Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg selv lengere, har konstant angst på grunn av studiene, har en klump i magen over alt arbeidet, av håpet om å bestå, av frykten av å ikke lykkes å bestå, frykten for å ikke forstå. Uansett hvor hardt jeg jobber er jeg redd for å feile hver dag, redd for å stryke og ikke klare meg. Sitter opptil 8 timer hver dag, leser, noterer, forbereder meg men går med en konstant klump i magen og er konstant på gråten før undervisning, innleveringer osv. Jeg skal snart skrive bacheloroppgave, og har forhåpentligvis bare 149 dager igjen, ja jeg teller ned dagene da det er det eneste som holder meg gående.... gruer meg enormt

Anonymkode: 669e8...3a8

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Studiestedet skal ha tilgang til psykolog for studenter, hadde defititivt booket meg en time.

Anonymkode: 142a9...60f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Studiestedet skal ha tilgang til psykolog for studenter, hadde defititivt booket meg en time.

Anonymkode: 142a9...60f

Ja jeg vet, men jeg studerer digitalt (bachelor over nett) så har egentlig ikke noe tilknytning til campus fysisk ved høgskolen, men skal sjekke ut om de eventuelt tilbyr noe digital veiledning eller lignende

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leser 8 timer hver dag så er det jo ingen grunn til å være redd for å ikke bestå?

Kan anbefale appen Tankevirus. Den hjalp meg å bekymre meg mindre. ❤️

Anonymkode: 63a50...a4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg vet, men jeg studerer digitalt (bachelor over nett) så har egentlig ikke noe tilknytning til campus fysisk ved høgskolen, men skal sjekke ut om de eventuelt tilbyr noe digital veiledning eller lignende

Det er studentsamskipnaden som drifter de fleste helsetjenester, og du trenger bare studere noe som er tilknyttet den aktuelle studentsamskipnaden og ha betalt semesteravgift. Du trenger ikke studere noe som har fysisk oppmøte.

Anonymkode: 6889f...4b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du leser 8 timer hver dag så er det jo ingen grunn til å være redd for å ikke bestå?

Man kan studere i 8-12 timer uten å bestå en eksamen, for det handler i stor grad om hvordan man studerer - ikke hvor mange timer. Da jeg studerte, brukte jeg ikke mer en 6 timer i uken. Har tatt både bachelor og master, men det spørs jo også hvilket fagfelt det er snakk om.

Anonymkode: 0bc13...18d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, kanskje, men er alltid redd likevel for å ikke ha lest nok, skrevet nok, at det ikke er bra nok.. jeg skal sjekke ut appen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kan studere i 8-12 timer uten å bestå en eksamen, for det handler i stor grad om hvordan man studerer - ikke hvor mange timer. Da jeg studerte, brukte jeg ikke mer en 6 timer i uken. Har tatt både bachelor og master, men det spørs jo også hvilket fagfelt det er snakk om.

Anonymkode: 0bc13...18d

Heldigvis har det gått bra karaktermessig hittil, jeg har stortsett A, B noen C.. men er likevel alltid bekymret, leser meg ihjel... I eksamensperioden kjente jeg det virkelig på kroppen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, kanskje, men er alltid redd likevel for å ikke ha lest nok, skrevet nok, at det ikke er bra nok.. jeg skal sjekke ut appen.

Sier det deg ikke noe at du alt har kommet så langt at du driver med en bacheloroppgave? Du har altså fullført store deler av utdanningen, men det eneste du fokuserer på er å være redd for å ikke kunne fullføre gpdt nok? du HAR jo alt fullført godt nok.

Anonymkode: bd024...234

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sier det deg ikke noe at du alt har kommet så langt at du driver med en bacheloroppgave? Du har altså fullført store deler av utdanningen, men det eneste du fokuserer på er å være redd for å ikke kunne fullføre gpdt nok? du HAR jo alt fullført godt nok.

Anonymkode: bd024...234

tusen takk, ja jeg vet jeg har gjennomført mye med gode resultater, men alt blir verre psykisk og derfor har jeg bare kaos i hodet mitt.. konstant overtenking og tankekjør, alltid gråten i halsen 

Skrevet

Jeg var ganske lik som student. 5 år med konstant stressfølelse og vondt i magen.

Hendte jeg satt timer på do grunnet stressmage. Var så redd for å mislykkes.

Det gikk ikke over før etter masteroppgaven var levert, så jeg kan ikke gi noen gode råd for å få det bort.

Men det jeg kan si er at min opplevelse av arbeidslivet har vært mye bedre. Litt ille det første halvåret, fremdeles ikke like mye som på skolen, men så har det vært vesentlig mindre stress i ettertid. Likevel er jeg tydeligvis disponert for å lett stresse, så jeg klarer jo ikke å unngå det på heltid.

Hjelper meg å ha annet å fokusere på utenom arbeidstiden. Mann, barn, lydbok slik at tankene ikke vandrer til det jeg "skulle gjort". Favoritten min er å dra ut i skogen. Da får man virkelig ikke gjort noe som helst annet. Leter ellers etter en ordentlig hobby.

Også gikk jeg som tenåring til psykolog for noe annet. Hun ga meg en strategi som har hjulpet meg noen ganger, og som jeg fremdeles bruker. 

I perioder du er veldig angstfylt kan du sette av en time på dagen/kvelden til å begrave deg i de følelsene. Til gjengjeld skal du ikke kjempe mot tankene på dagtid, men la dem komme og akseptere at de er der. Observer uten å begrave deg i følelsene, la de renne gjennom hodet og ut igjen av seg selv med tanke om at "dette skal jeg tenke ordentlig på i kveld". Har hjulpet litt for meg.

Veldig slitsomt og til tider fysisk vondt å gå rundt med slike følelser over tid.

AnonymBruker
Skrevet
Nonstop1 skrev (28 minutter siden):

Jeg var ganske lik som student. 5 år med konstant stressfølelse og vondt i magen.

Hendte jeg satt timer på do grunnet stressmage. Var så redd for å mislykkes.

Det gikk ikke over før etter masteroppgaven var levert, så jeg kan ikke gi noen gode råd for å få det bort.

Men det jeg kan si er at min opplevelse av arbeidslivet har vært mye bedre. Litt ille det første halvåret, fremdeles ikke like mye som på skolen, men så har det vært vesentlig mindre stress i ettertid. Likevel er jeg tydeligvis disponert for å lett stresse, så jeg klarer jo ikke å unngå det på heltid.

Hjelper meg å ha annet å fokusere på utenom arbeidstiden. Mann, barn, lydbok slik at tankene ikke vandrer til det jeg "skulle gjort". Favoritten min er å dra ut i skogen. Da får man virkelig ikke gjort noe som helst annet. Leter ellers etter en ordentlig hobby.

Også gikk jeg som tenåring til psykolog for noe annet. Hun ga meg en strategi som har hjulpet meg noen ganger, og som jeg fremdeles bruker. 

I perioder du er veldig angstfylt kan du sette av en time på dagen/kvelden til å begrave deg i de følelsene. Til gjengjeld skal du ikke kjempe mot tankene på dagtid, men la dem komme og akseptere at de er der. Observer uten å begrave deg i følelsene, la de renne gjennom hodet og ut igjen av seg selv med tanke om at "dette skal jeg tenke ordentlig på i kveld". Har hjulpet litt for meg.

Veldig slitsomt og til tider fysisk vondt å gå rundt med slike følelser over tid.

Tusen takk for tips, jeg skal prøve

Har akkurat det samme angående dobesøk, løper konstant på do. Jeg trives med å jobbe jeg også, men jeg jobber i en restaurant som ikke krever utdanning, og "må" få en utdanning, derfor har jeg presset meg gjennom studier. Jeg syns det er vanskelig å akseptere at tankene bare er der, men skal prøve.. Hjelper ikke å begrave seg i de konstant.. Jeg kjente på veldig mange fysiske symptomer under eksamensperioden var helt grusomt, kjeven låste seg helt og fikk sterke smerter i øret, hodepine osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Men har du hatt noen eksamener/fått noen karakterer slik at du vet hvordan du ligger an? 

Anonymkode: c2786...61a

AnonymBruker
Skrevet

Hva studerer du?

Anonymkode: 58bc0...958

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva studerer du?

Anonymkode: 58bc0...958

bachelor i språk, ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men har du hatt noen eksamener/fått noen karakterer slik at du vet hvordan du ligger an? 

Anonymkode: c2786...61a

ja, ligger på b som gjennomsnitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...