Gå til innhold

Er du lydsensitiv mot balansert ventilasjon og lignende lyder i boligen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er lydsensitiv.

Har nettopp flyttet inn i en leilighet som har en matbutikk i etasjen under.

Da jeg så på leiligheten var det stille, og eneste lyden jeg hørte kom fra kjøleskapet.

Jeg flyttet inn en måned etterpå og da hørte jeg med en gang en teknisk lyd i leiligheten, og på soverommet høres godt en sentrifugelyd når det er stille om kvelden, og merker også en lett vibrering når jeg ligger på sofaen.

Butikken hadde i tiden etter at jeg var på visning, montert nytt ventilasjonsanlegg som nå høres opp i leiligheten, og når jeg legger hodet inn til veggen vibrerer det i tillegg til sentrifugelyden.

Utleier hører ingenting og forstår ikke problemet og jeg er fortvilet.

Hvordan klarer jeg å ignorere slike konstante lyder?

Er anspent og slapper aldri av nå

Anonymkode: 1ffab...406

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Føler med seg, du kan bare begynne å se deg om et nytt sted å bo, jeg bodde et sted som dette i 3 år i håp om å lære å tåle det, eller leve med det. 

Basstøy er tortur, det er ikke en klar høy lyd som i musikk eller skrål, det er en vibrasjon som du ikke slipper unna, selv ikke med ørepropper ble det stille hos meg og sikkert ikke deg heller.

Det går på helsa løs, flytt. 

Anonymkode: bbf3e...a62

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Føler med seg, du kan bare begynne å se deg om et nytt sted å bo, jeg bodde et sted som dette i 3 år i håp om å lære å tåle det, eller leve med det. 

Basstøy er tortur, det er ikke en klar høy lyd som i musikk eller skrål, det er en vibrasjon som du ikke slipper unna, selv ikke med ørepropper ble det stille hos meg og sikkert ikke deg heller.

Det går på helsa løs, flytt. 

Elsker leiligheten og fikk en veldig god husleiepris, så det blir mye dyrere for meg å bo et annet sted.

Har tenkt å prøve å sette sengen i gangen for lyden høres svakere ut der.

Forstår ikke at folk synes det er behagelig å bo et sted der man konstant hører lyder?

Jeg husker ikke hvordan jeg var før jeg ble lydsensitiv, om jeg da ignorerte totalt alle konstante lyder.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Elsker leiligheten og fikk en veldig god husleiepris, så det blir mye dyrere for meg å bo et annet sted.

Har tenkt å prøve å sette sengen i gangen for lyden høres svakere ut der.

Forstår ikke at folk synes det er behagelig å bo et sted der man konstant hører lyder?

Jeg husker ikke hvordan jeg var før jeg ble lydsensitiv, om jeg da ignorerte totalt alle konstante lyder.

Ts

Saken er at man trenger ikke å være lydsensitiv for å være plaget av vibrasjoner fra bass. I mange borettslag er bassforsterker forbud fordi det planter seg langt ut i andre leiligheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke ignorere slike lyder, men vet at andre ikke har noe problem med det. Du har 3 valg; snakke med butikken og høre om det er instillinger e.l på anlegget som kan justeres slik at du ikke trenger å plages med det om natten. Koste på deg formstøpe ørepropper, eller flytte. 

Anonymkode: d664a...645

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rart du skrev denne tråden nå. For i dag er jeg visst veldig lydsensitiv, aldri hørt anlegget vårt bråke så mye som i dag. Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. 
Vi har byttet ventilasjons pumpe i fjor, den er mer stillegående enn tidligere, men den har ek lav suse lyd i ventilene. 

Anonymkode: 72b1f...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Rart du skrev denne tråden nå. For i dag er jeg visst veldig lydsensitiv, aldri hørt anlegget vårt bråke så mye som i dag. Vet ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg. 
Vi har byttet ventilasjons pumpe i fjor, den er mer stillegående enn tidligere, men den har ek lav suse lyd i ventilene. 

Har du hatt tekniker til å se på instillinger for å sjekke at det er riktig mengde luft som kommer ut? For hvis den er stilt inn høyere enn nødvendig så blir det ekstra sus. Dere kan også skru ned anlegget til 1/min for å se hvordan det er. Jeg gjorde det på natten for å få det roligere, og skrudde heller opp senere på dagen. Om vinteren med tørr luft så er det ikke like nødvendig med mye avsug av fukt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du hatt tekniker til å se på instillinger for å sjekke at det er riktig mengde luft som kommer ut? For hvis den er stilt inn høyere enn nødvendig så blir det ekstra sus. Dere kan også skru ned anlegget til 1/min for å se hvordan det er. Jeg gjorde det på natten for å få det roligere, og skrudde heller opp senere på dagen. Om vinteren med tørr luft så er det ikke like nødvendig med mye avsug av fukt. 

Mannen skal se på det når han kommer hjem, vet at når det slår om fra 0 til minus vil den jobbe litt ekstra. Likevel så skal den ikke suse slik som nå. Også litt småkaldt så den skifter mye luft nå virker det som

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg kan ikke ignorere slike lyder, men vet at andre ikke har noe problem med det. Du har 3 valg; snakke med butikken og høre om det er instillinger e.l på anlegget som kan justeres slik at du ikke trenger å plages med det om natten. Koste på deg formstøpe ørepropper, eller flytte. 

Jeg har formstøpte ørepropper og synes ikke at de er gode i det hele tatt, så jeg bruker andre ørepropper.

Å sove med ørepropper fordi du vet det er bråk hver eneste natt, er veldig stressende, gir dårlig søvn og er ubehagelig i ørene.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mannen skal se på det når han kommer hjem, vet at når det slår om fra 0 til minus vil den jobbe litt ekstra. Likevel så skal den ikke suse slik som nå. Også litt småkaldt så den skifter mye luft nå virker det som

Det er greit å ha en tekniker å komme. Anlegget bør ha service annenhvert år, med profesjonell rensing av kanaler, og gjennomgang av hele systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har formstøpte ørepropper og synes ikke at de er gode i det hele tatt, så jeg bruker andre ørepropper.

Å sove med ørepropper fordi du vet det er bråk hver eneste natt, er veldig stressende, gir dårlig søvn og er ubehagelig i ørene.

Ts

Jeg vet at ørepropper ikke er noe godt. Poenget var å presentere deg for mulighetene dine. Så da står du igjen med 2 muligheter; kommunisere med butikkeier, eller flytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at ørepropper ikke er noe godt. Poenget var å presentere deg for mulighetene dine. Så da står du igjen med 2 muligheter; kommunisere med butikkeier, eller flytte. 

Jeg snakket med butikksjefen for ti minutter siden som sa at "slik er det bare".

Han visste ikke om at det gikk an å skru ned ventilasjonsanlegget og det tror jeg ikke selv heller,så da blir det å flytte og tape penger.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er greit å ha en tekniker å komme. Anlegget bør ha service annenhvert år, med profesjonell rensing av kanaler, og gjennomgang av hele systemet. 

Det har nettopp blitt gjort, så det er nok bare det at den suger for mye luft nå. 
Hadde en teknikker her før jul da pumpa er ny og trengte justeringer i forhold til vinter.
Blåse ut gjorde vi i sommer. Så alt skal være i orden egentlig. Så mannen får se på det når han kommer hjem i dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er lydsensitiv, takler ikke huslyden som jeg ikke har «kontroll» over selv, sånn som varmepumpa til naboen som forplanter seg i murveggen, kjøleskap som durer i perioder m m. Jeg jobber i tillegg natt og sover ofte på dagtid, og da er det ofte enda mere støy fra naboer (bor i blokk). Løsningen min ble å sette på en vifte som har jevn (viktig) ganske høy dur, som kamuflerer alle andre lyder. Jeg sover når kjempegodt og hører bare denne hvite støyen. Jeg drar med meg denne vifta både på ferie og hytteturer :) Fungerer med whitenoiseapp på tlf også hvis jeg ikke kan ta med vifta 

Anonymkode: 43e40...048

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med butikken? De færreste firma ønsker å være til bry. Å ta en normalt høflig samtale der du innleder i «hei, jeg er leieboer ovenpå. Dere har et ventilasjonssystem som skaper vibrasjoner oppe hos meg, og jeg lurte på om det er noen jeg kunne snakket med om dette, spesielt om det er mulig å gjøre enkle tiltak som fjerner vibrasjonene?» er normalt.

Plager noe deg? Henvend deg til vedkommende som forårsaker plagen. De er følgende punkter viktig (og dette er noe utrolig få personer er oppegående nok til å forstå, så jeg lister dem opp selv om du potensielt er oppegående, ts). 
1. vær høflig. Ekstremt høflig. Dette er folk du vil skal gjøre seg umake på dine vegne. Alt annet enn ekstrem, smilende, høflighet er uaktuelt. Om de fikser det? Si som et absolutt minimum tusen, tusen takk. Aller helst: Ta med en gave. Det kan oppstå nye problem. Du vil at de skal assosiere utelukkende positive ting med deg.
2. Vær helt tydelig på at du ikke forlanger noe som helst. Folk hater folk som føler de er viktige nok til å forlange (og det gjør de rett i). Du kommer med et ønske. Og blir veldig glad om de ser på det. Og du forstår absolutt at du er til bry.
3. vær ekstremt tydelig, konsis og spesifikk, og på intet tidspunkt emosjonell. At noe «går utover din psyke» er noe du kan dele med fastlegen. Ikke med fremmede. Under ingen omstendighet skal dine «følelser» nevnes med så mye som et ord. Nevner du dette havner du (igjen velfortjent) i kategorien for «hysterisk» eller direkte gal.

Anonymkode: f7684...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakket med butikksjefen for ti minutter siden som sa at "slik er det bare".

Han visste ikke om at det gikk an å skru ned ventilasjonsanlegget og det tror jeg ikke selv heller,så da blir det å flytte og tape penger.

Ts

Det er veldig kjedelig, men dessverre det du må gjøre hvis du ikke klarer å venne deg til lyden. Høres det i hele leiligheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det har nettopp blitt gjort, så det er nok bare det at den suger for mye luft nå. 
Hadde en teknikker her før jul da pumpa er ny og trengte justeringer i forhold til vinter.
Blåse ut gjorde vi i sommer. Så alt skal være i orden egentlig. Så mannen får se på det når han kommer hjem i dag.  

Jeg syns slike balanserte ventilasjonssanlegg er noe herk. Både suselyden fra ventilene, men også durelyd fra aggregat. Jeg hadde mitt aggregat i bod plassert ved yttergang, og langt fra soverom, så jeg fikk ikke den durelyden inn i selve leiligheten. Men jeg har vært på visninger hvor de har plassert det tekniske rommet mitt i leiligheten, og det er jo helt håpløst. Også håpløst når de plasserer tilluftsventiler slik at man blir sittende/liggende i trekk, det blir i hvert fall jeg dårlig av.

Personlig liker jeg ikke denne byggeskikken, trives mye bedre i en gammel bolig som puster for egen maskin. Dyrere strøm, men DET er det verdt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, har du hatt huseier inne hos deg slik at h*n kan høre hvordan det høres ut for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig kjedelig, men dessverre det du må gjøre hvis du ikke klarer å venne deg til lyden. Høres det i hele leiligheten? 

Ja men mest på soverommet

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS, har du hatt huseier inne hos deg slik at h*n kan høre hvordan det høres ut for deg? 

Huseier sier at hun ikke legger merke til det, men det forstår jeg ikke, for da må hun enten ha dårlig hørsel eller være ekstremt tolerant for slike lyder.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...