Gå til innhold

Når tillater dere barna deres Snapchat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi holder på aldersgrensene. Men helt ærlig syns jeg det er mye vanskeligere med minstemann. Han er 11,5 år og har storesøsken på 14 og 15 år.

Anonymkode: 13459...6bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Etter 13 en gang. 

Nettopp hatt skolemøte der to 12 åringer ble utsatt for overgrep fordi foreldrene hadde 100 % kontroll på barna sine og snapchat.

Helt grusom sak. Stakkars barn 😓

Anonymkode: 5ad94...929

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun får når hun har lov. Det vil si den alderen loven sier hun skal være for some.

Anonymkode: dce2a...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utgangspunktet har jeg satt 13 år som aldersgrense for alle sosiale medier (tokotok, zoomerang, snap osv). Men håper at aldersgrensen blir hevet eller at interessen ikke er der når tiden komme.e hun er 11 nå.

Anonymkode: 9d886...de8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner, eller trodde jeg kjente en familiefar som er siktet for overgrep på barn/ungdom. Fant dem på snap, resten av detaljene vil vi ikke vite. 

Og til dere som tillater barna deres det. Deres barn går nok rundt og skryter av at de har snap. Kjipt for oss andre som da må høre på at «alle andre» har det. Og kjipt for dere som da blir annsett som grenseløse/sløve foreldre.. Slutt og vær kul, vær en forelder.

Anonymkode: 383e4...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 13 åring har ikke fått enda. Sier nei så lenge jeg overhodet kan. Og nå som aldersgrensen er nådd er det vanskeligere, men har gått så langt. 

Anonymkode: 94794...b97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter 13 en gang. 

Nettopp hatt skolemøte der to 12 åringer ble utsatt for overgrep fordi foreldrene hadde 100 % kontroll på barna sine og snapchat.

De hadde ikke kontroll da mener du?

Anonymkode: 95802...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De hadde ikke kontroll da mener du?

Nei. Foreldrene mente og mener fortsatt at de har full kontroll på snapchat til disse barna. De ser det ikke selv. Noe 80 % av foreldrene på skolemøte mener de også har. Det som er skummelt. Man har ikke kontroll selv om mange innbiller seg det 👍

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Foreldrene mente og mener fortsatt at de har full kontroll på snapchat til disse barna. De ser det ikke selv. Noe 80 % av foreldrene på skolemøte mener de også har. Det som er skummelt. Man har ikke kontroll selv om mange innbiller seg det 👍

Ja det er helt sant. Umulig å ha kontroll. Noen foreldre er utrolig naive.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum ungdomsskole, helst videregående. Håper aldersgrensen er hevet før vi kommer dit, men jeg vil uansett søke meg til miljø som er bevisst på dette.

Barn ned i 7-årsalderen med smarttelefon og Snapchat synes jeg er hinsides. Da tenker jeg ikke bare på risiko rundt fremmede. Hovedsakelig tenker jeg at et barn skal slippe å forholde seg til den evige tilgjengeligheten som en smarttelefon medfører - og som også voksne iblant sliter med.

Et barn skal ha luksusen av å være utilgjengelig, å holde på med sitt uten å høre et pling på en telefon. Kontakt med øvrig familie kan helt fint fasiliteres gjennom foreldre, slik det alltid er blitt gjort. Barn lever her og nå med det de har foran seg, og det skal de få lov til.

Haidt skriver i boken sin at foreldre selv må bestemme når de gir barna tilgang til sosiale medier, men en tommelfingerregel er at du gir det når du er klar for å si at barndommen deres er over.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk da han ble 12 år. Da begynte majoriteten å få snapp. Har familiekontroll, med begrensing på hva han får opp i feeden sin. Samt at jeg kan følge med på hvem det snappes med. 

Har regler for at det kun er venner fra klassen og familien som skal legge til på snap.

Eldstemann var 13år, og sist i klassen. 

Anonymkode: a94eb...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Etter 13 en gang. 

Hva mener du? De ble utsatt for overgrep fordi foreldrene hadde 100% kontroll? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når vi sier ja. Min erfaring etter er at det ikke er om å gjøre og være for streng. Med første var det på dagen det ble 13. Allerede da var det mange i klassen som hadde, og det var der de avtale og møtes i bingen, på banen osv. 

Nummer to fikk nå som 11 åring. Opplever det er myyyye enklere å kontrollere snap enn til den største. Vi sitter hver dag og ser gjennom hvem som er venner, hvilke grupper osv. snakker mye om å inkludere alle i gruppene, og også skrive det i meldinggruppene de har. Vet ikke om vi lykkes, men prøver. Jeg ble masse stengt ut som barn, for vennene mine orket ikke ringe til alle, og jeg som hadde navn langt ned i telefonboka ble sjelden ringt. Så jeg vet hvordan det er og prøver å unngå. Samtidig kan vi ikke følge opp dette helt heller, og vi kommer til å gjøre feil. Jeg har sagt det er uaktuelt å ikke ha noen vi ikke kjenner på snap. Som sagt er det enklere med barnet på 11 enn 13, der får vi ikke se over telefon på samme måte. Vi skjønner vi kan hvis vi vil, men litt privatliv har de krav på. 
Barnet på 11 har mye glede av snap. Vi kan ikke ta ifra de at det er litt gøy. De sender bilde med filter osv, og det er vist veldig gøy. Selvsagt snakket om kjønnsorgan og alt, og det kan de faktisk sende på melding også, og bare slette det.

Anonymkode: b877a...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men skal man ha full kontroll? Kan man ikke ha ganske mye kontroll, og så håpe at alle gode verdiene og holdningene tar seg av resten? I verste fall får de dumme seg ut. Jeg håper da inderlig at min datter på alle de årene hun har levd har skjønt hun ikke skal møte noen hun ikke kjenner, hverken de som stopper og i en bil eller de på nett.

Anonymkode: b877a...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

I hvilken alder tillater dere barna deres å ha Snapchat? Sønnen min på 11 år sier at nesten «alle» i klassen og sånt har det nå, men jeg syntes det er for tidlig med tanke på alt det negative som kan medfølge der, Så jeg sier han ikke får lov enda. 

Anonymkode: 35af5...df0

Jeg tenker det beste er å forholde seg til lovverket. Alle andre har er ikke noe argument. Ikke sikkert det stemmer engang

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I hvert fall ikke før 13. Vi er en gjeng foreldre i klassen som vil vente med tlf til ungdomsskolen (8. kl). Sikkert flere som faller av når de første får. Men hvis det er flere enn oss som vil vente med smarttlf, så venter vi. Har en fjerdeklassing. Noen i klassen har dum tlf, men det er ingen som har smart ennå. De fleste har klokke.

Anonymkode: c8fc7...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en gutt snart 12 år som vil ha det men vi venter til han er 13 hvis ikke enda lenger.

Anonymkode: 8290a...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ønske jeg kunne si 13 år/aldersgrensen, men har en 7. klassing som er født seint på året og som vi ikke klarer å holde igjen på. Majoriteten i trinnet har, og mange (jenter) har hatt i flere år allerede. Det har vært mange diskusjoner og krangler på grunn av dette, men jeg har stått i mot frem til nå. Min datter er nå den eneste i venninnegjengen som ikke er på snap, og jeg innser at mine argumenter for å holde tilbake ikke lenger holder mot hennes om å få. Så 12-åringen min skal på nå til helgen, men familekontroll og kun lov til å legge til venner og familie. 

Syntes dette har vært skikkelig vanskelig, og skulle ønske reglene var tydeligere (slik som med øvelseskjøring f.eks). 

Anonymkode: b9d32...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Etter 13 en gang. 

Slike ting kan jo skje etter 13 år også og har ingenting med at de bare var 12 år å gjøre. Det er ikke slik at man kan bare slippe barn løs på sosiale medier bare fordi de plutselig er 13 år. Å følge med og å snakke om sosiale medier og hva de skal passe på er nødvendig uansett alder. Å ha fylt 13 er ikke en magisk grense hvor man plutselig er i stand til å navigere 100% fornuftig på sosiale medier eller ikke kan bli utsatt for noe. 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...