert i penger. Jeg spør spesifikt om råd til å få en jobb som gir høyere lønn enn lektor. Hvorfor er du da så overrasket over at jeg er interessert i penger?

Hvilke «forslag» mener du jeg skyter ned? Det å fortelle meg at man selv syns lektorlønna er god eller at det ikke nødvendigvis er enkelt å få jobb med bedre lønn er jo ikke forslag eller råd til å tjene mer penger? 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta noen økonomifag, eventuelt en master på BI.

Du kan satse på en lederstilling i skolen eller i kommunen innenfor utdanning. Det er bruk for dyktige folk med ambisjoner også innen skolen.

Du kan godta å tjene lavere nå i noen år, du sier du har en mann som tjener bra og du har små barn så det bør går greit.

Du kan og få deg en eller annen ekstrajobb, leksehjelp er jo noe, det er maaaaange som sliter med matematikk. Det er folk som trenger hjelp til selvangivelsen, det er og sikkert mulig å jobbe en måned et sted om sommeren eller ha en helge jobb om du orker det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor vil du absolutt tjene så mye mer? Du sier at du trives og har to barn under to år. Burde du ikke heller jobbe deg opp litt erfaring, også se om 5 år om du kan se om lederstillinger i skolen?

En avdelingsleder i skolen kan vel tjene 800+, stemmer ikke det? Jeg hadde aldri i verden begynt på ny utdannelse etter så mange år på skolebenken og små barn (jeg har studert 4 år på deltid med barn i bhg - alder), og det er jeg glad jeg slipper igjen😅 For meg er fritid viktigere enn lønn, men jeg forstår at vi er ulike. Med lønn så kommer jo også ansvar. 

Du kan jo satse på noe innen IT, sånn som mannen din. 

Anonymkode: 68a5c...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...