Gå til innhold

Nesten-ulykke i Thorvald Meyers gate (Oslo)

Rolf-Odd

Anbefalte innlegg

Rolf-Odd skrev (10 timer siden):

Alle vet at biler og fotgjengere har vikeplikt for trikken. Jeg aksepterer likevel ikke at trikkeføreren 7/1-25 i Thorvald Meyersgate holdt alt for høy fart, ikke brukte bremsene når han så at jeg var i fare og til og med holdt på å kjøre meg ned!!!

Jeg er enig med deg. Og det er nå faktisk engang sånn at ikke alle vet at man har vikeplikt for trikken, siden trikk er et byfenomen. Jeg har vokst opp 20 minutter unna Oslo. Da jeg ble «stor» bodde jeg i Oslo i to år. Deretter flyttet jeg bort og kom tilbake. Tok lappen. Endte med å bli rundt 22-23 før jeg fikk vite at man har vikeplikt for trikken. Jeg vokste opp med T-bane, ikke trikk, og vi var sjelden steder med trikk da jeg var barn. Mannen min er ikke fra Oslo, og han visste ikke at man har vikeplikt for trikken før nå i 30-årene da jeg fortalte ham det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig! Skremmende å tenke på mulige konsekvenser av en kollisjon eller avsporing med en full trikk som kjører i makshastighet! Men jeg tenkte på fartsgrensen i området ts snakker om.

Anonymkode: 2f7c2...05a

Når gaten er en 40-sone og det har vært mange nesten-ulykker der, må hastigheten være relativ høy; ser man på bilder av kollisjonstester der en bil kjører i 40 km/t og ingen bruker bilbelte, blir skadene likevel omfattende.

Anonymkode: d386c...a0c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man krysser jo ikke en vei like før det kommer et kjøretøy! Det gjelder enten det er bil, traktor eller trikk.

Anonymkode: 619b7...315

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når gaten er en 40-sone og det har vært mange nesten-ulykker der, må hastigheten være relativ høy; ser man på bilder av kollisjonstester der en bil kjører i 40 km/t og ingen bruker bilbelte, blir skadene likevel omfattende.

Anonymkode: d386c...a0c

Nå er en trikk såpass tung at den ikke stopper like fort som en bil (eller fotgjenger). Bare se på trikken i Eplehuset, den kom seg gjennom butikken før den stoppet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo en grunn til at trikken har forkjørsrett, og det er delvis fordi den er stor og tung og bruker lang tid på å stoppe. 

Om sjåføren bremser, vil det spesielt når det er glatt ta tid før den stopper likevel. Er du i veien da, er du enten hardt skadet eller død.

Anonymkode: 5f03c...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Rolf

Jeg beklager på det sterkeste den opplevelsen du hadde med trikken i dag. Jeg forstår veldig godt at det må ha vært en forferdelig opplevelse og sånn skal det naturligvis ikke være. Jeg skal sende dette videre til lederen for alle trikkeførere. De følger opp slike saker fortløpende. Jeg håper din neste opplevelse med trikken blir bedre neste gang.

Vennlig hilsen
Nicoline Bjerge
Kommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tviler litt på din kompetanse når det gjelder å anslå hastigheten på en trikk. Jeg jobber litt lengre opp i gata, og ser slike situasjoner daglig, på trygg avstand, og det skyldes så godt som alltid at en luring skal bare, og feilvurderer. Trikkene kjører stort sett rolig, siden folk ofte kommer skvettene fra sidegatene. Og det er også slik at det er vanskelig å fastslå hastighet rett forfra, og når du står der som et rådyr i frontlys og adrenalinet og dødsangsten pumper blir forståelsen av tid og avstand helt forstyrret. Vikeplikt for trikken innebærer også at du som fotgjenger må beregne større klaring når føret er dårlig. Jeg tar også råsjanser  og løper over gata, men bare på tørt føre.

Anonymkode: 7954b...c85

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...