AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Har et slags nyttårsforsett og det er å bry meg mindre om det som skjer rundt meg, feil som kolleger gjør osv. Ikke fortelle sjefen for mye om hva som foregår. Har kommet fram til dette av to årsaker. Den ene årsaken er at en kollega i lederteamet ikke er særlig mottakelig for innspill på ting hun gjør direkte feil eller som det er mulig å gjøre bedre, mer effektivt osv. Hun får bare gjøre feil og så får det bli hennes problem evt. Hennes feil går egentlig ikke utover meg. En annen årsak er at han som i praksis er sjefen min bare ignorerte det jeg skrev om henne ganske nylig, at hun ikke er så mottakelig for innspill, om han vil snakke med henne selv eller om vi andre skal fortsette med det. Hun er den som åpenbart sliter mest, det har det blitt snakket om i lengre tid (hun har riktignok hatt stillingen i under et år, sånn sett bør hun være mer mottakelig for innspill). Sjefen vet at hun sliter med ting, det har vi nevnt for ham og han har nylig sagt at vi får prøve å følge litt med på en bestemt arbeidsoppgave som hun og vi andre utfører fordi hun er forbausende mye tregere enn oss andre. Ble en ganske behagelig dag på jobben i dag fordi jeg bryr meg mindre og gjør mindre enn før. Jeg startet denne uka etter nyttår. Vi skal egentlig følge opp de ansatte i et ganske bestemt omfang, observere og gi tilbakemelding, men det har de andre vært ganske slappe på i lengre tid, så da legger jeg meg nærmere dem i omfang. Vi registrerer dette, så hvis sjefen mener at jeg sluntrer unna (ikke særlig sannsynlig) kan jeg vise til at det er jeg og en annen som har fulgt opp de ansatte mest. Jeg må bare få det til å se ut som at jeg jobber med noe og ikke bare sitte og sløve. Er det vanlig å bare gi litt blaffen, ikke gjøre noe særlig mer enn et minimum, ikke bry seg om feil, rot, ineffektivitet osv? Jeg kontaktet en konsulent nå nylig om noe vi burde avklart for mange år siden, men som de andre ikke gidder å bry seg om. Sånne ting får jeg også bare gi blaffen i, og hvis arbeiderne spør om hvordan de skal gjøre bestemte ting får jeg bare synse om det. Jeg og en annen leder var uenige om det jeg prøvde å oppklare med konsulenten, men den andre lederen ville ikke giddet å undersøke dette nærmere. Jeg får bry meg like lite. Anonymkode: 530fc...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Problemet er når en leder påberoper seg å skulle bry seg mindre, men samtidig krever at ansatte under seg bryr seg mer. Det har jeg opplevd av min leder, og hun er jaggu en ræva leder nettopp pga det. Anonymkode: 6a5c7...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #3 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet er når en leder påberoper seg å skulle bry seg mindre, men samtidig krever at ansatte under seg bryr seg mer. Det har jeg opplevd av min leder, og hun er jaggu en ræva leder nettopp pga det. Anonymkode: 6a5c7...40f De vanlige ansatte, arbeiderne, har svært lite innsikt i min arbeidsdag, hvor mye/lite jeg gjør, hva jeg velger å droppe for å legge meg nærmere de andre i lederteamet osv. Anonymkode: 530fc...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De vanlige ansatte, arbeiderne, har svært lite innsikt i min arbeidsdag, hvor mye/lite jeg gjør, hva jeg velger å droppe for å legge meg nærmere de andre i lederteamet osv. Anonymkode: 530fc...143 Det er jeg klar over, men om du ikke følger opp dine ansatte like godt og lar ting flyte, går det veldig fort utover dem. Min leder har for eksempel ikke svart på noen av de 5 e-postene jeg har sendt henne siden starten av desember, og det gjør at jeg ikke får gjennomført enkelte arbeidsoppgaver eller tatt ut fleks. I fjor doblet hun symptomene mine ved å ikke følge retningslinjer i sykefraværsoppfølgingen av meg, og regelrett lynsje meg i et dialogmøte med Nav… Tenker at hadde hun faktisk brydd seg så ville aldri det skjedd. Anonymkode: 6a5c7...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #5 Del Skrevet 19 timer siden Skjønner at du er lei av å være den eneste som bryr seg. Men det høres stressende ut å finne på noe så det ser ut som du jobber. Kanskje bedre å se deg om etter en jobb hvor din ansvarsfølelse blir verdsatt? Anonymkode: 464a0...8af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jeg klar over, men om du ikke følger opp dine ansatte like godt og lar ting flyte, går det veldig fort utover dem. Min leder har for eksempel ikke svart på noen av de 5 e-postene jeg har sendt henne siden starten av desember, og det gjør at jeg ikke får gjennomført enkelte arbeidsoppgaver eller tatt ut fleks. I fjor doblet hun symptomene mine ved å ikke følge retningslinjer i sykefraværsoppfølgingen av meg, og regelrett lynsje meg i et dialogmøte med Nav… Tenker at hadde hun faktisk brydd seg så ville aldri det skjedd. Anonymkode: 6a5c7...40f Våre ansatte får i det minste svar samme dag om de kontakter oss før dagen er over, men det er sjefen min (ikke formelt, men i praksis) som er desidert dårligst på å svare på e-poster fra dem. Han lar dem vente i timesvis, noen ganger så lenge at det er en åpenbar ulempe for dem, da får de ikke svar før vi andre i lederteamet har mulighet til å svare. Dette er en ganske spesiell arbeidsplass der jeg vil tro at de flertallet helst vil slippe oppfølging. Noen er nok positive fordi de heller vil snakke med oss enn å jobbe, og prøver å gjøre samtalene lange, og så er det noen som tar tilbakemeldingene svært seriøst, vil bli bedre, noterer punkter vi tar opp osv. Anonymkode: 530fc...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Våre ansatte får i det minste svar samme dag om de kontakter oss før dagen er over, men det er sjefen min (ikke formelt, men i praksis) som er desidert dårligst på å svare på e-poster fra dem. Han lar dem vente i timesvis, noen ganger så lenge at det er en åpenbar ulempe for dem, da får de ikke svar før vi andre i lederteamet har mulighet til å svare. Dette er en ganske spesiell arbeidsplass der jeg vil tro at de flertallet helst vil slippe oppfølging. Noen er nok positive fordi de heller vil snakke med oss enn å jobbe, og prøver å gjøre samtalene lange, og så er det noen som tar tilbakemeldingene svært seriøst, vil bli bedre, noterer punkter vi tar opp osv. Anonymkode: 530fc...143 Men hva med sykefravær etc? Hvis du ikke følger opp dette skikkelig vil det ha større konsekvenser for bedriften enn sykefraværet i seg selv. Virker som mange ledere ikke skjønner dette. Lederen min tror for eksempel at alle kan gå på jobb nesten uansett hva, og har lite forståelse for sykdom og hva som er helsefremmende. Anonymkode: 6a5c7...40f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner at du er lei av å være den eneste som bryr seg. Men det høres stressende ut å finne på noe så det ser ut som du jobber. Kanskje bedre å se deg om etter en jobb hvor din ansvarsfølelse blir verdsatt? Anonymkode: 464a0...8af Jeg har et håp om å finne meg en annen jobb i løpet av året. Til våren har jeg hatt stillingen i to år, så da gir jeg meg ikke så tidlig at det ser rart ut på en CV. Har vært i virksomheten i mange år, først som vanlig arbeider. Tar meg god tid til registrering, trykker litt her og der, sjekker kanskje litt statistikk som egentlig ikke er så viktig mtp mine arbeidsoppgaver osv. Men den registreringen som sjefen mener at hun som sliter er så treg med holder jeg et greit tempo på. Hun som sliter jobber mer overtid enn oss andre fordi det hoper seg opp når hun er så treg. Hun registrerer mindre (hun har en lavere stillingsprosent), men fører likevel mer lønnstid utover avtalt arbeidstid. Hun kan komme på jobben på en lørdag og føre en del timer overtid fordi hun havnet på etterskudd. Hun droppet å følge opp de ansatte en dag fordi hun skulle svare på e-poster. Vi bruker felles e-post, hun får ingenting til seg, så vi vet hvor lite det var å svare på. Så hennes arbeidsdag skulle i stor grad gå ut på å svare på ting som vi andre ville håndtert på maks en halvtime, evt må man la dem ligge litt og forhøre seg med sjefen etc før hun svarer. Vi andre svarer på de fleste e-postene før arbeiderne kommer på jobb. Anonymkode: 530fc...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men hva med sykefravær etc? Hvis du ikke følger opp dette skikkelig vil det ha større konsekvenser for bedriften enn sykefraværet i seg selv. Virker som mange ledere ikke skjønner dette. Lederen min tror for eksempel at alle kan gå på jobb nesten uansett hva, og har lite forståelse for sykdom og hva som er helsefremmende. Anonymkode: 6a5c7...40f Hva mener du med å følge opp sykefravær? Vi er svært ålreite når noen er syke, vil avslutte tidligere, trenger ekstra pausetid osv. Anonymkode: 530fc...143 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Del Skrevet 14 timer siden "Sjefen" min kan ikke faget og det eneste man får etter en komplisert mail er endeløse møter der vi må snakke babyspråk for å forklare problemet. En sjelden gang løser det problemet, men ikke ofte. Bryr meg mindre. Anonymkode: 7494b...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå