Gå til innhold

Må motorsykkel koste skjorta?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst på MC-lappen, men har ikke motorsykkel. Jeg kan ikke ta meg råd til en motorsykkel som er skikkelig dyr, men ønsker en som passer for en som nettopp er begynt å kjøre. Jeg vil først og fremst at den skal få meg fra A til B uten noe problemer. Det trenger ikke være tung motorsykkel heller. 

Tanker? 

Anonymkode: 9b346...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finnes jo mange lettere sykker som ser ut som tung

Anonymkode: ac4fa...6f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en brukt Suzuki eller Honda. Det er fine førstegangsMC-er som ikke er så dyre. Vent til rundt påsketider, da legges mange ut til salgs.

Anonymkode: c6ed6...f7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første MC når jeg kjørte opp i 2015 kostet 15000. Så du er ikke nødt til å ha en dyr sykkel å starte med 🙂

Anonymkode: 39689...667

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Min første MC når jeg kjørte opp i 2015 kostet 15000. Så du er ikke nødt til å ha en dyr sykkel å starte med 🙂

Hva sykkel var det? Kjøpte du brukt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kjøp en brukt Suzuki eller Honda. Det er fine førstegangsMC-er som ikke er så dyre. Vent til rundt påsketider, da legges mange ut til salgs.

Har tenkt på de merkene. 🙂 Ja, blir nok ikke på en stund. Jeg er meldt på MC-kurs i februar, men har fleksibel jobb og muligheten til å ha kjøretimer i arbeidstiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva sykkel var det? Kjøpte du brukt? 

Var en Yamaha og var en brukt ja 🙂 Har bare kjøpt brukte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en japansk med mindre motor, 4-600 kubikk. 
Er du dame, finnes det mange damegrupper for MC på Facebook, og mange legger ut syklene sine for salg der. 
Såkalte førstegangssykler er kjent for å være rimelige og lettkjørte, også skal det helst ikke være for dyrt å velte dem når de står parkert. 

hilsen hun som tok mc-lappen i 1991

Anonymkode: 6d9af...186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 6.54):

Jeg har lyst på MC-lappen, men har ikke motorsykkel. Jeg kan ikke ta meg råd til en motorsykkel som er skikkelig dyr, men ønsker en som passer for en som nettopp er begynt å kjøre. Jeg vil først og fremst at den skal få meg fra A til B uten noe problemer. Det trenger ikke være tung motorsykkel heller. 

Tanker? 

Det trenger ikke være så dyrt, men hva som er dyrt er jo personavhengig. Hvor mye tenker du å bruke på sykkel? Husk at du også trenger kjøreutstyr, mye av det kan kjøpes brukt. 

Du kommer langt med 40.000 på sykkel, men kjøp helst en med abs. Kjøp en mindre japansk sykkel, eller om du kan kjøre et mer ukjent merke kan noe slikt være en god løsning https://www.finn.no/mobility/item/385627500 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er ihvertfall å prøvekjøre flere sykler. Om du velger en kjøreskole med flere forskjellige sykler, kan du spørre om å få prøve flere. Men det er litt mer viktig å velge en sykkel du sitter godt på, og viktig hva du skal bruke den til. Til og fra jobb/lange turer/grus/ alt dette spiller en rolle. I bykjøring er det greit med en liten sykkel, men er til og fra jobben er på landeveien kan en litt større med mer komfort være løsningen. 

Kjører en bmw 1250 gs, fordi den er nydelig på langtur. Men likevel hendig og greit til daglig bruk og. Har mesteparten av veien til jobb i 80 sone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (På 9.1.2025 den 17.37):

Det trenger ikke være så dyrt, men hva som er dyrt er jo personavhengig. Hvor mye tenker du å bruke på sykkel? Husk at du også trenger kjøreutstyr, mye av det kan kjøpes brukt. 

Du kommer langt med 40.000 på sykkel, men kjøp helst en med abs. Kjøp en mindre japansk sykkel, eller om du kan kjøre et mer ukjent merke kan noe slikt være en god løsning https://www.finn.no/mobility/item/385627500 

Jeg vil sterkt fraråde å kjøpe ukjent merke! Min første MC var en MotoGuzzi. Pen, god å kjøre. Så langt var alt bra. Men et mareritt når noe måtte repareres. Det var fryktelig vanskelig å få tak i deler, selv om jeg gikk via forhandler. Ikke var det mulig å få byttet ut ting når noe passet dårlig heller. 

Min neste var en Harley. Det var en totalt annen verden. Der byttet jeg ut sete, styre og fothvilere med en gang, og fikk noe som var som skreddersydd for meg. Klart, da går man lett i fella og bytter ut for mye, men bedre det enn å ikke kunne justere noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vil sterkt fraråde å kjøpe ukjent merke! Min første MC var en MotoGuzzi. Pen, god å kjøre. Så langt var alt bra. Men et mareritt når noe måtte repareres. Det var fryktelig vanskelig å få tak i deler, selv om jeg gikk via forhandler. Ikke var det mulig å få byttet ut ting når noe passet dårlig heller. 

Min neste var en Harley. Det var en totalt annen verden. Der byttet jeg ut sete, styre og fothvilere med en gang, og fikk noe som var som skreddersydd for meg. Klart, da går man lett i fella og bytter ut for mye, men bedre det enn å ikke kunne justere noe.

Hverken MotoGuzzi eller Voge er ukjente merker, forskjellen er at det er store forhandlere over hele landet som server Voge ( https://www.vogescandinavia.com/our-dealers-norsk/ ) mens MotoGuzzi vel omtrent ikke har forhandlere i Norge. 

Selv kjører jeg BMW og Kawasaki, nesten umulig å få service på dem i området.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du noen å øvelseskjøre med? For om ikke blir lappen lett den største utgiften. Å ha all opplæring på skole kan fort bli dyrt. Sjekk om det er WIMA-gruppe i nærheten av der du bor, masse flinke damer med peiling. 

Anonymkode: a5eea...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du noen å øvelseskjøre med? For om ikke blir lappen lett den største utgiften. Å ha all opplæring på skole kan fort bli dyrt. Sjekk om det er WIMA-gruppe i nærheten av der du bor, masse flinke damer med peiling. 

Det er veldig avhengig av hvor lærenem man er, jeg har øvelseskjørt med flere "lett mc" kandidater, og de bruker ikke nødvendigvis så veldig mange færre timer en kompisene som ikke har noen å øvelseskjøre med. Men de blir betydelig bedre motorsyklister av mengdetreningen. Er man litt eldre og/eller usikker er det veldig godt å ha noen å øvelseskjøre med, så lenge de ikke lærer bort uvaner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tiuren skrev (På 13.1.2025 den 16.27):

Det er veldig avhengig av hvor lærenem man er, jeg har øvelseskjørt med flere "lett mc" kandidater, og de bruker ikke nødvendigvis så veldig mange færre timer en kompisene som ikke har noen å øvelseskjøre med. Men de blir betydelig bedre motorsyklister av mengdetreningen. Er man litt eldre og/eller usikker er det veldig godt å ha noen å øvelseskjøre med, så lenge de ikke lærer bort uvaner. 

Mens voksne damer (som meg) kan bruke litt lengre tid på å få til kjøringa. Hadde jeg tatt mc-lappen som 18 åring etter mange km på girmoped, hadde det nok gått lettere. Trafikkforståelsen var bedre som 40+ da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mens voksne damer (som meg) kan bruke litt lengre tid på å få til kjøringa. Hadde jeg tatt mc-lappen som 18 åring etter mange km på girmoped, hadde det nok gått lettere. Trafikkforståelsen var bedre som 40+ da. 

Helt enig, når man er "litt over 25" så tar det lengre tid å få håndtering av sykkelen "inn i henna". Så om TS er i vår alder, altså voksen, er det mye å hente på å drille håndtering av sykkel før kjøretimene starter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Byttet en Yamaha Tracer 7 690ccm med en KTM Adventure 390 for et par år siden og har vært kjempefornøyd.

Yamaha’en var en kjempefin sykkel, men jeg er liten og KTM’n passer meg som "hånd i hanske". Ikke er den så dyr heller! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du legger i "koste skjorta", men. 
Jeg skal selge min MC nå, en Honda Rebel 500. En helt super førstegangssykkel, spesielt for damer med litt korte ben. Har hatt masse fine turer på denne sykkelen, men ønsker meg noe litt større for tur i alpene til sommeren. 
Ser Rebel'ene ligger fra rundt 85.000,- nye, så her får man masse sykkel for pengene. 
Men husk at du trenger mye utstyr også...det er der pengene virkelig løper....Må fort regne 2-4000,- for en skikkelig jakke og det samme for bukse, 2000,- for gode sko og fra samme prisen og oppover for hjelm. Ikke fall for fristelsen å kjøpe noe billig, det er en god grunn til at det er prisforskjeller.

Lykke til, håper du hopper i det, du kan i alle fall glede deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Angelheart2 skrev (På 17.1.2025 den 12.22):

Vet ikke hva du legger i "koste skjorta", men. 
Jeg skal selge min MC nå, en Honda Rebel 500. En helt super førstegangssykkel, spesielt for damer med litt korte ben. Har hatt masse fine turer på denne sykkelen, men ønsker meg noe litt større for tur i alpene til sommeren. 
Ser Rebel'ene ligger fra rundt 85.000,- nye, så her får man masse sykkel for pengene. 
Men husk at du trenger mye utstyr også...det er der pengene virkelig løper....Må fort regne 2-4000,- for en skikkelig jakke og det samme for bukse, 2000,- for gode sko og fra samme prisen og oppover for hjelm. Ikke fall for fristelsen å kjøpe noe billig, det er en god grunn til at det er prisforskjeller.

Lykke til, håper du hopper i det, du kan i alle fall glede deg!

For ikke å glemme at det stadig er noe nytt en kan ønske seg🫣🤭 Det ER snodig at produsenter av MC-utstyr satser så lite på damer, for jeg mistenker at vi bruker mer på sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yamaha Fazer 600, Honda CBR 600f, Honda Shadows 750.  Gode, gamle sykler som du kan får kjøpt til en god pris.

Anonymkode: 4248b...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...