Gå til innhold

AI / KI drevet TV

julia83

Anbefalte innlegg

Jeg så en reklame for en Samsung TV med ai. I reklamen sa de at den kunne få gamle filmer enten egenprodusert eller eldre kommersielle filmer til å vises i 4k skarphet. Om det er riktig er det jo revolusjonerende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det blir jo en slags simulering av filmen. Så bildene vil ikke bli identisk med den originale filmen, men de vil bare ligne.

Jeg skal sjekke litt opp i det, men for meg virker det som falsk markedsføring. Jeg skal forhøre meg med noen bekjente som er advokater og kikke på saken.

Anonymkode: a19fa...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Falsk markedsføring?

Du kan jo laste ned apper på mobilen din som gjør dette.

Anonymkode: 38bde...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Falsk markedsføring?

Du kan jo laste ned apper på mobilen din som gjør dette.

Anonymkode: 38bde...a64

Jo, men du går glipp av essensen: det er ikke de originale filmene som blir vist frem, men kopier, eller snarere: imitasjoner. Hvem eier rettighetene til en imitasjon? Det er ikke den originale filmen du ser når du benytter disse applikasjonene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi står på trappene av en forretningsskandale som er større enn den som nettleserekstensjonen Honey befinner seg akkurat nå, som har snytt innholdsskapere for millioner (kanskje milliarder) av revenýpenger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AI er ingenting annet enn snylting på noe andre har skapt tidligere uten å oppgi kilde til dette.

Anonymkode: b9c94...41a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
julia83 skrev (23 timer siden):

Jeg så en reklame for en Samsung TV med ai. I reklamen sa de at den kunne få gamle filmer enten egenprodusert eller eldre kommersielle filmer til å vises i 4k skarphet. Om det er riktig er det jo revolusjonerende !

Dette er egentlig ikke noe nytt, jeg har en Nvidia Shield fra 2019 som jeg bruker til strømming og den har AI oppskalering til 4K.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det blir jo en slags simulering av filmen. Så bildene vil ikke bli identisk med den originale filmen, men de vil bare ligne.

Jeg skal sjekke litt opp i det, men for meg virker det som falsk markedsføring. Jeg skal forhøre meg med noen bekjente som er advokater og kikke på saken.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jo, men du går glipp av essensen: det er ikke de originale filmene som blir vist frem, men kopier, eller snarere: imitasjoner. Hvem eier rettighetene til en imitasjon? Det er ikke den originale filmen du ser når du benytter disse applikasjonene.

Du har ikke skjønt hva AI oppskalering er for noe, det er ikke snakk den type AI som brukes til å generere bilder, tekst eller filmsnutter.

Gamle filmer og tv-programmer som har lav oppløsning blir veldig kornete på en stor 4K TV, teknologien kan sammenlignes med skalering og Anti-Aliasing som har eksistert på PC i en mannsalder eller DLSS som har kommet de siste årene.

https://www.techradar.com/news/what-is-ai-upscaling

Anonymkode: 18e1f...e1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke skjønt hva AI oppskalering er for noe, det er ikke snakk den type AI som brukes til å generere bilder, tekst eller filmsnutter.

Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg har studert datateknologi.

Oppskalering av videoer krever generering. Det forholder seg ikke slik at det ligger en bedre bildekvalitet skjult inni videofilen, programvarene som benyttes til å oppskalere må med nødvendighet "gjette" hvordan detaljene i bildet ser ut.

Jeg vet at det ikke er den samme formen for KI som blir brukt til å generere videosnutter, men juridisk sett kan man klassifisere outputen som en kopi, slik at rettighetsforholdene i verste fall kan misbrukes av den genererende tredjepart. Det er i disse gråsonene at mesteparten av kriminell aktivitet foregår.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...