AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden Hei, jeg er mor til ein 14 år gammel jente. Hun har blitt tatt i drikking flere ganger å drakk seg så full at hun havnet på sykehuset å ble hentet av ambulansen. Hun har blitt tatt i stjeling å hun henger med feil folk. Hun har fått STORE konsekvenser men gjør det samme om å om igjen. Hun lyver så mye at det går ikkje ann. Hun har fortalt hun skal til ei veninnne men i stede har hun reist til ein plass på Jæren som heiter Bryne. Å der drikker, røyker og stjeler hun. Jeg er så sliten å aner ikkje hva mer jeg skal gjøre. Noen som har vært i samme situvasjon som har råd? Anonymkode: cae4d...46c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Like ved er det vekkelse. Send henne dit. Anonymkode: 78312...7ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden Redd hun står i fare for å havne på institusjon, slik hun holder på nå. Der «læres» hun opp i rus og veien til et ødelagt liv. Har du familie langt vekk hvor hun kunne bo for en periode? Hun trenger å skifte skole og miljø. Anonymkode: 052ef...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden Hva går de store konsekvensene ut på? Det har tydeligvis ikke hatt innvirkning på adferd. En 14 år gammel jente er ikke sjefen. Dere må ta tilbake kontrollen. Det betyr at hun får konsekvenser for adferden. Mister telefonen i x-antall uker, ingen overnattinger og strenge innetider. Dere kjører og henter henne så dere har kontroll på hvor hun er. Hun er på vei til et meget dårlig sted i livet! Det er ulovlig å drikke når man er 14 år. Drikker hun igjen tar dere kontakt med ungdomskontakt i politiet og får råd. Anonymkode: a9f2b...704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Institusjon sendes hun til av barnevernet hvis hun ikke har skole hun følger opp. Anonymkode: 052ef...2df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden Hun har også vist at hun ikke er til å stole på. Så alltid dobbeltsjekk med andre foreldre hvis hun skal overnatte. Jeg hadde gitt forbud mot overnatting i lang tid fremover. Alt av overnatting kan skje hos dere, der dere følger med og har kontroll. Anonymkode: a9f2b...704 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Del Skrevet 21 timer siden Ja, noe av det samme. Det kommer alltid en tid innimellom der du kan nå gjennom. Når hun virkelig har havnet skjevt ut, når hun selv lurer på hva hun holder på med. Det kan gå måneder i mellom, men DA og akkurat da må.du sette deg ned og nå henne, komme gjennom til henne og få henne til å se at det er en annen vei. Det er en tid for konsekvenser, og når det ikke fungerer, så må du se henne, nå henne, gi henne drømmer og håp, samtidig som du setter grenser. Jeg har gjort alt! ..kjøpt instrumenter hun liker, dratt henne bort på ferier for at hun skal få perspektiv, vært støttende, vært helt nedenom, gitt håp, blitt tatt fra håp. Kontaktet rushjelpen- dratt henne dit, heiet, sørget osv.. snakket, snakket og klemt. Da jeg endelig en gang bare var taus i mange dager så brøt hun ut i gråt. For hun forstod at jeg hadde gitt litt opp. Gråten hennes fikk meg tilbake. Hun er 19 nå, og det går mye mye bedre. Men ja...det kan være en vanskelig vei. Men du må ikke bare ha konsekvenser, for da blir det bare løgner og fornektelse. Det har du prøvd. Hva sier hun selv når du snakker med henne? Gi henne noe annet enn de dårlige kompisene å føle seg bra om. Anonymkode: ae91c...a1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Del Skrevet 20 timer siden Be faren stramme henne opp. Anonymkode: 884a3...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har også vist at hun ikke er til å stole på. Så alltid dobbeltsjekk med andre foreldre hvis hun skal overnatte. Jeg hadde gitt forbud mot overnatting i lang tid fremover. Alt av overnatting kan skje hos dere, der dere følger med og har kontroll. Anonymkode: a9f2b...704 Tror man må være litt forsiktig med å overkontrollere også. Har lest at mange av disse klarer å rømme uansett, og det blir som en slags rus å prøve å gjøre det + gjøre alt som er galt. Ungdommene det gjelder er livredd kontroll, og trenger forståelse. Ofte kan det være umulig for en forelder å hjelpe her, da man er i en låst situasjon. Så det er viktig å finne noen som kan nå inn til ungdommen. Anonymkode: 392c9...230 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden Jeg ville kontaktet barnevernet, skjønner mange er redd de men dette er veldig typisk case som ikke handler om å overta omsorg, men å hjelpe til. Og da handler det gjerne ikke om din omsorgsevne, men at det rett og slett bare er veldig vanskelig. Dette er de drillet på. Institusjon er siste utvei, og barnevernet har flere gode tiltak som kan hjelpe før det eventuelt havner i en institusjons sak. Anonymkode: 79a5b...3bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå