AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Del Skrevet 21 timer siden En sliten og rådvill mor er nysgjerrig på hvordan andres babyhverdag er. Hvor lenge sover baby? Når står dere opp? Hvordan legger dere opp dagen deres? Hvor mye får dere gjort av husarbeid, plikter etc...? Vår case: Vi har en 3 måneder gammel baby som fullammes. Hun er blid og fornøyd på dagtid. Om natten våkner hun 1-2 ganger for å ammes, men i tillegg til dette våkner hun alt fra 2-6 ganger. Det vil si: hun vrir og uffer seg, spytter ut smokken - og søker etter den så fort den er ute. Begynner å gråte om jeg ikke får roet henne raskt i søvn igjen. Det tar gjerne 10-20 min å få henne til å sove hver gang. Jeg blir helt utslitt av alle disse oppvåkningene om nettene - ammingen går fint, men alle de andre gangene tømmer meg så ekstremt for energi. Jeg står opp med vedvarende hodepine, er sur og gretten hele dagen, orker knapt å fikse meg, og bare det å gå tur med hunden eller reise en kjapp tur på butikken virker som et ekstremt tungt prosjekt nå. Jeg vil bare SOVE I FRED og få ladet kroppen litt, men samtidig har jeg ikke samvittighet til å la samboer ta baby på natt (han skal jo tidlig opp på jobb). På dagtid er baby våken 1.5-2 timer før hun tar blunder på 20-60 min. Jeg forsøker å sove ved hver blund hun tar, men jeg får jo ikke gjort noe annet enn å amme/leke/kose med baby i våkentiden hennes, og forsøke å sove når hun sover. Foreløpig ligger hun i babygymmen i 15 min før hun blir utålmodig. Alt av husarbeid, egentrening og studielesing uteblir fordi jeg rett og slett ikke orker. Jeg føler jeg mislykkes som mor og at jeg er i en ond sirkel jeg ikke klarer å komme ut av. Mitt dårlige humør går utover samboeren, og jeg føler jeg skal knekke sammen hver gang baby gråter på dagtid. Jeg er bare så sliten. Jeg vet det blir bedre, men hvordan legger dere opp babyhverdagen i tunge perioder som dette? 🥴 Anonymkode: 5f814...bab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Del Skrevet 21 timer siden Min sov også bare 30-45 minutter 3-4 ganger for dagen. Jeg holdt på å bli sprø. Jeg la meg tidlig, en gang mellom 20-21, og så tok mannen baby til han la seg i 23-tiden. Da ammet jeg, og vi sov forhåpentligvis frem til ca 2. Ny runde amming. Etter neste oppvåkning tok som regel mannen over igjen frem til han skulle på jobb. I hans perioder fikk jeg barnet levert for amming og så tok han over igjen for byssing etterpå. Brukte også vogna stående ved senga, da kunne jeg halvslumre mens jeg vugget med foten. Vi snakket alltid om planen for natta før jeg la meg . Den dårlige samvittigheten over å vekke mannen er bare å legge bort. Du kommer sannsynligvis til å måtte være litt oppe på natta i hans perm for å jobbe, og når dere er tilbake i jobb begge to må dere dele på uansett. Dere var to om å lage barn, og to foreldre. Målet vårt var at begge fikk ca 4 timer sammenhengende søvn hver natt. Så snakket vi sammen om hvordan ståa var. På dagtid var det overlevelsesmodus. Jeg gjorde det jeg fikk til av husarbeid, og så delte vi på resten mens vi begge var hjemme. Anonymkode: 9e667...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden Jeg sover ofte mye på dagtid når babyen sover (sover stort sett ikke mer enn et par timer sammenhengende, hverken på dag eller på natt) for å kunne fungere når babyen er våken. Vi hadde en tøff start med en prematur baby, så for meg har det vært helt magisk å "bare" måtte amme og skifte bleie på natt fremfor å amme, gi på sonden etter det, pumpe og skifte bleie og så ende opp med en våken baby som bare kavet i sengen og så gjerne bare sove 1 time før det var ny runde 🙈 Vi har sluttet å ha fullt lys på badet på natt og har nå bare nattlys der inne slik at babyen ikke våkner så mye under bleieskift, og så følger vi rådet om "minst mulig på natt", så jeg prater ikke til babyen og har bare på svakt lys på soverommet så jeg så vidt kan se hva jeg driver med når jeg ammer. Det har gjort at babyen har sovet hele 3 timer sammenhengende noen ganger på natt i det siste, og det er bare helt magisk å få så "mye" sammenhengende søvn. Samboer legger seg ofte mye senere enn meg, så jeg benytter da anledningen ved at jeg ammer og så gir jeg babyen til samboer så får jeg sovet uforstyrret et par-tre timer. Det gjør at jeg også klarer å holde mer ut på både dag og natt. Anonymkode: fb0a1...7cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Har 3 måneder gammel baby. Vi står opp alt mellom 07 og 9.30. Er våken 60-90 min før hun dupper i vogna. Da sover hun gjerne 3 timer og de tre timene er hellige!! Det er de eneste tre timene jeg har for meg selv iløpet av dagen, og da gjør jeg akkurat det jeg vil. Gjør litt husarbeid, men ikke mer enn 30 min. Skal sies at nå når det har vært sprengkulde har hun ikke kunnet sovet ute i vogna, og derfor har duppen ikke vart mer enn 1 time 🥲 Resten av dagen har hun kun korte dupper, og vi må jobbe veldig for at hun skal sove litt. Da pleier jeg gjerne å gå en tur med vogna slik at hun får sovet og jeg får trimmet. Kvelden er enda urolig og det er vanskelig å få lagt henne. Da må gjerne mannen bysse en del så hun er vel i seng alt mellom 21 og 00.30. Vi samsover og hun våkner umiddelbart når jeg står opp av sengen. Så det har vært noen tidlige kvelder på meg - liker å lese så synes det er greit å gjøre det i sengen. Om natten er det kun amming, og sovner med en gang så mannen er «bortskjemt» som slipper å bistå. Vi har enda lite struktur på dagene, men hun er jo enda veldig lita. Føler jeg har lagt listen til et minimum egentlig. Trening er erstatta med trilleturer og styrkeøvelser med egenvekt hjemme (kun 15 min!). Pleier vaske klær og brette klær i våkentiden - hun synes det er gøy å følge med på. Rydder litt på kjøkkenet. Mannen handler og lager mat. Husvask må jeg være ærlig på at ikke prioriteres i så stor grad. Vi støvsuger innimellom, burde nok gjort det oftere, men hun krabber jo ikke på gulvet så. Det er jo litt unntakstilstand, og jeg tenker det må være greit å ikke gjøre mer enn man absolutt må. Det eneste som gjør at dette funker for oss er nok at hun sover såppas greit om natten. Det er enda noen kvelder hvor hun har vært så urolig og vanskelig å legge at mannen må bysse og jeg legger meg tidlig. I din situasjon ville jeg kanskje tenkt at dersom mannen ikke skal bistå på natt, så må han bistå mer på ettermiddagstid slik at du får sovet. Anonymkode: 7474f...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Det er helt fair å vekke far en runde på natten 2-3 ganger i uken for byssing. Han har tross alt blitt forelder han også og kan dermed ikke forvente å være uthvilt hver eneste dag. Det er fulltidsjobb å ta vare på baby også, det er absolutt ingen lek. Anonymkode: d639d...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisegikkpåskolen Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): En sliten og rådvill mor er nysgjerrig på hvordan andres babyhverdag er. Hvor lenge sover baby? Når står dere opp? Hvordan legger dere opp dagen deres? Hvor mye får dere gjort av husarbeid, plikter etc...? Vår case: Vi har en 3 måneder gammel baby som fullammes. Hun er blid og fornøyd på dagtid. Om natten våkner hun 1-2 ganger for å ammes, men i tillegg til dette våkner hun alt fra 2-6 ganger. Det vil si: hun vrir og uffer seg, spytter ut smokken - og søker etter den så fort den er ute. Begynner å gråte om jeg ikke får roet henne raskt i søvn igjen. Det tar gjerne 10-20 min å få henne til å sove hver gang. Jeg blir helt utslitt av alle disse oppvåkningene om nettene - ammingen går fint, men alle de andre gangene tømmer meg så ekstremt for energi. Jeg står opp med vedvarende hodepine, er sur og gretten hele dagen, orker knapt å fikse meg, og bare det å gå tur med hunden eller reise en kjapp tur på butikken virker som et ekstremt tungt prosjekt nå. Jeg vil bare SOVE I FRED og få ladet kroppen litt, men samtidig har jeg ikke samvittighet til å la samboer ta baby på natt (han skal jo tidlig opp på jobb). På dagtid er baby våken 1.5-2 timer før hun tar blunder på 20-60 min. Jeg forsøker å sove ved hver blund hun tar, men jeg får jo ikke gjort noe annet enn å amme/leke/kose med baby i våkentiden hennes, og forsøke å sove når hun sover. Foreløpig ligger hun i babygymmen i 15 min før hun blir utålmodig. Alt av husarbeid, egentrening og studielesing uteblir fordi jeg rett og slett ikke orker. Jeg føler jeg mislykkes som mor og at jeg er i en ond sirkel jeg ikke klarer å komme ut av. Mitt dårlige humør går utover samboeren, og jeg føler jeg skal knekke sammen hver gang baby gråter på dagtid. Jeg er bare så sliten. Jeg vet det blir bedre, men hvordan legger dere opp babyhverdagen i tunge perioder som dette? 🥴 Anonymkode: 5f814...bab Du er ikke mislykket! Er bare sånn det er i perioder dessverre. Jeg fant ut at det var bedre jeg slappet av de 20 minuttene babyen sov på dagen enn å stresse med noe. De dagene jeg var heldig og hadde fått litt mer søvn så prøvde jeg å finne på noe som babysang eller dra til en venninne som også var i permisjon. Hun var veldig fleksibel selv og jeg kunne avlyse på kort tid viss det hadde vært en tung natt. Jeg også var redd for å be samboeren bidra på natt, men til slutt måtte han også ta noen netter. Du skal tross alt fungere du også. Babyen krever sitt på dagtid og da er også partneren din nødt å bidra slik at du får tid til deg selv og får sove sammenhengende. Vår har blitt litt eldre nå, men når han var tre mnd. sov han kun på oss ved hjelp av byssing. La jeg han ned i babynest eller bedsidecrib våknet han etter tjue minutt. Lå han på oss kunne han sove i alt fra en til to timer. Så va enkelt hva jeg valgte. Ble mye serier og lite husarbeid for å si det sånn. Var heller ikke vognbaby og hvis jeg var heldig og fikk han til å sove i vognen våknet han skrikende etter tyve minutt der også. Jeg hadde sett sånn frem til å gå tur med vogn, men var bæreselen som ble redningen her. Han likte heller ikke smokk så var puppen som ble brukt hele natten. Han var også urolig og kunne lett våkne i løpet av natten. Vet du sikkert hører dette ofte, men det blir faktisk bedre! Og det er alltid nye hopp i utviklingen der en river seg i håret og lurer på hva som skjer. Men det er som regel helt normalt og går over det også. Endret 18 timer siden av Lisegikkpåskolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå