AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Jeg har ei venninne som har blitt veldig tynn. Hun har aldri vært tykk, men nå er hun veldig tynn. Hun var så glad før jul at hun hadde gått ned ett par kilo og at hun veier 50 kilo nå. I går møttes vi til lunsj og hun spiste en liten salat. Når jeg traff henne i går sa hun at det var alt hun spiste i går. Og at dette har vært vanlig den siste måneden. Bør jeg snakke med henne om dette? Hun er jo voksen og jeg vil ikke blande meg inn for mye. Kanskje det blir verre da Anonymkode: f4dd4...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden 50 kilo er mer enn nok for noen opp til 165-170 høydemessih Anonymkode: 923eb...1d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 50 kilo er mer enn nok for noen opp til 165-170 høydemessih Anonymkode: 923eb...1d0 Det er kanskje det. Men hvis hun fortsetter med så lite mat, så går hun ned enda mer Anonymkode: f4dd4...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 50 kilo er mer enn nok for noen opp til 165-170 høydemessih Anonymkode: 923eb...1d0 Hvis man er 170 høy og veier 50 kilo er man veldig tynn og har lite muskelmasse. Jeg er 174 cm høy og veier 63 kg nå, og i fjor var jeg 58 kg og hadde minimalt med fett og så mager ut. Anonymkode: 9e6c3...e2f 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 50 kilo er mer enn nok for noen opp til 165-170 høydemessih Anonymkode: 923eb...1d0 For en på 165, ja, men er man 170 og 50 kg er man faktisk undervektig... og nei, jeg er ikke feit selv, er 171 og 51 kg og altfor tynn. Prøver alt jeg kan å legge på meg 6-7 kg. 57-58 ville vært fin vekt for meg. Så kalle 50 kg "mer enn nok" for en på 170 er ikke bra... mer enn nok betyr at personen kunne veid mindre også... Anonymkode: 1fc0a...895 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 50 kilo er mer enn nok for noen opp til 165-170 høydemessih Anonymkode: 923eb...1d0 Hva baserer du det på? Jeg er 170 høy, og da jeg veide 50 kg så jeg rett og slett syk ut. Jeg var så tynn at omgivelsene mine ble redde. 170 cm og 50 kg gir en BMI på 17,3, noe som regnes som undervektig. Jeg vet BMI ikke er noen fasit, men de største skjevhetene oppstår vel når veldig muskuløse folk blir regnet som overvektige? Altså siden BMI ikke skiller mellom muskler og fett. Finnes det tilsvarende faktorer som gjør resultatet ugyldig for undervekt? Anonymkode: 4f4f2...43f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): 50 kilo er mer enn nok for noen opp til 165-170 høydemessih Anonymkode: 923eb...1d0 Neppe. Ja vi har ulike kropper, men. Jeg er 169 cm og var på mitt tynneste 48 kg. Så ut som et vandrende skjelett. Veier nå sunne 65 kg. Anonymkode: 468b8...1a2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva baserer du det på? Jeg er 170 høy, og da jeg veide 50 kg så jeg rett og slett syk ut. Jeg var så tynn at omgivelsene mine ble redde. 170 cm og 50 kg gir en BMI på 17,3, noe som regnes som undervektig. Jeg vet BMI ikke er noen fasit, men de største skjevhetene oppstår vel når veldig muskuløse folk blir regnet som overvektige? Altså siden BMI ikke skiller mellom muskler og fett. Finnes det tilsvarende faktorer som gjør resultatet ugyldig for undervekt? Anonymkode: 4f4f2...43f Nei, det gjør det ikke. Men noen av oss ser ikke så tynne ut ved lav vekt, jeg er selv en av dem. Vet om folk som er lavere enn meg som ser magre og skrapet ut på min vekt..så det har vel litt med kroppsfasong å gjøre, vil jeg tro. Når omgivelsene begynner å reagere på at en person ser tynn ut så er det som regel et farevarsel. Anonymkode: a158c...e62 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Del Skrevet 21 timer siden Vi har alle ulike kropper. Jeg er 170 og 54 kg, og spiser jeg mer enn 1000 kalorier per dag, legger jeg på meg. Jeg har veid 65 kg og var ulykkelig. En eller to salater om dagen holder for meg, så jeg ville ikke kommentert noe til venninna di. Anonymkode: 2edd6...b44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Del Skrevet 21 timer siden Hun er vel ca 168-169 høy. Hun har nesten ingen bryst, nesten flatt der. Ser at hun er tynn i ansiktet og ved kragebeinet også. Det kan ikke være bra å spise en salat i løpet av en dag? Og hun virket nesten stolt over at hun kun hadde spist det Anonymkode: f4dd4...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden Jeg er 167 og fikk diagnosen anoreksi da jeg veide 49 kg. Spiste 6-700 kcal om dagen og følte meg som verdens sterkeste person fordi jeg ikke trengte mat. Fungerte lenge, så begynte kroppen å streike og jeg ble sengeliggende i opptil to ukers med sterke smerter. Veier 55 nå og kroppen har det mye bedre. Har nå stor glede av å trene. Men savner den følelsen av å være uovervinnelig. Anonymkode: e674b...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden La henne være Anonymkode: 6eb69...2e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): 50 kilo er mer enn nok for noen opp til 165-170 høydemessih Anonymkode: 923eb...1d0 Bmi er bare en indikator, og stemmer for mange ikke. Jeg er 167 og veier 58kg, ligger ca midt på normalvekt i følge bmi. I teorien kan jeg ta av meg 6kg, og fremdeles være akkurat innenfor normalvekt. Med 6kg mindre ville jeg sett syk ut, kanskje allerede med 4kg mindre. Anonymkode: 2fdd8...d8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Del Skrevet 21 timer siden Du kan fint spørre, av omsorg. Ha en samtale. Anonymkode: f8f4f...5a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #15 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): For en på 165, ja, men er man 170 og 50 kg er man faktisk undervektig... og nei, jeg er ikke feit selv, er 171 og 51 kg og altfor tynn. Prøver alt jeg kan å legge på meg 6-7 kg. 57-58 ville vært fin vekt for meg. Så kalle 50 kg "mer enn nok" for en på 170 er ikke bra... mer enn nok betyr at personen kunne veid mindre også... Anonymkode: 1fc0a...895 I følge BMI er 50 kg akkurat innenfor normalvekt for en på 165. 49 kg er undervekt. Anonymkode: 037ba...902 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): I følge BMI er 50 kg akkurat innenfor normalvekt for en på 165. 49 kg er undervekt. Anonymkode: 037ba...902 Ja, er jo det jeg sier. Men for en på 170 er det undervekt. Anonymkode: 1fc0a...895 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #17 Del Skrevet 17 timer siden Hvor gamle er dere? Fysisk er det ikke noe farlig å være lett undervektig (om hun i det hele tatt er det da). Jeg har vært masse i behandling for anoreksi, og vektmessig er det først ved undervekt grad 3 at legene blir bekymret for det fysiske. Det er en psykisk lidelse først og fremst. Det at hun driver å utleverer både vekt og hva hun spiser er litt atypisk for spiseforstyrrelse, og uansett ikke noe hverken ts eller vi kan vurdere i det hele tatt. Syns generelt det er en uting å snakke om vekt og diett med andre, og jeg tenker at ts fint kan bremse henne ved å si noe om at temaet er uinteressant osv. Man kan selvfølgelig spørre en god venninne hvordan hun har det! Men ville ikke dratt inn vekten. Som venninne kan man støtte og finne på hyggelige ting. Dette gjelder også ved andre ting som depresjon eller angst. Er man voksen er det også lov å prøve å presse kroppen som et slags prosjekt. For noen er det tynnhet, for andre er det sunnhet eller muskelbygging feks. Eller hudpleie og plastikkirurgi. Alt er ikke sykdom. Anonymkode: 5abb6...65f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg.no Skrevet 17 timer siden #18 Del Skrevet 17 timer siden Kommenterer du også på den overvektige venninnen din, som f.eks. tar seg et glass vin? Er hun 165 cm høy, så er hun ikke ihht BMI undervektig. Overvekt har blitt så normalt at det reageres på slanke normalvektige personer. Spør heller hvordan hun har det. Er det en spiseforstyrrelse, så er det uansett "bare" et symptom på at hun ikke har det helt godt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå