Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke skjønner hvordan referansebudsjettet er lagt opp burde ikke avle. 
Det er ingen som treffer blink på alle postene hver mnd, alle har individuelle behov, vaner og prioriteringer-åpenbart.

Anonymkode: 56a76...c35

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er forskjellen på lek og mediebruk, og mediebruk og fritid?

Anonymkode: 11cef...3a9

Det står jo beskrevet.

Lek og mediebruk (individ)

Budsjettposten dekker et bredt spekter av produkter innenfor kategoriene fritidsutstyr, leker, sikkerhetsutstyr og fritidsaktiviteter, samt medier, kommunikasjon og underholdning. Budsjettet gir rom for deltakelse i organiserte og uorganiserte fritidsaktiviteter, og for at barn skal kunne delta i sosiale begivenheter som bursdagsfeiringer. Det forutsettes ikke arv mellom søsken.

Mediebruk og fritid (husholdning)

Budsjettposten omfatter utgifter til internett, TV, kanalpakke og videostrømmetjeneste, høyttaler, radio, spillkonsoll, avis og tidsskrift, innboforsikring m.m. Her ligger også utgifter til fritidsutstyr som er knyttet til husholdet, som telt, gassbrenner, kart og kompass o.l.

Anonymkode: 2ec39...47c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.oslomet.no/om/sifo/referansebudsjettet

Jeg skulle lage matbudsjett for 2025, og gikk inn på SIFOs kalkulator for å finne ut hva vi skal bruke på mat og andre ting. Jeg synes at budsjettene der er helt sinnssyke. Ifølge linken, kommer vi (en familie med 2 voksne, 1 stor tenåring og to barneskolebarn), til å bruke 42 672 kroner i måneder på FORBRUK. Jeg kan ikke huske å ha kommet opp i så svimlende summer noen gang, selv om jeg tidvis strør rundt med penger.

Matbudsjettet på 15 866 kroner er høyt, men med økte matpriser tror jeg det er det vi bruker per måned. Men i dette inngår også andre dagligvarer/husholdningsartikler, som er tatt ut i egne poster, og utgjør til sammen nesten 2000 kroner. Vi har heller ikke sjans i havet på å bruke 50 000 (!) i året på klær og sko. Enda ungene driver med en idrett som krever innkjøp av en del dyrere utstyr. Personlig pleie på 3 000 i måneden er også sinnssykt. Vi går kanskje til frisør 2-3 ganger i året, og kun klipper hår der. Minstemann klipper jeg gratis med maskin. Farging gjøres hjemme, med en farge som koster 100 kroner per pakke. 

Jeg forstår heller ikke posten "lek og mediebruk" på over 6 000 (!) hver måned! Hva er det folk bruker penger på der? I tillegg kommer "mediebruk og fritid" på 2 730 kroner, altså nesten 9 000 hver måned i lek, fritid og mediebruk? Hele sommerferien vår kom på 30 000, og jeg synes det var mye. Vi stikker på noen små reiser her og der, men kommer ikke i nærheten av over 100 000 i året i dette.

Møbler på 1 100 per MÅNED? Hvem har det?

Så det eneste jeg kan relatere til, er bilkostnader på 4 800 og mat på 15 866. Enda vi spiser dyr mat og kjører mye. Resten er som sagt bare bullshit. Er det ikke rart mange sliter med å få huslån selv om de har både egenkapital og høye lønninger? Hvis de skriver budsjett med svære høygafler, sånn som her, får man helt urealistisk bilde av folks GJENNOMSNITTLIGE forbruk. 

Anonymkode: a75cb...1ae

Helt enig. Mye av dette stemmer ikke for meg. Men det nytter ikke å si til banken. Og dette skal være et nøkternt forbruk…

Anonymkode: bab75...6f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet da vel utmerket godt at man kan finne mange sofaer for 4000-6000 kroner. Jeg skrev vare at 15000 for en sofa ikke akkurat er ekstremt. Mange ønsker seg jo også en sofa som varer en stund, og som har litt god plass til gjester.

Selv fant jeg meg hjørnesofa i skinn til 750 kroner på Finn.no, forresten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For ett år siden brukte jeg 4500kr på det som sifo mener jeg skal bruke 15000 i mnd på. Nå bruker jeg 5-6000 i mnd bare på mat (ink snacks) dersom jeg har besøk ett par kvelder i mnd. spiser da riktignok oftere, sunnere og bedre nå, men hei hvor lett det er å skli ut når man plutselig har bedre råd.

takk for inspo til skjerpings!!

Anonymkode: 85a92...b3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 8.51):

Mener å huske at det er ikke veldig reellt for folk flest, nav ser aldri på dette når de utbetaler stønader dor nødhjelp og sosialstønad

Anonymkode: 4bd51...596

Enig. Men bankene derimot (når du skal ta opp ett huslån) følger dette slavisk. Uavhengig av om du ikke engang oppnår bruken av halve SIFO -budsjettet. Også legger de på en forventet og utopisk renteøkning . Og voila får man ikke lån. 

SIFO-budsjettet har aldri vært ment som en veiledning for banker. Men alikevel bruker de det. De strengeste bankene ser ikke på din økonomiske historikk i det hele tatt. 

Anonymkode: cab26...ffa

AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg med min lave inntekt ligger ca på SIFIs referansebudsjett. Så jeg bør skjære kraftig ned forbruket!

Anonymkode: d101e...c61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 8.58):

Mens vi arver gjerne klær og kjøper sko på tilbud. Jeg har ikke kjøpt vintersko på 4 sesongen, heller ikke mannen har gjort det. Tenåringen bruker ikke vintersko, som tenåringsjenter flest :D 

Du vet det er gjennomsnittlig og ikke personlig? De kan ikke ta høyde for at folk arver i budsjettet 

Anonymkode: 8a791...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.00):

Det er mye som ikke stemmer der.. lek, medie og fritid er jo helt sinnsyke summer. Også får jeg opp kollektiv, vi tar da aldri kollektiv, går ikke akkurat så mange busser her vi bor 😂 

Pris på barnehage stemte heller ikke… 

Anonymkode: 1f8df...ecb

Å nok en gang de må ta et gjennomsnitt og derav kollektivt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 9.03):

Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså?

Eh det er ikke mye design over en seng til ti tusen altså 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg endte vel på over 60K i måneden på lek, media og fritid i fjor, godt jeg er alene. :D

Anonymkode: f66fb...ed3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du vet det er gjennomsnittlig og ikke personlig? De kan ikke ta høyde for at folk arver i budsjettet 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Å nok en gang de må ta et gjennomsnitt og derav kollektivt 

Nei, SIFO baserer seg ikke på gjennomsnitt men akseptabelt forbruk. Dette står spesifisert i budsjettet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, SIFO baserer seg ikke på gjennomsnitt men akseptabelt forbruk. Dette står spesifisert i budsjettet. 

Det er fortsatt ikke personlig og man kan ikke ta høyde for at noen arver klær osv 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fortsatt ikke personlig og man kan ikke ta høyde for at noen arver klær osv 

Nei det står også spesifisert at det ikke tar hensyn til arv. Hva vil du fram til?

AnonymBruker
Skrevet

Folk med lav inntekt bør vel da satse på å ligge på et lavere forbruk enn SIFOs referansebudsjett  . .

Anonymkode: d101e...c61

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Enig. Men bankene derimot (når du skal ta opp ett huslån) følger dette slavisk. Uavhengig av om du ikke engang oppnår bruken av halve SIFO -budsjettet. Også legger de på en forventet og utopisk renteøkning . Og voila får man ikke lån. 

SIFO-budsjettet har aldri vært ment som en veiledning for banker. Men alikevel bruker de det. De strengeste bankene ser ikke på din økonomiske historikk i det hele tatt. 

Anonymkode: cab26...ffa

Ikke alle banker.

Jeg tok med detaljert budsjett i banken (SR bank) da jeg trengte huslån for ca 5 år siden, og de tok mitt budsjett inn i vurderingen. 
Fikk lån.

Anonymkode: ef07d...c96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 8.45):

Jeg skulle lage matbudsjett for 2025, og gikk inn på SIFOs kalkulator for å finne ut hva vi skal bruke på mat og andre ting. Jeg synes at budsjettene der er helt sinnssyke. Ifølge linken, kommer vi (en familie med 2 voksne, 1 stor tenåring og to barneskolebarn), til å bruke 42 672 kroner i måneder på FORBRUK. Jeg kan ikke huske å ha kommet opp i så svimlende summer noen gang, selv om jeg tidvis strør rundt med penger.

Matbudsjettet på 15 866 kroner er høyt, men med økte matpriser tror jeg det er det vi bruker per måned. Men i dette inngår også andre dagligvarer/husholdningsartikler, som er tatt ut i egne poster, og utgjør til sammen nesten 2000 kroner. Vi har heller ikke sjans i havet på å bruke 50 000 (!) i året på klær og sko. Enda ungene driver med en idrett som krever innkjøp av en del dyrere utstyr. Personlig pleie på 3 000 i måneden er også sinnssykt. Vi går kanskje til frisør 2-3 ganger i året, og kun klipper hår der. Minstemann klipper jeg gratis med maskin. Farging gjøres hjemme, med en farge som koster 100 kroner per pakke. 

Jeg forstår heller ikke posten "lek og mediebruk" på over 6 000 (!) hver måned! Hva er det folk bruker penger på der? I tillegg kommer "mediebruk og fritid" på 2 730 kroner, altså nesten 9 000 hver måned i lek, fritid og mediebruk? Hele sommerferien vår kom på 30 000, og jeg synes det var mye. Vi stikker på noen små reiser her og der, men kommer ikke i nærheten av over 100 000 i året i dette.

Så det eneste jeg kan relatere til, er bilkostnader på 4 800 og mat på 15 866. Enda vi spiser dyr mat og kjører mye. Resten er som sagt bare bullshit. Er det ikke rart mange sliter med å få huslån selv om de har både egenkapital og høye lønninger? Hvis de skriver budsjett med svære høygafler, sånn som her, får man helt urealistisk bilde av folks GJENNOMSNITTLIGE forbruk. 

100% enig.

Vi er en familie på 2 voksne og 2 barneskolebarn. 
Setter av 12000 i mnd til mat og husholdning, det holder helt fint.
SIFO sier vi skal bruke 13700. på bare mat.
Klær og sko for 3500 kr hver mnd??? Er de sprø?
Personlig pleie for 2230 kroner?
Lek og mediebruk for kr 4850? WHAAAAT? Vi har internett for 899,- noen streaming, si 500 pr mnd for diverse inklusive spotify. Hva skal vi leke? Tar oss en tur i svømmehallen for 500 kr i mnd... Kanskje et puslespill på tilbud... selger unna gamle leker, går nesten opp i opp... 

Eneste de treffer på er kollektiv prisen på 2422 kroner, men det er litt interessant, hvordan visse de at vi kjører tog til jobb noen dager i uka og klokker inn på ca akkurat den prisen? Passer garantert ikke for andre familier.

Oi, mediebruk og fritid, enda en post på 2700 kroner til mediebruk. Hva inngår i 4850 kroner da? Netflix til ungene?

Dette er så rart. Nei, glad vi ikke bruker slike mengder penger på den måten i alle fall.
Sparer masse, bruker det på reiser i stedet egentlig. Ferier har ingen egen post da. Eller det innbakt i fritid? I såfall bruker vi mye mer på den da ;) Det skal sies.
Handler vel om prioriteringer.

Det er et merkelig budsjett...

Anonymkode: e842c...43c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 8.45):

Bare fordi du ikke bruker akkurat det som står, så betyr det ikke at alle andre ikke trenger nettopp den summen. Når man har den summen, så betyr det at man vil kunne kanskje leve med mindre, men så har du mange folk som absolutt ikke kan leve av SIFO-budsjettet heller. 

Den som havnet akkurat på beløpet eller under er heldige, og de som havner over, sliter som faen. Er du med så langt? 

Vi mennesker er ikke standardiserte biler, våre kropper - både psykisk og fysisk er helt individuelle og man spiser og bruker forskjellig. 

Det er absolutt ingenting som er "over styr" med SIFO sine beløp. Heller tvert imot, de burde vært enda noe høyere. Disse beløpene er for eksempel for friske mennesker. En syk person havner fort over med diverse medisinske utgifter og andre skavanker. 

Jeg bor alene, men spiser lett som om jeg var to personer, så det koster en del tusenlapper når man er en mann på 1.89 m og 100 KG ca. 

Når det gjelder bruk av klær og sko, så er det lett å bruke for meg som en person 25.000 - 30.000 kroner og da snakker vi ikke noe luksus i det hele tatt. Vi snakker vanlige forbruks sneakers som ofte koster 1.199 kr hos EuroSko. De varer ikke lenge siden mye av materialet er såkalt "bærekraftig materiale", og når sålen begynner å smuldre opp innvendig, så er skoen ferdig. Minst 3 par i året på dette, i tillegg til et annen type sko, løpe / tursko. Har ikke tatt med at man sliter ned på vinterskoene også som er naturligvis dyrere enn vanlige sneakers, men vinterskoene holder lenger.

T-skjorter, langarmede skjorter, en haug med boxershorts, sokker, en jakke eller to, bukser, jeans. Det går fort og blitt slitt ned. Rett og slett helt vanlige ting. Ingen dyr dress her eller fancy sko eller noe annet av høy kvalitet. Selv om man burde egentlig ha dette også, slik at man kan være en presentabel person ute i samfunnet og i hverdagen, spesielt i forbindelse med jobb eller jobbintervju eller sosiale sammenkomster. 

Mediebruk kan være alt fra å ha en helt standard abonnement der man ikke trenger å tenke på Gigabytes (GB) til 499 - 599 kr fra Telenor eller Telia, i tillegg til å måtte kjøpe en laptop som varer. Her kan i tillegg anti-virus program koste noe, litt avhengig om man går for MacBook eller Windows-baserte laptop, der sistnevnte vil trenge ordentlig anti-virus program og ikke noe billig, gratis tullball. 

I tillegg til dette, en bra og oppdatert mobiltelefon og her igjen trenger man abonnoment uten å måtte tenke for mye på Gigabytes (GB). Fint å kunne bruke 5G som er et sikkert nettverk - slipper å tenke på usikre WiFi-nettverk og annet tull.

Ta med kostnaden av bra laptop + telefon + potensielt anti-virus + abonnoment for telefon og trådløs internett hjemme eller eventuelt trådløst mobilt bredbånd, så blir det fort et pent beløp. Nå har jeg ikke engang tatt med at man kan kjøpe TV og en hel haug med TV-programmer og pakker hjemme eller Netflix og annet for den slags skyld. 

Det minimale å forvente er å ha en ordentlig telefon og laptop som fungerer uten at man skal tenke på batteritid og Gigabytes (GB) hvis man ønsker å følge med å samfunnsutviklingen og ikke havne som mange fattige havner, nemlig som digitale analfabeter. 

Det er mye annet jeg kunne skrevet, men fakta er at EU har sagt at fattigdomsgrensa går ved 60% av en medianinntekt og jeg må si meg enig i det. Det betyr i praksis minst 400.000 brutto, før skatt for et individ. Etter å ha betalt titusener av kroner av dette beløpet på litt over 400.000 brutto, så må man betale husleie og er fortsatt ikke i nærheten av å kunne få lån i en vanlig bank, slik at man slipper å kaste penger ut av vinduet.

Anonymkode: 8c65d...238

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ført familieregnskap i mange år, og over tid matcher vi totalen til sifo ganske bra. Men vi bruker ingenting på kollektivt og mindre på media og kommunikasjon da vi voksne har telefon gjennom jobb. Mat stemmer sånn ca. Og det samme med bil. Vi bruker mer på lek og fritid selv om jeg holder ferier utenfor. Og det samme på hus og klær. Med tre tenåringer skal vi ha et forbruk på 47 800 i måneden og det stemmer godt om jeg ser på gjennomsnittet gjennom året.

Jeg skjønner om man har lav inntekt, så er dette høyt. Og vi kunne absolutt ha spart på det som går på underholdning og sikkert også klær og hus. Men om man har god råd, tror jeg mange underestimerer hvor mye man bruker på å holde familien i gang. Sikkert ikke alle som har oversikten over hva den andre part bruker heller. 

Anonymkode: 5b224...203

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...