AnonymBruker Skrevet 8. januar #1 Del Skrevet 8. januar Dere som bidrar mindre inn i BNP, baker kaker og henter tidlig i barnehagen og som i tillegg dømmer mødre som jobber for dere og forteller de hvor synd det er i barn, hvor vondt de må ha det i barnehagen osv. ser dere ikke dere selv i det hele tatt? Det er en jobb å være mor også, det er jeg ikke uenig i. Det er en viktig jobb. Men, uansett så kunne dere jobbet mer og bidratt mer inn i norsk økononi, betalt mer skatt for å tilføre velferdsstaten. Hvis alle gjorde som dere, kunne man jo funnet ut hvor stort tapet hadde blitt. Da hadde ikke nødvendigvis barnehagene vært så billige, permisjonen kortere, trygden lavere osv. Så slutt i det minste å døm de som jobber mer og henter senere. Anonymkode: 6fc7b...00b 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Del Skrevet 8. januar Jeg dømmer ingen, så slutt å døm selv. /deltidsarbeidende småbarnsmor til 3. Anonymkode: 8c058...bdb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #3 Del Skrevet 8. januar Det er forståelig at temaet balanse mellom jobb og familieliv vekker sterke følelser, men det er viktig at vi klarer å ha en nyansert debatt uten å dømme hverandre. Vi lever i et samfunn hvor mangfold og ulike valg burde respekteres, ikke settes opp mot hverandre. For det første vil jeg minne om at verdiskaping ikke bare handler om kroner og øre inn i BNP. Arbeidet som legges ned i hjemmet, enten det er barneoppdragelse, omsorg eller frivillig arbeid, er også en form for verdiskaping. Dette er innsats som på lang sikt styrker samfunnets grunnmur ved å oppdra trygge og kompetente borgere. Det er ikke mindre verdifullt enn det som skjer på arbeidsplassen. Videre er det ikke sånn at de som jobber mindre automatisk "bidrar mindre." Mange velger redusert arbeidstid for å ta seg av barn, men fortsetter å betale skatt og bidra til fellesskapet på mange andre måter. De er kanskje frivillige i idrettslag, bidrar i skolearbeid eller tar på seg andre oppgaver som styrker lokalsamfunnet. Det er heller ikke riktig å anta at alle må leve etter samme mal for at velferdsstaten skal fungere. Vårt samfunn er bygd på et mangfold av roller, og både de som jobber mye og de som prioriterer mer tid hjemme, fyller viktige funksjoner. Til slutt er det synd hvis noen dømmer andre for de valgene de tar, enten det er å hente tidlig eller sent i barnehagen. Vi har alle forskjellige behov og forutsetninger. Det vi trenger mer av, er å støtte hverandre i de valgene vi tar, istedenfor å skape splid. La oss heller heie på hverandre for å gjøre våre beste i den livssituasjonen vi er i, og huske at både tid og penger er verdifulle ressurser – men de kan brukes på ulike måter til det beste for fellesskapet. Anonymkode: 93d75...306 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #4 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg dømmer ingen, så slutt å døm selv. /deltidsarbeidende småbarnsmor til 3. Anonymkode: 8c058...bdb Støtter den så lenge du ikke dømmer og det er et reflektert valg. Kan gjerne jobbe mindre selv, men vet jo at det koster samfunnet, så faller meg ikke inn å dømme de som jobber lange dager. Jeg er glad for alle som jobber og bidrar til verdiskapning i Norge TS Anonymkode: 6fc7b...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Del Skrevet 8. januar Mest når det gjelder barn, men generelt også; jeg er villig til å ha dårligere økonomi (både personlig og staten), for å kunne legge mer vekt på andre sider av livet. Anonymkode: f5959...f37 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Del Skrevet 8. januar Jeg har sett at det å gi barnet sitt veldig korte dager i barnehage har blitt en status. F.eks dager fra 9-14. Det er helt fint det. Jeg tenker at det er en vinn-vinn-situasjon slik at det blir litt mindre støy og barn i barnehagen for de som må være der lengre enn det. Vi gjør alle så godt vi kan og det som er best for hver familie. Anonymkode: 4bc82...3ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Del Skrevet 8. januar Ingen vil 100% forstå andres syn og verdier, det vi kan gjøre er å respektere at ingen er like. For alt vi vet så har disse som jobber mindre bidratt mer før de fikk barn, noen vil bidra mer i mange år etter barna blir eldre. Noen bidrar gratis i form av verv, veldedighet som ikke kan måles i i penger. De som dømmer i den ene eller andre retningen kan plutselig sitte med skjegget i postkassen. De som jobber 100% kan miste jobben og bli ufør, alt kan skje. Gi f i andres valg hvis du ikke klarer å respektere det. Anonymkode: 3d610...38a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Del Skrevet 8. januar Jeg har to venninner som er ufør. De kunne ikke forstå at jeg skulle være så kjedelig og sliten da det var helg. Da var jo de SÅÅÅ klar for å være sosial. De la ut om ungene og all oppfølging, og hvordan de gjorde lekser med dem tidlig på dagen, bakte boller. Jeg var så forbannet. Det var ganske provoserende å høre på. Det ble en avgrunn der som gjorde at vi mistet noe kontakt. For vi var på ulike planeter mht overskudd og hvordan livet vårt var. I feel you TS. Anonymkode: 7fe07...96f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen vil 100% forstå andres syn og verdier, det vi kan gjøre er å respektere at ingen er like. For alt vi vet så har disse som jobber mindre bidratt mer før de fikk barn, noen vil bidra mer i mange år etter barna blir eldre. Noen bidrar gratis i form av verv, veldedighet som ikke kan måles i i penger. De som dømmer i den ene eller andre retningen kan plutselig sitte med skjegget i postkassen. De som jobber 100% kan miste jobben og bli ufør, alt kan skje. Gi f i andres valg hvis du ikke klarer å respektere det. Anonymkode: 3d610...38a Så enig. Mange jobber redusert, og jeg har full forståelse. Jeg respekterer valgene. TS Anonymkode: 6fc7b...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Del Skrevet 8. januar Barn trenger kjærlighet fra foreldrene. Ikke å bli plassert bort med fremmede store deler av dagen. Hvor mye kjærlighet får et lite barn i løpet av en dag? Det er hjerteskjærende 🥺 Jeg forstår at det er sånn livet er lagt opp nå. Men det burde endres. Barn som vokser opp uten tilstrekkelig kjærlighet får noe ødelagt inne i seg. Jeg tror det er en av grunnene til at det er så mye trøbbel i skolen om dagen. Vi har latt oss lure til å gi fra oss det kjæreste vi har. Anonymkode: 88205...526 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar #11 Del Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Barn trenger kjærlighet fra foreldrene. Ikke å bli plassert bort med fremmede store deler av dagen. Hvor mye kjærlighet får et lite barn i løpet av en dag? Det er hjerteskjærende 🥺 Jeg forstår at det er sånn livet er lagt opp nå. Men det burde endres. Barn som vokser opp uten tilstrekkelig kjærlighet får noe ødelagt inne i seg. Jeg tror det er en av grunnene til at det er så mye trøbbel i skolen om dagen. Vi har latt oss lure til å gi fra oss det kjæreste vi har. Anonymkode: 88205...526 Ikke umulig, det TS Anonymkode: 6fc7b...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #12 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.45): Dere som bidrar mindre inn i BNP, baker kaker og henter tidlig i barnehagen og som i tillegg dømmer mødre som jobber for dere og forteller de hvor synd det er i barn, hvor vondt de må ha det i barnehagen osv. ser dere ikke dere selv i det hele tatt? Det er en jobb å være mor også, det er jeg ikke uenig i. Det er en viktig jobb. Men, uansett så kunne dere jobbet mer og bidratt mer inn i norsk økononi, betalt mer skatt for å tilføre velferdsstaten. Hvis alle gjorde som dere, kunne man jo funnet ut hvor stort tapet hadde blitt. Da hadde ikke nødvendigvis barnehagene vært så billige, permisjonen kortere, trygden lavere osv. Så slutt i det minste å døm de som jobber mer og henter senere. Anonymkode: 6fc7b...00b Vi har et firma som gir mer enn nok til statskassen til at vi kan prioritere å veksle på hvem av oss som er hjemmeværende. Anonymkode: 3fde9...da3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #13 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 10.26): Barn trenger kjærlighet fra foreldrene. Ikke å bli plassert bort med fremmede store deler av dagen. Hvor mye kjærlighet får et lite barn i løpet av en dag? Det er hjerteskjærende 🥺 Jeg forstår at det er sånn livet er lagt opp nå. Men det burde endres. Barn som vokser opp uten tilstrekkelig kjærlighet får noe ødelagt inne i seg. Jeg tror det er en av grunnene til at det er så mye trøbbel i skolen om dagen. Vi har latt oss lure til å gi fra oss det kjæreste vi har. Anonymkode: 88205...526 Barnehageansatte og andre barn i barnehagen er ikke fremmede. Anonymkode: 4ee37...a17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #14 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehageansatte og andre barn i barnehagen er ikke fremmede. Anonymkode: 4ee37...a17 Jo, de kan ikke gi den nærheten foreldre kan. Hvorfor jobbe seg ihjel for at andre skal bli rikere? Mens barna blir tapere og med psykiske lidelser senere i livet. Vi lever bare en gang. Skal virkelig all tid være på en jobb? Anonymkode: f5513...a30 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #15 Del Skrevet 16. januar Jeg jobbet ingen ting i mange år da jeg hadde småbarn, ble ikke dømt av noen som helst. Litt misunt faktisk. T.o.m. jobben og kollegaer sa at det var flott for meg og familien at jeg hadde muligheten. Hørte ikke et eneste pip om noe negativt rundt det. Anonymkode: 953f9...9f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #16 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.45): Dere som bidrar mindre inn i BNP, baker kaker og henter tidlig i barnehagen og som i tillegg dømmer mødre som jobber for dere og forteller de hvor synd det er i barn, hvor vondt de må ha det i barnehagen osv. ser dere ikke dere selv i det hele tatt? Det er en jobb å være mor også, det er jeg ikke uenig i. Det er en viktig jobb. Men, uansett så kunne dere jobbet mer og bidratt mer inn i norsk økononi, betalt mer skatt for å tilføre velferdsstaten. Hvis alle gjorde som dere, kunne man jo funnet ut hvor stort tapet hadde blitt. Da hadde ikke nødvendigvis barnehagene vært så billige, permisjonen kortere, trygden lavere osv. Så slutt i det minste å døm de som jobber mer og henter senere. Anonymkode: 6fc7b...00b Og der kom dagens mest dømmende innlegg 😄! Anonymkode: 78ec5...329 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå