Gå til innhold

Hvor mye får du i barnebidrag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye får du i barnebidrag? For hvor mange barn og alder. Hva syns du er Lite og Mye barnebidrag? Jeg har funnet ut at far til barnet mitt kommer til å ha en bidragsplikt på mellom 4 tusen og

5 500kr (er ikke helt sikker enda da jeg ikke vet akkurat hvilken årslønn han har men får vite det snart) og jeg mistenker litt at han kommer til å si det er for mye. Hvis barnebidragskalkulatoren på nav sin side regner ut ett barnebidrag basert på begges lønn og den kommer frem til en av di summene ovenfor. Da kan vel ikke far nekte å betale eller unnskylde seg med at det er for mye? Det er jo regnet ut i fra lønnen hans og hva han skal greie å betale. Og sånn jeg har skjønt det så skal ikke barnebidraget til bidragspliktige etter bidraget er utregnet gjøre at bidragspliktige har trang økonomi på siden. Det er vel regnet sånn at han kan kose seg og ha penger til overs til tross for det høye bidraget vel? Bare lurer på hvis han prøver å påstå han får trang økonomi av det om det er noe jeg bør bry meg om eller bare la kalkulatoren regne det ut og krevet det bidraget som blir regnet ut

Anonymkode: 5f8c9...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingenting , viktigere for mg st han behold huset enn at jeg fikk barnebidrag

Anonymkode: 126e1...d76

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nei det er ikke sånn at de nødvendigvis sitter igjen med penger til å kose seg 

Anonymkode: 126e1...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bidraget regnes ut og står i forhold til begge foreldres inntekt og evt fradrag for samvær. Den utgjør for den bidragsplikt maks 25% av brutto inntekt og maks 5/6 av hva nav mener barn koster (det er faste sjablonger på dette). 

Om bidragspliktige får trang økonomi pga bidraget, er det den pliktige sitt problem. Ikke mottakerens. 

Jeg får 7840kr/mnd for en tenåring. Utregnet og innkrevet av Nav. Den pliktige er selvsagt helt uenig og har krangla med nav om dette. Han har millioner i lønn så det er ikke sånn at det synd på han. Det er ingen samvær. 

Anonymkode: 9a839...eff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5000 per mnd, 2 barn, skulle egentlig hatt mer, men orker ikke å komme i klinsj med barnefar da vi er enige om den summen og jeg, samboer og barna klarer oss godt likevel. I tillegg kan heller far koste på barna mer har han har samvær. Egentlig betaler han for min del kun pga prinsipp for at han ikke stiller opp for barna i hverdagen, så sparer egentlig en god del av pengene til oss og barna.

Anonymkode: 157c6...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter utregningen fra NAV er det 380 kroner for ett barn, men det nekter far å betale. Og jeg orker ikke krangle for en så liten sum. Jeg har barnet 67 % av tida og betaler alt av barnehage og klær. 

Anonymkode: 818f1...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva jeg får i barnebidrag har ingenting å si for hva du får i barnebidrag, ei heller om jeg synes det er lite eller mye. 

barnebidraget er regnet ut ifra mor og fars inntekt, delt bosted, barnets eventuelle inntekt, barnas alder, evt småbarntillegg, samvær og annet. NAV har en mal på hvor mye et barn i en viss alder skal koste i måneden og regner ut i fra overnevnte faktorer hvor mange prosent hver forelder skal dekke. 

nav sin utregning forutsetter et nøkternt forbruk, det er mange ting som ikke er medberegnet slik som fritidsaktiviteter, utstyr til trenin, treningskontigenter, mobiltelefon, internett gave til klasse bursdager, transportutgifter, etc. derimot er det flere ting som ER medregnet som den bidragspliktige ikke tenker på, og dermed synes de at de betaler mye mer enn det de tror at et barn faktisk koster. Eksempler er utgifter til bolig, strøm, vann osv. Jeg kunne for eksempel bodd i en mye mindre bolig dersom jeg ikke hadde barn, og strømregningen ville vært betraktelig lavere. Dette forstår ikke min eksmann. 

jeg får ca 6000 kroner pr barn i mnd, regnet ut og krevd inn via Nav. Dette skal dekke 70% av hva barna koster. Han tjener i følge nav ca. 1 mill i året, jeg tjener i underkant av 500 k. Han har null samvær med barna. Barna er i øverste aldersklasse (over 15 år). Han betaler ikke, så han har opparbeidet seg om lag 80 k i bidragsgjeld. 

medregnet alt utstyr til fritidsaktiviteter, treningskontigenter, cuper med reise og overnatting, seminarer, mobil, nett, strømmetjenester, bolig, strøm etc., så tror jeg at dette antagelig ikke dekker de 70% av barnas utgifter det er ment å dekke, i følge nav. 

Anonymkode: 4f0e7...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker bidragskalkulatoren til NAV en gang i året og regner ut. Jeg har barna ca 60 prosent, med en god del lavere inntekt enn far. Mine er 10 og 6 år, minste går på SFO. Jeg får ca 3800 i mnd i bidrag. 

Anonymkode: 8d4d5...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker bidragskalkulatoren til NAV en gang i året og regner ut. Jeg har barna ca 60 prosent, med en god del lavere inntekt enn far. Mine er 10 og 6 år, minste går på SFO. Jeg får ca 3800 i mnd i bidrag. 

Hvordan vet du inntekten til far?

Anonymkode: 79daf...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnebidrag er så sjukt lavt for de fleste at det er til å gråte av. Barn koster mange titusener hver mnd hvis man skal holde seg på et gjennomsnittsnivå av hva normale barn koster. Jeg har aldri fått barnebidrag da jeg er sammen med barnefar og nå har voksne barn. Jeg bare sammenligner med det jeg har hørt andre får og hva barn reelt koster.

Anonymkode: 9aaad...477

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvordan vet du inntekten til far?

Anonymkode: 79daf...9e9

Det har han delt med meg selv ☺️ vi har privat avtale om bidrag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Barnebidrag er så sjukt lavt for de fleste at det er til å gråte av. Barn koster mange titusener hver mnd hvis man skal holde seg på et gjennomsnittsnivå av hva normale barn koster. Jeg har aldri fått barnebidrag da jeg er sammen med barnefar og nå har voksne barn. Jeg bare sammenligner med det jeg har hørt andre får og hva barn reelt koster.

Anonymkode: 9aaad...477

Barn koster da virkelig ikke mange titusener pr mnd 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mye får du i barnebidrag? For hvor mange barn og alder. Hva syns du er Lite og Mye barnebidrag? Jeg har funnet ut at far til barnet mitt kommer til å ha en bidragsplikt på mellom 4 tusen og

5 500kr (er ikke helt sikker enda da jeg ikke vet akkurat hvilken årslønn han har men får vite det snart) og jeg mistenker litt at han kommer til å si det er for mye. Hvis barnebidragskalkulatoren på nav sin side regner ut ett barnebidrag basert på begges lønn og den kommer frem til en av di summene ovenfor. Da kan vel ikke far nekte å betale eller unnskylde seg med at det er for mye? Det er jo regnet ut i fra lønnen hans og hva han skal greie å betale. Og sånn jeg har skjønt det så skal ikke barnebidraget til bidragspliktige etter bidraget er utregnet gjøre at bidragspliktige har trang økonomi på siden. Det er vel regnet sånn at han kan kose seg og ha penger til overs til tross for det høye bidraget vel? Bare lurer på hvis han prøver å påstå han får trang økonomi av det om det er noe jeg bør bry meg om eller bare la kalkulatoren regne det ut og krevet det bidraget som blir regnet ut

Anonymkode: 5f8c9...489

Hvis du allerede nå tror det blir krangel ville jeg bare kjørt innkreving via NAV. Vi gjorde ikke det, men det er fordi vi klarte å enes uten krangel. Men hadde det vært den minste antydning til trøbbel hadde jeg bare kjørt NAV innkreving. Det er mer enn nok styr og slitsomme dager og kimer til krangler med delt foreldreskap. Ikke ta på deg den store ulempen med å drive inn bidrag selv hvis du mistenker det blir vanskelig, når man har den gylden muligheten til å bare overlate det til NAV.

jeg husker ikke bidrag lenger, startet med at jeg hadde barn 70% så da var det endel tusen, gikk gradvis nedover med økt samværsprosent på far, og bidrag ble 0 for 3 år siden eller noe sånt når vi begynte med 50/50. Jeg brukte Nav kalkulatoren og årslønn iht lønnslipper. Også fikk han stort sett littegrann lavere bidrag enn kalkulatoren sa, fordi jeg tjente litt bedre og hadde det mer romslig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mann betaler 6000 for 2 tenåringer med 50/50ordning.

Anonymkode: 44822...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ca 4500 for en tenåring, null samvær. Jeg tjener litt mer enn ham og han baksnakker meg til alle for at jeg krevde bidraget. Han nektet i utgangspunktet å betale noe som helst. 

Anonymkode: 8b084...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...