Gå til innhold

Delvis sykmeldt, men jobber nesten fullt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Har et dilemma.

er gradert sykmeldt og blitt enig med min leder å jobbe litt hver dag. Dette har fungert fint, men vi er midt i et prosjekt der jeg er prosjekt deltaker og er den eneste på min jobb med tyngden i det faget vi jobber med i prosjektet. Ble sykmeldt etter prosjektet startet, og jeg jobber nå neste fullt. Jobber dag og kveld, og i går totalt 9 timer. Årsaken til dette er å komme i mål da vi har en deadline denne uken. Er flere sykmeldte på jobben, så vi er «short».

Jeg er sykmeldt av en grunn, og blir så sliten av det ekstra presset. Jeg er kvalm og svimmel og kjenner på et utrolig stress i kroppen.

Jeg eskalerte dette til min leder i går, men ikke hørt noe enda. 
Jeg kunne ha gitt f*** og bare jobbet de timene jeg skal, men det har jeg ikke samvittighet til. (jeg vet at gardert sykmeldt betyr å jobbe med færre oppgaver, og ikke nødvendigvis går på tid, men jeg gjør ingen færre oppgaver).

Jeg føler jeg må jobbe 100% jobb på noen timer hver dag.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Virker som min leder bare tenker at jeg løser det, og siden deadline er så viktig og vi har få som kan bistå - må jeg gjøre dette.

Prosjektleder er bekymret for ressurser og dette har vært eskalert helt opp siden jeg ble syk, men virker som ingen «tar tak». 

Noen tanker? 

Anonymkode: b9e57...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare ikke jobb mer enn dine timer. Kun du kan passe på egen helse. Logg av.

Anonymkode: 194b4...d79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei,

Har et dilemma.

er gradert sykmeldt og blitt enig med min leder å jobbe litt hver dag. Dette har fungert fint, men vi er midt i et prosjekt der jeg er prosjekt deltaker og er den eneste på min jobb med tyngden i det faget vi jobber med i prosjektet. Ble sykmeldt etter prosjektet startet, og jeg jobber nå neste fullt. Jobber dag og kveld, og i går totalt 9 timer. Årsaken til dette er å komme i mål da vi har en deadline denne uken. Er flere sykmeldte på jobben, så vi er «short».

Jeg er sykmeldt av en grunn, og blir så sliten av det ekstra presset. Jeg er kvalm og svimmel og kjenner på et utrolig stress i kroppen.

Jeg kunne ha gitt f*** og bare jobbet de timene jeg skal, men det har jeg ikke samvittighet til. (jeg vet at gardert sykmeldt betyr å jobbe med færre oppgaver, og ikke nødvendigvis går på tid, men jeg gjør ingen færre oppgaver).

Jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Virker som min leder bare tenker at jeg løser det, og siden deadline er så viktig og vi har få som kan bistå - må jeg gjøre dette.

Prosjektleder er bekymret for ressurser og dette har vært eskalert helt opp siden jeg ble syk, men virker som ingen «tar tak». 

Noen tanker? 

Hva skjer om dere ikke kommer i mål til deadline?  

Tror du bare må sette grenser, er vel utbeidet en plan? Jeg skal jobbe X antall timer per dag og så logger jeg av.

Om du er redd for at det kan påvirke ditt ansettelsesforhold, kan du kanskje snakket med tillitsvalgt eller verneombud? 

Anonymkode: 9b9aa...c62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som leder er det vanskelig med noen som er delvis sykmeldt, men som ikke sier tydelig hva de kan og ikke kan gjøre. Så jo tydeligere du er, jo bedre er det for alle. Har du sagt tydelig fra til leder og prosjektleder, så jobber du bare det du kan utfra egen helsesituasjon, og så må de håndtere resten. Men det er vanskelig å gjøre det hvis du hele tiden leverer mer enn det som er kommunisert. 

Anonymkode: 94a3a...8b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der er vanskelig. 

Du må si det direkte til din leder, at du synes det blir for stor arbeidsbelastning og at du jobber 100% (minst). Man kan jo jobbe mer som delvis sykmeldt hvis man orker og vil, men det skal ikke være noe andre forventer.

Jeg har virus på balansenerven og har hatt det en stund, og er kvalm, uggen, skallebank og stiv nakke. Legen vil egentlig sykmelde meg 50%, men jeg stritter i mot selv om jeg skjønner at det hadde vært fornuftig (fordi jeg blir mer sliten og lengre dagen er), nettopp av grunner du nevner. Jeg er mellomleder i barneskolen og er vant til å være overalt samtidig. Å skulle si at "jeg vet det brenner, men nå går jeg hjem eller må sitte på kontoret for å unngå anstrengelse" det er jaggu ikke enkelt. Men jeg har tro på å være ærlig og direkte. Alternativet er vel at du blir 100% sykmeldt, og det er jo ingen tjent med.

Anonymkode: 4f806...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det på samme måte. Leder pusher og pusher på at jeg skal gjøre ditt og datt, men selv så blir jeg bare verre helsemessig av det. Leste et godt råd i noen av svarene her som jeg i hvert fall skal ta med meg videre: Vær tydelig overfor leder på hva du orker/kan og ikke orker/kan. Jeg har muligens ikke vært tydelig nok. Kanskje du skal la helsen komme først og jobben i annenrekke? Om vi ikke er på jobb så må andre nødvendigvis finne andre løsninger. Så finner de overraskende gode løsninger når vi først setter foten ned og ikke stiller opp 100%. 

Anonymkode: ce649...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

Har et dilemma.

Noen tanker? 

Det er kjipt å være delvis sykemeldt -da må man være ekstra påpasselig med å sette grensene. Være tydelig og transparent med hva du kan og ikke kan gjøre ovenfor alle du jobber med slik at de kan hjelpe deg ta hensyn, opplever at kollegaer er rause sånn om de vet hvorfor du er sykemeldt og hva du skal gjøre de timene du er på jobb . Så må du huske på at du ikke kan hensynta at det er andre sykemeldte, du må tenke på deg. Leder er der, det å håndtere sykemeldte er leders ansvar. Da må man omorganisere eller omprioritere i en periode hvor man er litt «short». 

Anonymkode: 08d7d...b82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du bruker opp sykepengerettighetene dine uten å få noe ekstra hvile igjen for det? For å være grei med jobben?

Hva gjør du når det er gått ett år og du fremdeles ikke er frisk og ikke har krav på å være sykemeldt lenger? Og du reeelt sett ikke egentlig har vært sykemeldt annet enn på papiret? (Hva om du blir påkjørt eller får kreft og hadde trengt hver eneste ekstra uke som du har brukt opp på å være latesom-sykemeldt?)

Jeg tror du enten må være helt borte fra jobben, eller ekstremt mye tydeligere på hva du rekker å gjøre med den kapasiteten du faktisk har. For der er det som er realiteten, du har lavere kapasitet og det må alle forholde seg til. Men det må du trolig kjempe litt for, for så lenge arbeidsgiver slipper unna med å ikke tilrettelegge så kommer de til å fortsette med det. Det er du som må stille krav og sette grenser.

Lag en liste over ting du rekker/orker/har kapasitet til, og en over ting som er for mye/ikke fungerer. Be om møte med arbeidsgiver og ta med deg f.eks en bisitter fra fagforeningen om du tror det blir vanskelig. Avklar hvordan du skal legge opp arbeidet slik at du også får tid til å komme deg i den graderte sykemeldingen. Det er ganske vanskelig for arbeidsgiver å faktisk tvinge deg om du som sykemeldt sier at noe ikke går, siden de skal tilrettelegge så langt det går. Men om du faktisk bare tilbyr mer enn du bør og ikke setter ned foten, så blir det ditt problem og ikke deres. 

Ta ansvar for deg, for det kommer ikke de andre til å gjøre og det er kun du som taper på å strekke deg lenger enn du bør. Dette er faktisk tiden for å tenke på deg selv først.

Som regel overstrekker folk seg fordi de nekter å gi opp identiteten sin som flink og grei, og det kan man jo streng tatt bare ta på egen kappe. Hvis man må velge mellom helse og pliktoppfyllenhet er det alltid lurest å velge helse. Selv om det koster rent psykisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...