AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #81 Del Skrevet 21 timer siden Folk som ikke skjønner hvordan referansebudsjettet er lagt opp burde ikke avle. Det er ingen som treffer blink på alle postene hver mnd, alle har individuelle behov, vaner og prioriteringer-åpenbart. Anonymkode: 56a76...c35 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #82 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er forskjellen på lek og mediebruk, og mediebruk og fritid? Anonymkode: 11cef...3a9 Det står jo beskrevet. Lek og mediebruk (individ) Budsjettposten dekker et bredt spekter av produkter innenfor kategoriene fritidsutstyr, leker, sikkerhetsutstyr og fritidsaktiviteter, samt medier, kommunikasjon og underholdning. Budsjettet gir rom for deltakelse i organiserte og uorganiserte fritidsaktiviteter, og for at barn skal kunne delta i sosiale begivenheter som bursdagsfeiringer. Det forutsettes ikke arv mellom søsken. Mediebruk og fritid (husholdning) Budsjettposten omfatter utgifter til internett, TV, kanalpakke og videostrømmetjeneste, høyttaler, radio, spillkonsoll, avis og tidsskrift, innboforsikring m.m. Her ligger også utgifter til fritidsutstyr som er knyttet til husholdet, som telt, gassbrenner, kart og kompass o.l. Anonymkode: 2ec39...47c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #83 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet Jeg skulle lage matbudsjett for 2025, og gikk inn på SIFOs kalkulator for å finne ut hva vi skal bruke på mat og andre ting. Jeg synes at budsjettene der er helt sinnssyke. Ifølge linken, kommer vi (en familie med 2 voksne, 1 stor tenåring og to barneskolebarn), til å bruke 42 672 kroner i måneder på FORBRUK. Jeg kan ikke huske å ha kommet opp i så svimlende summer noen gang, selv om jeg tidvis strør rundt med penger. Matbudsjettet på 15 866 kroner er høyt, men med økte matpriser tror jeg det er det vi bruker per måned. Men i dette inngår også andre dagligvarer/husholdningsartikler, som er tatt ut i egne poster, og utgjør til sammen nesten 2000 kroner. Vi har heller ikke sjans i havet på å bruke 50 000 (!) i året på klær og sko. Enda ungene driver med en idrett som krever innkjøp av en del dyrere utstyr. Personlig pleie på 3 000 i måneden er også sinnssykt. Vi går kanskje til frisør 2-3 ganger i året, og kun klipper hår der. Minstemann klipper jeg gratis med maskin. Farging gjøres hjemme, med en farge som koster 100 kroner per pakke. Jeg forstår heller ikke posten "lek og mediebruk" på over 6 000 (!) hver måned! Hva er det folk bruker penger på der? I tillegg kommer "mediebruk og fritid" på 2 730 kroner, altså nesten 9 000 hver måned i lek, fritid og mediebruk? Hele sommerferien vår kom på 30 000, og jeg synes det var mye. Vi stikker på noen små reiser her og der, men kommer ikke i nærheten av over 100 000 i året i dette. Møbler på 1 100 per MÅNED? Hvem har det? Så det eneste jeg kan relatere til, er bilkostnader på 4 800 og mat på 15 866. Enda vi spiser dyr mat og kjører mye. Resten er som sagt bare bullshit. Er det ikke rart mange sliter med å få huslån selv om de har både egenkapital og høye lønninger? Hvis de skriver budsjett med svære høygafler, sånn som her, får man helt urealistisk bilde av folks GJENNOMSNITTLIGE forbruk. Anonymkode: a75cb...1ae Helt enig. Mye av dette stemmer ikke for meg. Men det nytter ikke å si til banken. Og dette skal være et nøkternt forbruk… Anonymkode: bab75...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 20 timer siden #84 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Masse sofaer her til 4000-6000 kroner: https://www.ikea.com/no/no/cat/sofa-fu003/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Gads&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInK_Z39XligMVWBqiAx2iPgFCEAAYAiAAEgKF7vD_BwE&gclsrc=aw.ds Også her: https://jysk.no/stue/sofaer Anonymkode: a75cb...1ae Jeg vet da vel utmerket godt at man kan finne mange sofaer for 4000-6000 kroner. Jeg skrev vare at 15000 for en sofa ikke akkurat er ekstremt. Mange ønsker seg jo også en sofa som varer en stund, og som har litt god plass til gjester. Selv fant jeg meg hjørnesofa i skinn til 750 kroner på Finn.no, forresten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #85 Del Skrevet 20 timer siden For ett år siden brukte jeg 4500kr på det som sifo mener jeg skal bruke 15000 i mnd på. Nå bruker jeg 5-6000 i mnd bare på mat (ink snacks) dersom jeg har besøk ett par kvelder i mnd. spiser da riktignok oftere, sunnere og bedre nå, men hei hvor lett det er å skli ut når man plutselig har bedre råd. takk for inspo til skjerpings!! Anonymkode: 85a92...b3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå