Gå til innhold

Utdannet lærer, men angrer og vil tjene mer penger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nylig utdannet lærer, matematikk som masterfag. Har innsett at jeg ikke ønsker å være lærer selv om jeg trives med jobben. Ønsker å tjene mer enn jeg gjør som lærer, men blir for kostbart å bli heltidsstudent igjen for en ny bachelor/master og for travelt å studere ved siden av 100% jobb når jeg har 2 barn under 2 år. Tips til karrieretretninger? Kan fint ta noen emner eller årsstudium. Er f eks interessert i økonomi og/eller ledelse. Hørt om lærere som har skiftet beite til bank f eks. Hva ville dere gjort i min situasjon for å ende opp i en jobb med potensialet til å tjene godt?

Anonymkode: 3dfa9...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nylig utdannet lærer, matematikk som masterfag. Har innsett at jeg ikke ønsker å være lærer selv om jeg trives med jobben. Ønsker å tjene mer enn jeg gjør som lærer, men blir for kostbart å bli heltidsstudent igjen for en ny bachelor/master og for travelt å studere ved siden av 100% jobb når jeg har 2 barn under 2 år. Tips til karrieretretninger? Kan fint ta noen emner eller årsstudium. Er f eks interessert i økonomi og/eller ledelse. Hørt om lærere som har skiftet beite til bank f eks. Hva ville dere gjort i min situasjon for å ende opp i en jobb med potensialet til å tjene godt?

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 266c7...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 266c7...c3c

27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et årsstudium i organisasjon og ledelse kan muligens hjelpe. Jeg tok et (gratis) på deltid over to år hos det som nå heter Innlandsuniversitetet (eller noe lignende). 
Men vær obs på at lektorlønna er ganske god, og det er ingen selvfølge å gå opp i lønn når man bytter beite (også til bank). 
Hvis du tenker leder-retning ville jeg gått aktivt inn for å skaffe meg ledererfaring fra skolen. Altså noe mer enn vanlig klasseledelse, men noe du kan vise til på CVen. 

Anonymkode: e0f28...5fd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Et årsstudium i organisasjon og ledelse kan muligens hjelpe. Jeg tok et (gratis) på deltid over to år hos det som nå heter Innlandsuniversitetet (eller noe lignende). 
Men vær obs på at lektorlønna er ganske god, og det er ingen selvfølge å gå opp i lønn når man bytter beite (også til bank). 
Hvis du tenker leder-retning ville jeg gått aktivt inn for å skaffe meg ledererfaring fra skolen. Altså noe mer enn vanlig klasseledelse, men noe du kan vise til på CVen. 

Takk for tips!

Ang lønn så lå jeg under både gjennomsnitt og median i 2023 som lektorer med tillegg. Lønna som lektor med tillegg og full ansiennitet er bra, men det er lenge til jeg kommer dit og men den lønnsutviklingen lærere har er det sikkert ikke like bra når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk for tips!

Ang lønn så lå jeg under både gjennomsnitt og median i 2023 som lektorer med tillegg. Lønna som lektor med tillegg og full ansiennitet er bra, men det er lenge til jeg kommer dit og men den lønnsutviklingen lærere har er det sikkert ikke like bra når den tid kommer.

Det er jo ikke rart å ligge langt under median som relativt nyutdannet da. 

Anonymkode: cf0b9...223

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lektorlønna er ganske bra! Hilsen adjunkt med tillegg. Tror du må ta helt ny utdannelse for å få mye høyere lønn, typ ingeniør, innen medisin, kanskje økonomi e.l. 

Eller så kan du gå rektorskolen eller hva det heter nå? Bli leder i skolen?

Anonymkode: bfa0a...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke rart å ligge langt under median som relativt nyutdannet da. 

Anonymkode: cf0b9...223

Nei det er det ikke, men lønna er den samme om man har 0 eller 5 års ansiennitet. Lønna er jo helt grei i seg selv, en helt vanlig lønn. Men jeg har funnet ut av at jeg ønsker høy lønn og det får jeg aldri som lærer. Mannen min har eks høyere lønn enn meg selv med lavere utdanning og mindre ansiennitet, jobber innen IT. Også vil han ha helt andre muligheter enn meg til å «jobbe seg oppover».

så det er det jeg er ute etter. Tips til hva slags jobber jeg kan sikte meg inn på eller kurs/emner/studier jeg kan ta for å bli kvalifisert til noe der jeg kan tjener mer enn gjennomsnittet. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lektorlønna er ganske bra! Hilsen adjunkt med tillegg. Tror du må ta helt ny utdannelse for å få mye høyere lønn, typ ingeniør, innen medisin, kanskje økonomi e.l. 

Eller så kan du gå rektorskolen eller hva det heter nå? Bli leder i skolen?

Anonymkode: bfa0a...54b

Leder i skolen kunne vært aktuelt ja, vet du hvor mye lønna ligger på der?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bli politiker.

Anonymkode: b040a...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bli politiker.

Anonymkode: b040a...cbc

Hva er medianlønnen hos politikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig kan du jobbe deg oppover i skolen. 

Anonymkode: 10355...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for tips!

Selvsagt ligger du under gjennomsnitt og median når du er nyutdannet. 
Lektorer med lang ansiennitet har hatt en meget god lønnsutvikling de senere årene, de har blitt prioritert av fagforeningen. Tviler på at de vil slutte med en slik prioritering, for å si det sånn. 
Men begynnerlønn i andre bransjer med master er ofte under lektorlønn, både i det private og det offentlige. Og det er ikke alltid man har den meget gode lønnsutviklingen som ansiennitetsstigen gir heller. 
Jeg sier på ingen måte at det er umulig å få høyere lønn andre steder, men vil bare realitetsorientere deg på at det er ingen selvfølge at annen jobb = mer lønn. Hverken på kort eller lang sikt. Og høye lønninger kommer ofte med noen klare ulemper, som manglende fritid. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei det er det ikke, men lønna er den samme om man har 0 eller 5 års ansiennitet. Lønna er jo helt grei i seg selv, en helt vanlig lønn. Men jeg har funnet ut av at jeg ønsker høy lønn og det får jeg aldri som lærer. Mannen min har eks høyere lønn enn meg selv med lavere utdanning og mindre ansiennitet, jobber innen IT. Også vil han ha helt andre muligheter enn meg til å «jobbe seg oppover».

så det er det jeg er ute etter. Tips til hva slags jobber jeg kan sikte meg inn på eller kurs/emner/studier jeg kan ta for å bli kvalifisert til noe der jeg kan tjener mer enn gjennomsnittet. 

Leder i skolen kunne vært aktuelt ja, vet du hvor mye lønna ligger på der?

ts

Men så blir stigningen ganske bratt etter noen år. 
Det er ingen økning de aller første årene fordi stigen er et kompromiss: KS ønsket å øke begynnerlønnen. Hvis det hadde vært stige de første årene også, hadde startlønnen din vært dårligere.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig kan du jobbe deg oppover i skolen. 

Anonymkode: 10355...613

Syns det er vanskelig å finne lønn på avdelingsleder og rektor, men utifra det jeg finner ligger avdelingslederlønna på omtrent det samme som lektor med tillegg? Så da er vel ikke det heller spesielt høy lønn. Rektor derimot ligger nok noe høyere.

f eks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forresten, du sier at du ønsker å tjene mer enn gjennomsnittet - men ønsker du også å YTE mer enn gjennomsnittet? For det er som regel det man må, hvis man skal tjene mye. Selvsagt finnes det noen unntak, men som regel vil høy lønn bety at man har en kombinasjon av flere av disse faktorene: Høy/spesialisert kompetanse, mye ansvar, risiko, stor arbeidsbelastning, resultatansvar, personalansvar, risiko for å bli oppsagt ved dårlige resultater, forventning om fleksibilitet (= jobbe til alle døgnets tider), jobbe Nordsjøturnus. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns det er vanskelig å finne lønn på avdelingsleder og rektor, men utifra det jeg finner ligger avdelingslederlønna på omtrent det samme som lektor med tillegg? Så da er vel ikke det heller spesielt høy lønn. Rektor derimot ligger nok noe høyere.

f eks:

Av det jeg har sett her hvor jeg bor, er rektorstillinger grovt underbetalt, mtp at de gjerne er noen av lederne i kommunen med flest ansatte under seg og stort ansvar. Lang ansiennitet går de som regel også. Særlig på store skoler. Rektorer på store skoler burde tjene millionen, men det gjør de i alle fall ikke her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men så blir stigningen ganske bratt etter noen år. 
Det er ingen økning de aller første årene fordi stigen er et kompromiss: KS ønsket å øke begynnerlønnen. Hvis det hadde vært stige de første årene også, hadde startlønnen din vært dårligere.

Tja, bratt og bratt. 15 års ansiennitet gir en lønn 60 000 høyere enn 0 års ansiennitet for lektor med tillegg, det store spranget ligger på 16 år. Men det føles så uendelig lenge til, over ti år for min del. Mens mannen min f eks allerede har den lønna nå, bare tenk hva hans vil være om 10 år liksom.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selvsagt ligger du under gjennomsnitt og median når du er nyutdannet. 
Lektorer med lang ansiennitet har hatt en meget god lønnsutvikling de senere årene, de har blitt prioritert av fagforeningen. Tviler på at de vil slutte med en slik prioritering, for å si det sånn. 
Men begynnerlønn i andre bransjer med master er ofte under lektorlønn, både i det private og det offentlige. Og det er ikke alltid man har den meget gode lønnsutviklingen som ansiennitetsstigen gir heller. 
Jeg sier på ingen måte at det er umulig å få høyere lønn andre steder, men vil bare realitetsorientere deg på at det er ingen selvfølge at annen jobb = mer lønn. Hverken på kort eller lang sikt. Og høye lønninger kommer ofte med noen klare ulemper, som manglende fritid. 

Du tar nok ikke feil i mye av det du sier, men manglende fritid har jeg allerede (med unntak av sommerferien selvfølgelig)😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bli lærer på vgs, de har høyere lønn enn grunnskolen. 

Anonymkode: 627a8...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bli lærer på vgs, de har høyere lønn enn grunnskolen. 

Anonymkode: 627a8...f84

De følger vel samme lønnstabell?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lektorer har ganske så god lønn! I stat, direktorat, akademia etc. ligger vi milevis bak. Mastergrad, mye ansvar og typ 650 000. Det er ikke gitt at du vil tjene noe mer i andre yrker - da må du legge inn en innsats og være veldig ettertraktet. Nettverke, ofre fritid etc. det er hardt. Og til hvilken pris? Ville heller jobbet meg opp i skolen. Et alternativ er fagbrev innen fiskeri, industri ig olje og gass. De tjener penger. 

Anonymkode: 2cd5e...179

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...