AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar Her jeg jobber må vi av og til ta bilde av produkter- noen ganger for å dokumentere en transportskade, håndtere en garanti og lignende. En av kollegaene insister på å sende disse bildene på Facebook/messenger eller Instagram, i stedet for å sende det på jobbmail/jobbtelefon. Jeg har ikke Instagram, og er skjelden på Facebook, så det hender at jeg ikke får bilder/info før det er gått lang tid. Vedkommende får jevnlig beskjed om at jeg ikke er ofte på Facebook, og ber hen om å sende på jobbmail evt telefon, sånn at vi rekker frister ol. Men det « er så mye styr» og «kan du ikke heller logge deg inn på Facebook minst en gang om dagen sånn at du får disse». Eller enda bedre-hen maser m at jeg må få Snapchat til disse tingene. Hen mener at det er jeg som er problematisk her, som ikke ønsker å få jobb-ting på min private Facebook og er sær som bruker lite tid på SoMe. Er det innafor av meg å nekte dette, eller må jeg bare akseptere at voksne foretrekker Facebook til jobbkommunikasjon? Anonymkode: adccf...3d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Skrevet 8. januar Har dere en sjef? Snakk med sjefen. Anonymkode: b3024...3e8 2 5
Bålkaffe Skrevet 8. januar #3 Skrevet 8. januar (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her jeg jobber må vi av og til ta bilde av produkter- noen ganger for å dokumentere en transportskade, håndtere en garanti og lignende. En av kollegaene insister på å sende disse bildene på Facebook/messenger eller Instagram, i stedet for å sende det på jobbmail/jobbtelefon. Jeg har ikke Instagram, og er skjelden på Facebook, så det hender at jeg ikke får bilder/info før det er gått lang tid. Vedkommende får jevnlig beskjed om at jeg ikke er ofte på Facebook, og ber hen om å sende på jobbmail evt telefon, sånn at vi rekker frister ol. Men det « er så mye styr» og «kan du ikke heller logge deg inn på Facebook minst en gang om dagen sånn at du får disse». Eller enda bedre-hen maser m at jeg må få Snapchat til disse tingene. Hen mener at det er jeg som er problematisk her, som ikke ønsker å få jobb-ting på min private Facebook og er sær som bruker lite tid på SoMe. Er det innafor av meg å nekte dette, eller må jeg bare akseptere at voksne foretrekker Facebook til jobbkommunikasjon? Anonymkode: adccf...3d9 Når dere faktisk har kanaler til internkommunikasjon, ref jobb email/jobbtelefon, er det kollegaen din som er helt dust for å kreve at du skal skaffe deg snapchat eller "logge inn på face" for å motta bilder der. Stå på ditt. Edit: Eskaler gjerne til sjefen din, HR eller IT, jeg reagerer på det sikkerhetsmessige her i å bruke ikke-autoriserte tredjepartsapper for å sende jobbrelatert informasjon. Endret 8. januar av Bålkaffe 4 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her jeg jobber må vi av og til ta bilde av produkter- noen ganger for å dokumentere en transportskade, håndtere en garanti og lignende. En av kollegaene insister på å sende disse bildene på Facebook/messenger eller Instagram, i stedet for å sende det på jobbmail/jobbtelefon. Jeg har ikke Instagram, og er skjelden på Facebook, så det hender at jeg ikke får bilder/info før det er gått lang tid. Vedkommende får jevnlig beskjed om at jeg ikke er ofte på Facebook, og ber hen om å sende på jobbmail evt telefon, sånn at vi rekker frister ol. Men det « er så mye styr» og «kan du ikke heller logge deg inn på Facebook minst en gang om dagen sånn at du får disse». Eller enda bedre-hen maser m at jeg må få Snapchat til disse tingene. Hen mener at det er jeg som er problematisk her, som ikke ønsker å få jobb-ting på min private Facebook og er sær som bruker lite tid på SoMe. Er det innafor av meg å nekte dette, eller må jeg bare akseptere at voksne foretrekker Facebook til jobbkommunikasjon? Anonymkode: adccf...3d9 Du sier bare «nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Faktisk kommer jeg, siden du velger å gjøre dette til et problem, til å la være å åpne Facebook før i februar. Eller kanskje mars. Send det via offisielle kanaler.» Dersom vedkommende velger å være en drittsekk? Spør sjefen på en tilforlatelig måte om firmaet stoler på Facebook/øvrige some som kanal for sin potensielle sensitive informasjon. Men dersom vedkommende bare er litt vrien? Vær voksen og fiks det selv. Anonymkode: 41691...4e5 2 1 3
Fru Uperfekt Skrevet 8. januar #5 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Her jeg jobber må vi av og til ta bilde av produkter- noen ganger for å dokumentere en transportskade, håndtere en garanti og lignende. En av kollegaene insister på å sende disse bildene på Facebook/messenger eller Instagram, i stedet for å sende det på jobbmail/jobbtelefon. Jeg har ikke Instagram, og er skjelden på Facebook, så det hender at jeg ikke får bilder/info før det er gått lang tid. Vedkommende får jevnlig beskjed om at jeg ikke er ofte på Facebook, og ber hen om å sende på jobbmail evt telefon, sånn at vi rekker frister ol. Men det « er så mye styr» og «kan du ikke heller logge deg inn på Facebook minst en gang om dagen sånn at du får disse». Eller enda bedre-hen maser m at jeg må få Snapchat til disse tingene. Hen mener at det er jeg som er problematisk her, som ikke ønsker å få jobb-ting på min private Facebook og er sær som bruker lite tid på SoMe. Er det innafor av meg å nekte dette, eller må jeg bare akseptere at voksne foretrekker Facebook til jobbkommunikasjon? Anonymkode: adccf...3d9 Det er _ikke_ innafor å sende det via metas kanaler 4 2
Sunnfjording Skrevet 8. januar #6 Skrevet 8. januar I verste fall risikerer denne idioten å bryte GDPR, og det er uansett interne kanaler som skal brukes. Herre 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Skrevet 8. januar "Vi har faktisk kanaler til internkommunikasjon av en grunn, så bruk disse når det kommer til jobb ting. Facebook bruker jeg ikke i arbeidstiden, så der vil jeg ikke motta noe. Ønsker også å skille jobb og privat". Anonymkode: 9bffe...bf8 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Skrevet 8. januar Med mindre jobben har pålagt dere å ha facebook/messenger eller instagram, og bedt dere bruke disse til internkommunikasjon, så kan du ikke forventes å ha noen av disse. Du får være klar på at du på jobb, og i forbindelse med jobb, kommuniserer på jobb-kanaler. Og at dersom det sendes jobb-ting til deg på private kanaler, så kan det ikke forventes at du mottar det. Det blir like dumt som om det skulle sendes e-post til din private e-mail, istedenfor å sende på jobb-mail. Jeg ville ansett ting som ble sendt til dine private kanaler som "ikke sendt til deg" og fortalt sjefen at kollegaen din ikke sendte deg ting på jobb-kanaler. Anonymkode: 1b8bf...2ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Skrevet 8. januar Har deres kunder godkjent at kundeforhold o.l. deles og lagres i Meta sine kanaler? Anonymkode: ecd31...591 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Skrevet 8. januar Hvem går det utover hvis du ikke tar i mot informasjon på messenger? Kun han, eller blir du også ansvarlig? Hvis kun han får han steke i eget fett. Jeg ville svart at han må sende på jobbepost hver eneste gang. Og ikke gjort jobben før det er gjort Snakk med leder hvis det ikke løser seg Anonymkode: 41a89...593 1
Carrot Skrevet 8. januar #11 Skrevet 8. januar (endret) jeg ville svart at en som er så oppdatert på sosiale medier burde virkelig klare sende en epost Endret 8. januar av Carrot 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #12 Skrevet 8. januar Jeg hadde blokkert vedkommende og sagt at jeg ikke lengre har verken snap, messenger, instagram eller Facebook mer! Anonymkode: 716f1...eb9 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #13 Skrevet 8. januar Veldig uprofesjonelt. Sosiale medier på jobb skal brukes til kos og jobbfest, ikke dokumenteres skader ol. Bruk jobb-epost og forvent det av andre! Er også min erfaring at de som holder på sånn også er uproff på andre områder. Anonymkode: 97d7d...2ad
Snublefot62 Skrevet 9. januar #14 Skrevet 9. januar Dette tar du naturligvis tjenestevei. Altså du snakker med sjefen din og avklarer hva som er greit og ikke greit. Det vil ikke overraske meg om arbeidsplassen din eller sjefen din ikke har et forhold til sikker bruk av digitale verktøy til arbeidet, eller forhold til hvor ting lagres, hvem som har tilgang og reguleringene rundt personvern. Men det er uansett der du må begynne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå