AnonymBruker Skrevet 7. januar #41 Del Skrevet 7. januar kaleidoskop skrev (14 minutter siden): Hæ? Merkelig kommentar. Bussen var en trist ulykke. Det kunne skjedd i nord og i sør. Det er flere biler i sør. Det er 4 felts vei i store deler av Oslo. I Tromsø er det noen meter med 4 felt langs flyplassen. Veiene i oslo er laget for større trafikk, men når det kommer mye snø på kort tid, så blir det fort kaos. Det er 4felts veier i de fleste byer i Norge uansett hvor, også i nord 😂 Store deler av godstransporten både inn til nord og ut av nord har denne vinteren forgått pr vei. Etter togulykker, og mangel på andre alternativer. Det er veier som ikke er dimensjonert for det, det er trafikk som ikke burde foregått og sikkert 50 -90 % av veiene har ras/sørpeskred farer. Men det er også akkurat disse veien folk ferdes på fra- til jobb. Hadde tatt 1000 vis av Oslo "snø kaos" fremfor å havne i sørpeskred eller få en polsk trailer i fronten sånn på tur hjem fra jobb. Etter x antall år med å havne i sørpeskred så flytte og gjorde søring av meg... jeg synes ikke det er noe spesielt med denne snø runden her. Man tilpasser seg og kjenner sine begrensninger. Anonymkode: bc74d...2a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 7. januar #42 Del Skrevet 7. januar Bare media som må ha noe å skrive om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #43 Del Skrevet 7. januar Anononyma skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke kjørt i dag - gudskjelov, men, jeg har gått på beina og det var ingen hyggelig opplevelse. Når man skal ha med seg en 2-åring til og fra barnehage og fortauene er dekket med 1 meter brøytesnø fra veien. Det var på ingen måte hverken festlig eller trygt å bevege seg ute til fots i dag - spesielt ikke med en litt uforutsigbar 2-åring i glatt veibane. Det er ikke bare bilistene som skal komme seg frem i all slags vær. Hva slags infrastruktur de har i nord aner jeg ingenting om, og gir for å være ærlig blanke i det også. At det blir mer kaos når flere mennesker skal komme seg frem er innlysende. Vi hadde hytte i ei lita grend på fjellet før, der var det noen få hytter og noen få fastboende. På den lokale butikken der var det ALDRI kø, om det var påskeaften eller romjul. Hvorfor? Fordi det er færre folk! På butikken i Oslo er det gjerne kø og trengsel på en ordinær lørdag. Det er ganske enkel matte. Stikkord - bæremeis 😊 Hahaha tror du må ta deg en tur til nordnorske byer. Det er selvsagt trengsel i butikkene både fredager å lørdager.... helt avfolket er det ikke. Anonymkode: bc74d...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #44 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er så lei av at mediene slår det stort opp og gjør en stor greie av det når det snør alle andre steder i landet enn i Nord Norge. Så har vi nordlendingene da, som får blod på tann og sitter å ler av oss "søringa" som ikke takler en vanlig snøværsdag. Vi taklet snø og vinter før, å takler absolutt samme vær nå. Anonymkode: c4e11...065 Det er snø her jeg bor også, midt på bygda, den plager meg lite enda det er greie mengder som kom. Veiene blir brøyta, trafikk går som normalt, dvs den vesle som er. Ingenting er forskjellig fra normalen. I storbyene blir det derimot kaos, og det burde nok vi som bor uti perifere områder forstå, uten å flire og riste på hodet og slå oss på brystet fordi vi tåler da litt snøøøøø. Det er ENDEL mer hensyn å for feks brøytemannskap i byene, versus her, der de har veien for seg selv omtrent. Kommer ikke folk seg frem i bil eller kollektivt, så blir det jo fort smålig kaos, når titusenvis av mennesker skal på jobb og skole iløpet av en dag, -versus her i distriktet, der kanskje noen få sjeler skal utpå den kommunale veien for å rekke jobben. Anonymkode: 02a31...2fe 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #45 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er 4felts veier i de fleste byer i Norge uansett hvor, også i nord 😂 Diskusjonen om været i sør kontra nord kan andre ta seg av, men akkurat denne ble jeg nysgjerrig på. Hvilke byer i nord har 4 felts vei av betydning tenker du? Anonymkode: eed19...54e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 7. januar #46 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stikkord - bæremeis 😊 Hahaha tror du må ta deg en tur til nordnorske byer. Det er selvsagt trengsel i butikkene både fredager å lørdager.... helt avfolket er det ikke. Anonymkode: bc74d...2a9 Stikkord: gravid. Kan ikke gå med bæremeis av helsemessige årsaker, men det er en helt annen sak. Ferdsel bør være trygt for alle. Sa aldri at det var avfolket. Hvis du ikke skjønte at sammenligningen var for å illustrere at det er en viss forskjell får du ta det på din anonyme kappe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 7. januar #47 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er så lei av at mediene slår det stort opp og gjør en stor greie av det når det snør alle andre steder i landet enn i Nord Norge. Så har vi nordlendingene da, som får blod på tann og sitter å ler av oss "søringa" som ikke takler en vanlig snøværsdag. Vi taklet snø og vinter før, å takler absolutt samme vær nå. Anonymkode: c4e11...065 Utfordringen er at infrastruktur vedlikehold og bygging er så nedbygd at fundementale deler av infrastrukturen kollapser selv ved helt forutsigbare mengder snø. Her i Bergen var den ene BYBANEN ute av drift på grunn av … snø. I tillegg fikk de ikke satt inn materiell når den kom i drift. Og dette er utstyr vi nettopp har kjøp og bygd!! SørTOGET ble påvirket på grunn av ising på kjøreledningen! Hvordan i helvete er det MULIG i NORGE! Jeg har drevet å kjørt litt i Bergensområdet de siste dagene; min kone er på Finn-kjøret igjen: det er så dårlig brøytet de fleste plasser, at det er kriminelt. Jeg aksepterer at boområder i Bergen er dysfunksjonelt planlagt for snøbrøyting, men jeg snakker fylkesveier. Normalt sett skylder jeg på Bergens sjåfører for trafikkproblemer ved snø, denne gangen har de unnskyldning : brøytestaben er underdimensjonert, har for dårlig utstyr og er ikke forberedt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #48 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Diskusjonen om været i sør kontra nord kan andre ta seg av, men akkurat denne ble jeg nysgjerrig på. Hvilke byer i nord har 4 felts vei av betydning tenker du? Anonymkode: eed19...54e Bodø har 4 felts, Tomsø har 4 felts.. det er også flere strekker med 4felts mellom tromsø og Trondheim. Anonymkode: bc74d...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #49 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bodø har 4 felts, Tomsø har 4 felts.. det er også flere strekker med 4felts mellom tromsø og Trondheim. Anonymkode: bc74d...2a9 Bodø har ca 1 km med 4felts og det er i tillegg når du nesten er ute av byen😅 4felts på E6 mellom Tromsø og Trondheim??? Hvor? 😳 Anonymkode: 2b9df...935 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #50 Del Skrevet 7. januar Handler vel mer om at det blir kaos fordi Oslo ikke er rustet for sånt vær. Bussene stopper opp, folk kommer seg ikke på jobb, alt blir litt på halv sju. Anonymkode: ff969...011 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pigaloppa Skrevet 7. januar #51 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Snøen til nordlendingene kan de bare blåse bort, den er ikke våt og tung som det vår er. Anonymkode: 80b57...0a5 Der tar du feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #52 Del Skrevet 7. januar Anononyma skrev (3 minutter siden): Stikkord: gravid. Kan ikke gå med bæremeis av helsemessige årsaker, men det er en helt annen sak. Ferdsel bør være trygt for alle. Sa aldri at det var avfolket. Hvis du ikke skjønte at sammenligningen var for å illustrere at det er en viss forskjell får du ta det på din anonyme kappe Ulønnet perm høres da ut som et ypperlig alternativ ettersom du ikke kan gå, ikke kan kjøre, ikke kan parkere og åpenbart ikke kunne ferdes ute uten å skape unødvendig "kaos". Poenget er jo at du hvis alle skal drive å kjøre seg fast med vilje så har man det jo selvfølgelig gående i en rimelig begredelig spiral. Av å til må man bare ta hensyn til været og egene begrensninger. Anonymkode: bc74d...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #53 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bodø har ca 1 km med 4felts og det er i tillegg når du nesten er ute av byen😅 4felts på E6 mellom Tromsø og Trondheim??? Hvor? 😳 Anonymkode: 2b9df...935 Mulig jeg misforsto men forsto det slik at du mente det ikke var 4 felts å oppdrive. Noe det er - så jeg korrigerte deg på det. Fikk ikke med meg at du hadde noen form for egne lengde krav, som du ikke har informert om hva skulle være. Jeg tenkte nok mere i retning definisjon. Anonymkode: bc74d...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 7. januar #54 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ulønnet perm høres da ut som et ypperlig alternativ ettersom du ikke kan gå, ikke kan kjøre, ikke kan parkere og åpenbart ikke kunne ferdes ute uten å skape unødvendig "kaos". Poenget er jo at du hvis alle skal drive å kjøre seg fast med vilje så har man det jo selvfølgelig gående i en rimelig begredelig spiral. Av å til må man bare ta hensyn til været og egene begrensninger. Anonymkode: bc74d...2a9 Her tror jeg du har sitert feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #55 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Handler vel mer om at det blir kaos fordi Oslo ikke er rustet for sånt vær. Bussene stopper opp, folk kommer seg ikke på jobb, alt blir litt på halv sju. Anonymkode: ff969...011 Halv 8. Anonymkode: bc74d...2a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #56 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har ikke skrøtet av noe snø? Bare påpeker at du tar smertelig feil hvis du ikke tror slaps finnes nord for Trondheim. For som du sikkert er kjent med så ligger byene i Nord i havkanten, noe som igjen gir ustabile temperaturer og nedbørs varianter fra dag til da. 70 cm snø en dag kan like fort bety at de tre påfølgende dagene er regn. Da blir det slaps, i mengder. Man må stort sett inn i landet for å få stabilt vintervær, båte i sør og nord. Anonymkode: bc74d...2a9 Jeg kommenterer vanligvis ikke skrivefeil, men tror du virkelig at det er noe som heter SKRØTET?? Anonymkode: 40352...dbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #57 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kommenterer vanligvis ikke skrivefeil, men tror du virkelig at det er noe som heter SKRØTET?? Anonymkode: 40352...dbe Nei var for å plage seg på søringene da vettu vg style Anonymkode: bc74d...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #58 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kommenterer vanligvis ikke skrivefeil, men tror du virkelig at det er noe som heter SKRØTET?? Anonymkode: 40352...dbe Men greit å holde seg til tema er det ikke sånn uansett? For du tror vell ikke at skrivefeil har sammenheng med Oslos udugelighet? Anonymkode: bc74d...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 7. januar #59 Del Skrevet 7. januar Du er klar over at det ikke er mediene som sender ut farevarsel for snø, sant? Sant? Hvis ikke, kommer den lille trua jeg har på menneskeheten her i Norge til å dale betraktelig.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 7. januar #60 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er så lei av at mediene slår det stort opp og gjør en stor greie av det når det snør alle andre steder i landet enn i Nord Norge. Så har vi nordlendingene da, som får blod på tann og sitter å ler av oss "søringa" som ikke takler en vanlig snøværsdag. Vi taklet snø og vinter før, å takler absolutt samme vær nå. Anonymkode: c4e11...065 Det nordledningene ikke skjønner er hvor ekstremt mange flere mennesker det bor i Oslo enn de små tettstedene oppover nord. Det tar ikke så lang tid å ploge bygatene i Bodø fordi HELE BYEN ER EN LITEN FJERT sammenlignet med byene i sør. Derfor blir det snøkaos i storbyer. F.eks i morges så det ut som en zombiefilm i Oslo, alle veiene var fylt at gående mennsker, fordi veiene var brøytet men de hadde ikke rukket å brøyte fortau enda. Og det var glatt, så alle gikk som zombier.. Men dette skjønner jo ikke folk i nord, fordi de har gjennomsnittlig litt lavere iq der oppe 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå