AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Del Skrevet 8. januar To voksne, ett barn(2år). Første ordentlige sommerferie står for tur og når jeg regner sammen alle fridager man må ta seg ila året (planleggingsdager annen ferie ol.) så gir det mest mening å dele opp sommerferien slik at vi foreldre tar fire uker hver men kun to sammen alle sammen. På den måten får barnet mest mulig ferie. En forelder tar 2 uker aleine, så 2 uker sammen alle sammen og så neste forelder 2 uker aleine. Foreslo dette i går for kona og hun er FORTSATT sur på meg for å foreslå noe dumt og ego(??!!). For meg er det selvsagt viktig å ha ferie sammen også, men når barnet er så lite vil jeg jo at hun skal få mest mulig fri og tid med oss og annen familie. Var det feil av meg?? Hvorfor fikk jeg så voldsom reaksjon? Kan jo sikkert søke om ulønnet fri men det virker jo helt baklengs å tape penger på noe som kan løses innenfor de rammene vi har. Alternativt kan vi droppe juleferie og påskeferie og prøve hyre barnevakt for de ganske mange planleggingsdagene.. men synes jo dette høres veldig stusselig ut?? Anonymkode: 54093...90b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 8. januar #2 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): To voksne, ett barn(2år). Første ordentlige sommerferie står for tur og når jeg regner sammen alle fridager man må ta seg ila året (planleggingsdager annen ferie ol.) så gir det mest mening å dele opp sommerferien slik at vi foreldre tar fire uker hver men kun to sammen alle sammen. På den måten får barnet mest mulig ferie. En forelder tar 2 uker aleine, så 2 uker sammen alle sammen og så neste forelder 2 uker aleine. Foreslo dette i går for kona og hun er FORTSATT sur på meg for å foreslå noe dumt og ego(??!!). For meg er det selvsagt viktig å ha ferie sammen også, men når barnet er så lite vil jeg jo at hun skal få mest mulig fri og tid med oss og annen familie. Var det feil av meg?? Hvorfor fikk jeg så voldsom reaksjon? Kan jo sikkert søke om ulønnet fri men det virker jo helt baklengs å tape penger på noe som kan løses innenfor de rammene vi har. Alternativt kan vi droppe juleferie og påskeferie og prøve hyre barnevakt for de ganske mange planleggingsdagene.. men synes jo dette høres veldig stusselig ut?? Anonymkode: 54093...90b Skjønte ikke helt rammene. Fire uker sammen er vel mer enn nok til sommerstengt barnehage. Så kan dere ha familieferie i en måned. Eller er det noen andre rammer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Del Skrevet 8. januar Fremmed fugl skrev (1 minutt siden): Skjønte ikke helt rammene. Fire uker sammen er vel mer enn nok til sommerstengt barnehage. Så kan dere ha familieferie i en måned. Eller er det noen andre rammer. Jeg mener lille trenger lenger ferie enn "bare" fire uker og vi har mulighet til å gi mer om vi deler oss litt opp. Men kanskje dette er rart ja? Anonymkode: 54093...90b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 8. januar #4 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener lille trenger lenger ferie enn "bare" fire uker og vi har mulighet til å gi mer om vi deler oss litt opp. Men kanskje dette er rart ja? Anonymkode: 54093...90b Tror vel de fleste ønsker mest mulig ferie sammen som familie, så er vel litt rart. Men forklarer ikke påstanden fra din kone om at det var egoistisk. Er det slikt at du har familie som bor litt langt unna som du tenkte besøke med barnet når du har "dine" to uker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Del Skrevet 8. januar Det spørs jo helt hva dere planlegger å gjøre i de seks ukene. "Egoistisk" skjønner jeg ikke? Jeg syns det er en fin plan, hvis dere tenker å reise bort i ca.to uker uansett sammen, eller i hvertfall ha skikkelige familieferie-planer i to uker. Eller hvis dere kan bo på hytta i de seks ukene eller lignende. Men forskjellen er stor for dere som familie: Har dere et idyllisk sommerhus det er perfekt å tilbringe 4 uker i, men når dere er hjemme og den ene jobber, blir det akkurat som til vanlig i en liten blokkleilighet, bare at den med ferie tar barnet med på lekeplass og begge styrer med middag og husarbeid = ingen feriefølelse, hele familien får kun to uker "ferie", selvom dere er fire uker borte fra barnehage/jobb hver. Da ville fire uker ren ferie (evt bortreist ) med helt fri for alle være mer "verdt" enn seks uker fri for barnet, kun to uker ferie med familien. Kan dere derimot bo på det feriestedet, den ene har hjemmekontor der i to uker mens den andre tar barnet med på stranda og leker i hagen og besøker slektninger, dere gjør hyggelige ting etter arbeidstid og koser dere der = alle får 6 uker "feriefølelse" sammen. Jeg regner med at kona di syns to uker fri fra jobb mens du jobber ikke blir "ferie" for henne, og ikke optimal ferie for barnet. Det er det som er prioriteringen/planleggingen, og dere må snakke mer om det og se på alternativene. Hvis dere ikke blir enige, er jo fem uker et fint kompromiss, én uke med den ene, tre uker sammen, én uke med den andre. Ikke lag stor konflikt ut av dette, finn løsninger. Anonymkode: 5ee69...c64 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Del Skrevet 8. januar Jeg forstår kona di. Vi hadde en toåring i fjor sommer, og det er ganske stress å aktivisere barnet over så lang tid i ferieperioden. Jeg var alene en knapp uke fordi mannen måtte jobbe, og synes det var skikkelig pesete. Hadde aldri orka å planlegge 2 uker alene med ungen hvis vi kunne hatt 4 uker sammen og fått kabalen til å gå opp. Vår unge hadde 3,5 uker sommerferie og 10 dager høstferie med oss, jeg synes det var bra nok. Vi gir han relativt korte dager i bhg til vanlig (9-1530), så jeg synes vi får masse tid sammen. Anonymkode: c7c5b...8a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Del Skrevet 8. januar Mannen min og jeg hadde i alle barnehageår ferie på den måten OP skisserer, altså to uker alene, og to uker felles. Det var en fin måte å få litt lengre ferie for ungen. Anonymkode: 911b2...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Del Skrevet 8. januar Eksempel: mor: 1 uke vinterferie, 1 uke sommerferie uten far, 2 uker sommerferie sammen med far og 1 uke fordelt på juleferie og planleggingsdager. Far: 1 uke vinterferie, 2 uker sommerferie sammen med mor, 1 uke sommerferie uten mor, 1 uke høstferie og 1 uke fordelt på juleferie og planleggingsdager. Høres ganske fornuftig ut for meg. Da har barnet fri 4 uker om sommeren + jul, vinter- og høstferie. Og er jo ikke garantert at mor og far får ferie samtidig heller på sommeren. Vi opplevde en gang kun å ha 1 uke felles. Anonymkode: eaebc...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eksempel: mor: 1 uke vinterferie, 1 uke sommerferie uten far, 2 uker sommerferie sammen med far og 1 uke fordelt på juleferie og planleggingsdager. Far: 2 uker sommerferie sammen med mor, 1 uke sommerferie uten mor, 1 uke høstferie og 1 uke fordelt på juleferie og planleggingsdager. Høres ganske fornuftig ut for meg. Da har barnet fri 4 uker om sommeren + jul, vinter- og høstferie. Og er jo ikke garantert at mor og far får ferie samtidig heller på sommeren. Vi opplevde en gang kun å ha 1 uke felles. Anonymkode: eaebc...e91 Skrev feil. Far har i eksempelet ikke vinterferie, men høstferie Anonymkode: eaebc...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Del Skrevet 8. januar Det er vanskelig å svare på hvorfor du får den reaksjonen. Det avhenger litt av hvordan ting fungerer i din familie. Hvis det er slik at mor ofte tar en stor del av jobben med 2-åringen, så forstår jeg frustrasjonen. Vi har også en 2-åring og de er ofte mammadalter. Når vi er alle sammen, henger ham på meg som en klegg, så jeg får lite hjelp i mannen. Når jeg er alene med ham er det jo likedan, men jeg vil som regel sørge for at vi får vært ute, aktivisere ham osv. Jeg vet at mannen har en høyere terskel for slikt, og sjansen for at han tar med barnet i svømmehallen er lav, men sjansen for at han sitter hjemme og scroller på mobilen er høy. Så jeg vil ikke si barnets utbytte av å være hjemme fra barnehagen og med far er så stor. Dette var bare et eksempel herfra. Du lå jo bare spørre din kone hva hun legger i dette? Anonymkode: f9e89...ea1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #11 Del Skrevet 9. januar Støtter litt siste innlegget her, spør din kone hvorfor hun er så i mot dette? Ser du (og hun) for deg at når du jobber og hun har fri, tar hun med seg barnet til sine foreldre, finner på masse som besøksgård og strand og kanskje drar på hytta eller til sin familie eller noen venner slik at du får "helt fri" og barnet helt ferie, dvs du kan være i byen alene to hele uker med bare deg selv og jobben å tenke på? -og selv om du kanskje planlegger tilsvarende når du har fri alene, som å reise bort med barnet i to hele uker, er det slettest ikke det din kone ønsker, å være alene i byen og på jobb i hennes jobbuker? da går halve sommeren og halve ferien bort til en "ferie" hun alldeles ikke ønsker seg. Ta det som et kompliment, hun vil feriere sammen med deg! Jeg kan ikke se noen annen grunn til at hun kaller deg egoistisk. Snakk sammen om dette. Jeg er mer introvert enn min mann, og syns to uker med et av barna på ferie alene er ok tilbrakt tid, og to uker alene hjemme med bare meg selv og jobb å tenke på er helt supert (ditt forslag). Men min mann ønsker at vi skal være mest mulig sammen alle sammen, både i hverdagen og på ferie. Derfor må vi kompromisse om slikt, vi har litt ulike behov og ønsker rundt hva som er hyggelig tilbrakt ferie og avslapning. Anonymkode: 5ee69...c64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Del Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): To voksne, ett barn(2år). Første ordentlige sommerferie står for tur og når jeg regner sammen alle fridager man må ta seg ila året (planleggingsdager annen ferie ol.) så gir det mest mening å dele opp sommerferien slik at vi foreldre tar fire uker hver men kun to sammen alle sammen. På den måten får barnet mest mulig ferie. En forelder tar 2 uker aleine, så 2 uker sammen alle sammen og så neste forelder 2 uker aleine. Foreslo dette i går for kona og hun er FORTSATT sur på meg for å foreslå noe dumt og ego(??!!). For meg er det selvsagt viktig å ha ferie sammen også, men når barnet er så lite vil jeg jo at hun skal få mest mulig fri og tid med oss og annen familie. Var det feil av meg?? Hvorfor fikk jeg så voldsom reaksjon? Kan jo sikkert søke om ulønnet fri men det virker jo helt baklengs å tape penger på noe som kan løses innenfor de rammene vi har. Alternativt kan vi droppe juleferie og påskeferie og prøve hyre barnevakt for de ganske mange planleggingsdagene.. men synes jo dette høres veldig stusselig ut?? Anonymkode: 54093...90b Dette handler vel om at hun føler du ikke prioriterer henne generelt, og nå vil du ikke engang ha ferie med henne. Er vel mer som ligger bak enn det praktiske aspektet. Anonymkode: a0fa2...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå