Gå til innhold

Det er ikke snøkaos, men det påståtte snøkaoset er medieskapt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men har nordlendingene vært i Oslo når det står på som verst da? Jeg krabbet meg gjennom mye rart i dag, for å si det sånn. Glad jeg er "ung" og tåler en støyt.

Anonymkode: 82308...cff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og når snøen er som 40 cm med potetmel....

Anonymkode: c2674...a57

Her var det som 40 cm betongvegg 

Jeg har altså bodd så langt nord at snøen kom i oktober og la seg ofte og siste snø forsvant fra tomta i april-mai, det var -30 som kaldest i lange perioder og mye mye snø. Kysten var 10 km unna.  Store forskjellen var at barnehagen lå i nabobygget over veien, kunne jobbe hjemmefra, jobben var 4 km unna og hovedveien dit ble alltid måket.  Jeg kunne ikke ta vogna til bussholdeplassen, den var for langt unna og ikke måket.  Her pendler vi med buss, bil eller tog, jobb og skole er ikke i nærheten og kan i mindre grad ha hjemmekontor, og trafikkmengdene er ekstremt mye større.   Konstant snø er en til, masse på kort tid og sjelden er noe annet. Det tar tid å føle underlaget når føret veksler så fort. Nysnø, så slaps,  så regn så fryser det på på i løpet av et par døgn. Hadde ikke så sterke temperatur og nedbørsendringer. 

Anonymkode: 3c6ea...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De fleste nordlendinger forstår det. At du tror noen få sutrepaver representerer alle nordlendingene, sier vel mer om din iq.

Anonymkode: 64f77...204

Nei er det virkelig sant? Det hadde jeg aldri trodd. Men da er det sutrepavene og de som ikke forstår ironi som har lav iq. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 1.31):

Men har nordlendingene vært i Oslo når det står på som verst da? Jeg krabbet meg gjennom mye rart i dag, for å si det sånn. Glad jeg er "ung" og tåler en støyt.

Hva legger du i "mye rart" da? Kommer det masse snø, vind og skifter mye mellom kaldt og varmt så blir det vanskelige forhold uansett hvor man er. Den eneste forskjellen er at der det bort flest folk blir det mer utfordrende når man skal kjøre bil, fordi det er vanskeligere å brøyte i tettbebygde gater der det kryr av biler (og parkeres på halvåtte i panikk over nedsnødde parkeringsplasser), eller på en flerfeltsvei med mye trafikk. Dette jevnes imidlertid ut ved at det blir raskere oransje eller rødt varsel i sørlige deler av landet, der ti cm snø kan være like utfordrende som 50 cm i nord. Skolene stenges f.eks. raskere sørpå enn nordpå, og jeg tror arbeidsgivere sørpå er litt mer velvillige til å gi hjemmekontor ved 20 cm snø enn arbeidsgivere nordpå.

Ser man bort fra trafikken, er det like ille med en halvmeter snø og sterk vind uansett hvor man bor. Nordlendinger kommer seg ikke lettere frem til fots eller med kollektivtrafikk enn folk sørpå, eiendommene til folk snør like forbaska mye ned i nord og man blir plaget med både bil og hus.

Istedet for å krangle om hvem som har det verst, burde man heller klage til kommunene som strammer inn og kutter. Der ligger nok også mye av grunnen til dårlig brøyting.

AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 1.32):

Her var det som 40 cm betongvegg 

Jeg har altså bodd så langt nord at snøen kom i oktober og la seg ofte og siste snø forsvant fra tomta i april-mai, det var -30 som kaldest i lange perioder og mye mye snø. Kysten var 10 km unna.  Store forskjellen var at barnehagen lå i nabobygget over veien, kunne jobbe hjemmefra, jobben var 4 km unna og hovedveien dit ble alltid måket.  Jeg kunne ikke ta vogna til bussholdeplassen, den var for langt unna og ikke måket.  Her pendler vi med buss, bil eller tog, jobb og skole er ikke i nærheten og kan i mindre grad ha hjemmekontor, og trafikkmengdene er ekstremt mye større.   Konstant snø er en til, masse på kort tid og sjelden er noe annet. Det tar tid å føle underlaget når føret veksler så fort. Nysnø, så slaps,  så regn så fryser det på på i løpet av et par døgn. Hadde ikke så sterke temperatur og nedbørsendringer. 

Anonymkode: 3c6ea...068

Men nord-norge er et veldig langstrakt område med mye forskjellig vær. Her i Nordland (Bodø) er noe av det verste med vinterne at det veksler så irriterende mye mellom mildvær/regn, over til snø og så iskaldt (20 minus). Så kommer all vinden i tillegg og gjør alt ekstra plagsomt.
Har man bodd et sted i nordnorge så har man opplevd været der. Man vet ikke dermed hvordan det er alle andre steder i nord. Omtrent som når nordlendinger uttaler seg skråsikkert om Oslo eller andre byer og steder.

Eureka! skrev (På 8.1.2025 den 15.52):

Nei er det virkelig sant? Det hadde jeg aldri trodd. Men da er det sutrepavene og de som ikke forstår ironi som har lav iq. 

Ironi er vanskelig å skjønne i skriftlig form.

Anonymkode: 64f77...204

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er ekstremt hvor mye krise det er med helt vanlig ver. 
Det jeg synest er det mest morsomme med dette er når det i Bergen kommer fare varsel om regn. 

Samme hva de hauser opp, vi har hatt snø før, vi har hatt solskinnsdager, og ikke minst har vi hatt regn. 

Vidar Theisen var en sindig fyr, gikk ikke rundt å krisemaksimerte det ene og det andre. 

Anonymkode: 6c7f4...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at dette krise-snakket er noe som kom med pandemien. Uansett hva det er av litt negative ting, så er det "krise". Min teori er at det er en sjargong som ble utvikla under pandemien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Var i Oslo de dagene det liksom var snøkaos. Kom litt snø, litt mildere vær og jævla dårlig til å skrape veiene. Men snøkaos. Det var det virkelig ikke. Hadde kommunen skrapa veiene og hatt på litt varmesand på den lille isen som kom. Null stress😀

Anonymkode: 3827f...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (På 7.1.2025 den 23.15):

Her jeg må parkere var der 30 cm og ikke engang måkt på parkeringsplassen. Bilen satt seg fast midt på parkeringsplassen og jeg måtte vente på brøytebil for å komme meg ut... hjemme hadde jeg en like stor snøhaug etter måkinga som fra hele parkeringsplassen på jobben i Oslo (til ca 50 biler)

Og du tror ikke vi opplever det samme u nord gjennom det meste av vinteren😂

Anonymkode: 64dcd...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Var i Oslo de dagene det liksom var snøkaos. Kom litt snø, litt mildere vær og jævla dårlig til å skrape veiene. Men snøkaos. Det var det virkelig ikke. Hadde kommunen skrapa veiene og hatt på litt varmesand på den lille isen som kom. Null stress😀

Anonymkode: 3827f...b6e

Jeg bor i Kristiansand, og i følge lokalavisa vår fikk vi mer nedbør enn Østlandet denne uka. Vanskelig å tro på, da jeg ikke har opplevd noe som helst som i det hele tatt likner snøkaos. Måtte måke gårdsplassen tre ganger på én dag, men det er jo helt normalt når det først snør. Hørte ingen andre som nevnte snøkaos, men selvsagt kjørte lokalavisa på med bilder, videoer og artikler som kun omhandlet snø, brøyting og skigåing midt i hovedgata (skigåing over mye bar bakke, da det er varmekabler i gågata😅). Selvfølgelig finnes det idioter som havner i grøfta pga uvøren kjøring, og da blåses det opp i media. Ingenting om dem som fortsatt sykler til jobben, de som fortsatt går turer i skogen, eller om dem som løper mila si like effektivt som alltid. Det er jo ikke slik man selger aviser. Men selger ved å blåse alt MYE større opp enn det det er.

Anonymkode: 5cac2...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
katties skrev (På 7.1.2025 den 23.20):

Skal jeg måke på parkeringsplassen utenfor der jeg leverer i barnehagen, mener du? Det er forsåvidt plass til ca 1,5 biler i bredden bort til den plassen bår det er så mye snø, så det er ikke slik at man kan parkere bortover veien heller.

Det er det mange som har gjordt disse ekstremdagene. Jeg kjører med spade i bilen slike dager. 

Anonymkode: 3d04b...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2025 den 1.31):

De nordlendingene jeg kjenner som bor i byen eller har vært på besøk når det står på som verst, har i hvert fall brukt langt mer fargerike skjellsord om tilstanden enn innfødte Oslofolk gjør 😅

Anonymkode: 0bbb9...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...