Gå til innhold

Sykelønnsordningen står i fare - er du hjemme når du ikke må?

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har høyt sykefravær, men aldri vært borte uten god grunn. Det er også inntrykket av flertallet av kollegaene mine, de strekker heller strikken for langt enn motsatt. Vi jobber i et yrke med mange "flinke piker" og hvor fravær går direkte ut over veldig sårbare klienter.

Anonymkode: 28c69...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber i matbutikk, og kommer ikke til å ha råd til å miste lønn ved sykdom.  Det betyr at jeg kommer til å gå på jobb med influensa og omgangssyke. Håper de som sørger for å innføre karensdager kommer og handler mat hos meg!

Anonymkode: 9c47a...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Motsatt. Har ofte dratt på jobb når jeg egentlig burde vært hjemme. Jeg er alt for pliktoppfyllende.

Anonymkode: b083e...7b8

Samme her. Jeg er svært sjelden syk, men når jeg er det, er det en god grunn til det. Jeg er aldri hjemme fordi jeg bare trenger å "slappe av", så jeg misbruker ikke ordningen. Vet dessverre om en del som trenger ekstra tid til julevasken og som har egenmeldingsdager til gode som de skal "bruke opp" i den forbindelse. Det er ganske forkastelig. 

Anonymkode: 2a47c...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lavt sykefravær, bruker aldri opp egenmeldingsdagene mine og har vært på jobb når jeg egentlig burde vært hjemme men  jeg har vokst opp med å prøve å dra på jobb med mindre man spyr eller har feber. Det tror jeg mange på jobben min ikke har lært, noen er borte fordi de ikke har sovet så godt! Jobber i barnehage og vi har (fortsatt, i alle fall foreløpig) 24 egenmeldingsdager, det er de samme som er syke om og om igjen og det er et mønster i sykefraværet som jeg tipper  blant annet skyldes at det er så enkelt å ringe seg inn syk. 

Karensedager er jeg helt mot, det går ut over de som sjeldent er syk og det er helt sikkert mange som tenker at siden de blir trukket i lønn den første dagen kan de like gjerne være borte to eller tre dager til. Folk eier jo ikke moral virker det som. Det er de som har kontorjobb og de som kan ta hjemmekontor som vinner på det, de som jobber i butikk, helse o.l kan ikke ha hjemmekontor men de som kan ha hjemmekontor kan "jobbe" selv om de ikke er helt i form en dag, ved å ta hjemmekontor.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å legge lege -og tannlegetimer ol til utenfor arbeidstid er jo ganske tricky for de som jobber på dagtid hele uken da. 

Anonymkode: 79968...7ec

Fint for de som jobber redusert eller har en jobb hvor man jobber kveld eller natt, men jobber man 100% og har arbeidstid flå 7,5 timer ra 06:45 til 16:30 er det veldig vanskelig å legge private avtaler utenom arbeidstiden.

Anonymkode: 45129...f00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner dessverre folk som reiser bort på langhelger og tar sykedag for å slippe å bruke feriedager. Derfor ser jeg nytten av endring. Men det vil selvsagt gå utover de av oss som ikke misbruker ordningen. 

Anonymkode: fb337...1c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, selvsagt ikke. Men jeg jobber for meg selv så jeg har ikke mulighet til å være borte, heller. Jeg har aldri vært sykmeldt. Heller ikke da jeg var i kreftbehandling. Dette er ingenting jeg skryter av eller nevner for andre, for det er en selvfølge for meg og jeg har det bra med å jobbe mye, men jeg observerer jo rundt meg hvor lett folk som er ansatt er borte fra jobb.  

Jeg er FOR innstramming av sykelønnsordningen og uføreytelser, og bedre ordninger for næringsdrivende.

Anonymkode: c6758...098

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sorry, glemte å svare på spørsmålet. Jeg går på jobb når jeg er frisk. Er jeg syk er jeg hjemme. Ingen mistanke om at kollegaer misbruker ordningen. Tvert i mot. 

Og som andre sier også: jeg er ped.leder i barnehage og blir stadig smittet av ting. Jeg ville mistet lønn. Mannen min kan ta hjemmekontor og han tjener allerede nesten tre ganger så mye som meg.

Anonymkode: 65ba1...458

Sånn er det her også. Samboer kan ta seg en uke i syden og jobbe derfra, jeg som jobber i barnehage må være på jobb i arbeidstiden. Han tjener 3x av meg. 4x nå etter lønnsøkning.

Under corona så man hvor utsatt vi er, vi står midt i smitten uten smittevern. Hvem f kommer til å ønske å jobbe i barnehage eller skole hvis det innføres karensdager? Vi er allerede underbemannet og svært utsatt for sykdom. Når det etterhvert ikke er folk som vil jobbe i barnehagene så går ikke dette opp.

Anonymkode: c2fee...076

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mange har såkalt "fleksitid". Dette kan være positivt, men også utmattende, fordi man ender opp med aldri å ha ordentlig fri! Jeg har mang en gang sittet kvelder, helger og i ferietid med masse jobb som jeg føler må tas. At man tar en oval weekend med "egemelding" et par ganger i året er på sin plass tenker jeg, mange tenker at dette er lov, man ser jo også at sjefene gjør det. Alt  alt tror jeg folk jobber mer, og ikke mindre nå. De de må se på er om folk gjør den jobben de er satt til. at ting blir gjort.

Anonymkode: 03fbb...af1

?

Anonymkode: eacce...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker kun egenmelding når jeg er skikkelig syk, oftest hiver jeg innpå Paracetamol og går på jobb uansett. Blir det innført karensdager, så bytter jeg jobb. Det er nok av folk som rømmer fra barnehagene allerede, men da kommer det en enda større økning. Skal jeg gå rundt i barnehagen og bli nyst i ansiktet og deretter bli trekt i lønn for å være hjemme noen dager pga influensa eller omgangssyke? Nei, takk, har dårlig nok betalt fra før av. 

Anonymkode: 8c738...5ac

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva tenker dere om mental health days for å forebygge utbrenthet? Er det egentlig innafor? Jeg har muligheter for hjemmekontor selv, så jeg jobber hjemme på dager jeg ikke orker å se folk, derfor kan jeg ikke si noe om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, det skjer så å si aldri. Men det har hendt at jeg har vært på jobb med migrene i to-tre dager (hvis tabletter ikke hjelper første dag, så varer gjerne migrenen i nøyaktig tre døgn hos meg...

Anonymkode: 20475...456

Høres ut som du skulle hatt en sterkere medisin som virker raskere. 

Anonymkode: 20b46...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kjenner dessverre folk som reiser bort på langhelger og tar sykedag for å slippe å bruke feriedager. Derfor ser jeg nytten av endring. Men det vil selvsagt gå utover de av oss som ikke misbruker ordningen. 

Anonymkode: fb337...1c2

Huff, det er jo tragisk 😕 Jeg håper på en måte at det ikke er sånn. Det er utrolig synd at det alltid er noen som misbruker ordningen. Og ser jo dette av de yngre også, der man f.eks vil skaffe seg falske legeerklæringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han eine unge kollegaen som veldig ofte har ringt mandag morgen og meldt frå at han ikkje kan kome på jobb, og som har hatt behov for både tirsdag og onsdag... No har vi AI-avtale fremdeles, så han har hatt 24? dagar å bruke som han vil. Men likevel har han brukt alle egenmeldingsdagar og må no ha sjukmelding frå lege frå første dag. 

Vi veit at han likar å game. Veldig sjuk er han nok ikkje .

Anonymkode: 44507...45f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sånn er det her også. Samboer kan ta seg en uke i syden og jobbe derfra, jeg som jobber i barnehage må være på jobb i arbeidstiden. Han tjener 3x av meg. 4x nå etter lønnsøkning.

Under corona så man hvor utsatt vi er, vi står midt i smitten uten smittevern. Hvem f kommer til å ønske å jobbe i barnehage eller skole hvis det innføres karensdager? Vi er allerede underbemannet og svært utsatt for sykdom. Når det etterhvert ikke er folk som vil jobbe i barnehagene så går ikke dette opp.

Anonymkode: c2fee...076

Vi har allerede vurdert å ta barnet ut av barnehagen og leve på én inntekt eller 2 x 50& stillinger ii noen år fordi barnehagen stadig er underbemannet, og det tydelig går utover barna (og de ansatte, som prøver så godt de kan). Når ledelsen ikke ansette nok folk eller vikarer så har man ikke noe valg. Og ser på Foreldreopprøret på FB at det er liten vits i å bytte barnehage, da det er slik over hele linja?

Men det er mulig at det er dette politikerne ønsker; flere hjemmeværende foreldre. 

Anonymkode: 24162...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (1 time siden):

Men hva tenker dere om mental health days for å forebygge utbrenthet? Er det egentlig innafor? Jeg har muligheter for hjemmekontor selv, så jeg jobber hjemme på dager jeg ikke orker å se folk, derfor kan jeg ikke si noe om det. 

Jeg synes vi burde ha rett til dette. Mental helse er like viktig som fysisk helse. Men det er liksom ikke akseptert.

For mange kan hindre utbrenthet ved å kunne ta seg en dag og to her og der. Men der er fyfy, og så treffer man veggen og er borte i 6mnd isteden.

Anonymkode: ae3ae...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres ut som du skulle hatt en sterkere medisin som virker raskere. 

Det er nok ikke så enkelt. Migrene medisinen må tas tidsnok. Jeg hr best effekt når jeg blander med ibux. Tips fra nevrologen. Triptan medisin som behandler migrene bruker ca 1.5 time på å virke skikkelig.

Anonymkode: 027b8...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes vi burde ha rett til dette. Mental helse er like viktig som fysisk helse. Men det er liksom ikke akseptert.

For mange kan hindre utbrenthet ved å kunne ta seg en dag og to her og der. Men der er fyfy, og så treffer man veggen og er borte i 6mnd isteden.

Ja, men hvis en kollega gjør dette; tar seg en dag eller to her og der fordi hun er litt sliten, hva med alle de andre? Det blir jo mer arbeid for dem når én er borte. Skal de bare dekke over for vedkommende og late som ingenting, eller skal de ha "rett" til like mange fridager? De blir jo slitne de også.

Alle kan jo si til sjefen "jeg må ha en tredagers på sofaen, ellers blir jeg utbrent og sykemeldt i 6 måneder".

Anonymkode: 31016...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en jobb uten noen muligheter for hjemmekontor, og jeg er også veldig utsatt for smitte av all slags virus og dritt i jobben. Så jeg er en del hjemme med egenmelding. Det er dager jeg ikke klarer å gå på jobb. Hadde man hatt mulighet for litt hjemmekontor kunne jeg nok brukt det noen dager og på den måten jobbet litt - men i min jobb er det som sagt alt eller ingenting, må være der eller ikke 😅 Hadde tapt noen kroner på et år om ordningen ble avviklet ja...

Anonymkode: 1418a...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men hvis en kollega gjør dette; tar seg en dag eller to her og der fordi hun er litt sliten, hva med alle de andre? Det blir jo mer arbeid for dem når én er borte. Skal de bare dekke over for vedkommende og late som ingenting, eller skal de ha "rett" til like mange fridager? De blir jo slitne de også.

Alle kan jo si til sjefen "jeg må ha en tredagers på sofaen, ellers blir jeg utbrent og sykemeldt i 6 måneder".

Anonymkode: 31016...3a5

Jeg tenker jo at man burde kunne utvide tilbudet vi har i dag. Altså strake motsetning til det politikerne ønsker.

Jeg vet at arbeidet da faller på de som er igjen. Men det er jo ikke sikkert at de fleste av dem har samme behovet.

Det handler litt om den samme grunnen for at jeg er for «betalt mensen fri». Det er ikke et tilbud som alle vil trenge, men de som trenger det har utrolig godt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Triptan medisin som behandler migrene bruker ca 1.5 time på å virke skikkelig...

Anonymkode: 027b8...5d6

Det kommer an på sorten triptan. Det finnes mange typer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...