Rolf-Odd Skrevet tirsdag kl 18:39 #1 Del Skrevet tirsdag kl 18:39 Holdt i dag tirsdag 7. januar kl. 15.50 i Thorvald Meyers gate på å bli påkjørt av en av de nye trikkene – som kom i stor fart oppover mens jeg var på vei over gata i krysset Leirfallsgata. Jeg bar på to handleposer, det var glatt med store vanndamer i gata og jeg hadde egentlig nok med å holde meg på beina. Kom meg så vidt inn på fortauet på den andre sida, men kjente lufttrykket fra trikken i nakken. Føreren lå på fløyta, men gjorde ikke noe tegn til å redusere farten. Var skjelven etterpå og må bare si det var en ekstremt fæl opplevelse. Har tidligere lagt merke til at mange trikkeførere kjører for fort i denne gata, som er en 40-sone. I krysset med Sofienberggata har det vært flere nesten-ulykker, og dette har ført til at det er blitt montert fire lys i Sofienberggata som blinker gult når det kommer trikk i Thorvald Meyers gate. Husker også at en barnevogn velta på trikken fordi føreren kjørte for fort i svingen Thorvald Meyers gate/Schleppergrels gate. Er det andre som har liknende negative opplevelser å dele om Oslo-trikken? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet tirsdag kl 19:08 #2 Del Skrevet tirsdag kl 19:08 Det er nå sånn at absolutt alle har vikeplikt for trikken, det gjelder også fotgjengere. Så det er lurt å være årvåken rundt trikkespor. Alltid. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:16 #3 Del Skrevet tirsdag kl 19:16 Trikken har jeg så stor respekt for at jeg holder meg på fortauet til den har passert. Men nå har det jo vært noen avsporinger også, så helt trygg er man aldri 😛 Anonymkode: 90bde...c5a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20 timer siden #4 Del Skrevet 20 timer siden Rolf-Odd skrev (13 timer siden): Kom meg så vidt inn på fortauet på den andre sida, men kjente lufttrykket fra trikken i nakken. Føreren lå på fløyta, men gjorde ikke noe tegn til å redusere farten. Vikeplikt for trikk Trafikkreglene sier at både gående og kjørende skal gi fri vei for trikken, og om nødvendig stanse. Vikeplikt for buss og trikk | Statens vegvesen Hvis du sjekker trafikkreglene hos Statens vegvesen vil du oppdage at DU har vikeplikt og stoppeplikt for trikken. Så trikken skal faktisk kjøre så fort den har lov til, og DU skal sørge for at den kan gjøre akkurat det 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Del Skrevet 20 timer siden Ja, søsteren til mor- mor ble påkjørt av trikken og døde for noen år siden. Ikke noe unnskyldning eller erstatning. Alle har vikeplikt for trikken , og de bremser ikke for noen tydeligvis. Anonymkode: 2b263...e42 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf-Odd Skrevet 9 timer siden Forfatter #6 Del Skrevet 9 timer siden (endret) Alle vet at biler og fotgjengere har vikeplikt for trikken. Jeg aksepterer likevel ikke at trikkeføreren 7/1-25 i Thorvald Meyersgate holdt alt for høy fart, ikke brukte bremsene når han så at jeg var i fare og til og med holdt på å kjøre meg ned!!! Endret 8 timer siden av Rolf-Odd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Rolf-Odd skrev (2 timer siden): Alle vet at biler og fotgjengere har vikeplikt for trikken. Jeg aksepterer likevel ikke at trikkeføreren 7/1-25 i Thorvald Meyersgate holdt alt for høy fart, ikke brukte bremsene når han så at jeg var i fare og til og med holdt på å kjøre meg ned!!! Du får rette klagen dit den hører hjemme. Det er ikke her. Anonymkode: f0355...51b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden Rolf-Odd skrev (4 timer siden): Alle vet at biler og fotgjengere har vikeplikt for trikken. Jeg aksepterer likevel ikke at trikkeføreren 7/1-25 i Thorvald Meyersgate holdt alt for høy fart, ikke brukte bremsene når han så at jeg var i fare og til og med holdt på å kjøre meg ned!!! https://ruter.no/fa-hjelp/kontakt-oss/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Bålkaffe skrev (På 7.1.2025 den 20.08): Det er nå sånn at absolutt alle har vikeplikt for trikken, det gjelder også fotgjengere. Så det er lurt å være årvåken rundt trikkespor. Alltid. Særlig når man er kunde i lokalene til Eplehuset ... Rolf-Odd skrev (På 7.1.2025 den 19.39): Holdt i dag tirsdag 7. januar kl. 15.50 i Thorvald Meyers gate på å bli påkjørt av en av de nye trikkene – som kom i stor fart oppover mens jeg var på vei over gata i krysset Leirfallsgata. Jeg bar på to handleposer, det var glatt med store vanndamer i gata og jeg hadde egentlig nok med å holde meg på beina. Kom meg så vidt inn på fortauet på den andre sida, men kjente lufttrykket fra trikken i nakken. Føreren lå på fløyta, men gjorde ikke noe tegn til å redusere farten. Var skjelven etterpå og må bare si det var en ekstremt fæl opplevelse. Har tidligere lagt merke til at mange trikkeførere kjører for fort i denne gata, som er en 40-sone. I krysset med Sofienberggata har det vært flere nesten-ulykker, og dette har ført til at det er blitt montert fire lys i Sofienberggata som blinker gult når det kommer trikk i Thorvald Meyers gate. Husker også at en barnevogn velta på trikken fordi føreren kjørte for fort i svingen Thorvald Meyers gate/Schleppergrels gate. Er det andre som har liknende negative opplevelser å dele om Oslo-trikken? Er helt enig med deg i at selv om trikken har forrang i trafikken, er ikke dette synonymt med at man skal kjøre som en villmann i en årstid der folk så vidt klarer å holde seg på beina; en trikk har svært lang bremseavstand, og med mindre hensikten er å skade noen, kan også trikkeførere ta litt hensyn til omgivelsene; det gjorde generasjoner av folk som jobbet på trikken før i tiden. Anonymkode: d386c...a0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden Er visst vanskelig å bråstoppe en trikk. Anonymkode: c7e01...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #11 Del Skrevet 38 minutter siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er visst vanskelig å bråstoppe en trikk. Anonymkode: c7e01...469 Og nettopp derfor er det en fordel at en trikkefører vet hva høy fart kan forårsake. Sammenstøt med en bil som står for nær skinnegangen et stykke lenger frem i gaten er en annen mulighet. Anonymkode: d386c...a0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #12 Del Skrevet 32 minutter siden TS skulle ikke krysset gaten når hun så det kom en trikk. Ferdig. Anonymkode: 37e68...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #13 Del Skrevet 17 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS skulle ikke krysset gaten når hun så det kom en trikk. Ferdig. Anonymkode: 37e68...f49 Når trikken kjører for fort, noe TS gir eksempler på, er dette langt alvorligere enn bare det TS opplevde; kollisjon med en bil kan forårsake avsporing, noe som igjen kan bety tap av menneskeliv. Regner med at ingen går på trikken med tanker om å bli fraktet ut på båre fordi føreren på liv og død måtte kjøre for fort; man har hatt elektriske trikker i byen siden 1894 uten at trafikken har brutt sammen selv om hastigheten på de eldre trikkene var lavere enn den er nå. I avsporingen der man kjørte inn i Eplehuset var hastigheten mellom 25 og 40 kilometer, og mange oppfattet dette som svært raskt. Makshastigheten på de nye SL18-trikkene er hele 70 km/t, og det er vanvittig mye for en tung trikk - ingen trikk i en by som Oslo har behov for en slik hastighet. Anonymkode: d386c...a0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 minutter siden #14 Del Skrevet 4 minutter siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er visst vanskelig å bråstoppe en trikk. Anonymkode: c7e01...469 Dette er grunnen til at alle har vikeplikt for trikken. Ellers hadde trikken hart vikeplikt for fotgjengere. Det er faktisk ikke sånn at alle vet at forgjengere har vikeplikt for trikken. De som ikke er oppvokst i Oslo, vet gjerne ikke det. De er vant med at harde trafikanter alltid har vikeplikt for myke trafikanter. Anonymkode: 2f7c2...05a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 minutt siden #15 Del Skrevet 1 minutt siden Er enig med de som foreslår at ts burde rapportere til Ruter om at trikkene kjører for fort, hvis det er tilfellet! Det kan være vanskelig å estimere hvor fort trikken kjører som gående, men det går iballe tilfeller an å melde fra om at de kjører så fort at det føles utrygt. Kanskje kan fartsgrensen endres? Anonymkode: 2f7c2...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå