Gå til innhold

Hva hjelper det egentlig å gå til en psykolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg burde nok bearbeidet en del, har en del traumer og jeg lar noen personer kjøre over meg uten hensyn. Det er den som har utsatt meg for traumene. 

Jeg har prøvd å gå privat til en psykolog, hun og jeg klaffet ikke og hun antok ting som ikke var riktig. Så har jeg også vært til en psykolog i det offentlig, fin og snill dame. Lett å prate med, men det hjalp liksom ikke på traumene mine. 
Jeg fikk råd om døgnrytme, hvile, spise altså rutiner, og at jeg burde jobbe med å ikke reagere slik jeg gjør. 
Jeg ble liksom ikke noe klokere, jeg vet godt at jeg må jobbe med traumene mine, får hjelp med reaksjonene. Likevel var det som om jeg bare fikk noen råd liksom, råd som var super vanskelig å gjøre noe med og ikke minst hadde jo prøvd de rådene i mange år. 
Så hva kan en psykolog egentlig hjelpe meg med? 

Anonymkode: 5c6f1...43a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har prøvd tre ulike psykologer til ulike tider. Har ikke opplevd at det har hjulpet meg noe. Synes de bare har sagt selvfølgelige ting jeg visste fra før.

Anonymkode: e3d07...3ce

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd tre ulike psykologer til ulike tider. Har ikke opplevd at det har hjulpet meg noe. Synes de bare har sagt selvfølgelige ting jeg visste fra før.

Anonymkode: e3d07...3ce

Det er litt samme følelsen jeg sitter med. Jeg vet ikke hva jeg forventet, men ikke helt det jeg fikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jo dere som må gjøre jobben. Ingen terapeut eller psykolog kan leve deres liv. Men de kan gi verktøyet for å få det til. Det finnes ingen Quick fix andre mennesker kan ordne for deg. Det må du gjøre helt selv. Ta imot rådene dere får og jobb med dem + fullfør. Er ikke dumt med god søvnhygiene, sunn og nok mat, mosjon og frisk luft, tur i skog og mark, bruke kroppen fysisk. Mange ville fått det bedre om de kom seg ut i naturen. 

Anonymkode: dfd29...061

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går til psykolog for å ha et sted å lufte tankene mine. Får også noen råd og helt enkle ting jeg skal jobbe med, og det å vite at jeg skal tilbake dit hjelper meg til å gjennomføre dem. 

Anonymkode: 73081...6af

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

. Er ikke dumt med god søvnhygiene, sunn og nok mat, mosjon og frisk luft, tur i skog og mark, bruke kroppen fysisk. Mange ville fått det bedre om de kom seg ut i naturen. 

Men det trenger du ikke psykolog til. Alt det andre du kommer med er bare floskler. 

Anonymkode: c3bd8...b8b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er jo dere som må gjøre jobben. Ingen terapeut eller psykolog kan leve deres liv. Men de kan gi verktøyet for å få det til. Det finnes ingen Quick fix andre mennesker kan ordne for deg. Det må du gjøre helt selv. Ta imot rådene dere får og jobb med dem + fullfør. Er ikke dumt med god søvnhygiene, sunn og nok mat, mosjon og frisk luft, tur i skog og mark, bruke kroppen fysisk. Mange ville fått det bedre om de kom seg ut i naturen. 

Da trenger jeg ikke å ta opp plass om dette er det psykologen gjør. Gi råd som det skal du ikke ha dårlig samvittighet for du kan ikke noe for det så det må du legge bort.

Ja, det er angstanfall du må nok stresse mindre. 
Soverutiner, hvile og spising er jo noe alle vet.

Slik råd er også vanskelig å bare gjøre da livet er litt mer komplisert som å ikke tenke på det. 
Så klart må jeg gjøre jobben selv, men ikke tenke er ikke for meg et verktøy. 
Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg går til psykolog for å ha et sted å lufte tankene mine. Får også noen råd og helt enkle ting jeg skal jobbe med, og det å vite at jeg skal tilbake dit hjelper meg til å gjennomføre dem. 

Anonymkode: 73081...6af

Så du har et behov for å snakke med noen og noen lytter til deg? 
Det kan jeg tenke meg de er bra til, for det gjorde jo hun :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men det trenger du ikke psykolog til. Alt det andre du kommer med er bare floskler. 

Anonymkode: c3bd8...b8b

Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var hos psykolog på helsestasjonen. Jeg gikk inn i det med masse fordommer, det må jeg innrømme, men jeg var nesten sjokkert etterpå hvor mye det hjalp. Hun rasjonaliserte traumene og følelsene mine. Det var bare snakk om 1-2 timer. Jeg hadde fødselsangst pga traumatisk fødsel, og hadde også hatt fødselsdepresjon.

Anonymkode: 951a2...253

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lærte mye om meg selv og om andre av psykologen. Lærte meg å regulere og å forstå følelser og mye mer. 

Ble ikke frisk, men det er fordi jeg ble avsluttet for tidlig på grunn av ytre ting (ikke min eller psykologens valg. DPS som bestemte det). 

Når man møter riktig psykolog, så får man mye utav det. Problemet er at det er himla vanskelig å snuble over riktig person som er riktig for deg. Derfor skal jeg aldri igjen til psykolog. Orker ikke å må møte på mange som ikke passer meg først. 

Anonymkode: 4d766...711

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk til DPS men pga utredning til ADHD da. Men før selve utredningen begynte hadde vi en del nøye samtaler for å bli kjent med meg. Vi snakket om min oppvekst, familie, mitt forhold til dem, vennskap, spesielle ting som har skjedd oppgjennom livet. Hvordan jeg er som person, utdanning, utfordringer jeg har. Han var veldig dyktig, han klarte sette sammen alt det jeg hadde snakket om og satt en slags rød tråd gjennom det hele. At visse ting kunne ha en forbindelse med det og det. Mulige forklaringer på hvorfor jeg reagerer som jeg gjør, at det kan være pga en av de nevnte hendelsene som har skjedd. De åpenbaringene jeg har fått har hjulpet meg utrolig mye, fordi det gir meg en mulig forklaring på hvorfor jeg er som er.

Det hjelper bare også å få snakket ordentlig ut med en person, om alt av veldig personlige og sårbare ting. Til en som ikke kjenner deg eller dømmer deg, som ikke avbryter deg og bare lytter, for så og komme med egne vurderinger. Og de har taushetsplikt så du vet at informasjonen ikke går videre. 

Men det er veldig viktig at man får en god kjemi og kontakt med psykologen, det er helt essensielt. Og at psykologen er dyktig i sitt fag, og kan gjøre noe annet enn å nikke og komme med generiske hjelpemidler som selvrefleksjon osv. 

Anonymkode: c1a30...9b2

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk i terapi hos psykolog med eksen og fikk en skikkelig aha opplevelse der. Terapeuten fikk opp øynene mine for hvor manipulerende han var. 
Så der følte jeg at de timene hjalp veldig. 

Gikk i etterkant av bruddet til en privat psykolog og helt ærlig, det var ganske bortkastet tid og penger.
Han lærte meg noen taktikker med å si nei og stå opp for meg selv, det var jo bra.

Men en time vi hadde så fortalte jeg at jeg skulle på en kaffedate og da følte jeg han nærmest ble sur på meg og sa at jeg nå ikke hadde noe mer å hente hos han. 
Aner ikke hva det handlet om, men sluttet hos han etter den timen. 

Har fått mye god hjelp og gode samtaler på familievernkontoret, men tror det kanskje ofte handler om kjemi? At man må treffe rett person. 
Uansett så føler jeg at jeg like gjerne kan lese noen selvhjelpsbøker og jobbe med meg selv enn å bruke tid og penger hos en psykolog. 

Anonymkode: 7fae6...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da trenger jeg ikke å ta opp plass om dette er det psykologen gjør. Gi råd som det skal du ikke ha dårlig samvittighet for du kan ikke noe for det så det må du legge bort.

Slik råd er også vanskelig å bare gjøre da livet er litt mer komplisert som å ikke tenke på det. 
Ts

Det er ikke lett å gjøre det man får beskjed om i terapi, nei. Men det må gjøres. Hvorfor tror du folk forteller om hvor vanskelig og slitsomt behandling er? Du må gjøre det du får beskjed om, ellers blir det ikke noen endring. Psykologen er der for å guide deg mens du jobber med å endre ting du gjør og måten du tenker på. 

Anonymkode: 980b2...511

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykolog er som hos fysioterapeut. Du blir ikke bedre av den ene timen hos dem,  men ved å etterleve rådene og øvelsene kan du på sikt bli bedre. Altså egen jobbing med støtte fra en profesjonell. 

Anonymkode: e88c7...906

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet er at psykologer ikke gir «verktøy». Hva slags verktøy sikter du til? 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Psykolog er som hos fysioterapeut. Du blir ikke bedre av den ene timen hos dem,  men ved å etterleve rådene og øvelsene kan du på sikt bli bedre. Altså egen jobbing med støtte fra en profesjonell. 

Anonymkode: e88c7...906

Nei, fysioterapeuter er praktiske og konkrete.

Å sammenligne på den måten blir som å gå til fysioterapeut, bruke ørten timer på å bevege kroppen på den måten som gjør vondt foran fysioterapeuten, som nikker og sier «jeg skjønner det er vondt». 

Til slutt har man fått smerter alle mulige steder pga den evinnelige meningsløse repetisjonen hos fysioterapeuten, men det eneste hun gjør med det er å uttrykke medfølelse, ta pengene dine, sette opp ny time og hvis «behandlingen» ikke virker er det selvsagt din egen feil. 

Til ts: Det finnes psykologer som kan hjelpe, men det er dessverre umulig å finne dem. De fleste psykologer er kun egnet til støttesamtaler og knapt nok det. 

Anonymkode: 37de2...84c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg burde nok bearbeidet en del, har en del traumer og jeg lar noen personer kjøre over meg uten hensyn. Det er den som har utsatt meg for traumene. 

Jeg har prøvd å gå privat til en psykolog, hun og jeg klaffet ikke og hun antok ting som ikke var riktig. Så har jeg også vært til en psykolog i det offentlig, fin og snill dame. Lett å prate med, men det hjalp liksom ikke på traumene mine. 
Jeg fikk råd om døgnrytme, hvile, spise altså rutiner, og at jeg burde jobbe med å ikke reagere slik jeg gjør. 
Jeg ble liksom ikke noe klokere, jeg vet godt at jeg må jobbe med traumene mine, får hjelp med reaksjonene. Likevel var det som om jeg bare fikk noen råd liksom, råd som var super vanskelig å gjøre noe med og ikke minst hadde jo prøvd de rådene i mange år. 
Så hva kan en psykolog egentlig hjelpe meg med? 

En psykolog kan hjelpe med mye, men da må pasienten være mottakelig for det. Hvis situasjonen føles veldig håpløs kan det være ekstra vanskelig å omstille seg.

Her kommer dette med gode rutiner inn i bildet. Gode rutiner på døgnrytme som eksempel hjelper godt på med å få litt fast struktur, faste måltider hjelper på å sørge for at kroppen får den den trenger og blir i stand til å takle utfordringene du har bedre.

Jeg tenker disse rådene du fikk er gode og velmente med et formål om å sakte men sikkert gjøre deg i stand til å kunne motta samtaleterapien.

Den eneste som kan gjøre deg i stand til å takle situasjonen din bedre er deg selv. En psykolog kan bare hjelpe deg på veien med å få deg over i et sunnere tankesett, innarbeide håndteringsverktøy og la deg slippe å sitte med disse traumene alene.

Selv om det føles håpløst og nytteløst nå, så håper jeg du gir det en sjanse. Du har sikkert rett til å bytte psykolog om det ikke klaffer mellom dere, men spørsmålet om hva dette hjelper for vil ikke forsvinne uten at du gir det en sjanse, mange sjanser.

Jeg ønsker deg alt vel på veien videre. Traumer er grusomt og jeg håper du klarer å finne måter å takle det på sammen med psykologen din.

Anonymkode: a1cb9...c02

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts

Huff.. det høres ut som du har det skikkelig vondt for å være ærlig.

Jeg er enig i at å ikke tenke ikke er et verktøy. Jeg skjønner godt at en beskjed om å slutte å tenke på det kan føles helt idiotisk.

Poenget er at psykologen kan hjelpe deg med å finne verktøy som hjelper deg med å ta bort fokus fra de vonde tankene. 

Samtidig er det viktig å sette av tid til å bearbeide tankene. Dette er også noe som kan innlæres over tid. For eksempel, hvis du bestemmer deg for å tillate deg å kjenne på tankene og følelsene mellom klokken 20.00 og 21.00. Da kan det være veldig greit å ha noen verktøy/teknikker til å distrahere deg selv fra de utenom disse tidspunktene. Det kan være så enkelt som å gå seg en tur, ta seg en dusj, tenke på en stor rosa elefant, høre på noe musikk. Ett eller annet.

Etterhvert vil dette gå automatisk og du vil rett og slett kunne si til deg selv at, nei akkurat nå passer det veldig dårlig at jeg kjenner på dette og så klarer du faktisk å legge det bort.

Får du til dette så vil du få vannvittig mye bedre livskvalitet og fungere godt i hverdagen igjen.

Anonymkode: a1cb9...c02

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For noen hjelper det sikkert, gjerne det med lettere psykiske vansker. Har gått i årevis og aldri opplevd bedring av det.

Anonymkode: 6615a...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...