Gå til innhold

Barnefar gjør alt for å ødelegge nåværende forhold og liv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke min arme råd og man er hjelpesløs.

Jeg gikk fra bf for over 3 år siden. I fjor sommer fikk jeg ny samboer og har holdt forholdet skjult. 

barna er i barnehage alder og bf har aldri vist interesse for mer samvær, ofte trenert samvær, avlyst i siste liten, listen er lang. 

Nå er det slik at jeg og samboer hadde bestilt oss en kort 5 dagers ferie som var forhåndsgodkjent av bf som han nå trekker. Dette er andre gnag det skjer, forrige gang stod jeg i fremmed land og måtte ringe og stresse for å finne barnevakt.

jeg vet jeg er naiv som stoler på han, og hadde derfor reiseforsikring. Jeg krever nå at han kompenserer og dekker hele turen vår som vi ikke får reist for.

min nåværende samboer er ekstremt lei av situasjonen, mest av alt all kommunikasjonen. Min eks er tydelig at han vil ha meg tilbake og vil gjøre alt han kan for å knuse meg nok til at jeg ikke orker mer.

i midten står to barn som er skjermet fra alt men ofte spør etter far (jeg tilrettelegger samvær).

ikke betales barnebidrag i tide, jeg må alltid mase og ikke betales beløper i henhold til samvær.

jeg har forsøkt i det lengste å være imøtekommende, rolig, avmålt, ikke eskalere situasjonen. Men jeg kjenner en klaustrofobisk redsel for å være fanget , jeg måtte slutte i jobben min forei bf ikke forholdt seg til henting og levering både o samliv og etterpå. Jeg kan ikke reise når han liksom skal ha barna.

jeg vurderer nå og flytte langt vekk og nekte han samvær annet enn ferier- for å påtvinge rutine , kunne ha et eget liv som er forutsigbart og slippe den mentale terroren som dette medbringer. 

min nye mann som er helt fantastisk, virkelig nydelig vil også heller at vi har 100% enn denne ustabiliteten , i tillegg til meldinger til alle døgnets tider når han har barna.

jeg vet ikke min arme råd,

Anonymkode: a6011...fa7

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jo ikke gjøre samme feilen flere ganger og forvente et annet resultat. Du vet jo hvordan han er. Du kan ikke forandre han. Ville benyttet meg av andre barnevakter .

Anonymkode: 42668...c77

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han truer deg, han driver psykisk vold mot deg, og han påvirker både ditt og din samboers liv praktisk med å forsøke å sabottere dette. Du burde gått til politiet for lenge siden og bedt om kontaktforbud. Så får samvær ordnes via tredjeperson.

Bidrag må du ta gjennom Nav. Skriv lister, dokumenter alle avtaler om samvær, hvor ofte far avlyser/endrer samvær. Dokumenter også andre måter han forsøker å ødelegge.

Du må gjøre dette ikke bare pga. deg selv og forholdet til ny mann, men like mye for barna dine. Snart blir barna store nok til å forstå hvordan far ødelegger. Du må skape så mye ro i situasjonen som er mulig.

Ring politiet i morgen, avtal et møte, og ta med deg din samboer til møtet med politiet.

Og en annen ting - anse det den turen koster som tapt. Det er ikke verdt å skape en kamp rundt dette. Eneste du kan gjøre er å skape stødige rammer hvor barnas far ikke kan ødelegge slik han nå gjør.

Ring politiet i morgen!

Anonymkode: 2192c...c82

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han truer deg, han driver psykisk vold mot deg, og han påvirker både ditt og din samboers liv praktisk med å forsøke å sabottere dette. Du burde gått til politiet for lenge siden og bedt om kontaktforbud. Så får samvær ordnes via tredjeperson.

Bidrag må du ta gjennom Nav. Skriv lister, dokumenter alle avtaler om samvær, hvor ofte far avlyser/endrer samvær. Dokumenter også andre måter han forsøker å ødelegge.

Du må gjøre dette ikke bare pga. deg selv og forholdet til ny mann, men like mye for barna dine. Snart blir barna store nok til å forstå hvordan far ødelegger. Du må skape så mye ro i situasjonen som er mulig.

Ring politiet i morgen, avtal et møte, og ta med deg din samboer til møtet med politiet.

Og en annen ting - anse det den turen koster som tapt. Det er ikke verdt å skape en kamp rundt dette. Eneste du kan gjøre er å skape stødige rammer hvor barnas far ikke kan ødelegge slik han nå gjør.

Ring politiet i morgen!

Politiet gjør da ingenting i slike saker, han truer meg verken på livet eller med skade.

jeg kan nok slå hardt mot hardt mtp nav, men det sitter langt inne. Jeg er vokst opp med konflikt og ønsker egentlig minst mulig av det, og tvinges gang på gang inn i en ny en, ofte pga løgner fra han.

min samboer sier min naivitet er uforståelig, at jeg kan fortsette p håpe.

men nå tror jeg grensen er nådd. Istedenfor politiet så tror ieg at imorgen er dagen jeg går til nav.

jeg har allerede dokumentert alle brutte samvær. Har også vært sykemeldt en lang periode pga trusler ifjor når forholdet ble «oppdaget» . 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ikke endre andres atferd. Men du kan endre hvordan du selv forholder deg til deres atferd. Du er i en vanskelig situasjon, men noen ting kan du gjøre: 
- Krev bidrag via NAV. 
- Slutt å tilrettelegge for samvær. 
- Ikke vær avhengig av bf når du skal noe utenom det vanlige (som ferie). 

Anonymkode: 78ae0...8af

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Politiet gjør da ingenting i slike saker, han truer meg verken på livet eller med skade.

jeg kan nok slå hardt mot hardt mtp nav, men det sitter langt inne. Jeg er vokst opp med konflikt og ønsker egentlig minst mulig av det, og tvinges gang på gang inn i en ny en, ofte pga løgner fra han.

min samboer sier min naivitet er uforståelig, at jeg kan fortsette p håpe.

men nå tror jeg grensen er nådd. Istedenfor politiet så tror ieg at imorgen er dagen jeg går til nav.

jeg har allerede dokumentert alle brutte samvær. Har også vært sykemeldt en lang periode pga trusler ifjor når forholdet ble «oppdaget» . 

Han truer med å knuse deg psykisk. Det er psykisk vold. Han har gjort dette over lang tid, da blir det i tillegg til psykisk vold også trakassering. Han sabotterer deg hver gang du og samboer skal noe når han selv skal ha barna. Og han kom i fjor med så alvorlige trusler mot deg at du ble sykemeldt.

Alt i alt er det stor sannsynlighet for at politiet enten snakker med ham eller at du får innvilget søknad om kontaktforbud.

Du sier at du ønsker minst mulig konflikt, og du skylder på ham. Ja, det er han som driver trakassering og psykisk vold mot deg, han som er ansvarlig for det. Men du muliggjør for ham å fortsette ved at du ikke har satt tydelige grenser for ham! Du muliggjør det fordi du er konfliktsky og naiv, som din samober sier. Dine intensjoner er selvfølgelig ikke å muliggjøre dette, det forstår jeg! Du forsøker med logikk og smidighet å unngå konflikt. Problemet er bare at han gir fullstendig f... i akkurat det, fordi han vil ha den konflikten med deg, for når han lager så stor konflikt at du blir fortvilt, lei deg, utslitt, såret - da vet han at han fremdeles kan kontrollere deg. Så ved å unngå å ta tak i dette og sette tydelige nok grenser, så muliggjør du - selv om du ikke ønsker det - for ham å fortsette som før, og også eskalere det. Når ungene blir litt større vil han garantert også bruke dem som brikker i dette spillet sitt om det ikke blir satt tydelige grenser i praksis. Og det er der politiet bør komme på banen. For siden han fremdeles sier at han vil ha deg, selv om du nå er samboer med en ny mann, og at han vil knuse deg om han ikke får det som han vil - det gjør ham også til en potensielt svært farlig mann! (Så ja, din samboer har rett, du er naiv i så stor grad at det begynner å bli helt uforståelig. Og faktisk kan bli farlig for både deg, ungene og din samboer, om du ikke nå tar dette på alvor! Dvs. går til politiet!)

Flott om du går til Nav, for du bør la alt bidrag gå gjennom Nav for å slippe månedlige konflikter og at han holder tilbake bidrag for å kontrollere og trakassere deg. Men når han får vite at du har søkt Nav om at bidrag skal gå gjennom dem, så vil han mest trolig finne nye måter å plage deg, drive psykisk vold mot deg, trakassere deg. Og hans sinne og irrasjonalitet (han er irrasjonell når han sier han skal ha deg tilbake (tross at du nå har annen samboer)... eller knuse deg!), kan bli svært farlig.

Derfor må du ta deg selv på alvor nok til å gå til politiet med dette. Ta med deg samboeren din, for han høres ut som en fin fyr, og han ser situasjonen tydelig og klart, virker det som.

❤️

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring politiet i morgen!

Å være en drittsekk er ikke straffbart. Dette er ikke en politisak.

Anonymkode: fc960...ec0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å være en drittsekk er ikke straffbart. Dette er ikke en politisak.

Anonymkode: fc960...ec0

Jo, det er en politisak når drittsekken over lang tid har drevet med trakassering, psykisk vold og kommer med trusler om å knuse Ts om han ikke får henne igjen!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld bf for trakassering og trusler. Ta barna dine med deg på ferier. 

Anonymkode: eb522...4f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville aldri gått inn i et forhold med en så ustabil ex.

Anonymkode: 74a7d...1a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at du bør ta dette til politiet. De kommer neppe til å gjøre stort, men det blir lagret dokumentasjon på oppførselen hans. De kan rådgi deg. De kan evt snakke med ham, kanskje det hjelper litt. Så fortsetter du å varsle politiet ved psykisk vold og trakassering, så vokser mappa.

Ellers mener jeg også at du nå må sette skapet på plass. Grensen er nådd. Han får bare bli så sur han gidder.
- Beregning og innkreving av bidrag hos NAV.
- Ikke stå på pinne for å tilrettelegge samvær.
- Alltid ha backup barnevakt om du reiser bort og han har barna. Eller ordne så noen andre er planlagt å ha barna.

La det gå sport i at han ikke skal klare å plage deg! Du er alltid to trekk foran!

Anonymkode: ffd1a...7ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo, det er en politisak når drittsekken over lang tid har drevet med trakassering, psykisk vold og kommer med trusler om å knuse Ts om han ikke får henne igjen!

Politiet gjør ingenting. Det er bortkastet energi.

Eneste løsning er å redusere kontakt til et nødvendig minimum, ta bidrag gjennom nav, og avtale barnevakt med andre.

Anonymkode: 033b7...1f0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjør som andre sier.

Ikke ha noen form for kontakt med han uten om SMS som kun skal handle om samvær/generell info.

Bryter han stadig vekk samvær innkall nytt møte med FVK og få endret samvær til 100%

Krev barnebidrag via NAV.

Ikke forvent at han har barna utenom normalt avtalt samvær.

Om dere flytter så langt at barna må skifte skole/omkrets kan han klage på det og kreve 100% omsorg. 

Anonymkode: a1202...c27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

jeg har forsøkt i det lengste å være imøtekommende, rolig, avmålt, ikke eskalere situasjonen.

Slutt!! 

Forhold deg utelukkende til skriftlige avtaler, kun det som omhandler barn/samvær og før dagbok over alt når det skjærer seg. 

Ikke dans etter eksen sin pipe lengre! 

Anonymkode: 15b2e...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

DETTE! Etter alle partnerdrap i 2024, har folk enda ikke forstått at en manns trusler mot eks KAN ende med drap? Og at man bør ordne besøksforbud og andre tiltak før det er for sent?

Anonymkode: ee44d...744

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Politiet gjør ingenting. Det er bortkastet energi.

Eneste løsning er å redusere kontakt til et nødvendig minimum, ta bidrag gjennom nav, og avtale barnevakt med andre.

Politiet bør, i lyset av alle partnerdrap i 2024, begynne å gjøre noe. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

DETTE! Etter alle partnerdrap i 2024, har folk enda ikke forstått at en manns trusler mot eks KAN ende med drap? Og at man bør ordne besøksforbud og andre tiltak før det er for sent?

Nettopp! Når mannen helt tydelig sier at han skal ha Ts og at han skal knuse henne om han ikke får henne, da er det en så tydelig trussel at man bør melde det til politiet!

At flere forsøker å få Ts fra å gå til politiet, når han har vist voldelige tendenser og kommet med trusler over lang tid... det er mildt sagt uforsvarlig av folk i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Søk bidrag via NAV.

-Få et møte med familievernkontoret der du legger fram alt dette, samt bevis på trakasseringen og sabotasje av ditt liv. De vil gi deg råd. Dersom han ikke møter der har du enda mer tyngde.

- Politiet. Det er ikke sikkert de kan gjøre noe, men de kan gi råd og evt prate med han. Det han holder på med er trakassering, psykisk vold og krenkelse av privatlivets fred. Det er i utgangspunktet straffbart. Men i Norge gjøres jo svært lite før det faktisk skjer et drap. 

Denne idioten ser ikke ut til å bry seg noe særlig om barna annet enn å bruke de til å straffe deg. Jeg ville faktisk vært redd for hvor langt han kan gå, og det ville jeg informert både fmvk og politi om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Politiet bør, i lyset av alle partnerdrap i 2024, begynne å gjøre noe. 

Bør, ja.

Men jeg har vært gjennom denne mølla og man blir ikke møtt med mye forståelse. Mer «dette må dere finne ut av selv».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begyn å leve som alenemor. Fordelen din er jo at du har ny partner.

Forestill deg at eksen er død og du har hele ansvaret. Ikke forvent at noe samvær skjer. Barnevakt må være andre. 

Anonymkode: b4218...88e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...