AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Del Skrevet 8. januar Og dette er ikke et sånt emne der jeg klager over kjønn - overhodet ikke! Synes det er fantastisk gøy å være guttemamma, selv om jeg også har et ønske om å oppleve å være jentemamma. Spørs om vi skal prøve på et barn til om noen år, vi får se 😊 Uansett så lurer jeg på om noen her vet hvorfor noen familier får overflod av ett kjønn? Man hører jo om det av og til. Jeg har en søster og en bror, og samboeren min har to søstre, hvis genetikk har noe å si. Er det noen menn som har flere gutte- enn jentesædceller, eller hvordan fungerer det egentlig? Synes det er ganske interessant. Anonymkode: 5ca76...adc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Del Skrevet 8. januar Det er jo ikke så statistisk usannsynlig, så noen vil jo få flere av samme kjønn selv md blank 50-50 sjanse på hver. Så er det vist at f.eks. tidspunkt for samleie påvirker om det er størst sjanse for jente eller guttecellene å komme først frem. Det er vel også litt ulikt fra mann til mann, og særlig for de med dårlig sædkvalitet, at det kan være overvekt av ett kjønn som er levedyktig Anonymkode: 53c11...e99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moho Skrevet 8. januar #3 Del Skrevet 8. januar Det er helt tilfeldig. https://www.forskning.no/biologi-kjonn-og-samfunn-statistikk/det-er-helt-tilfeldig-at-noen-bare-far-gutte--eller-jentebarn-ifolge-ny-studie/1641608 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Del Skrevet 8. januar moho skrev (2 minutter siden): Det er helt tilfeldig. https://www.forskning.no/biologi-kjonn-og-samfunn-statistikk/det-er-helt-tilfeldig-at-noen-bare-far-gutte--eller-jentebarn-ifolge-ny-studie/1641608 Den kjedeligste forklaringen 😂 Men takk! Anonymkode: 5ca76...adc 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 8. januar #5 Del Skrevet 8. januar (endret) moho skrev (4 minutter siden): Det er helt tilfeldig. https://www.forskning.no/biologi-kjonn-og-samfunn-statistikk/det-er-helt-tilfeldig-at-noen-bare-far-gutte--eller-jentebarn-ifolge-ny-studie/1641608 Denne artiklene undersøker ikke helt det samme som TS lurer på, her er det snakk om hvorvidt det å få flere av samme kjønn går i arv på tvers av generasjoner slik at man vil se en trend mellom søsken og foreldre/slekt. Når det kommer til innad i samme familie (samme foreldrepar) derimot er det større sannsynlighet for å få flere av samme kjønn hvis man allerede har det kjønnet fra før (og jo flere barn jo større blir sannsynligheten for gjentakelse). Dette antas å ha sammenheng med sædproduksjonen hos mannen og at f.eks guttesædcellene er mer vitale/befrukter bedre etc. uten at man vet den eksakte årsaken. Så på individnivå er det ikke nødvendigvis tilfeldig, men på samfunnsnivå er sannsynligheten tilnærmet 50/50 og denne «egenskapen» går da tydeligvis ikke i arv da - hvis man skal tolke artikkelen riktig. Så det kan være miljøfaktorer som avgjør Endret 8. januar av sommerfugl154 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moho Skrevet 8. januar #6 Del Skrevet 8. januar Jeg vet 😂 Jeg tilhører selv de som valgte å få barn nummer tre etter to barn med samme kjønn, og helt ærlig var ønsket om et barn av det andre kjønnet også minst 50% av grunnen til at jeg gikk videre med. Helt i henhold til statistikken jeg også altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 8. januar #7 Del Skrevet 8. januar moho skrev (1 minutt siden): Jeg vet 😂 Jeg tilhører selv de som valgte å få barn nummer tre etter to barn med samme kjønn, og helt ærlig var ønsket om et barn av det andre kjønnet også minst 50% av grunnen til at jeg gikk videre med. Helt i henhold til statistikken jeg også altså. Og fikk du det tredje barnet med et annet kjønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Del Skrevet 8. januar moho skrev (1 minutt siden): Jeg vet 😂 Jeg tilhører selv de som valgte å få barn nummer tre etter to barn med samme kjønn, og helt ærlig var ønsket om et barn av det andre kjønnet også minst 50% av grunnen til at jeg gikk videre med. Helt i henhold til statistikken jeg også altså. Sprøtt at folk velger å få flere barn fordi de "håper" på et annet kjønn, selv om de sier det ikke er hovedgrunnen... Det er en litt sånn romantisering av det å få "sånn og sånn" baby.... 😕 Anonymkode: e75ed...a5e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Del Skrevet 8. januar Søsteren min har fem unger kun i håp om å få jente, noe hun aldri fikk. 🤭 Anonymkode: b1d00...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Del Skrevet 8. januar Selv om det er helt tilfeldig, er det allikevel veldig int. På min manns side kommer det bare guttebarnebarn. 😄 Ti stk så langt. Veldig artig! Anonymkode: e8256...dd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #11 Del Skrevet 8. januar Jeg har lest et sted at nedsatt fertilitet gir høyere sjans for å få jente. Er f.eks mer vanlig at eldre menn får jente. Anonymkode: a658a...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #12 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Søsteren min har fem unger kun i håp om å få jente, noe hun aldri fikk. 🤭 Anonymkode: b1d00...4e5 Når jeg hører om sånne ting, klarer jeg ikke tro at det er tilfeldig. Har en venninne der de er 4 søstre, det høres ikke tilfeldig ut 😅 Anonymkode: 650cc...f48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #13 Del Skrevet 8. januar Gratulerer! Anonymkode: f762b...d99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #14 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sprøtt at folk velger å få flere barn fordi de "håper" på et annet kjønn, selv om de sier det ikke er hovedgrunnen... Det er en litt sånn romantisering av det å få "sånn og sånn" baby.... 😕 Anonymkode: e75ed...a5e Synes det skal være greit å håpe litt ekstra på et annet kjønn når man har flere av samme kjønn fra før, men jeg synes det er ugreit å bli lei seg om det viser seg å være et annet kjønn enn man håper på. Forstår litt hva du mener, men selv har jeg alltid sett for meg at jeg skal ha fire barn, så at vi sikkert prøver på et barn til om noen år er selvsagt først og fremst fordi vi har lyst på fire barn. Og så er det bare en liten bonus om det blir jente en eventuell neste gang. Det viktigste er at barnet har det bra. Ts Anonymkode: 5ca76...adc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #15 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gratulerer! Anonymkode: f762b...d99 Takk! 🥰 Anonymkode: 5ca76...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #16 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har lest et sted at nedsatt fertilitet gir høyere sjans for å få jente. Er f.eks mer vanlig at eldre menn får jente. Anonymkode: a658a...0c6 Hmm, interessant! Vi er 27, og jeg har blitt gravid på første forsøk med alle tre. Anonymkode: 5ca76...adc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #17 Del Skrevet 8. januar På min side er det kun gutter (søstra mi har tre sønner) og på mannen min sin side er det kun jenter (brødrene hans har til sammen fire døtre). Jeg og mannen min har derimot en av hvert kjønn, til stor glede for besteforeldrene. Er glad for å få oppleve å være mamma både til ei jente og en gutt, men ville ha vært lykkelig uansett hva det hadde blitt. Utfordringene er like store, bare forskjellig. Men jeg ville nok ha fått nummer tre hvis de to første hadde blitt av samme kjønn. 😆 Gratulere og lykke til! Anonymkode: 414de...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #18 Del Skrevet 8. januar Det er helt tilfeldig, ja. Det er jo ca. 50 % sjanse for hver, og "bare" tre barn gir jo forholdsvis stor sjanse for å få tre like. Anonymkode: ee2ca...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #19 Del Skrevet 8. januar Jeg har lest at det er en teori om sædceller og samleie tidspunkt. Gutte sperm svømmer fortere men dør også fortere, mens jente sperm svømmer saktere og lever lengre. Teorien går ut på at sex en dag eller 2 før eggløsning så er det større sannsynlighet for jente. Mens sex når man har eggløsning så er det større sannsynlighet for gutt på grunn av forskjellen på jente/gutte sperm. Anonymkode: 3ee90...23d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #20 Del Skrevet 8. januar Jeg har 3 gutter, og elsker å være guttemamma! Men jeg håpet litt på ei jente også, men det betyr ikke at jeg ble lei med- eller at de er mindre ønsker fordi de er gutter. Er så mange som sier at: jaja, gikk galt det der da- tredje mann ble jo og gutt. Vet ikke med dere andre, men vi har ikke 3 barn fordi vi prøvde å få jente Over til saken min mor og far og min manns mor og far har kun brødre. 2 stk hver. Så nesten bare gutter. Alle dem igjen fikk døtre, men unntak av min mann som jo er gutt Altså nesten bare jenter i den generasjonen. Når min generasjon nå har fått barn- altså oldebarna Har vi alle sammen bare fått gutter, ingen jenter! Anonymkode: f9486...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå