Gå til innhold

Utdannet lærer, men angrer og vil tjene mer penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Veit ikkje kva løn du ønskjer eller anser som høg. Eg tene rett under 700 og er styrar i ein barnehage. Rektorar her i området rett under 900.000. 

Det er mykje jobb og mykje ansvar. Veldig kjekt og givande. 

Anonymkode: 68257...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De følger vel samme lønnstabell?

Anonymkode: 3dfa9...dc2

Lønnstabellen innenfor KS-området er den samme. Men det er forskjell i bruken av den, så lønnen på vgs er i snitt høyere. 

Anonymkode: 627a8...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lønnstabellen innenfor KS-området er den samme. Men det er forskjell i bruken av den, så lønnen på vgs er i snitt høyere. 

Anonymkode: 627a8...f84

Å? På hvilken måte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Leder i skolen kunne vært aktuelt ja, vet du hvor mye lønna ligger på der?

ts

https://hvormyetjener.com/hvor-mye-tjener-en-rektor/ "En rektor i Norge tjener i gjennomsnitt rundt 1 million kroner per år.

Lønnen til en rektor kan variere avhengig av skolens størrelse, beliggenhet og nivå.

Rektorer ved videregående skoler har vanligvis høyere lønn sammenlignet med rektorer ved barneskoler eller ungdomsskoler"

For å jobbe som rektor bør du ha tatt rektor- utdanning (30 studiepoeng), og for å kunne ta den må du ha lederansvar. Evt kan du studere andre ledelsesfag.

https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/etter-og-videreutdanning/rektor/om-rektorutdanningen/

Anonymkode: 16b7e...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste blir vel å bare jobbe ekstra. Nettundervisning, privatundervisning eller voksenopplæring på kvelden/helger. Uansett hva du skulle omskolert deg til ville du nok tapt på det i et livslønnperspektiv. Etterhvert kan du søke deg til jobb som avdelingsleder, rektor og evt. utdanningsdirektør i fylket.

til opplysning ligger lønnen til en overlege på ca. 900 000 med lengre arbeidsuker, mer ansvar og turnusarbeid. Så timelønnen er ca. Den samme

Endret av Romkom
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lektorer har ganske så god lønn! I stat, direktorat, akademia etc. ligger vi milevis bak. Mastergrad, mye ansvar og typ 650 000. Det er ikke gitt at du vil tjene noe mer i andre yrker - da må du legge inn en innsats og være veldig ettertraktet. Nettverke, ofre fritid etc. det er hardt. Og til hvilken pris? Ville heller jobbet meg opp i skolen. Et alternativ er fagbrev innen fiskeri, industri ig olje og gass. De tjener penger. 

Anonymkode: 2cd5e...179

Jeg personlig syns ikke at en median/gjennomsnittslønn er en spesielt god lønn. lektorer tjener ikke mer enn snittet før de når full ansiennitet, da er lønna som du sier ganske god, men jeg syns ikke den er høy. 

at det er mange jobber som ligger på lønna du beskriver, altså en helt normal lønn, er jo selvsagt. Spørsmålet mitt er tips til hvordan man, med min bakgrunn, kan jobbe mot en lønn som er høy. Og med høy mener jeg hvertfall et par hundre tusen over gjennomsnitt. Dit kommer jeg aldri som lærer.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du har jo en del studiepoeng i matematikk (150 ish?). Om det er av interesse kan du undersøkt hva som trengs for å jobbe i feks bank, men jeg vet ikke om lønna blir bedre da.. Jobber du som rektor jobber du hele tiden, du har personalansvar og får alle 9A saker på ditt bord. Ville tenkt nøye over hva det innebærer for meg og mitt liv før jeg eventuelt gikk i den retningen.

Anonymkode: 5a735...942

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg personlig syns ikke at en median/gjennomsnittslønn er en spesielt god lønn. lektorer tjener ikke mer enn snittet før de når full ansiennitet, da er lønna som du sier ganske god, men jeg syns ikke den er høy. 

at det er mange jobber som ligger på lønna du beskriver, altså en helt normal lønn, er jo selvsagt. Spørsmålet mitt er tips til hvordan man, med min bakgrunn, kan jobbe mot en lønn som er høy. Og med høy mener jeg hvertfall et par hundre tusen over gjennomsnitt. Dit kommer jeg aldri som lærer.

ts

Om penger er eneste motivasjon tenker jeg vel kanskje du aldri kommer dit heller, da ville du nok hatt alternativene klare allerede. 

De av mine venninner som tjener godt over gjennomsnitt/ median er statsautoriserte økonomer og headhuntet til toppstillinger i BDO og EY. 

Anonymkode: cfef9...7a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke noen jobberfaring fra før? I læreryrket er det jo kommet en ny regel om at all tidligere ansiennitet gjelder. Jeg er snart ferdig utdannet og rykker rett opp på 10+ på ansiniteten. Jeg er over 30 da. Men tenkte jeg skulle nevne om ikke du er opplyst om det:-) mange som skiftet jobb for å få mer lønn når den regelen kom. 

Anonymkode: 4a7ff...a18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Romkom skrev (14 minutter siden):

Letteste blir vel å bare jobbe ekstra. Nettundervisning, privatundervisning eller voksenopplæring på kvelden/helger. Uansett hva du skulle omskolert deg til ville du nok tapt på det i et livslønnperspektiv. Etterhvert kan du søke deg til jobb som avdelingsleder, rektor og evt. utdanningsdirektør i fylket.

til opplysning ligger lønnen til en overlege på ca. 900 000 med lengre arbeidsuker, mer ansvar og turnusarbeid. Så timelønnen er ca. Den samme

Hvor fikk du den informasjonen om overlegelønn fra? Et kjapt googlesøk sier minimumslønn på 950 000 pluss tillegg for vakt, utvidet arbeidstid og andre tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du først og fremst er interessert i å opparbeide deg kapital bør du heller bite tennene sammen, bli i jobben fordi læreryrket tross alt er rimelig bra betalt ift arbeidstid, og så spare alt du kan og investere. Ingen blir rik av lønnsarbeid i Norge, men man får et trygt liv i et godt land. For større penger må du tenke annerledes.

Anonymkode: b246b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snarvei til god lønn på kort tid er gjennom fagskoleutdanning. Der kan du ha millionlønn etter to år få jobb som dekksoffiser med millionlønn. Du får gratis sertifisering og kurs for flere hundre tusen. Har selv kun bachelorgrad og lønn på over 800.000. Har gått opp over 300.000 på mine 7 yrkesaktive år, inkludert en fødselspermisjon. For å tjene godt må du gjøre en god jobb, slik at du blir lagt merke til. Da vil muligheter åpne seg. Jeg har tatt strategiske valg, slik at jeg har økt lønnen min raskt.

Anonymkode: 4ebc9...309

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du jobbet som lærer? Er du helt nyutdannet, ferdig i fjor vår? Ser du har to barn under 2 år, så da har du vel ikke vært i jobb de siste to årene? 

Veldig spesielt at lønn er eneste drivkraft når du har to så små barn.  Har du da virkelig ork til å jobbe så mye som kreves for å få en millionlønn? De som tjener så høyt,  jobber også veldig mye .  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, bratt og bratt. 15 års ansiennitet gir en lønn 60 000 høyere enn 0 års ansiennitet for lektor med tillegg, det store spranget ligger på 16 år. Men det føles så uendelig lenge til, over ti år for min del. Mens mannen min f eks allerede har den lønna nå, bare tenk hva hans vil være om 10 år liksom.

Du tar nok ikke feil i mye av det du sier, men manglende fritid har jeg allerede (med unntak av sommerferien selvfølgelig)😅

ts

Ja, stigen er bratt ved 16 år. Noe som er et bevisst valg av fagforeningene.
Å sammenligne seg selv med en mann som klarte å komme seg inn i IT før jobbmarkedet ble vanskelig vil ikke føre til noe konstruktivt, for det reflekterer ikke virkeligheten de fleste lever i. 
Skal du øke lønna betraktelig i en annen stilling vil du fort oppleve manglende fritid også store deler av sommeren (og de andre skoleferiene). Mannen min tjener 1,6 mill, men han jobber 50+ timer i uka, kvelds-, natte- og helgevakter, jobber opptil 12 dager i strekk uten fridager, jobber julaften og nyttårsaften og 17. mai, og hvis han driter seg ut, kan noen dø. Jobber rutinemessig flere timer overtid i året enn det som er lov. Hvis du er misunnelig på den lønna, og tenker det ikke gjør noe å jobbe noen hundre timer mer i året enn du gjør nå, er det bare å kjøre på med seks år med medisinstudier og minst 6-7 år med spesialisering (vikariater og mange flyttinger for å bli spesialist). Mens mannen din må kompensere på hjemmebane for tiden du er borte. 

Anonymkode: e0f28...5fd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Snarvei til god lønn på kort tid er gjennom fagskoleutdanning. Der kan du ha millionlønn etter to år få jobb som dekksoffiser med millionlønn. Du får gratis sertifisering og kurs for flere hundre tusen. Har selv kun bachelorgrad og lønn på over 800.000. Har gått opp over 300.000 på mine 7 yrkesaktive år, inkludert en fødselspermisjon. For å tjene godt må du gjøre en god jobb, slik at du blir lagt merke til. Da vil muligheter åpne seg. Jeg har tatt strategiske valg, slik at jeg har økt lønnen min raskt.

Anonymkode: 4ebc9...309

Spørs jo om TS sin IT-mann er interessert i å være alenepappa med småbarn halve tiden mens TS er på sjøen, da… 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor med opprykk, og tjener over snittet. Men, du bør nok ta noen ekstra studiepoeng så du kan få tillegget, altså opprykk. Da tjener man ganske greit. Adjunktene derimot, det er en helt annen historie. 

Har du forresten jobbet noe ved siden av studiene? Det skal jo også telle på ansienniteten din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvor fikk du den informasjonen om overlegelønn fra? Et kjapt googlesøk sier minimumslønn på 950 000 pluss tillegg for vakt, utvidet arbeidstid og andre tillegg.

Men du kan ikke ta med tilleggene og utvidet arbeidstid når du sammenligner lønna her, den du quotet snakket om timelønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lektorer har ganske så god lønn! I stat, direktorat, akademia etc. ligger vi milevis bak. Mastergrad, mye ansvar og typ 650 000. Det er ikke gitt at du vil tjene noe mer i andre yrker - da må du legge inn en innsats og være veldig ettertraktet. Nettverke, ofre fritid etc. det er hardt. Og til hvilken pris? Ville heller jobbet meg opp i skolen. Et alternativ er fagbrev innen fiskeri, industri ig olje og gass. De tjener penger. 

Anonymkode: 2cd5e...179

Du må  alle fall regne på hva studier koster deg i et livsløpsperspektiv, TS - spesielt hvis det betyr tapt inntekt. Studier vil sannsynligvis bare lønne seg for deg hvis du kan studere ved siden av full jobb, og helst også uten skolepenger. Husk å se på pensjonstap og pensjonsordninger. Det inkluderer også fagbrev i olje/gass/fiskeri - som jeg regner med er lite aktuelt når man har master. Og husk at i alle fall i fiskeri kan det være fysisk meget krevende, mange dødsulykker, og mange blir uføre. De kan være ute i uker eller måneder i strekk, og lønna kan variere mye avhengig av fangsten. Ser for meg at mannen og ungene til TS fort har noen synspunkter på en slik plan. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Vis gjerne det kjappe googlesøket som viser grunnlønnen før UTA og turnustillegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tirben skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har du jobbet som lærer? Er du helt nyutdannet, ferdig i fjor vår? Ser du har to barn under 2 år, så da har du vel ikke vært i jobb de siste to årene? 

Veldig spesielt at lønn er eneste drivkraft når du har to så små barn.  Har du da virkelig ork til å jobbe så mye som kreves for å få en millionlønn? De som tjener så høyt,  jobber også veldig mye .  

Ble ferdig utdannet i 2023 mens jeg var hjemme med første baby. Rakk å jobbe nesten ett år før jeg fikk baby nr 2, er i permisjon nå. 

Mulig jeg blir helt «farget» av mannens jobb men som jeg har nevnt tidligere så tjener min mann godt over snittet med mindre utdanning og ansiennitet enn meg (jeg har snart 6 år, mens han kun har jobbet 3 år). Han jobber definitivt ikke mer enn meg, har lite ansvar og arbeidspress, fleksitid, hjemmekontor og tjener avspasering i hytt og gevær. De som tjener høyt trenger definitivt ikke jobbe veldig mye, men jeg har heller ikke noe imot stillinger som krever en del jobb, da vil vi kun være en på hjemmebane som har en slik jobb. drømmen ville vært en stilling som hans bare innen økonomi/tall, men vet ikke om det er mulig å finne en slik jobb uten å måtte ta en ny masterutdanning.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...