AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Jeg finner ikke svar på dette på nett, så jeg spør om dere har erfaringer eller vet noe om dette. Hvis man starter på hormonterapi i overgangsalderen, etter at mensen har vært borte i over et år, vil man da få mensen tilbake? Anonymkode: 09108...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden Jeg kan bare svare for meg selv, men det skjedde i alle fall ikke for meg. Begynte på hormoner to år etter siste menstruasjon, og har ikke hatt noen tegn til blødninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Del Skrevet 22 timer siden Kniv & gaffel skrev (3 minutter siden): Jeg kan bare svare for meg selv, men det skjedde i alle fall ikke for meg. Begynte på hormoner to år etter siste menstruasjon, og har ikke hatt noen tegn til blødninger. Så bra! Begynte du på både østrogen og gestagen? I gel, spray eller plasterform? Jeg har så mye plager nå, og har ikke tenkt tanken at mye av det muligens skyldes overgangsalderen. Hetetoktene visste jeg jo hva var, men nå har jeg lest at både hjertebank, utmattelse, muskel- og leddsmerter og en generell sykdomsfølelse også kan ha samme årsak, så nå vil jeg prøve hormonterapi. Ønsker bare ikke mensen tilbake. Anonymkode: 09108...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 22 timer siden #4 Del Skrevet 22 timer siden Jeg bruker Lenzetto (østrogen) spray i kombinasjon med Utrogestan (progesteron) tabletter. Lenzetto bruker jeg daglig, men Utrogestan er to uker på og to uker av. Hovedproblemet mitt var hetetokter, særlig om nettene, og søvnproblemer. Hetetoktene er helt borte og jeg sover også mye bedre. Jeg er veldig godt fornøyd med effekten av hormonbehandlingen, og merker ingen bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Kniv & gaffel skrev (19 minutter siden): Jeg bruker Lenzetto (østrogen) spray i kombinasjon med Utrogestan (progesteron) tabletter. Lenzetto bruker jeg daglig, men Utrogestan er to uker på og to uker av. Hovedproblemet mitt var hetetokter, særlig om nettene, og søvnproblemer. Hetetoktene er helt borte og jeg sover også mye bedre. Jeg er veldig godt fornøyd med effekten av hormonbehandlingen, og merker ingen bivirkninger. Tusen takk for at du deler❤️ Kjempebra at du har så god effekt! Anonymkode: 09108...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden Noen flere som vil fortelle om erfaringer? Anonymkode: 09108...0ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Det spørs hvordan du tar gestagenet/progesteronet. Dersom du fremdeles har livmor, må du har gestagen/progesteron i tillegg til østrogen. Dersom du er ferdig med mensen skal du ta progesteronet kontinuerlig (hver dag), og da får du ikke blødning. Dersom du tar progesteronet syklisk (14 dager på, 14 dager av), får du blødning. Jeg startet med kontinuerlig progesteron selv om jeg ikke var ferdig med mensen (syklisk fungerte ikke for meg, fikk blødninger i hytt og pine), og etter en ganske lang periode med småblødninger er jeg nå blødningsfri. Anonymkode: 038b9...1bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dersom du tar progesteronet syklisk (14 dager på, 14 dager av), får du blødning. Jeg tar progesteron syklisk etter beskjed fra gynekolog, men har ingen blødninger. Men som nevnt begynte jeg med hormoner to år etter siste menstruasjon. Jeg ser at TS også har mistet menstruasjonen. Vurderer å høre med legen om jeg kan ta det kontinuerlig sidet er enklere å holde rede på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Kniv & gaffel skrev (5 minutter siden): Jeg tar progesteron syklisk etter beskjed fra gynekolog, men har ingen blødninger. Men som nevnt begynte jeg med hormoner to år etter siste menstruasjon. Jeg ser at TS også har mistet menstruasjonen. Vurderer å høre med legen om jeg kan ta det kontinuerlig sidet er enklere å holde rede på. Så rart. Hvor mye østrogen bruker du? Dersom dosen er lav vil ikke livmorslimhinnen bygge seg på nok til at det blir noe å støte ut/skape blødning. Anonymkode: 038b9...1bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå