AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar 1/10,2/10 osv hva betyr det?Og har du ikke språk så trenger du ikke svare på innlegget vel? Anonymkode: d14c2...a10 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Skrevet 8. januar Det betyr at man tror innlegget man svarer på er et trolleinnlegg og så gir man poeng for troverdighet. 1/10 er lite troverdig. Anonymkode: 34ea5...a59 12 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det betyr at man tror innlegget man svarer på er et trolleinnlegg og så gir man poeng for troverdighet. 1/10 er lite troverdig. Anonymkode: 34ea5...a59 Hvorfor ikke bruke språket? Anonymkode: d14c2...a10 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ikke bruke språket? Anonymkode: d14c2...a10 Jeg kan ikke svare på hvorfor de som skriver slik velger å gjøre det. Kanskje de har det travelt, kanskje de ikke gidder å bruke masse tid på et innlegg de tror er tull - 🤷🏽♀️ Anonymkode: 34ea5...a59 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan ikke svare på hvorfor de som skriver slik velger å gjøre det. Kanskje de har det travelt, kanskje de ikke gidder å bruke masse tid på et innlegg de tror er tull - 🤷🏽♀️ Anonymkode: 34ea5...a59 sånn er det her i hvert fall. Anonymkode: 57bd1...3fc
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor ikke bruke språket? Anonymkode: d14c2...a10 "En av ti" eller "1/10" betyr det samme for meg. Leser det på samme måten. Eller leser noen det som "en slash ti?" Anonymkode: 6b09d...d21 6 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Skrevet 8. januar Går an å si hvorfor man tror det er trolling f eks. Skjønner ikke hvorfor trolling ved å skrive et hypotetisk problem er så galt jeg da. Er det ikke underholdning vi vil ha da? Anonymkode: d14c2...a10 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): "En av ti" eller "1/10" betyr det samme for meg. Leser det på samme måten. Eller leser noen det som "en slash ti?" Anonymkode: 6b09d...d21 1/10 Anonymkode: fb53c...26e 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (45 minutter siden): 1/10 Anonymkode: fb53c...26e -10/10. Anonymkode: 829ac...99b 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Går an å si hvorfor man tror det er trolling f eks. Skjønner ikke hvorfor trolling ved å skrive et hypotetisk problem er så galt jeg da. Er det ikke underholdning vi vil ha da? Anonymkode: d14c2...a10 Ikke lov, da blir man moderert. Anonymkode: 846b6...dae 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ikke lov, da blir man moderert. Anonymkode: 846b6...dae Men hvorfor? Anonymkode: d14c2...a10
AnonymBruker Skrevet 9. januar #14 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 12.37): Går an å si hvorfor man tror det er trolling f eks. Skjønner ikke hvorfor trolling ved å skrive et hypotetisk problem er så galt jeg da. Er det ikke underholdning vi vil ha da? Anonymkode: d14c2...a10 Nei, jeg vil ha hjelp når jeg lurer på noe. Eller jeg vil svare og hjelpe andre der jeg har noe å komme med. Trolling er patetisk og reduserer kvaliteten på forumet. Anonymkode: 367bf...009 3 2
Gjest Gagaen Skrevet 9. januar #15 Skrevet 9. januar (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): . Endret 9. januar av Gagaen
000VF000 Skrevet 9. januar #16 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 11.33): Det betyr at man tror innlegget man svarer på er et trolleinnlegg og så gir man poeng for troverdighet. 1/10 er lite troverdig. Anonymkode: 34ea5...a59 10/10 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #17 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 18.02): 0/10 Anonymkode: d12d4...950 -10/10 Anonymkode: 829ac...99b 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #18 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): 0/10 Anonymkode: e7035...b24 -10/10 Anonymkode: 829ac...99b
AnonymBruker Skrevet 10. januar #19 Skrevet 10. januar Begrepet 1/10, 2/10 osv. refererer vanligvis til brøker, og i en matematisk kontekst betyr det forhold eller deler av en helhet. For å forklare dette i detalj kan vi gå gjennom brøker, deres representasjon, og deres anvendelse i ulike sammenhenger. En brøk består av en teller (numerator) og en nevner (denominator), hvor telleren er tallet over brøkstreken, og nevneren er tallet under brøkstreken. Når vi sier 1/10, betyr det at vi deler en helhet inn i 10 like deler og tar 1 av disse delene. Tilsvarende betyr 2/10 at vi tar 2 av disse 10 like delene. Matematiske operasjoner på brøker følger visse regler som avhenger av operasjonen som utføres, for eksempel addisjon, subtraksjon, multiplikasjon eller divisjon. La oss analysere 1/10 mer detaljert. Hvis vi deler tallet 1 (en helhet) i 10 like store deler, representerer 1/10 én av disse delene. I desimalform tilsvarer 1/10 tallet 0,1, fordi vi deler 1 med 10. På samme måte tilsvarer 2/10 desimalverdien 0,2, fordi vi deler 2 med 10. Disse verdiene kan brukes i mange matematiske sammenhenger, som prosentregning, statistikk, sannsynligheter og målinger. For å forstå hvordan brøker brukes praktisk, kan vi se på eksempler. Si at du har en sjokoladekake som er delt inn i 10 like store biter. Hvis du spiser én bit, har du spist 1/10 av kaken. Hvis du spiser to biter, har du spist 2/10 av kaken. Matematisk kan vi si at 2/10 = 1/5, fordi brøken kan forenkles ved å dele både telleren og nevneren med 2, som er deres største felles faktor. Når det gjelder hvordan brøker opptrer i ulike kontekster, kan vi for eksempel bruke 1/10 i sannsynlighetsregning. La oss anta at du har en sekk med 10 baller, hvorav én er rød og resten er blå. Sannsynligheten for å trekke den røde ballen ved et tilfeldig trekk er 1/10 eller 10 %. Hvis du trekker to røde baller fra en sekk med 20 baller, er sannsynligheten 2/20, som kan forenkles til 1/10. Videre kan brøker som 1/10 og 2/10 forstås i konteksten av desimaltall og prosenter. Som nevnt tidligere er 1/10 det samme som 0,1 eller 10 %. Dette er nyttig når vi skal omregne mellom ulike måleenheter. For eksempel, hvis vi sier at en rente er 1/10, kan vi tolke det som 10 %. Hvis vi sier at en økning i en mengde er 2/10, betyr det en økning på 20 %. I algebra kan vi bruke brøker som 1/10 og 2/10 til å representere koeffisienter eller forhold. La oss si at vi har en lineær ligning, y = (1/10)x + 3. Her er 1/10 stigningen til linjen, som betyr at for hver enhet økning i x, øker y med 0,1. Hvis vi ser på spørsmålet ditt i en annen mulig kontekst, kan det være relatert til vurderinger eller evalueringer, for eksempel en skala fra 1 til 10. På denne skalaen representerer 1/10 den laveste mulige vurderingen, mens 10/10 representerer den høyeste mulige vurderingen. Dette brukes ofte i evalueringer, vurderinger og karaktersetting for å gi en relativ vurdering av kvalitet, ytelse eller tilfredshet. Angående det andre spørsmålet ditt, “har du ikke språk så trenger du ikke svare på innlegget vel,” virker det som en kommentar på språkbruk eller kommunikasjonsevne. Hvis vi ser på dette fra et logisk synspunkt, er språk et grunnleggende verktøy for å uttrykke tanker og meninger. Hvis noen ikke har språk (i betydningen manglende evne til å formulere seg klart eller meningsfylt), kan det være vanskelig å svare eller delta i en diskusjon. Dette er imidlertid mer en filosofisk refleksjon enn en matematisk analyse. Hvis du ønsker ytterligere avklaringer eller har spesifikke spørsmål om brøker, matematiske operasjoner eller noen annen relaterte emner, kan jeg utvide forklaringen ytterligere. Anonymkode: 68f70...3a2
Enda en tulling Skrevet 15. januar #20 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 19.46): Begrepet 1/10, 2/10 osv. refererer vanligvis til brøker, og i en matematisk kontekst betyr det forhold eller deler av en helhet. For å forklare dette i detalj kan vi gå gjennom brøker, deres representasjon, og deres anvendelse i ulike sammenhenger. En brøk består av en teller (numerator) og en nevner (denominator), hvor telleren er tallet over brøkstreken, og nevneren er tallet under brøkstreken. Når vi sier 1/10, betyr det at vi deler en helhet inn i 10 like deler og tar 1 av disse delene. Tilsvarende betyr 2/10 at vi tar 2 av disse 10 like delene. Matematiske operasjoner på brøker følger visse regler som avhenger av operasjonen som utføres, for eksempel addisjon, subtraksjon, multiplikasjon eller divisjon. La oss analysere 1/10 mer detaljert. Hvis vi deler tallet 1 (en helhet) i 10 like store deler, representerer 1/10 én av disse delene. I desimalform tilsvarer 1/10 tallet 0,1, fordi vi deler 1 med 10. På samme måte tilsvarer 2/10 desimalverdien 0,2, fordi vi deler 2 med 10. Disse verdiene kan brukes i mange matematiske sammenhenger, som prosentregning, statistikk, sannsynligheter og målinger. For å forstå hvordan brøker brukes praktisk, kan vi se på eksempler. Si at du har en sjokoladekake som er delt inn i 10 like store biter. Hvis du spiser én bit, har du spist 1/10 av kaken. Hvis du spiser to biter, har du spist 2/10 av kaken. Matematisk kan vi si at 2/10 = 1/5, fordi brøken kan forenkles ved å dele både telleren og nevneren med 2, som er deres største felles faktor. Når det gjelder hvordan brøker opptrer i ulike kontekster, kan vi for eksempel bruke 1/10 i sannsynlighetsregning. La oss anta at du har en sekk med 10 baller, hvorav én er rød og resten er blå. Sannsynligheten for å trekke den røde ballen ved et tilfeldig trekk er 1/10 eller 10 %. Hvis du trekker to røde baller fra en sekk med 20 baller, er sannsynligheten 2/20, som kan forenkles til 1/10. Videre kan brøker som 1/10 og 2/10 forstås i konteksten av desimaltall og prosenter. Som nevnt tidligere er 1/10 det samme som 0,1 eller 10 %. Dette er nyttig når vi skal omregne mellom ulike måleenheter. For eksempel, hvis vi sier at en rente er 1/10, kan vi tolke det som 10 %. Hvis vi sier at en økning i en mengde er 2/10, betyr det en økning på 20 %. I algebra kan vi bruke brøker som 1/10 og 2/10 til å representere koeffisienter eller forhold. La oss si at vi har en lineær ligning, y = (1/10)x + 3. Her er 1/10 stigningen til linjen, som betyr at for hver enhet økning i x, øker y med 0,1. Hvis vi ser på spørsmålet ditt i en annen mulig kontekst, kan det være relatert til vurderinger eller evalueringer, for eksempel en skala fra 1 til 10. På denne skalaen representerer 1/10 den laveste mulige vurderingen, mens 10/10 representerer den høyeste mulige vurderingen. Dette brukes ofte i evalueringer, vurderinger og karaktersetting for å gi en relativ vurdering av kvalitet, ytelse eller tilfredshet. Angående det andre spørsmålet ditt, “har du ikke språk så trenger du ikke svare på innlegget vel,” virker det som en kommentar på språkbruk eller kommunikasjonsevne. Hvis vi ser på dette fra et logisk synspunkt, er språk et grunnleggende verktøy for å uttrykke tanker og meninger. Hvis noen ikke har språk (i betydningen manglende evne til å formulere seg klart eller meningsfylt), kan det være vanskelig å svare eller delta i en diskusjon. Dette er imidlertid mer en filosofisk refleksjon enn en matematisk analyse. Hvis du ønsker ytterligere avklaringer eller har spesifikke spørsmål om brøker, matematiske operasjoner eller noen annen relaterte emner, kan jeg utvide forklaringen ytterligere. Anonymkode: 68f70...3a2 Og dette fikk du av ChatGPT, eller brukte du virkelig så mye tid til å skrive et ikke-svar til TS? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå