Gå til innhold

Noen som har født i uke 23?

anonymfrøken1

Anbefalte innlegg

Hei!

Har to premature fødsler bak meg. En i uke 31 i 2017 som startet i uke 26 med livmorhalssvikt og rier. En i uke 24 der jeg var i full fødsel med 2 cm åpning. 

Nåværende svangerskap er jeg 22+6 med cerclage på livmorhalsen. Livmorhalsen er lang og lukket denne gangen men nå er det problemer med morkaken. Første store blødning var lille julaften og ble fløyet med luftambulanse til ullevål, blødningen avtok etter noen timer. Ny blødning den 28.desember litt større enn første blødning som også avtok og fikk reise hjem den 29.desember. 

Ny blødning natt til fredag 03.01 der jeg mistet 500ml blod av det de kunne måle etter at jeg kom inn med luftambulanse på ny. Legene mener morkaken har løsnet litt og anbefalte meg på det sterkeste å klippe cerclagen natt den 03.01 å sette meg i fødsel. Jeg og partner hadde troen og fulgte magefølelsen på å ikke klippe cerclagen. Nå ligger jeg her 22+6 og fikk lungemodning i dag i og med at jeg har begynt med smerter i magen igjen. Det er det eneste tegnet jeg har hatt før blødning. 

Blødningen min sluttet den 06.01

Det jeg lurer på,

Er det noen som har født i uke 23 der det har gått bra eller ikke bra? Hvor mye veide bebisen deres? 

Det skal legges ved at denne gangen er det gutt, de to første har vært jenter. Det sies noe om at gutter er litt svakere enn jentene når de kommer så premature. 

Endret av anonymfrøken1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En i termin gruppa jeg var med i for ett år siden fødte i uke 23. De var lenge på sykehuset, men babyen har det bra☺️

Anonymkode: 77300...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville valgt å ikke redde babyen om jeg fødte i uke 23 (om det er mulig). Så premature babyer får gjerne livsvarige skader og dårlig livskvalitet! 

Anonymkode: d9086...5f3

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg ville valgt å ikke redde babyen om jeg fødte i uke 23 (om det er mulig). Så premature babyer får gjerne livsvarige skader og dårlig livskvalitet! 

Ikke det ts lurte på 

Anonymkode: 47b44...9da

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er deg. 

Det er så forskjellig fra menneske til menneske om de klarer seg fint eller ikke. Det var heller ikke det jeg spurte om.

Vi har prøvd i 3 år, altså med ny barnefar. Så barnet er sterkt ønsket. Vi har god samtale med barneleger på nyfødt intensiv. Det er klart om han skulle få store preg avslutter vi behandlingen men da har han fått en sjangs. Ville ikke reist fra sykehuset med en død baby uten å ha forsøkt, for det kan gå over all forventning. Den samvittigheten og alle de spørsmålene vil jeg ikke sitte igjen med. Jeg vil sitte igjen med en god følelse på at han fikk muligheten. 

Jenta mi som ble født i uke 24+2 hadde ingen hjerneblødninger, ingen gulsot, ingen infeksjoner og hun sliter minimalt i dag. Kun med bpd og astma, som ikke er ett preg av hverdagen hennes. Hun var ett mirakel og var den eneste på ullevål født i uke 24 uten komplikasjoner i 2019. Så det kan gå. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke det ts lurte på 

Anonymkode: 47b44...9da

Tusen takk:hjerte:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For en helt grusomt situasjon å være i. Jeg har dessverre ingen erfaringer med dette, men håper virkelig barnet holder seg i mange uker til inni der. Så fryktelig tidlig. 

Sier de noe om hvorfor dette skjer deg hver gang? Uff, håper virkelig det beste for dere♡

Anonymkode: 722eb...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For en helt grusomt situasjon å være i. Jeg har dessverre ingen erfaringer med dette, men håper virkelig barnet holder seg i mange uker til inni der. Så fryktelig tidlig. 

Sier de noe om hvorfor dette skjer deg hver gang? Uff, håper virkelig det beste for dere♡

Anonymkode: 722eb...b95

Jeg har livmorhalssvikt, derfor så tidlige fødsler tidligere. Morkakeløsning for meg er nytt i dette svangerskapet samt cerclage er også nytt denne gangen. Hadde det ikke vært for blødningene og morkaken hadde jeg nok gått til nærmere termin tror jeg sånn livmorhalsen ser ut i dag. 

Er en ufattelig sår og vondt situasjon...han er så høyt ønsket. Klarer ikke tanken på å dra hjem tomhendt uten baby....:(

Vi hadde også en exu i mars 2024 og trodde nå endelig at det var vår tur uten så mye komplikasjoner. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff.. masse lykke til! ❤️ heldigvis har vi kommet langt nå med tanke på å ta imot premature babyer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff.. masse lykke til! ❤️ heldigvis har vi kommet langt nå med tanke på å ta imot premature babyer! 

Ja, det har vi! Vi krysser alt vi kan krysse:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klarte å holde ungen inne til uke 28, men er med i flere grupper med folk som fikk baby enda tidligere, så anbefaler å gå inn og lese erfaringer der - for eksempel facebookgruppa "Foreldre til ekstremt prematur fødte barn (Micro preemie)."

Anonymkode: 2ea84...424

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjenner til ett slikt tilfelle. Veldig trist å se hvordan hen er nå som voksen. Varig ufør og en del følge skader og sykdommer.

Allikevel så er det særdeles vanskelig å si at foreldrene ikke skal prøve å redde barnet. Jeg tenker alle foreldre har ett håp, men viktig å lytte til fagpersoner som jobber med dette daglig. Dette er nok beintøft å stå i som foreldre. 

Håper det går bra ts 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei jeg studerte med fødte i uke 23, nesten 24 tror jeg,  vært noe følgeskader, men han er i dag en flott ungdom, liten av vekst og litt typiske prematurkonturer i ansiktet, var mer syk enn normalt i barneårene, litt redusert hørsel men ellers ingen store utfordringer. Masssse lykke til 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg så nettopp på barneavdelingen s1 e9, der følger de ei herlig jente som ble født i uke 23. De var heldige, og det gikk veldig fint med henne. Anbefales hvis du ikke har sett det 😊 Håper det går bra med dere ❤️

Anonymkode: 20c9f...094

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har mistet ett barn pga morkakeløsning og født ett i uke 25. 

Kjenner til to som har født i uke 23, det ene barnet overlevde ikke, det andre går det foreløpig greit med, men det er bare noen måneder gammelt. 

Om du melder deg inn i gruppen for ekstremt premature på fb vil du nok komme i kontakt med andre som har født i samme uke. 

Anonymkode: d41ad...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min kusine fødte en gutt i uke 23, han er i dag en velfungerende, ressurssterk mann. (Hun fødte senere også en jente i uke 28, men hun klarte seg ikke like bra og er pleietrengende.)

Anonymkode: bd64c...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...