AnonymBruker Skrevet 7. januar #1 Del Skrevet 7. januar Men hva skal man gjøre da, når brøytinga er elendig? Her jeg bor i en liten by på Sørlandet, brøytes det kun en stripe midt i veien, det er ikke plass til å møte motgående biler. Brøytebil dumper snø midt i veien, legger fra seg klumper her og der, det skrapes svært sjelden og man venter med å brøyte til snøen rekker omtrent til kneet. Jeg har bodd andre steder og der har brøytinga vært helt flott, så jeg tenker at sørlendinger kanskje ikke kan brøyte noe særlig godt og at de ikke kommer til å lære det heller, så lenge det ikke er lov å si at jobben rett og slett ikke holder mål. Eller tar jeg feil? Er det greit å bare ta det sånn halvveis og skynde seg videre, forventer jeg for mye? Anonymkode: 10505...19a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #2 Del Skrevet 7. januar Det er noen ganger så mye snø at jeg først må brøyte en stripe i midten, slik at jeg tar en til på hver side etter det (og når runden tar litt tid kan det nok virke som jeg har tenkt å etterlate det sånn, men det er bare første bredden). Ellers er det fastsatte regler på når det skal brøytes og hvor mye snø som tillates (på offentlige veier). Så de du skal klage til er kommune eller dem som har inngått avtalen om brøytingen, for enten er forholdene for dårlige, lønnen for dårlig, sjåføren har for mange avtaler/for mye å gjøre, eller avtalen er ikke tydelig nok. Ellers er det kjempevanskelig å brøyte uten å legge igjen snø midt i veien, for når jeg skal snu eller lignende, så slipper fresen av noe snø, og om det ikke er føre for plog, så får jeg det ikke med videre heller. Anonymkode: 0ab59...aaa 5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 7. januar #3 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hva skal man gjøre da, når brøytinga er elendig? Her jeg bor i en liten by på Sørlandet, brøytes det kun en stripe midt i veien, det er ikke plass til å møte motgående biler. Brøytebil dumper snø midt i veien, legger fra seg klumper her og der, det skrapes svært sjelden og man venter med å brøyte til snøen rekker omtrent til kneet. Jeg har bodd andre steder og der har brøytinga vært helt flott, så jeg tenker at sørlendinger kanskje ikke kan brøyte noe særlig godt og at de ikke kommer til å lære det heller, så lenge det ikke er lov å si at jobben rett og slett ikke holder mål. Eller tar jeg feil? Er det greit å bare ta det sånn halvveis og skynde seg videre, forventer jeg for mye? Anonymkode: 10505...19a Brøytemannskaper har rammer å forholde seg til, økonomiske og hvordan infrastrukturen i byen har blitt bygd ut, det er de som bevilger og står for utbyggingen du må ta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #4 Del Skrevet 7. januar Du tar ikke feil. Det er elendig brøytet her. Bor også på Sørlandet, her har de ikke vært en eneste gang og brøytet. Er tragisk lagt opp. Det er har vært snakk om i avisa at de har vært klare, og har ekstra beredskap. Ok, hvor da? Ikke engang på E18 klart de å holde det snøfritt. Det er ikke rart nordlendingene ler av oss. Anonymkode: 62dbe...5ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #5 Del Skrevet 7. januar Hva er du villig for å betale for, egentlig? Da jeg bodde i øst forventer jeg jo, og er villig til å betale for, døgnberedskap. Dedikert personell. Skikkelig utstyr. Men i vest (og sikkert også i sør)..... For de fem dagene i året det trengs. Så får det bare bli som det blir. Jeg betaler nok skatt/avgifter/eller-hva-nå-en dette går under, fra før av. Anonymkode: 149f4...33e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #6 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er du villig for å betale for, egentlig? Da jeg bodde i øst forventer jeg jo, og er villig til å betale for, døgnberedskap. Dedikert personell. Skikkelig utstyr. Men i vest (og sikkert også i sør)..... For de fem dagene i året det trengs. Så får det bare bli som det blir. Jeg betaler nok skatt/avgifter/eller-hva-nå-en dette går under, fra før av. Anonymkode: 149f4...33e Jeg forventer ikke døgnberedskap, bare at de gjør jobben skikkelig når de først er ute. Det klarer de jo andre steder. Hvorfor ikke her? Anonymkode: 10505...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #7 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er noen ganger så mye snø at jeg først må brøyte en stripe i midten, slik at jeg tar en til på hver side etter det (og når runden tar litt tid kan det nok virke som jeg har tenkt å etterlate det sånn, men det er bare første bredden). Ellers er det fastsatte regler på når det skal brøytes og hvor mye snø som tillates (på offentlige veier). Så de du skal klage til er kommune eller dem som har inngått avtalen om brøytingen, for enten er forholdene for dårlige, lønnen for dårlig, sjåføren har for mange avtaler/for mye å gjøre, eller avtalen er ikke tydelig nok. Ellers er det kjempevanskelig å brøyte uten å legge igjen snø midt i veien, for når jeg skal snu eller lignende, så slipper fresen av noe snø, og om det ikke er føre for plog, så får jeg det ikke med videre heller. Anonymkode: 0ab59...aaa Her legges det igjen klumper midt i veien som rekker meg til livet og som jeg ikke klarer å ta rundt med begge armene utstrakt. Er det normalt? Bussene må kjøre på fortauet fordi veien bare er brøytet midt på. Snøen dumpes overalt. Du er jo profesjonell, høres dette akseptabelt ut? Anonymkode: 10505...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #8 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du tar ikke feil. Det er elendig brøytet her. Bor også på Sørlandet, her har de ikke vært en eneste gang og brøytet. Er tragisk lagt opp. Det er har vært snakk om i avisa at de har vært klare, og har ekstra beredskap. Ok, hvor da? Anonymkode: 62dbe...5ae Nå skal det fryse på og snøen ligger fortsatt slaps i veien, ikke rart det blir jævlig på veiene i morgen. Anonymkode: 10505...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #9 Del Skrevet 7. januar Nei for all del, ikke klage på de som brøyter, ikke klage på beredskapen. Vi har råd til snitter og godis til møtevirksomhet i kommunen. Da klarer de å grave frem penger til beredskapen også. Anonymkode: a174b...2bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #10 Del Skrevet 7. januar Jeg bor og på Sørlandet, og er veldig overrasket på måten de brøyter på. Bodde 10 år i nord Norge, og måkingen der fungerte mye bedre. Er blitt mer engstelig for å kjøre på vinteren etter at jeg flyttet sørover. Anonymkode: ffc56...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 7. januar #11 Del Skrevet 7. januar Selvfølgelig er det lov å klage på brøytemannskapene når de gjør en dårlig jobb. Rettmessige og saklige klager er alltid innenfor. All snøbrøyting er lønnet arbeid og betalte tjenester, og man må kunne forvente en form for kvalitet. Dette potitt-landet har lullet seg inn i en fantasi om det liksom skal være unntakstilstand ved et hvert værskifte der brøytemannskapene liksom ofrer seg selv for oss andre og dermed er folkehelter det ikke er akseptert å kritisere . Slik er det virkelig ikke. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #12 Del Skrevet 7. januar Hvor mange forventer du skal ha en traktor og stå i beredskap for noen dager i året med ekstremmengder? Jeg bor på Østlandet og i familien er vi avhengig av tog/trikk og buss. Jeg innser at det bor over en million i Stor-Oslo, tusenvis med km med vei - smale veier med masse parkerte biler. Det skal ikke mange cm med snø før biler og busser får problem, men igjen det er ikke flatt her, veiene er smale og det gir utfordringer. Mange bussruter er lange. Brøytemannskap har ingen steder å gjøre av snøen. Om det snør en halvmeter, det er 3000km med vei som skal brøytes, gangstier skal brøytes innen 5 cm og veier innen 10 cm. Tenk dere hvor mye brøytemannskap som må til. Hva har dette brøytemannskapet gjort frem til snøværet. Så har vi ulike typer vei, det er masse private veilag, kommunale veier, fylkeskommunale og ulike aktører. Så snakker vi om type snø. Jeg har bodd i Trøndelag. Husker ikke så mye sludd som her. Temperaturene endrer seg så mye. Nattens snø var blytung og man ble klissvåt av å være ute mer enn noen minutter. Det gjør snøforholdene verre. Jeg tar heller 20 cm med vsnlig tørr snø enn 5 cm våt og tung snø. Jeg er så heldig at jeg har brøytemannskap i gata, men selv om han kjører mye så rekker han ikke kjøre hele tiden, her er det plass i fjerne snø så slipper brøytekant, det er ganske unikt. En gang måtte han kjøre med annen bil og fikk 40-50 cm med vått snøkant. Sånn er det mange steder. Anonymkode: 52db0...610 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #13 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mange forventer du skal ha en traktor og stå i beredskap for noen dager i året med ekstremmengder? Jeg bor på Østlandet og i familien er vi avhengig av tog/trikk og buss. Jeg innser at det bor over en million i Stor-Oslo, tusenvis med km med vei - smale veier med masse parkerte biler. Det skal ikke mange cm med snø før biler og busser får problem, men igjen det er ikke flatt her, veiene er smale og det gir utfordringer. Mange bussruter er lange. Brøytemannskap har ingen steder å gjøre av snøen. Om det snør en halvmeter, det er 3000km med vei som skal brøytes, gangstier skal brøytes innen 5 cm og veier innen 10 cm. Tenk dere hvor mye brøytemannskap som må til. Hva har dette brøytemannskapet gjort frem til snøværet. Så har vi ulike typer vei, det er masse private veilag, kommunale veier, fylkeskommunale og ulike aktører. Så snakker vi om type snø. Jeg har bodd i Trøndelag. Husker ikke så mye sludd som her. Temperaturene endrer seg så mye. Nattens snø var blytung og man ble klissvåt av å være ute mer enn noen minutter. Det gjør snøforholdene verre. Jeg tar heller 20 cm med vsnlig tørr snø enn 5 cm våt og tung snø. Jeg er så heldig at jeg har brøytemannskap i gata, men selv om han kjører mye så rekker han ikke kjøre hele tiden, her er det plass i fjerne snø så slipper brøytekant, det er ganske unikt. En gang måtte han kjøre med annen bil og fikk 40-50 cm med vått snøkant. Sånn er det mange steder. Anonymkode: 52db0...610 For min del er det ikke det at jeg må vente på brøyting som er problemet, men jobben de gjør i gata der jeg bor når de kommer. Det er virkelig elendig måkt og det er krevende å kjøre selv rett etter de har vært her. Anonymkode: ffc56...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #14 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg forventer ikke døgnberedskap, bare at de gjør jobben skikkelig når de først er ute. Det klarer de jo andre steder. Hvorfor ikke her? Anonymkode: 10505...19a Der jeg vokste opp var det til tider en fulltidsjobb for bønder på vinteren. Da vet du hva du holder på med, har mengdetrening og erfaring. Hvem tror du blir kalt inn de fem dagene det snør i sør? Der jeg vokste opp var det satt av plasser til å dumpe snø, og man tok hensyn til dette når gjerder ble satt opp, beplantning, bredde fortau, med mer. Hvordan tror du dette er i sør? Anonymkode: 149f4...33e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 7. januar #15 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor mange forventer du skal ha en traktor og stå i beredskap for noen dager i året med ekstremmengder? Jeg bor på Østlandet og i familien er vi avhengig av tog/trikk og buss. Jeg innser at det bor over en million i Stor-Oslo, tusenvis med km med vei - smale veier med masse parkerte biler. Det skal ikke mange cm med snø før biler og busser får problem, men igjen det er ikke flatt her, veiene er smale og det gir utfordringer. Mange bussruter er lange. Brøytemannskap har ingen steder å gjøre av snøen. Om det snør en halvmeter, det er 3000km med vei som skal brøytes, gangstier skal brøytes innen 5 cm og veier innen 10 cm. Tenk dere hvor mye brøytemannskap som må til. Hva har dette brøytemannskapet gjort frem til snøværet. Så har vi ulike typer vei, det er masse private veilag, kommunale veier, fylkeskommunale og ulike aktører. Så snakker vi om type snø. Jeg har bodd i Trøndelag. Husker ikke så mye sludd som her. Temperaturene endrer seg så mye. Nattens snø var blytung og man ble klissvåt av å være ute mer enn noen minutter. Det gjør snøforholdene verre. Jeg tar heller 20 cm med vsnlig tørr snø enn 5 cm våt og tung snø. Jeg er så heldig at jeg har brøytemannskap i gata, men selv om han kjører mye så rekker han ikke kjøre hele tiden, her er det plass i fjerne snø så slipper brøytekant, det er ganske unikt. En gang måtte han kjøre med annen bil og fikk 40-50 cm med vått snøkant. Sånn er det mange steder. Anonymkode: 52db0...610 Enig. Man kan ikke ha ubegrenset med brøytebiler for å måke 3 ganger i året. Det er ikke jeg villig til å betale for hvertfall. Billigere å bo på hotell i sentrum hvis det at man ikke kommer seg ut er et problem. Jeg tok på meg høye støvler og gikk i snø til knærne. Sånn er det. De det er synd på er syke og eldre som er avhengige av hjemmehjelp og hjemmehjelpen sjøl, o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #16 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For min del er det ikke det at jeg må vente på brøyting som er problemet, men jobben de gjør i gata der jeg bor når de kommer. Det er virkelig elendig måkt og det er krevende å kjøre selv rett etter de har vært her. Anonymkode: ffc56...484 Men hvor bred er gata, hvor mye biler står parkert, hvor mye snuplasser, hvor man snøen ta veien? Har du smal gate med mye biler uten steder å kaste ut snø kan man kun brøyte og snø blir liggende igjen. Anonymkode: 52db0...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #17 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvor bred er gata, hvor mye biler står parkert, hvor mye snuplasser, hvor man snøen ta veien? Har du smal gate med mye biler uten steder å kaste ut snø kan man kun brøyte og snø blir liggende igjen. Anonymkode: 52db0...610 Det er boligfelt med biler i garasje uten en eneste bil i veien. Det er en uproblematisk brøytejobb om man kan brøyte. Bilen som kjører brøyter skjevt så det er igjen 10-15cm snø på halve veien, og bilen kjører på skrå når man kjører der. Du trenger ikke forklare meg ulike grunner til at brøytemannskapet ikke får gjort en god jobb når disse faktorene ikke er tilstede her. Her er det dårlig utstyr og lav brøytekompetanse. Anonymkode: ffc56...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 7. januar #18 Del Skrevet 7. januar De kan ikke være alle steder samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #19 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er boligfelt med biler i garasje uten en eneste bil i veien. Det er en uproblematisk brøytejobb om man kan brøyte. Bilen som kjører brøyter skjevt så det er igjen 10-15cm snø på halve veien, og bilen kjører på skrå når man kjører der. Du trenger ikke forklare meg ulike grunner til at brøytemannskapet ikke får gjort en god jobb når disse faktorene ikke er tilstede her. Her er det dårlig utstyr og lav brøytekompetanse. Anonymkode: ffc56...484 Hvis du har problemer med 10-15 cm snø, så er nok sjåføren et større problem en brøytingen. Mulig best å la bilen stå disse dagene. Anonymkode: 149f4...33e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar #20 Del Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du har problemer med 10-15 cm snø, så er nok sjåføren et større problem en brøytingen. Mulig best å la bilen stå disse dagene. Anonymkode: 149f4...33e Det er skjevhet i måkingen som er problemet. Alle andre steder jeg har bodd har de klart å måke rett. Anonymkode: ffc56...484 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå