Anonym1002 Skrevet 8. januar #21 Del Skrevet 8. januar Alt blir liksom bra med Støre! Success over alle felt. Strålende går det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 8. januar #22 Del Skrevet 8. januar Anonym1002 skrev (3 timer siden): Alt blir liksom bra med Støre! Success over alle felt. Strålende går det. Det blir nok bedre når Sylvia blir statsminister! Regner med at løfte om mindre snø kommer til å stå i deres partiprogram. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 11. januar #23 Del Skrevet 11. januar Buffelo skrev (På 7.1.2025 den 15.29): Klimapanelet vil nok etterhvert hevde at all snøen som falt i fjor, og snøen som falt i år skyldes klimaendringer, De som imidlertid har levd en stund er av en helt annen oppfattning . Histortisk sett så har det vert snørike vinterer også før, og dei fleste som har levd en stundt vil nok minnes at det er snakk om god gammeldagse snøvinterer Ikkje klag og syt på brøytemannskaper for dei dei gjør så godt de kan, og de jobber døgnet rundt. Leddbusser, el.elbusser, og moderne busser er rett og slett ikkje egnet for det norske vinterføre. Kommunen må sørge for å bygge flere prakeringsplasser så ein kan få privatbilene bort fra gata så det letter fremkomligheten for brøytematriell. Mange sjåfører veit knapt hvordan de legger på en kjetting på eit kjøretøy, og mange nyere biler / busser er rett og slett ikk kontsruet for påmontering av kjettinger. Bussen er blitt høyere,lenger og typografiske forhold er det ingen som har oversikt over, og det gjør bussen ekstra sårbare for vindkast. Dei fleste biler har idag tempraturmålere , men ikkje vindmålere, Dei fleste nye biler /busser har alternativ bremseutrustning, men ikkje utstyrt med senorer som måler varmgang på brenser. Hvis du leter etter argumenter mot menneskeskapt klimaendringer, er kaos på veiene i forbindelse med snørike dager, et selvmotsigende argument. Problemet er ikke mengdene snø,men mengdene kjøretøy. Folk skal på død og liv kjøre til jobb, til butikken, til trening osv, helt uavhengig av hva som er mest fornuftig. Siden folk er så egoistiske at de ikke kan gå, må brøytemannskap prioritere bilveiene istedenfor fortauene. Og så kommer vi inn i en vond sirkel, der det å bruke bil blir mer fremkommelig enn å bruke beina. Hadde folk latt bilene stå, og heller brukt offentlig transport eller beina,kunne brøytemannskapene fått bedre arbeidsforhold og tidligere kunne prioritere fortauene. Å snakke om klimaendringer på grunn av noen dagers snø, og påstå at "det var slik før og" som et motargument mot klimaendringer, blir bare helt feilslått.. Det er endringene over hele året og hele kloden om tilsier at noe er i endring. Og der er det mer enn nok eksempler. Ta f eks brannene i California, for å nevne noe som rett foran nesen på oss i nyhetene nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 11. januar #24 Del Skrevet 11. januar MorTil2 skrev (15 timer siden): Hvis du leter etter argumenter mot menneskeskapt klimaendringer, er kaos på veiene i forbindelse med snørike dager, et selvmotsigende argument. Problemet er ikke mengdene snø,men mengdene kjøretøy. Folk skal på død og liv kjøre til jobb, til butikken, til trening osv, helt uavhengig av hva som er mest fornuftig. Siden folk er så egoistiske at de ikke kan gå, må brøytemannskap prioritere bilveiene istedenfor fortauene. Og så kommer vi inn i en vond sirkel, der det å bruke bil blir mer fremkommelig enn å bruke beina. Hadde folk latt bilene stå, og heller brukt offentlig transport eller beina,kunne brøytemannskapene fått bedre arbeidsforhold og tidligere kunne prioritere fortauene. Å snakke om klimaendringer på grunn av noen dagers snø, og påstå at "det var slik før og" som et motargument mot klimaendringer, blir bare helt feilslått.. Det er endringene over hele året og hele kloden om tilsier at noe er i endring. Og der er det mer enn nok eksempler. Ta f eks brannene i California, for å nevne noe som rett foran nesen på oss i nyhetene nå. Det er alt for mange som ikke har mulighet til å bruke offentlig transport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 12. januar Forfatter #25 Del Skrevet 12. januar (endret) MorTil2 skrev (På 11.1.2025 den 8.36): Hvis du leter etter argumenter mot menneskeskapt klimaendringer, er kaos på veiene i forbindelse med snørike dager, et selvmotsigende argument. Problemet er ikke mengdene snø,men mengdene kjøretøy. Folk skal på død og liv kjøre til jobb, til butikken, til trening osv, helt uavhengig av hva som er mest fornuftig. Siden folk er så egoistiske at de ikke kan gå, må brøytemannskap prioritere bilveiene istedenfor fortauene. Og så kommer vi inn i en vond sirkel, der det å bruke bil blir mer fremkommelig enn å bruke beina. Hadde folk latt bilene stå, og heller brukt offentlig transport eller beina,kunne brøytemannskapene fått bedre arbeidsforhold og tidligere kunne prioritere fortauene. Å snakke om klimaendringer på grunn av noen dagers snø, og påstå at "det var slik før og" som et motargument mot klimaendringer, blir bare helt feilslått.. Det er endringene over hele året og hele kloden om tilsier at noe er i endring. Og der er det mer enn nok eksempler. Ta f eks brannene i California, for å nevne noe som rett foran nesen på oss i nyhetene nå. Tilhører genrasjon babyboomere etterkrigskullene da bil var luksus, og langtifra alle hadde verken bil eller førerkort. https://www.se-institute.no/kunnskapsbank/generasjon-x-y-og-z-hvem-er-de-og-hvordan-leder-du-dem/ Mange budde "der ingen skulle tru nokon kunne bu" og mange borna måtte i båt eller gå lange avstander til / fra skolen. Regelen er vel at born som idag har over 3 km skuleveg har rett på fri skuleskyss. Dette selv om det er fine opplyste gangveger, og utmerkede forhold å sykle til /fra skolen. Born, og ungdom er idag igjennomsnittleg langt dårligere fysisk form en tidligere, og psykisk herdet. Forutsettning for at bilen skal stå når ein skal til /fra jobb er at det går ein buss,og i distriktnorge går det ikkje offentlige transport hver 1/2 time. Mange kan utvilsamt nytte sykkel til /fra jobb, skole når verforholdene tilseier det, men folk flest er blitt "latere " en før. Endret 12. januar av Buffelo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 12. januar #26 Del Skrevet 12. januar Buffelo skrev (1 time siden): Tilhører genrasjon X da bil var luksus, og langtifra alle hadde verken bil eller førerkort. https://www.se-institute.no/kunnskapsbank/generasjon-x-y-og-z-hvem-er-de-og-hvordan-leder-du-dem/ Mange budde "der ingen skulle tru nokon kunne bu" og mange borna måtte i båt eller gå lange avstander til / fra skolen. Regelen er vel at born som idag har over 3 km skuleveg har rett på fri skuleskyss. Dette selv om det er fine opplyste gangveger, og utmerkede forhold å sykle til /fra skolen. Born, og ungdom er idag igjennomsnittleg langt dårligere fysisk form en tidligere, og psykisk herdet. Forutsettning for at bilen skal stå når ein skal til /fra jobb er at det går ein buss,og i distriktnorge går det ikkje offentlige transport hver 1/2 time. Mange kan utvilsamt nytte sykkel til /fra jobb, skole når verforholdene tilseier det, men folk flest er blitt "latere " en før. Hæ bil var da ikke luksus for gen x. Helt dagligdags at alle hadde bil da jeg var barn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 12. januar #27 Del Skrevet 12. januar Maleficenta skrev (48 minutter siden): Hæ bil var da ikke luksus for gen x. Helt dagligdags at alle hadde bil da jeg var barn Selv har vi 3 biler i oppkjørselen, og ikke alene om det. Da jeg var barn og ungdom, var dette helt uvanlig. Det var som regel en bil på hvert hus. Da jeg var ungdom og fikk innsyn i forsikring og kjørelengde husker jeg det ofte var 5-15K som var gjeldene. Nå ligger de fleste på 20-30K Jeg er også X Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 12. januar Forfatter #28 Del Skrevet 12. januar (endret) Madame Butterfly skrev (1 time siden): Selv har vi 3 biler i oppkjørselen, og ikke alene om det. Da jeg var barn og ungdom, var dette helt uvanlig. Det var som regel en bil på hvert hus. Da jeg var ungdom og fikk innsyn i forsikring og kjørelengde husker jeg det ofte var 5-15K som var gjeldene. Nå ligger de fleste på 20-30K Jeg er også X Generasjon inndeling I faglitteraturen er det vanlig å skille mellom følgende kulturelle generasjoner: Generasjon Alpha (født etter 2010) Generasjon Z (født mellom 1996-2010) Generasjon Y (født mellom 1980-1996) Generasjon X (født mellom 1965-1979) Babyboomere (født mellom 1946-1964) Opplevde snørike vintrer i Norge , og vinterdekksesongen varte fra 01.10> 01.05 og det å eige en bil ble regnet som luksus, og slett ikkje vanleg. Først på 1970 talet fekk bilene etterhvert vinterdekk og bruktbilen vart eit vanleg syn, og det ble vanleg å sjå kvinnfolk bak rattet. Dekkhotell var det ingen som hadde hørt noko om, og folk som eide en bil skiftet dekkene selve. De fleste kunne også montere en kjetting på egen bil når det ikkje var bare å ringe kommunen etter strøpbilen . Den Stille Generasjonen (født mellom 1928-1945) Krigsgenerasjonen (født mellom 1902-1927) Endret 12. januar av Buffelo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 12. januar #29 Del Skrevet 12. januar (endret) Buffelo skrev (På 7.1.2025 den 16.26): Ein stor del av den eldre befolkning vokste opp med snørike vinterer, og barna syklet eller gikk til /fra skolen, og mange nytta spark, og noen måtte i båt /robåter, og det var slik det var. Husk at for 50 år siden fantes det utallige flere nær- og grendeskoler. Nå er disse lagt ned grunnet effektivisering og nedskjæringer, og de fleste skoleelever har ganske mange kilometer til skolen. For 50 år siden var også langt færre (kvinner) i jobb, dvs at det var langt mindre trafikk på veiene. Det finnes i tillegg langt flere utenlandske trailere på veiene som sklir i kryss og tvers, da folk stadig kjøper seg nye høyttalere, treningsvekter, jaktutstyr, interiørartikler, subwoofere osv, i tillegg til at dagens produkter er designet for å bli ødelagt ila kort tid slik at man må kjøpe nye. Dagens norske samfunn er rett og slett mye mer sårbart, i kombinasjon med at man har mer ekstremvær enn før. Endret 12. januar av Rastebenk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå