Gå til innhold

Folk som utnytter snøkaoset er som krigsprofitører!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her på Sørlandet kom det ekstreme mengder snø både i fjor og i år, og ved begge tilfeller er det folk som forsøker å profitere på det. 

Desperate eldre, syke og funksjonshemmede trenger hjelp med snømåking, og disse profitørene tilbyr seg å hjelpe - mot dugelig betaling. 

I går sto det om to ungdommer i avisen som var «snille» og «hjalp» og tjente flere tusen kroner, som de skulle investere i fond. Dette mente avisen var en skikkelig gladsak. 

Er det bare jeg som får en litt vond smak i munnen av dette? Burde vi ikke hjelpe hverandre gratis? Er det en god gjerning å tjene gode penger på andres ulykke? 

Anonymkode: 8f6b8...86e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt greit at ungdommer prøver å tjene penger på snømåking. Hvorfor skal en tung jobb som snømåking være gratis?

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er både naturlig og riktig at ungdom får betalt for måkejobber. Hvorfor skal de jobbe gratis, vi voksne får jo betalt når vi jobber? 
Samtidig reagerer jeg også litt på prisnivået. I fjor var «taksten» her 250 kr pr person, for to tenåringer som måkte en kort innkjørsel. De brukte under ti minutter, det kostet 500, - kr. Noe som ville tilsvart ca 1250, kr i timelønn, skattefritt, til hver av dem. 

Anonymkode: 37a6e...5ed

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sp du vil måle nabolaget gratis ts? Eller er det kunnde som faktisk ønsker å utnytte en slik mulighet som skal få en pekefinger? Hvor mange innkjørsler osv har du måkt gratis? 

Anonymkode: 76736...ce7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud. Dummeste jeg har lest. Du synes andre skal jobbe gratis, men jeg tipper du er ganske klar på at du fortjener den lønna DU får og sitter og finteller overtidstimer også. 

De fleste tjenester er ting folk faktisk trenger, enten de er gamle, syke, unge eller friske. 

Er sykepleiere profittører? De får jo penger. Er leger profittører som tjener penger på din ulykke. Bør alle brøytepersonnell jobbe gratis? 

Bra at ungdommer bruker hodet og er villige til å jobbe for å tjene penger. 👏 

Anonymkode: cf095...a67

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar ts bruker all sin fritid til å måke for folk?! Og hvorfor slutte der om man er et sånn sabla bra medmenneske. Finnes jo mye folk trenger hjelp til og betaler for. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sp du vil måle nabolaget gratis ts? Eller er det kunnde som faktisk ønsker å utnytte en slik mulighet som skal få en pekefinger? Hvor mange innkjørsler osv har du måkt gratis? 

Anonymkode: 76736...ce7

Jeg måker selvsagt gratis for mine syke naboer. Mens ungdom tar seg betalt når de måker for sine syke naboer. Du synes ikke det er litt betenkelig nei? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (1 time siden):

Jeg synes det er helt greit at ungdommer prøver å tjene penger på snømåking. Hvorfor skal en tung jobb som snømåking være gratis?

Fordi jeg ønsker et samfunn for alle, ikke bare de friske og rike, et samfunn der vi hjelper hverandre fordi vi kan, ikke for å tjene penger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg måker selvsagt gratis for mine syke naboer. Mens ungdom tar seg betalt når de måker for sine syke naboer. Du synes ikke det er litt betenkelig nei? 

Nei. 

Anonymkode: b5114...a28

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofiei skrev (45 minutter siden):

Antar ts bruker all sin fritid til å måke for folk?! Og hvorfor slutte der om man er et sånn sabla bra medmenneske. Finnes jo mye folk trenger hjelp til og betaler for. 

Hvis alle hjalp de som var nær seg og som trengte det, hadde det vært bedre å leve. 

I går så jeg en mann nekte hjemmesykepleien å parkere på tomta si, eneste plassen det var ledig, når de skulle inn til den syke naboen hans med medisiner. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samtidig reagerer jeg også litt på prisnivået. I fjor var «taksten» her 250 kr pr person, for to tenåringer som måkte en kort innkjørsel.

Her er taksten faktisk 500 per person for enkel måking av trapper og innkjørsel, mer for tak og andre områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg er en krigsprofitør tror jeg vi må diskutere, jeg eier en traktor, og jeg inngår avtaler med folk om å holde veien/gårdsplassen/innkjørselen snøfri. Når jeg inngår en slik avtale beregner jeg hvor mye tid og diesel samt slitasje. Min gode nabo1 betaler meg Feks. 5000.- kr for at jeg utfører dette gjennom vinteren Nabo2 betaler det dobbelte, for han har større areal.

Jeg har mellom 5 og 10 slike avtaler med naboer, det er hobbybasert, men fører til et betydelig tidsbruk når det snør slik det har gjort de siste dagene, jeg regner også på hvor mange ganger jeg i gjennomsnitt må brøyte i løpet av en sesong, og har ikke tatt på meg flere oppdrag en jeg kan utføre innen rimelig tid. 

Og så har du noen naboer som ikke har avtale med meg, men som gjerne ringer på dager som i går, de vil gjerne at jeg kommer å brøyter med en gang (for de skal på jobb nå). Da legger jeg prisen opp mot 1/2 part av avtale pris, for det er gjerne dårlig brøytet fra før, gjerne for hånd, og med biler og annet som står i veien, slik at det tar lenger tid å utføre brøytingen, jeg må også fravike de oppdragene jeg har avtale om og ta de senere. blir ofte møtt med at det er dyrt. 

når jeg da til sommeren tar runden og spør om de vil ha avtale til vinteren (slik at jeg kan planlegge) vil de ikke være med, for det er alt for dyrt. 

jeg kan også nevne at min pris er godt under de kommersielle tilbyderen i distriktet. folk har generelt  liten forståelse for kostnader til utstyr og diesel i forbindelse med slikt arbeidet.

for meg gjør det min traktor litt billigere å eie. Og i går brøytet jeg i 8 timer etter jobb for å få unna snøen. og midt i dette kom det en og spurte om jeg kunne taue bilen hans for han hadde kjørt seg fast i bakken. han synes 100.- kr var grei betaling for et arbeide som tok 1,5 time av min andre tid, selve beregningen var unnagjort på 10-15 minutter. han får ikke hjelp neste gang.

Brøyting er dyrt, alle bør betale for det arbeidet som utføres!

Anonymkode: bd587...e0f

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er taksten faktisk 500 per person for enkel måking av trapper og innkjørsel, mer for tak og andre områder. 

For 10 min? Skattefritt?

Anonymkode: 37a6e...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her på Sørlandet kom det ekstreme mengder snø både i fjor og i år, og ved begge tilfeller er det folk som forsøker å profitere på det. 

Desperate eldre, syke og funksjonshemmede trenger hjelp med snømåking, og disse profitørene tilbyr seg å hjelpe - mot dugelig betaling. 

I går sto det om to ungdommer i avisen som var «snille» og «hjalp» og tjente flere tusen kroner, som de skulle investere i fond. Dette mente avisen var en skikkelig gladsak. 

Dette høres helt OK ut, og er jo bare et tilbud. Stemmer du kanskje Rødt, og ser på snømåkere som velferdsprofitører? Ikke lov å tjene penger på å hjelpe andre?

Anonymkode: 249f5...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som at det skal mye til for å gjøre deg glad. Enkelte finner kun glede i at andre har det like ille som deg selv, helst enda verre selvsagt. Nordmenn er jammerdøler fra jammerdalen. 

Disse to små nordmennene er slike vi ønsker å kvitte oss med. Disse to skal skattelegges så hardt at alt de foretar seg blir ulønnsomt, så kan de flytte til Sveits.

Anonymkode: f6fab...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom de som trenger den hjelpen takker nei. Da bør de heller ikke gå i media og klage på dårlig brøyting/isolasjon i vintermånedene.

Anonymkode: 0fd5d...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde vi ikke hjelpe hverandre gratis? Er det en god gjerning å tjene gode penger på andres ulykke? 

Nei. Og snø er ikke ulykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er den mest idiotiske tråden til nå i 2025.

Anonymkode: bd296...0e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man er så gammel, syk, eller funksjonshemmet at man blir desperat hver gang det snør, om vinteren, i Norge, så bør man flytte. Selvfølgelig ser noen muligheter for å tjene noen kroner, det er plutselig et behov som ikke er dekket og noen kan dekke det. 

Hva annet bør man hjelpe hverandre med gratis? 

Anonymkode: 36298...811

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som får en litt vond smak i munnen av dette? Burde vi ikke hjelpe hverandre gratis? Er det en god gjerning å tjene gode penger på andres ulykke? 

Jeg leste om flere ungdommer som måket gratis :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...