Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar denne anonymt for jeg føler meg dum og naiv. Så jeg trenger ikke å bli påminnet om det. 

Jeg har kjøpt en vare av en privatperson. Fordi det var et populært produkt så måtte jeg slå til raskt og betalte med en gang. 

Siden dette er en kjent person og basert på sosiale medier og div nyhets medium så virker dette menneske pålitelig. 

Varen er betalt og selger var ivrig på datoer for overlevering men da det nærmet seg datoen så er det bare unnskyldninger. Er i utlandet, syk osv selv om personen stadig legger ut videoer på sosiale medier om hva hn driver med omtrent til enhver tid. Unnskyldningen jeg får samsvarer ikke med hva som legges ut på sosiale medier. 

Men nå har personen sluttet helt å svare også. Jeg er ganske fortvilet. 

Noen som har noe råd til meg hvordan jeg evt får varen eller pengene tilbake. Det er nesten så jeg vurderer en politianmeldelse eller oute dette mennesket for å advare andre men jeg ønsker ikke å gjøre noe ulovlig selv. 

Tips og råd mottas med takk. 

Anonymkode: e6758...cc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kjøpte ikke gjennom f.eks. Tise, men avtalte via et sosialt medie? 

Anonymkode: ece23...982

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kjøpte ikke gjennom f.eks. Tise, men avtalte via et sosialt medie? 

Jo gjennom Tise men det var en privat avtale ved bruk av Vipps. 

Siden det var en privat avtale via Vipps så holder Tise seg utenfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Send Vippskrav på beløpet du betalte, og skriv hvis du ikke mottar penger/varen innen 10 dager, blir hun anmeldt og uthengt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Send Vippskrav på beløpet du betalte, og skriv hvis du ikke mottar penger/varen innen 10 dager, blir hun anmeldt og uthengt. 

Takk. Dette ble gjort to en uke siden og foreløpig ingen respons. 

Jeg hadde nok bare tatt det som en lærepenge og droppet hele greia om det var snakk om småbeløp. Vurderer å oute dette menneske for å advare andre eller tipse se og hør. Det gis inntrykk av en flott fasade på sosiale medier. 

AnonymBruker
Skrevet

Og da er du sikker på at det er dette mennesket og ingen andre som utgir seg for å være vedkommende for å svindle andre?

Anonymkode: 5999b...748

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde nok bare tatt det som en lærepenge og droppet hele greia om det var snakk om småbeløp. Vurderer å oute dette menneske for å advare andre eller tipse se og hør. Det gis inntrykk av en flott fasade på sosiale medier. 

Legg det ut på svindlere i Norge på fb 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og da er du sikker på at det er dette mennesket og ingen andre som utgir seg for å være vedkommende for å svindle andre?

Ja, er det avtalt gjennom en offisiell konto med blått merke? Dessverre maaange som lager falske kjendiskontoer for å svindle. Jeg kjenner en som bare er litt sånn semi-kjent, og det hagler på med falske profiler. Har også en venninne som ble lurt og trodde hun chattet med helten sin. Men hun ante heldigvis uråd da penger uunngåelig ble tema og kjendisen trengte en slant for å komme på besøk.

Anonymkode: d6381...76d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er riktig navn som står på Vipps og personen selv har bekreftet at betalingen er mottatt. Dobbeltsjekket dette før jeg gjennomførte betalingen. 

Jeg tok også kontakt via snap og ig som bekreftet betalingen. Personen svarer vennlig og høflig men da datoen for overleveringen nærmet seg så ble det først unnskyldninger som ikke samsvarte oppdateringer på snap og ig og til slutt svarer ikke personen lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, er det avtalt gjennom en offisiell konto med blått merke? Dessverre maaange som lager falske kjendiskontoer for å svindle. Jeg kjenner en som bare er litt sånn semi-kjent, og det hagler på med falske profiler. Har også en venninne som ble lurt og trodde hun chattet med helten sin. Men hun ante heldigvis uråd da penger uunngåelig ble tema og kjendisen trengte en slant for å komme på besøk.

Anonymkode: d6381...76d

Det er blått merke på kontoen.

AnonymBruker
Skrevet

Anmeld, som man vanligvis gjør i sånne situasjoner, spiller ingen rolle at vedkommende er kjendis.

Anonymkode: 6c670...a8a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

A.R.?

Anonymkode: 10fd1...f86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du «truet» med dette for 1 uke siden og ikke fått respons, er det vel bare gjøre nettopp det du skriver. Eller så har du kommet med tomme trusler og personen er klar over dette - og da gidder hun/han hvertfall ikke gi respons. 

Anonymkode: 17291...db8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spør av uvitenhet - er det mulig å kommentere på vedkommende sin fb konto at du savner det du har betalt for?

Anonymkode: d4dbd...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm, jeg opplevde noe lignende på Tise for noen år siden. Hadde ingen anelse om hvem vedkommende var, men da varen aldri ble sendt til meg googlet jeg henne. Fikk litt hakeslepp, det var masse medieartikler om henne. Fikk inntrykk av at hun var en «up and coming» influenser. Jeg bruker ikke SoMe så mye, så hadde ikke peiling.

Jeg klarte til slutt å få respons fra henne, da hadde det gått flere uker. Ga inntrykk av at jeg var villig til å henge henne ut, uten å si det direkte. Da løste saken seg ganske raskt.

Noe i dialogen ga meg inntrykk av at hun kanskje hadde brukt pengene fra salget på noe annet, også pengene jeg hadde vippset henne for frakt.

På Instagram så det ut som hun levde et jetset-liv, med høyt forbruk og masse luksus. I realiteten virket det som at hun slet med å skrape sammen 100 kr til å sende det jeg hadde kjøpt av henne.

Helt absurd. Det er nok mye vi ikke ser bak fasaden til folk ;)

Anonymkode: 8a4d0...7f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Spør av uvitenhet - er det mulig å kommentere på vedkommende sin fb konto at du savner det du har betalt for?

Anonymkode: d4dbd...fa2

Tenkte på det samme! Pluss kommentarfelt, så klart.

«Hei! Jeg kjøpte (gjenstand) av deg den (dato). Jeg vippset deg, og vi avtalte sending. Har sendt deg melding via (…), (…) og (…), men du har ikke svart meg. Kan du være så snill å ordne opp i dette? Jeg ønsker varen snart, og synes at (tidsrom siden kjøp) er for lenge å vente.»

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmmm, jeg opplevde noe lignende på Tise for noen år siden. Hadde ingen anelse om hvem vedkommende var, men da varen aldri ble sendt til meg googlet jeg henne. Fikk litt hakeslepp, det var masse medieartikler om henne. Fikk inntrykk av at hun var en «up and coming» influenser. Jeg bruker ikke SoMe så mye, så hadde ikke peiling.

Jeg klarte til slutt å få respons fra henne, da hadde det gått flere uker. Ga inntrykk av at jeg var villig til å henge henne ut, uten å si det direkte. Da løste saken seg ganske raskt.

Noe i dialogen ga meg inntrykk av at hun kanskje hadde brukt pengene fra salget på noe annet, også pengene jeg hadde vippset henne for frakt.

På Instagram så det ut som hun levde et jetset-liv, med høyt forbruk og masse luksus. I realiteten virket det som at hun slet med å skrape sammen 100 kr til å sende det jeg hadde kjøpt av henne.

Helt absurd. Det er nok mye vi ikke ser bak fasaden til folk ;)

Dette er ikke en up and coming men ganske kjent. Jeg har på ny sendt en melding og truet med å oute og legge ut samtaleloggen til alle som vil vite og hvis det var så vanskelig å få levert så ville jeg ha pengene tilbake.

Jeg har i tillegg tatt kontakt med en som ofte figurerer med dette mennesket. Da fikk jeg svar og en ny dato. Så vi får se hvordan det blir. 

AnonymBruker
Skrevet

Beklager å måtte si det, men du er blitt svindler. Pengene og varen kan du nok se langt etter.

Lever selvsagt en politianmeldelse, men sjansen for at de gjør noe med det er liten.

Har du kjøpt med kredittkort, eller har en eller annen slags forsikring kan du vise til politianmeldesen din og forsøke å få pengene tilbake den veien.

Anonymkode: e9552...000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Desverre har ikke det blå merket verdi lenger. Man kan lett kjøpe seg til det og svindlere betaler med glede for verifiserte kontoer slik at de fremstår som mer troverdig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2025 den 21.23):

Beklager å måtte si det, men du er blitt svindler. Pengene og varen kan du nok se langt etter.

Lever selvsagt en politianmeldelse, men sjansen for at de gjør noe med det er liten.

Har du kjøpt med kredittkort, eller har en eller annen slags forsikring kan du vise til politianmeldesen din og forsøke å få pengene tilbake den veien.

Jeg fant alle samarbeidspartnere og vennene til denne personen og informerte de om saken. Jeg ringte flere ganger til de sikkert gikk lei og videreformidlet beskjeden til selger. 

Ga personen frist før saken blir politianmeldt og videresendt til se og hør. Det løste seg gitt. 

Jeg er dog blitt blokkert men det kan jeg fint leve med. Jeg skal gi det litt tid men vurderer å skrive om egen erfaring i kjendisens egen tråd på kg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...