Gå til innhold

Ansiennitet og år med sykdom.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, strever litt med dette med ansiennitet. Folk som har vært rammet av sykdom store deler av livet, men som kjemper seg inn i yrkesliv igjen vil aldri ha mulighet til å nå 16 års ansiennitet. Finnes det noen måte å hjelpe dem på? 

Anonymkode: 75938...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De vil jo ofte ha sykepenger eller aap. Det er en måte å få hjelp på?

Anonymkode: 95947...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De vil jo ofte ha sykepenger eller aap. Det er en måte å få hjelp på?

Anonymkode: 95947...43a

Jeg mener å opptjene seg ansiennitet i forbindelse med en ordinær jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener å opptjene seg ansiennitet i forbindelse med en ordinær jobb.

Hvorfor mener du vi skal hjelpe dem med det?

Anonymkode: 7aa02...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor mener du vi skal hjelpe dem med det?

Anonymkode: 7aa02...e9c

Jeg mener det ikke i bokstavelig forstand. Jeg lurer kun på om det er måter å forstå ansiennitet annerledes på, eller om det er en fast tolkning som gjelder. Å ha vært syk kan i mange tilfeller være en enorm ressurs for folk som selv er i hjelperrollen. Jeg synes det er sørgelig at denne type erfaring ikke også kan gjelde for folk som tidligere har vært syk, men som nå er yrkesaktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener det ikke i bokstavelig forstand. Jeg lurer kun på om det er måter å forstå ansiennitet annerledes på, eller om det er en fast tolkning som gjelder. Å ha vært syk kan i mange tilfeller være en enorm ressurs for folk som selv er i hjelperrollen. Jeg synes det er sørgelig at denne type erfaring ikke også kan gjelde for folk som tidligere har vært syk, men som nå er yrkesaktive.

Det er vel det som kalles erfaringskonsulent?

Anonymkode: eb84c...ecb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Erfaringer med sykdom har ikke noe konkret å si for ansetter nei.

Men en måte å komme det i møte på, er å ta videreutdanning og få høyere startlønn. 

Anonymkode: 186cb...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal man få ansiennitet for å være langvarig syk?

Hvis man har spesiell kompetanse til en stilling er jo det noe man bruker som argument i lønnsforhandlinger når man blir ansatt. Men ansiennitet er det ikke. 

Anonymkode: ed4d5...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ut av vgs som 18åring. Så tre år på skole for mange typiske helseyrker. Da er man 21-22 år. Pensjonsalder er 67. Man skal altså jobbe i ca 40 år. Du må jo være sjuk og helt utenfor arbeidslivet i over 20 år for å ikke klare å oppnå 16 års ansiennitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, strever litt med dette med ansiennitet. Folk som har vært rammet av sykdom store deler av livet, men som kjemper seg inn i yrkesliv igjen vil aldri ha mulighet til å nå 16 års ansiennitet. Finnes det noen måte å hjelpe dem på? 

De kan jo ikke få jobbansiennitet ved å være utenfor jobb??? Noen grenser må det faktisk finnes. 😂

Anonymkode: 668f0...5a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...