Gå til innhold

Er SIFOs referansebudsjett helt på styr?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er alt dette nytt hvert år, for sifo mener visst det.. 

Anonymkode: 4bd51...596

Barn vokser jo. Et år trenger de nye ski, det neste året er det ny sykkel.

Så oppgraderes gressklipperen. Og kanskje det bygges garasje. Folk i mitt nabolag er helt ekstremt opptatt av oppussing og utbygging. 

Anonymkode: 842bb...448

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spør hvor dere kjøpte den dressen og skoene? Kanskje sifo tar utgangspunkt i en pris, og ikke rimeligere alternativ i andre butikker om dere kjøpte et spesielt merke feks

Anonymkode: 4bd51...596

Har faktisk kjøpt billig som ble godkjent av tenåringen. Vi pleier alltid å gå for bergans, men det ble dyrt nå som det var voksen herre. 
Betalt 2000 pr del alpint dress, skoa er fra eurosko, helt vanlige vintersko til herre. 
Så ingen dyre merker, men skidressen er viktig at den er varm, vanntett og vindtett. 
Sifo går nok ikke ut ifra tilbud, man er jo heldig om man finner alt man kjøper på tilbud. Jeg ventet med å kjøpe denne skidressen en god stund i håp om tilbud. Det kom ikke, ikke skoene heller. Regner med det er tilbud på de i mars/ april. Da er vinteren over.

Anonymkode: 14038...ea7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg, TS, har også begynt med kvitteringer på alt. Og nei, ikke i nærheten av slike priser, gitt. 

Anonymkode: a75cb...1ae

SIFOs budsjett er basert på faktisk forbruk i befolkningen. Det hentes inn tall hver måned. Selvsagt er det mange som bruker mye mer enn gjennomsnittet, og da mange som bruker mindre. At du bruker mindre betyr ikke at SIDOs tall er feil. I flere av kategoriene er det kostnader som kommer langt sjeldnere enn månedlig eller årlig. Det er da kart opp til at man vet hvor mye man må settte av hver måned for å dekke disse.

Anonymkode: f15b0...d69

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
issoras skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor er dette relevant for deg å påpeke? SIFO er tydelige på at de tar utgangspunkt i at dette blir kjøpt nytt. Så får man jo bearbeide budsjettet deres utfra egne forutsetninger. 

Fordi det er dette bankene går ut ifra når man skal ha lån f eks, men de variasjonene som er i utgiftene til folk burde de bare sett bort fra hele SIFO Budsjettet og sett på hva familien faktisk bruker på de forskjellige postene.

Fikk forresten opp 300,- i barnehage , der må det ha skjedd noe feil 😂 

Anonymkode: 1f8df...ecb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en sofa til 15 000 eller senger til 10 000. Aldri. Bruker folk å kjøpe designersofaer og det dyreste innen barnesenger, altså?

Designersofa til 15000 🤣

Anonymkode: b8a43...b35

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det er dette bankene går ut ifra når man skal ha lån f eks, men de variasjonene som er i utgiftene til folk burde de bare sett bort fra hele SIFO Budsjettet og sett på hva familien faktisk bruker på de forskjellige postene.

Fikk forresten opp 300,- i barnehage , der må det ha skjedd noe feil 😂 

Nettopp. Hvorfor kan ikke banken få se kontoutskrift for de 4-5 siste årene, for å danne et bilde av forbruket? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Hvorfor kan ikke banken få se kontoutskrift for de 4-5 siste årene, for å danne et bilde av forbruket? 

Men en kontoutskrift fra før du ble boligeier er jo ikke representativt for hva du bruker når du er boligeier og "mer voksen". Dette er jo ikke representative tall for studenter for eksempel.

For bankene er det jo mye enklere å forholde seg til en snittberegning enn å finlese folk kontoutskrifter, men klarer man å argumentere for hvorfor SIFO ikke stemmer så kan de se bort fra det. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller se på hva utgiftene faktisk er. Vi betaler 1500,- i mnd i barnehage, men vet at det i byene koster 2000,- 

Kollektivt tar vi aldri, så den posten utgår egentlig. Har skjedd at vi har tatt fly, men det er ikke hvert år.. 

Å den posten med lek, medie og fritid er jo helt sinnsyk.. nesten 6000,- i mnd??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vært på et kjøpesenter i det siste? Tenk på alle butikkene der. Jula, Rusta, Biltema, Clas Ohlson. Kid, Princess, Nille, Lagerhaus ++++. Folk shopper og oppgraderer som gale. Disse butikkene hadde ikke hatt åpent hvis folk ikke kjøpte pynteputer, løvblåser, flytevester og alt mellom himmel og jord året rundt. Selv om dere bruker mindre enn referansebudsjettet er det jo mange som bruker mer. 

Anonymkode: 842bb...448

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det koster fortsatt ikke 35 000,- i året.. jeg har selvfølgelig forsikringer i orden. 

Hvis du ser på linken jeg delte, er bare verdifallet på en ny bil mer enn 35 000 i året ... 

Og så vil selvfølgelig bilhold variere enormt med hvor langt man kjører. Jeg er oppe i 20 000 bare i forsikring/veiavgift fordi jeg kjører relativt mye. 

Anonymkode: 14a54...c71

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller se på hva utgiftene faktisk er. Vi betaler 1500,- i mnd i barnehage, men vet at det i byene koster 2000,- 

Kollektivt tar vi aldri, så den posten utgår egentlig. Har skjedd at vi har tatt fly, men det er ikke hvert år.. 

Å den posten med lek, medie og fritid er jo helt sinnsyk.. nesten 6000,- i mnd??? 

Det inkluderer jo kjøp av TV, høytalere, radio/musikkavspiller, betaling for Internett, tv, aviser, fritidsutstyr, telt, gassbrenner, sikkerhetsutstyr, innboforsikring, barnas fritidsaktiviteter, tur på lekeland, tivoli, spillkonsoller og spill - alt som er vanlig å bruke penger på. Summerer gjennomsnittsnordmannen opp disse tallene over en tiårsperiode og ser på snittet begynner man å nærme seg. Mange vil ligge under, mange vil ligge over. Begge deler er fint mulig. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men du må fortsatt ta service på bilen, betale vegavgift, parkering, reparasjoner osv. 

Service og reparasjoner er gratis så lenge det er innen garantitiden. Ofte får man også leiebil gratis hvis det tar hele dagen...

Anonymkode: 4879b...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekket budsjettet for oss (2 godt voksne personer, ingen barn), og det stemmer overraskende godt. Litt høyt på mat og klær. De går ut fra at man tar kollektivtransport til og fra jobb, noe som er umulig for oss. Kjørelengde på bilene er også helt vilt, selv om vi bor på bygda kjører vi ikke 25.000 km til sammen i løpet av et år (mannen ukependler, jeg sykler fra ca påske og til snøen kommer i november/desember).

Det burde vært mulig å legge inn årlig kjørelengde selv for å få riktigere tall. 

Anonymkode: e64c8...07a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har brukt SIFOs referansebudsjett over mange år (siden 1990 omtrent), og selv om jeg "går i overskudd" ut i fra budsjettet de fleste årene, ser jeg at det jevner seg ut når jeg ser på det over flere år.

De fleste år er for eksempel mediaposten alt for høy, men så må jeg bytte ut en mobil, tv-en tar kvelden, datamaskinen må repareres osv, og da var posten plutselig ikke høy nok.  

Dette budsjettet er temmelig korrekt hvis jeg bruker det over lang tid, flere år, men er ubrukelig for ett år av gangen.

Anonymkode: aa96d...52b

Nettopp. Folk glemmer at de gjør saftige investeringer innimellom. 

Anonymkode: 09e36...374

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

vi er 5 og fikk

Totalt summert månedlig forbruk for hele husholdningenkr 41 105,00

Det stemmer bra her, bruker mer også på mat enn 13922. 

Ang møbler på 940 i mnd, så blir det 11280 i året, og det kan nok stemme.

Vi har kjøpt mye brukt, men alle barna har skiftet seng, vi har ny seng for 2 år siden. Spisestuen er 3 år gammel, den var dyrere, men så solgte vi den gamle på finn. 

Syns budsjettet ellers er bra. 

Anonymkode: 9f2b8...faa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
issoras skrev (2 minutter siden):

Det inkluderer jo kjøp av TV, høytalere, radio/musikkavspiller, betaling for Internett, tv, aviser, fritidsutstyr, telt, gassbrenner, sikkerhetsutstyr, innboforsikring, barnas fritidsaktiviteter, tur på lekeland, tivoli, spillkonsoller og spill - alt som er vanlig å bruke penger på. Summerer gjennomsnittsnordmannen opp disse tallene over en tiårsperiode og ser på snittet begynner man å nærme seg. Mange vil ligge under, mange vil ligge over. Begge deler er fint mulig. 

Man kjøper da ikke det her hvert år engang?? Tv kjøpte vi for 8 år siden, den kostet rundt 6000,- da tror jeg. Betaling for internett og aviser er ikke 6000,- i mnd for å si det sånn… Mulig at mange bruker de høye summene, men det burde vært mulig å fjerne / redusere noen av postene der det absolutt ikke stemmer. Banken sa til oss at de tar utgangspunkt i sifo budsjettet når man skal kjøpe hus, men vi kjøpte heldigvis før vi fikk barn. De summene her er jo helt ville 👀

Vi har IKKE brukt over 700 000,- de siste 10 årene på medie, lek og fritid 😂

Lekeland og tivoli er det heller ikke her, så det er sånt som vi «aldri» drar på. Kjøper sesongpass til barna en gang i året , det koster 400,-  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvis det er basert på faktisk forbruk, så trekker de med dyr smak opp. Ikke alle handler på Jysk og Ikea, eller har Ikea i nærheten for den del. Mange år siden jeg har vært på Ikea, gidder ikke kjøre 5 timer for å handle, og må prøve møblene før jeg kjøper. 

Jeg så i en møbelkatalog der Bohus eller Møbelringen, eller hva det nå var, selger sofaer, senger og andre svære møbler til hytta. De som har penger til sånt, kan fint finne på å kjøpe seg en sofa til 40 000 for å ha på hytta, i tillegg til en dyr sofa hjemme. 

Spisebord med stoler kan koste opp i 50 000 hvis man vil ha heltre. Jeg overtok et bord med stoler etter besteforeldrene mine, for jeg vil ha et bord jeg ikke trenger å være redd for hvis det får tusj og maling på seg. Men de kan jo ikke ta utgangspunkt i at folk tar hva som helst gratis, som jeg gjør. 

Sofaen min kom fra Finn og kostet 300 kr. Rammemadrassen min fra Jysk kom vel pårundt 3000 og jeg synes den er behagelig. Hadde en 5000-kr seng til barnet, men måtte kjøpe rammemadrass fra Jysk til hen også, for senga har harde kanter og veldig fast madrass og ble ikke brukt. Så da er vi oppe i 7000 bare for barnets seng. Regner med jeg må kjøpe nye overmadrasser etter noen år (går det under møbler?) 

Anonymkode: 11cef...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg leser her, skjønner jeg hvorfor mange er så dårlige til å ha kontroll på økonomien sin. Selvsagt må et budsjett ta høyde for fremtidige investeringer, og jeg synes budsjettet er bra.

Man trenger å spare opp penger sånn at man har penger tilgjengelig den dagen PC-en, kjøleskapet eller vaskemaskinen ryker, man må forvente utgifter til mobiler, datautstyr eller lignende når man har barn i hus, man bør legge av noen kroner til tannregulering, konfirmasjon, sommerleirer eller annet man kan forvente at større barn/ungdom ønsker seg/trenger.

Kanskje trenger ungene kontaktlinser eller briller. Og de har garantert behov for en del klær og sportsutstyr årlig. De har også sannsynligvis utgifter til aktiviteter i fritiden. Alle disse tingene er det naturlig å fordele kostnaden til ut over året. Utgifter til bil og bolig er heller ikke engangskostnader. Plutselig knuses frontruta eller stuevinduet, bilen må på verksted og trenger nye dekk, eller den må byttes ut. Og huset må som et minimum males, selv om det skulle være nytt. Det kan også være at gressklipperen ryker eller at planker i hagegjerdet må skiftes etter vinteren. Hvis man ønsker å unngå kredittkortgjeld, er det lurt å spare jevnt hver måned for å få råd når uforutsette utgifter dukker opp. 

Anonymkode: ce214...15e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En skal bruke sifo sine tall som en veileder, ikke hard fakta. 

For oss er tallene for møblet helt på vidda, da vi kjøper alt brukt og billig (dyreste vi har kjøpt er spisebord til 2500,-, alt annet er godt under 1000,-), og vi har disse møblene i minst 5 år. Skal mye til for at vi kjøper nye møbler.

Så de har gjennomsnittlig forbruk, og da er noen langt over og noen høyt over. Når man skal søke boliglån, kan man ha med bankutskrifter o.l for å vise faktisk forbruk om sifo sine tall er på vidda.

Anonymkode: 7f9ff...74b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sjekket hva det blir for en person (kvinne 31 til 50), og det er da ikke så galt? 3850 for mat, det er da ikke urimelig. Under 1000 kr per uke. 1040 på klær og sko høres mye ut, men hvis man samler opp og husker alt, både truser og BHer og ullstrømpebukser, og dyrere ting som kåper og sko som man kjøper sjeldnere, så virker det plutselig ikke urimelig heller.

Jeg skjønner ikke helt oppdelingen av "Lek og medier" under personlig og "Mediebruk og fritid" under husholdninger. Totalt omfatter kanskje dette internett, telefon abonnementer (jeg har to aviser og tre strømmetjenester), treningsavgift, kino og teater, museum og konserter, så blir det mye når man teller opp. Ferie må vel også gå inn her? 

Jeg bruker også mer på kollektivtransport enn SIFO legger til grunn, siden jeg trenger to soner. 

Anonymkode: e64fa...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...