Gå til innhold

Når tillater dere barna deres Snapchat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aldersgrensa er vist 13, æ veit jo at min 13 åring e voksen nok å stå imot lovnad om flere tusen kr om ho ikke snakke privat, usj igjen gidd æ ikke det her, må æ hver kveld fortelle voksne folk hvorfor du ikke kan snakke med barn.

stopp med det, du er ekkel, ingen vil ha dæ, gå videre, ikke plag barn, nå kommer barn å sier sine ting

Anonymkode: 5cdbe...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 16 års grense på det meste av SoMe, unntaket er Google chat 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 22.43):

Nei. Foreldrene mente og mener fortsatt at de har full kontroll på snapchat til disse barna. De ser det ikke selv. Noe 80 % av foreldrene på skolemøte mener de også har. Det som er skummelt. Man har ikke kontroll selv om mange innbiller seg det 👍

Anonymkode: 5ad94...929

En kan ha kontroll, våre barns SoMe blir overvåket så lenge de bor under vårt tak. Snap får de uansett ikke før de er 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 14.37):

I hvilken alder tillater dere barna deres å ha Snapchat? Sønnen min på 11 år sier at nesten «alle» i klassen og sånt har det nå, men jeg syntes det er for tidlig med tanke på alt det negative som kan medfølge der, Så jeg sier han ikke får lov enda. 

Anonymkode: 35af5...df0

Hele klassen til sønnen min har snapchat. De er 11 år gamle. Men vi foreldre sjekk chatter og snaps daglig.  Den blir mest brukt til å snappe familie og en klasse chat.  

Anonymkode: 46565...aca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 15.10):

Når de fleste andre i klassen får så gir jeg etter. 10 men den ene ungen og 9 med den andre. De er nå begge over 13, og det har ikke vært noen negative opplevelser med det. 

Anonymkode: 0eb0a...f81

Som du vet om. Det tar som oftest 25 år før noen forteller om overgrep.

Anonymkode: 26b06...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 16.37):

Det der er den mest idiotiske legitimeringen jeg hører 🙄 Vi har familie på andre siden av jordkloden, vi, (og andre steder i Europa også), men det er jo helt uaktuelt at barna (som nå er 10 og 12) får Snapchat for det 🙄

De kommuniserer med familien i utlandet stort sett via FaceTime, og i blant via WhatsApp (og nei WhatsApp er IKKE det samme som å ha Snapchat, og man kommer IKKE i kontakt med fremmede på samme måte der, selv om jeg registrerer at mange Snapchat-foreldre forsøker å påstå det 😅)

Anonymkode: 7bf56...856

Vel det er ditt valg, andre velger annerledes 

Anonymkode: 5f093...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.03):

Mener du virkelig at man sitter på hver sin tue og har dialog på snapchat? Istenfor å treffes fysisk/online? Hvis ungen min kjeder seg så stikker han bort til noen eller ringer og avtaler. 

Anonymkode: 36b33...86b

Herlighet ikke alle bor nærme hverandre fa

Anonymkode: 5f093...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.03):

Mener du virkelig at man sitter på hver sin tue og har dialog på snapchat? Istenfor å treffes fysisk/online? Hvis ungen min kjeder seg så stikker han bort til noen eller ringer og avtaler. 

Anonymkode: 36b33...86b

Ja, de snakker mye sammen på snapchat. Om du ikke har fått med deg dette, så lever du under en stein- eller så har du ikke en ungdom.

Fru Uperfekt skrev (9 timer siden):

En kan ha kontroll, våre barns SoMe blir overvåket så lenge de bor under vårt tak. Snap får de uansett ikke før de er 16

Så dere leser all deres meldingskorrespondanse så lenge de bor hjemme? Det er jo usunn kontroll og overvåking.

AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 13.08):

I hvert fall ikke før 13. Vi er en gjeng foreldre i klassen som vil vente med tlf til ungdomsskolen (8. kl). Sikkert flere som faller av når de første får. Men hvis det er flere enn oss som vil vente med smarttlf, så venter vi. Har en fjerdeklassing. Noen i klassen har dum tlf, men det er ingen som har smart ennå. De fleste har klokke.

Anonymkode: c8fc7...d35

Hvilken klasse går de i nå?

Anonymkode: a94eb...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, de snakker mye sammen på snapchat. Om du ikke har fått med deg dette, så lever du under en stein- eller så har du ikke en ungdom.

Så dere leser all deres meldingskorrespondanse så lenge de bor hjemme? Det er jo usunn kontroll og overvåking.

Hvilken klasse går de i nå?

Anonymkode: a94eb...b10

Nei, men det er trigger ord og versjoner av de som flagger mld. Om så skjer setter vi oss ned med barnet og spør om hvorfor de har mld som ble flagget og sammen går evt gjennom disse mld.

Trigger ordene for 16 åringen er ikke de samme som for 18 åringen feks

Vi får og varsling om nye venner er lagt til som ikke er på ok listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eldste var 12,5 år, født i desember så han var yngstemann på ungdomsskolen. Jeg var i mot, men så også hvor utenfor han ble siden faktisk alle andre hadde. Noen år siden nå, og da var det ikke vanlig med felles chat eller felles FaceTime etc blant ungdommen (før pandemien). 

Med yngste er det ikke tema før 13 år, håper aldersgrensen er 16 år innen den tid. Hun er vokst opp med teams, FaceTime og gruppechat både i teams og på meldinger. Familie på andre siden av landet/utlandet FaceTimer hun med, venner FaceTimer imens de spiller minecraft eller bare skravler. 

Anonymkode: e9e6c...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 14.37):

I hvilken alder tillater dere barna deres å ha Snapchat? Sønnen min på 11 år sier at nesten «alle» i klassen og sånt har det nå, men jeg syntes det er for tidlig med tanke på alt det negative som kan medfølge der, Så jeg sier han ikke får lov enda. 

Anonymkode: 35af5...df0

Syns den der var vanskelig, men min personlige erfaring er at foreldrene til døtre er slappere enn foreldrene til sønner. Det var mange jenter i klassen her som fikk tiktok og snapchat veldig tidlig. Jeg måpte av at mange av dem godtok at deres 7-8 åringer la ut videoer på tiktok 🙈 min fikk snapchat som 11 år fordi mye av familien flyttet til en annen side av landet, men av hans venner så fikk de fleste en eller annen gang i åttende klasse 😊 husker min var skikkelig gira når han fylte 13 år og fikk lov til å ha venner der også. Jeg har sett hva som har foregått i en del av de gruppene og personlig så skulle jeg ønske at snapchat var forbudt for barn, men man kommer ikke unna det

Anonymkode: f87c3...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har små barn enda så mulig det er enklere sagt enn gjort, men vi kommer til å vente så lenge som mulig, helst til aldersgrensen på 13 år er nådd. Men jeg har forståelse for at det er lett å gi etter om ditt barn er den siste i klassen som ikke har snapchat… håper det kommer en «snapchat kids» versjon av noe slag, kunne hatt aldersgrense 10 år og med restriksjoner på å legge til folk, f. eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Syns den der var vanskelig, men min personlige erfaring er at foreldrene til døtre er slappere enn foreldrene til sønner

Anonymkode: f87c3...c20

Det handler vel mer om hvor gutter kontra jenter har sine sosiale liv. Jenter er på sosiale medier og gutter gamer. Så jenteforeldre tillater kanskje sosiale medier tidligere enn gutteforeldre og gutteforeldre tillater spill med høy aldersgrense tidligere enn jenteforeldre. Det å ikke ha sosiale medier som jente skaper dermed større utenforskap enn det gjør for gutter. Og det å ikke få spille de samme spillene som vennene skaper større utenforskap for gutter enn det gjør for jenter. Så må man jo finne balansen mellom aldersgrensene og det å kjenne på at barnet ditt er utenfor fellesskapet, og det er selvsagt stor forskjell på å slippe dem løs som 8-åringer og som 12-åringer. Min erfaring er heldigvis at det er de aller færreste som tilhører første gruppe. Det er alltid noen få som får lov veldig tidlig, men min erfaring er at det ikke er de som styrer standarden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 16.41):

13, siden det er aldersgrensen, men jeg håper den blir hevet før den tid.

"Alle" har ikke snapchat, det er bare verdens mest brukte unnskyldning. Og uansett: Si nei, stå i det, og husk at barnet ditt vil takke deg for alt hen slapp å oppleve på snap fordi du som voksenperson tok ansvaret ditt som forelder seriøst. 

Jeg hyller alle foreldre som står i "nei"-ene sine. 

Anonymkode: 5de22...c47

I vår datters klasse , hadde vi en dialog i foreldregruppa om sosiale medier. Dette var i 3.klasse. i en klasse på elever hadde alerede 12 stk snapchat. I 5.kl var det kun vår datter som ikke hadde det viste det seg når vi snakket om det på nytt. Nå går de i 7 kl, og fortsatt er vår datter den eneste uten snapchat, noe som skaper mye frustrasjon i heimen.  Hun fyller 13 i okt, så da får hun det (om ikke grensen er hevet innen da). Så min erfaring er at "alle andre" har det 

Anonymkode: d7f83...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...