AnonymBruker Skrevet 7. januar #1 Skrevet 7. januar Sterkt å se Debatten på NrK nå. ALLE, bortsett fra LO, ville fortsette forhandlingene om ny IA-avtale. Tenk å gå inn i forhandlinger med noen absolutter. Sykefraværet MÅ ned! https://www.nrk.no/norge/lo-og-nho-motes-til-diskusjon-for-forste-gang-siden-desember-1.17196320 Anonymkode: 37e97...1e4 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #2 Skrevet 7. januar Enig. LO er en gjeng naive sosialister. Anonymkode: 26a0d...919 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #3 Skrevet 7. januar For at sykefraværet skal ned så må man se på hva som kan gjøre folk friskere. Og så må man forske mer på long covid. Anonymkode: 47557...a50 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #4 Skrevet 7. januar Det er jo ikke slik at en reforhandling av ia-avtalen gjør folk friskere eller automatisk får ned sykefraværet? LO verner om rettighetene våre. Jeg ser ingen andre som gjør det. Anonymkode: 2c163...4e8 16 14
AnonymBruker Skrevet 7. januar #5 Skrevet 7. januar Kutt i sykepengene rammer bare de svakeste, heia LO! 👏 Anonymkode: c5634...f8d 12 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar #6 Skrevet 7. januar Jeg har gått over 20 år feilbehandlet. Det har vært av og på med sykemeldinger i alle år. På grunn av feildiagnostisering og feilbehandling ble jeg aldri bedre. Jeg har vært borte fra arbeidslivet i flere år men har nå endelig fått riktig diagnose og rett behandling og er nå på vei tilbake. Jeg hadde aldri blitt friskere av karensdager eller lavere sykelønn. Bare fattigere. Riktig behandling og kortere ventetider er det som må til for å redusere sykefravær. Anonymkode: 49749...a22 12 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #7 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har gått over 20 år feilbehandlet. Det har vært av og på med sykemeldinger i alle år. På grunn av feildiagnostisering og feilbehandling ble jeg aldri bedre. Jeg har vært borte fra arbeidslivet i flere år men har nå endelig fått riktig diagnose og rett behandling og er nå på vei tilbake. Jeg hadde aldri blitt friskere av karensdager eller lavere sykelønn. Bare fattigere. Riktig behandling og kortere ventetider er det som må til for å redusere sykefravær. Anonymkode: 49749...a22 Nettopp! Tenk at politikerne ikke tenker på det, i dette landet med evige helsekøer. Jeg har vært sykmeldt selv i lavtlønnet jobb og var helt avhengig av kiropraktor for å komme meg tilbake. Hadde både krystallsyke og forferdelig vond rygg. Kiropraktoren kostet 700 kroner per gang, og det var det så vidt jeg hadde råd til å betale med 100% sykelønn. Alternativet ville vært å stille seg bakerst i køen hos den kommunale fysioterapeuten. Jeg ringte dit en gang bare for å høre, og fikk beskjed om at ventelisten var på et år. Hadde jeg ikke hatt råd til å betale for rask og god behandling, hadde jeg ikke kommet tilbake i jobb før tidligst ett år, men pga. kiropraktoren var jeg ute bare i fem uker. Bra for meg og bra for samfunnet. Anonymkode: c5634...f8d 12
Fortidsminister Skrevet 7. januar #8 Skrevet 7. januar (endret) Ser av artikkelen at også NHO hadde et ultimatum, men det er LO som er sære.... OG at det var NHO som valgte å ha samtaler på bakrommet uten LO. Det er bra at noen er villig til å være sære og vanskelige for å beskytte arbeisdtakernes rettigheter. Sykelønnsordningen er et gode som er viktig, spesielt de svake blant oss. Selv om vi alle drar nytte av det. IA stadfestet egentlig bare rettighetene "funksjonærene" hadde og gav den til alle inkludert de på gulvet. uten IA er det der vi går tilbake til. Greit nok at man ønsker å få ned sykefraværet, men hvorfor skal NHO være så oppsatt på å "utrede" den. Hvis det ikke er med håpet om at det vil åpne for å kutte i den og øke inntjening for bedriften på bekostning av arbeidstakernes helse. Dessuten er det langtissykefraværet som koster og da vil det ikke hjelpe med karensdager. Det vil i heller føre til at smittsomme medarbeidere går på jobb istedenfor å være hjemme for å slippe å ta den kosten. Endret 7. januar av Fortidsminister 13 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #9 Skrevet 7. januar Kan man håpe at alle som flykter fra AP til andre partier, også flykter til andre organisasjoner? Kan vel ikke være sånn at AP med 14% skal styre alt i arbeidslivet fremover. Anonymkode: 92a85...6bf 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #10 Skrevet 7. januar Fagforeninga kan du takke for bedre lønn, etablering av rettigheter i arbeidslivet etc. De er ikke en organisasjon for kompromisser. De er en interesseorganisasjon og får ting gjort ofte fordi de nettopp står på barrikadene. LO er ikke diplomater. En slik metode ville gitt norges arbeidstakere langt færre rettigheter og lavere lønn enn det vi har i dag. Kanskje noe å tenke på i stedet for å bare bli irritert på STILEN deres? Anonymkode: 6e76f...2e3 10
monican94 Skrevet 7. januar #11 Skrevet 7. januar de kommer lenger med å gjøre noe med behandlingskøer, både i somatikk og psykiatri, var selv 8mnd sykmeldt i påvente av operasjon, privat hadde kunnet operere på dagen omtrent og jeg ville vært på jobb etter 3 uker... isteden 8mnd venting med sykmelding, også de 3 ukene, totalt 9 mnd istedenfor 3 uker.. Hvorfor skjønner ikke de som bestemmer dette ? i tillegg går det for mange på psyken å gå så lenge både med smerter, engstelse og blit utenfor ift jobb hjemme i de 9 mnd og veien tilbake til jobb er ekstremt mye tyngre enn nødvendig... 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar #12 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Sterkt å se Debatten på NrK nå. ALLE, bortsett fra LO, ville fortsette forhandlingene om ny IA-avtale. Tenk å gå inn i forhandlinger med noen absolutter. Sykefraværet MÅ ned! https://www.nrk.no/norge/lo-og-nho-motes-til-diskusjon-for-forste-gang-siden-desember-1.17196320 Anonymkode: 37e97...1e4 LO ønsker å frede IA avtalen ytterligere i 4 år, men ønsker ikkje å ferde sykefraveret. LO ønsker ikkje eit A og eit B lag ved sykefraver Det skal ikkje vera slik at offentlige ansatte får full lønn ved sykefraver,medan ansatte i det private skal ha karentsdag. De aller fleste som stilte seg på neisiden for fredning av IA avtalen representerte akademikerne. De folkevalgte er blitt eit dårleg førbilde for lønn ved sykdom. Ein kan ikkje fokusere på sykefraveret utan samtidig ha fokus på hvem som er sliterne i samfunnet, og har de mest fysisk / psykisk krevende jobben. Ein må for all del unngå at ei ikkje får eit samfunn der ein går rundt som vaktbikkjer, og misstenligjør hverandre om ein er hjemme, og syk. Bedre oppfølgning fra bedrift overfor den syke handler om å "bry seg" og ikkje misstenkeligjøring. Anonymkode: a536b...e69 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #13 Skrevet 8. januar På min arbeidsplass er det en lege som bestemmer om vi er syke eller ikke. Man kan ikke bare ringe og si at man ikke kommer på jobb den dagen, man må inn til legen. I 2024 lå jeg til sengs i 3 dager med covid, det er eneste gangen jeg har hatt fravær på mine 5 år i selskapet. En annen gang kuttet jeg meg i hånda. Legen sydde 4 sting, jeg fikk smertestillende og ble sendt rett tilbake på vakt. Hadde dette vært innført på vanlige arbeidsplasser, så hadde man fort spart inn lønna til den legen. Skefraværet hadde stupt, og ingen ville lengre kunne "ta seg en 3-dagers" fordi de er litt slitne eller har blitt krenket. Anonymkode: 625e3...6ad
AnonymBruker Skrevet 8. januar #14 Skrevet 8. januar Sykelønnsordningen burde skjermes for de som står i behandlingskø - de skal ikke lide økonomisk fordi staten ikke klarer å få hjulpet dem tilbake i jobb. For resten så kan man evt redusere sykelønna til 80% etter 6mnd - dette vil være et insentiv for å få endel tilbake i jobb - etter 1 år blir det jo uansett AAP som er enda mindre. MEN da bør staten gå inn og sponse kiropraktor behandling - som mange ikke har råd til å betale av egen lomme. Det er helt uhørt at ikke dette betales av det offentlige. Anonymkode: 133dd...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #15 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): På min arbeidsplass er det en lege som bestemmer om vi er syke eller ikke. Man kan ikke bare ringe og si at man ikke kommer på jobb den dagen, man må inn til legen. Anonymkode: 625e3...6ad Er dette i utlandet, siden man ikke har egenmelding som en rettighet? Anonymkode: 92a85...6bf
AnonymBruker Skrevet 8. januar #16 Skrevet 8. januar At LO vil frede sykelønnsordningen i akkurat fire år, er selvsagt ikke fordi de er villige til å jenke på den om fire år. De regner med regjeringsskifte til høsten, og håper selv å komme til makten igjen ved AP fire år etter det. Nå har LO blant annet sørget for at medlemmene ikke har fått en krone i lønnstillegg for 2024 enda. Alt fordi de sto knallhardt på at det skulle bli en avtale igjen. Og det ble det ikke, dermed svarteper for LO. Mikroskopisk sentralt tillegg som enda ikke er utbetalt, og mesteparten må forhandles lokalt. Alt stikk i strid med hva LO ønsket. Men ny IA-avtale blir det nok, tror ikke LO vil ta sjansen på at den skal forsvinne før valget. Anonymkode: 92a85...6bf 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #17 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): At LO vil frede sykelønnsordningen i akkurat fire år, er selvsagt ikke fordi de er villige til å jenke på den om fire år. De regner med regjeringsskifte til høsten, og håper selv å komme til makten igjen ved AP fire år etter det. Nå har LO blant annet sørget for at medlemmene ikke har fått en krone i lønnstillegg for 2024 enda. Alt fordi de sto knallhardt på at det skulle bli en avtale igjen. Og det ble det ikke, dermed svarteper for LO. Mikroskopisk sentralt tillegg som enda ikke er utbetalt, og mesteparten må forhandles lokalt. Alt stikk i strid med hva LO ønsket. Men ny IA-avtale blir det nok, tror ikke LO vil ta sjansen på at den skal forsvinne før valget. Anonymkode: 92a85...6bf Jepp - jeg er en av dem som enda ikke har fått en krone fra lønnsoppgjøret i 2024 - og jeg får kanskje 3.000kr etterbetalt for 10 mnd'er på Februarlønna i flatt tillegg. Uten renter...... 😉 Så tar det 1-2 mnd'er før man får etterbetalt et evt tillegg - som kun få vil få noe av ....dvs de som sjefene ikke liker får ingenting. Anonymkode: 133dd...3b2 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #18 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp - jeg er en av dem som enda ikke har fått en krone fra lønnsoppgjøret i 2024 - og jeg får kanskje 3.000kr etterbetalt for 10 mnd'er på Februarlønna i flatt tillegg. Uten renter...... 😉 Så tar det 1-2 mnd'er før man får etterbetalt et evt tillegg - som kun få vil få noe av ....dvs de som sjefene ikke liker får ingenting. Anonymkode: 133dd...3b2 Burde vært renter når det går så lang tid. Ikke store summer når det er så små tillegg, men staten sparer mye penger på å holde disse pengene tilbake. Hos oss har vi ikke fått noen dato for når pengene kommer. Anonymkode: 92a85...6bf 2
HSV50 Skrevet 8. januar #19 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har gått over 20 år feilbehandlet. Det har vært av og på med sykemeldinger i alle år. På grunn av feildiagnostisering og feilbehandling ble jeg aldri bedre. Jeg har vært borte fra arbeidslivet i flere år men har nå endelig fått riktig diagnose og rett behandling og er nå på vei tilbake. Jeg hadde aldri blitt friskere av karensdager eller lavere sykelønn. Bare fattigere. Riktig behandling og kortere ventetider er det som må til for å redusere sykefravær. Anonymkode: 49749...a22 Nå er vel ikke akkurat karensdag rettet mot langtidssykemeldte, men mer mot dem som tar seg en tredagers, eller de som tenker at når de først har tatt en, så kan de like gjerne ta alle tre. Det er mennesker som hvert bidige år klarer å bruke opp hver eneste sykedag de har «krav» på og mener dette er ekstra ferie i tillegg til ferieukene. Og det er et reelt problem for alle som jobber med personell å få kabalen til å gå opp når folk plutselig blir syke. Gjerne etter at de har bedt om fri og fått beskjed om at det ikke gikk. Så det kan hende at disse hadde tenkt seg on en gang om det kom ut av deres lommebok. Og ja, jeg er selv kronisk syk og har min fair share av sykedager av den grunn. Så dette vil ramme meg også (og ja, jeg vil merke det godt på lommeboka, jeg er ikke veldig høytlønnet heller). 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar #20 Skrevet 8. januar monican94 skrev (18 timer siden): de kommer lenger med å gjøre noe med behandlingskøer, både i somatikk og psykiatri, var selv 8mnd sykmeldt i påvente av operasjon, privat hadde kunnet operere på dagen omtrent og jeg ville vært på jobb etter 3 uker... isteden 8mnd venting med sykmelding, også de 3 ukene, totalt 9 mnd istedenfor 3 uker.. Hvorfor skjønner ikke de som bestemmer dette ? i tillegg går det for mange på psyken å gå så lenge både med smerter, engstelse og blit utenfor ift jobb hjemme i de 9 mnd og veien tilbake til jobb er ekstremt mye tyngre enn nødvendig... Alternativet her er jo å lage en egen behandlingskø for dem som er i jobb. Hvis du ikke er i jobb, vil du måtte vente lengre på operasjoner som det ikke haster med. Er det noe folk vil godta? I det private opererer de bare enkelte ting som de kan ta på samlebånd for å tjene penger. Du kan ikke sammenligne med dem. Anonymkode: f1f15...f2a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå